Gå til innhold

Cayenne-pepperne mine blir ikke røde


Anbefalte innlegg

Jeg sådde Cayenne-frø i februar. Plantene har vokst og kost seg og det kom flotte frukter. Etter min dømmekraft er mange av de også fullvokst, men de blir rett og slett ikke røde. De har stagnert helt i vekst og forblir grønne. 

Er det for kaldt for dem?

Skal jeg ta dem inn i vinduskarmen? De skal vel ha mye sol og varme?

 

 PXL_20240708_182753802.jpg.91961509f70dacb0cf5954492f933d87.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står de?
Chili må ha MASSE varme, sol, næring og fuktighet. Jeg har fått til chili med bra styrke på friland i Norge ett eneste år, og det var sommeren 2018.

Inne blir det som oftest for tørr luft, i hvertfall under blomstringen så pleier blomstene å falle av når det blir for tørt. Men om du har fått frukt så er du ute av den delen, så da går det kanskje bra. Spray med vannflaske hjelper en del.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke testet cayenne, men mine habanero og scotch bonnet er grønne en god stund, før de plutselig skifter farge fascinerende kjapt. Så skal ikke se bort fra at du bare må vente litt.

Å spraye med vannflaske har jeg egentlig begynt å anta er en seiglivet myte. Planter digger vel luftfuktighet, men hvor mye luftfuktighet får man egentlig til med å spraye noen dråper som fordamper ganske kjapt? Mer trua på å lage et Ikeahacket skap med luftfukter inni da, eller ha en luftfukter stående ved plantene. Men så langt har plantene mine klart seg bra på stua, sliter mer med skadedyr enn at de vokser, har noe ullus på enkelte planter, heldigvis ikke på chiliene.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (11 timer siden):

Hvor står de?
Chili må ha MASSE varme, sol, næring og fuktighet. Jeg har fått til chili med bra styrke på friland i Norge ett eneste år, og det var sommeren 2018.

Inne blir det som oftest for tørr luft, i hvertfall under blomstringen så pleier blomstene å falle av når det blir for tørt. Men om du har fått frukt så er du ute av den delen, så da går det kanskje bra. Spray med vannflaske hjelper en del.

Fra februar til varmebølgen kom i vår så stod de på kjøkkenet under plantelys. Da ble de pottet om til større potter. De har stått i drivhuset stort sett hele tiden, men har de siste ukene stått ute på plattingen hvor de får desidert mest sol. Men det krever jo at solen er fremme. Jeg vurderer å flytte dem inn drivhuset igjen, men der er det i ferd med å bli særdeles overfylt av agurk- og tomat-planter. Men 2 chili-planter skal jeg vel få plass til. 

 

perbl skrev (10 timer siden):

Ikke testet cayenne, men mine habanero og scotch bonnet er grønne en god stund, før de plutselig skifter farge fascinerende kjapt. Så skal ikke se bort fra at du bare må vente litt.

Det er jo godt å lese. Men jeg tror fremdeles, som skrevet over, at jeg skal flytte dem inn i drivhuset igjen, slik at de får utnyttet den lille varmen vi har for tiden. 

Får vi ikke tilbake litt sommertemperatur snart så tror jeg de havner i kjøkkenvinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (10 timer siden):

Etter man har kuttet chili til maten bør man vaske hender før man går på do. Det var en gang jeg ikke skjønte hvorfor jeg hadde sånn svie på forhuden... 😆

Det har jeg også smertefullt erfart. Men jeg skjønte årsaken til svien med det samme. Jeg gikk rett fra skjærefjøla til porselenstrona. Etter det har jeg brukt hansker når jeg kutter chili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (12 timer siden):

Etter man har kuttet chili til maten bør man vaske hender før man går på do. Det var en gang jeg ikke skjønte hvorfor jeg hadde sånn svie på forhuden... 😆

Prøv å ta på kontaktlinsene….😫 
Selv etter grundig vask av hendene anbefaler jeg det absolutt ikke 🌶️

  • Haha 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (8 minutter siden):

Prøv å ta på kontaktlinsene….😫 
Selv etter grundig vask av hendene anbefaler jeg det absolutt ikke 🌶️

Det smaker Chili av fingrene mine et par dager etter at jeg har kuttet Chili. Så hanskene blir flittig brukt etter et par uheldige hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (21 timer siden):

Jeg hadde en uheldig episode etter å ha dyrket en stor batch av Bhut Jolokia. Den tabben gjør du bare en gang. Heldigvis hadde jeg melk i kjøleskapet.

Med tanke på den uheldige hendelsen både Eirikur og jeg hadde, så fikk jeg nå mentale bilder av hvordan du brukte melk til å lindre din "uheldige episode".

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

 

Høstet 5 medium store frukter i går. Noen av de skal bli til en god, hot pizza i dag. Samboer jobber kvelden, så da kan jeg spise spicy mat. 🙂

Pizzaen blir noenlunde kortreist. I tillegg til chili fra eget drivhus så blir tomatsausen også fra tomater fra samme drivhus. Har noen modne paprikaer også som havner på toppen.

Jeg har dessverre ikke egen gård, så ost, protein og mel kommer fra butikken. 

Chilis.jpg.0b03baa267e87c7b04ad69eae7449622.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn var dette en tråd jeg var redd for å klikke meg inn på. Hva kan Cayenne Pepper være en metafor for, og hvorfor vil man at de skal bli røde? Og så var det heldigvis bare akkurat det det stod. 

#kofferthjerne

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen teknikk jeg lyktes bra med er å vakumpakke med passende mengde salt og la ligge. Dette er en teknikk de bruker for ymse tørrfermentering på Noma, og kan leses om i fermenteringsboka deres. Jeg brukte vel rundt 5% av vekten av det jeg vakumpakka (ville være på den sikre siden). Jeg la også til noen sjalottløk, og ser folk også har hatt suksess med ting som ananas med denne teknikken. Med mindre ting går helt gærnt, får du en laktofermentering i gang uten å legge ting i saltlake, og når posen har blåst seg opp etter en måneds tid, hiver du alt i en blender sammen med eddik.

Et kjapt oppkok etterpå for å drepe fermenteringen hindrer at  flasker smeller. Fyll på flasker med kork, og du har en god hot sauce. Surheten i eddiken sikrer at ting er holdbart en god stund.

IMG_3037.jpeg.42eebb226a82ce12a47d8ea61d6c1e29.jpeg

IMG_3080.jpeg.13425d92051adc826f39d6eed437dbcf.jpeg

IMG_3081.jpeg.8f2744f23b34b4cd314e28fdaa8aec04.jpeg

IMG_3082.jpeg.3f83755df6e03c601a00ff213210b8ca.jpeg

IMG_3084.jpeg.40b53a83c9f61476382f87143fc86a80.jpeg

  • Thanks 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...