Gå til innhold

Grusracer Arendal - tips til runder?


Anbefalte innlegg

Skal til Arendal igjen i sommer, og lurer på hvilken sykkel jeg skal ta med. 

Er godt kjent på mye av Tromøya, i Tungvektern, Åsbieskogen, og vært innom Asdalskogen (hvis det er det den heter?).
Jeg har tidligere hatt med grusbanker, SS, og grusracer. I år står det mellom grusraceren og FS stisykkel. Med stisykkel så blir det først og fremst for å utforske Tungvektern enda mer enn jeg klarte på SS.

Har derimot mest lyst til å ta med grusraceren. Mindre og lettere å frakte, trenger ikke pakke knebeskyttere og drikkesekk m.m. - men jeg må ha tips til fine runder, gjerne grus.
Hva med f.eks. stiene rundt Udimærka (ser dem på flyfoto). Er det asfalterte rulleskiløyper?
Forslag til andre runder på 2 til 5 mil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Fonix skrev (På 9.7.2024 den 23.01):

Hjemme igjen fra ferie og jeg rakk fire fine turer på de dagene vi var der.
Jeg prøvde Nelaug-Arendal på siste dag, men ikke helt som beskrevet. Jeg gadd ikke sette meg inn i togtider, sykkel-på-tog, osv. og kona orket ikke kjøre 1 time hver vei for å kjøre meg opp dit, så jeg syklet like gjerne løypa motsatt veg. Ikke helt til Nelaug, jeg snudde på Bøylefoss og syklet derfra tilbake via en omvei på smale svingete astaltveger ned til Nes Verk og derfra ned i retning Tvedestrand før det bar tilbake til Arendal. Det ble lang nok tur for min del uansett, med 7 mil.

Vakkert kulturlandskap og fine grusveier. Litt grov grus akkurat forbi et strekke det var tømmerdrift, det var det eneste.
For andre som tar turen i riktig retning så kan jeg nevne at det i de fleste kryss var merket med rødt skilt og 'sykkelrute Nelaug-Arendal'.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (17 minutter siden):

jeg snudde på Bøylefoss og syklet derfra tilbake via en omvei på smale svingete astaltveger ned til Nes Verk og derfra ned i retning Tvedestrand før det bar tilbake til Arendal

Strekningen fra Nesgrenda til Bøylefoss er veldig fin på landeveissykkel 🙂 

Klatringen opp fra/ved Bøylefoss er også artig! Jeg har pleid å snu der det blir grus, men med bedre tid skal jeg fortsette på grusen til Nelaug. Jeg har tidligere syklet fra Tvedestrand via Nesgrenda, Ubergsmoen, Selåsvatn, Åmli, Felle, Gjerstad - men å sykle via Nelaug i starten er kanskje hyggeligere enn over Selåsvatn...

Evt. for å få til en kortere tur, Tvedestrand-Nesgrenda-Bøylefoss-Nelaug-Selåsvatn-Tvedestrand med litt innslag av grus.

 

 

Her er forresten et OSM-søk som viser "surface"-taggen for veiene rundt Arendal: https://overpass-turbo.eu/s/1PuR 

Den egner seg best i nettleser på en PC med brukbart stor skjerm. Hvis du kikker litt på koden ser du at svart er asfalt og "paved" (i Norge er det oftest asfalt, noen ganger betong, selv om den egentlig også omfatter brostein m.m.) og at gult er ulike typer grus, jord og "unpaved". Dessverre er det få kart som viser disse taggene (selv om en del turplanleggingsverktøy viser dem, først etter at du har tegnet ei rute...). Men du kan altså hente det ut på denne måten når du skal planlegge en tur. Det kan se ut som det er mulig å lage seg noen runder på vestsida av Nidelva (Arendals-Nidelva altså) og på Hisøya.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...