Gå til innhold

Hvordan sage over store trær


AGT

Anbefalte innlegg

Jeg driver og rydder i noen av mine favorittstier. Bruker foldesag på små/medium store trær som ligger på tvers av stien , noe som fungerer greit. Det ligger en kjempe av et tre der. Har prøvd med foldesagen, men den biter jo nesten ikke i det hele tatt som forventet.

Har gjort det en gang for noen år siden - brukte mange timer på det , og sa til meg selv at dette gjør jeg ikke en gang til. Helt klart en jobb for motorsag.

Kom plutselig over denne videoen, og lurer på om den biter på store trær ?

 

https://www.youtube.com/shorts/-Qm41psjysQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en slik for kjapp og grei stirydding - jeg og gubben tok et nedfall med ca 30 cm i diameter for noen uker siden. Går rimelig fort når man får inn teknikken, men det er greit å være to på større greier 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt blandede videoer av slike, men virker som de fungerer ganske ok. Tipper det er litt jobb siden tennene er grove. Heter vel lommekjedesag og Nordic Pocket er en populær modell som selges noen steder. Virker som den får ok reviews på f.eks. outnorth. Den kommer vel i en lang utgave også, kanskje greit om det er store trær, uten at jeg har prøvd.

Foldesager har ofte litt små tenner, og i større trær er det gjerne mer masse en må sage igjen. Da tar det tid, spesielt siden tennene kan tette seg, og miste effekten.

Har saget over ganske store trær (40ish cm i diameter) med Silky Big Boy. Ganske tidkrevende og måtte planlegge kuttet. Måtte også rense tennene et par ganger. Sagen har ganske grove tenner, Tenner pr 3cm: 6,5st. Grove nok til at jeg fossblødde når jeg skulle rask trimme ned noen syriner i hagen og var borti tennene med hånda. Har et fint arr som minne.

Jo grovere tenner, jo raskere er som regel kuttet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg på reviews at kjedesagen har en tendens til å sette seg fast , og at det anbefales at den tar i på begge sider ?

Sagbladet på Silky big boy var vel av det voldsomme slaget. Tipper på at den er 10 cm lengre enn på min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vent meg litt til den, men den er endel større og tyngre enn min trofaste Bacho Laplander.

Her et bilde fra produktsiden til HektaPåTur:

bb2000-3.jpg?extend=copy&width=1400&method=fit&height=1400&type=webp

Tror kameravinkelen gjør at den ser endel større enn den er i virkeligheten. Min passer iallfall i ytterlomma på en Osprey sykkelsekk, hvor hjelpfestet holder toppen.

Finnes alltid noe større, f.eks Silky Katanaboy 500 (bilde fra drifta.com.au😞

Silky-Katana-Boy13.jpg

Enda litt grovere tenner enn Big Boy. Tror ikke den er helt sykkelvennlig. Tipper lommemotorsager er litt mer praktisk å ha i sekken. Big Boyen er veldig fin til litt overalt(hage, tur, osv.), men ikke noe en bare putter i sekken for gøy.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i store trær?

 

Har ryddet flere trær på 30-35cm med 30cm sag. Men det tar lang tid. 
 

 

Nå rydder jeg sti med Husqvarna 545mk2. Sist gang møtte jeg grunneieren av området utpå Tjøme og da fikk jeg Tusen Takk som svar. Ellers ligger det ofte en tyve år gammel Silky sag i sekken som er med på tur. 
 

Milwakee eller hvordan det skrives har en batterimotorsag som skal være tryggere enn en større sak. Ellers er bajonettsager kjekke. Ulempen er pris og vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Chalshus said:

Hva legger du i store trær?

 

Har ryddet flere trær på 30-35cm med 30cm sag. Men det tar lang tid. 
 

 Tipper 35-40 cm. Jeg har som sagt gjort det en gang før. Etter å ha sagd meg innpå treet , stoppet det bare opp , og sagen satte seg fast. Måtte sage dobbelt med ca 2-3 cm åpning som gradvis gikk innover treet. Det fungerte , men tok jo bare evigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som lokalt utstyrsdeponi for våre medlemmer vært gjennom alle utgaver av både foldesager og sager med slire. Bigboy er nok fortsatt favoritten. Katanaboy 500 er reservert for ytterst store trær og er såpass stor at den ikke passer godt oppi sekken heller, så det blir for de turene der jeg VET det dukker opp store saker. Da er det uansett lurt å være flere både av sikkerhetsmessig hensyn og for å dele arbeidsbelastningen. Armpump kommer relativt raskt med disse når man tar i litt.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silky Bigboy 2000 er en fantastisk sag! Sagblad på 360 mm. Har brukt den mye på stiryddingsdugnad, eller når jeg vet det er stor sjanse for vindfall etter høst- og vinterstormer, f.eks. Men litt stor å ha liggende i sekken "just in case".  Det som er fascinerende er at den gir et utrolig rent kutt tross det grove sagbladet. Jeg har vel kappet stammer på bortimot 30 cm med den.

For de svært spesielt interesserte, finnes også en Silky Katanaboy 1000 med - ja, 1000 mm sagblad. Mener å ha sett den priset til NOK 18.000 i Norge...

mqdefault.jpg

  • Haha 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selges til fantasipriser i Norge, men du får bestilt de til vesentlig mindre rett fra Japan. Min Katanaboy 500 tror jeg kostet meg 1500kr direkte fra Japan, men det er sikkert nærmere 10 år siden. 650mm er midt i mellom, og koster 3000 ish, mens jeg har sett annonser for Katanaboy 1000 til 6-7000 kr. Det er latterlig mye penger for en sag som du må ha relativit godt trente armer for å bruke, for ikke nevne bære med deg.

 

  • Wow 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacho har kommet med bajonettsagblad bueformet for trær. Bueformet bajonettsagblad med fint snitt for kapping av trær og greiner. Har brukt det på min blåBosch 12V bajonettsag, helst med 6 Ah batteriet. Fungerer ganske fint, vekten er vel litt under 2kg. Kan ikke sammenlignes med motorsag, men alt har sine formål.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (14 timer siden):

De selges til fantasipriser i Norge, men du får bestilt de til vesentlig mindre rett fra Japan. Min Katanaboy 500 tror jeg kostet meg 1500kr direkte fra Japan, men det er sikkert nærmere 10 år siden. 650mm er midt i mellom, og koster 3000 ish, mens jeg har sett annonser for Katanaboy 1000 til 6-7000 kr. Det er latterlig mye penger for en sag som du må ha relativit godt trente armer for å bruke, for ikke nevne bære med deg.

Det annerkjennende blikket en får fra andre sagnerder er uerstattelig da..

Pluss de resterende blikkene fra de som lurer på om du skal inn i skogen og leke ninja.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det napper et par steder på denne…

har en motorsag derfra, genial! Denne går jo derimot i evocsekken. 
ser fiskarssaksa er med lengre opp, den nyttes her også. Litt lang i de fleste sekker blir, dunker litt i hjelm, men blir bedre om den står med kniver ned ja. 😀

edit: litt dyr. 2500,- uten batt

IMG_0969.jpeg

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, motoriserte sykler OG motorisert sager! Hva blir det neste???
😉

Fra spøk til alvor: Jeg har mest tro på bajonettsag-varianten, med mindre man skal ha en sånn motorsag som man bruker teleskop på til hagearbeid. Motorsagkjedet har ikke så mange variasjonsmuligheter, mens bajonettsagblad kan man få i alle varianter. Bacho bladet over får man i coarse, medium og fine cut. 

(Og så kan man bruke det til "alt" innen oppussing og rivearbeid. Mye høyere bruksverdi IMHO!)

 

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jonsered er Husqvarna i dag. 
Svigers kjøpte ny for litt siden og den gamle er Jonsered.

Den nye er prikk lik, bare farge og merke er forskjellig 😀

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonsered-merket er en del av Husqvarna Group, og er ikke lenger tilgjengelig i Norge.

Stihl og Huqsvarna er knall, men til hobbybruk klarer en seg med ganske mye. Den billigste til Husqvarna fikk jeg beskjed om at ikke ville vare "evig", siden de ikke var like solide som de dyrere. Motorsagen varte i 23 år før knallhard bruk i en uke på en hytte, og en hobbymekaniker(meg) som ikke ante hva han drev med. En kyndig mekaniker kunne sikkert bestilt opp deler(pakninger til forgasser og litt annet) fra AliExpress og gitt den 25 nye år.

Kjøpte Husqvarna 435ii (tror jeg, og ikke 445), etter at selgeren hos Skogsredskaper hadde snakket litt fornuftig til meg, når jeg siklet på de langt dyrere og kraftigere, men samtidig tyngre Stihl og Husqvarna sagene. Har tross alt bare frukttrær på tomta, og det er neppe som at jeg hadde felt store trær selv. 

Skulle jeg startet hagemaskinutvalget fra scratch hadde jeg kanskje sett ut noen av produsentene som hadde kraftige batterier (36-40V) og et stort utvalg.

Edit: Ser Gullars var raskere ute mens jeg hentet en ny kopp kaffe.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Dersom det ligger mange trær i stien kunne det gjerne være en idè å sage opp trærne i samme slengen, så har du ved vinteren 2025 / 2026. Synes Jonsered motorsager er helt topp, men ser ut som at de ikke selges lenger i Norge??? Fordelen var at de var så lette å starte.

Jonsered motorsag CS2245 S | FINN torget

Njæ, sesongen 25/26 tenker jeg vi sier. Ved tenkt brukt samme sesong bør i hus før 17mai (helst før påske men…)

🙂

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...