Gå til innhold

40 mm grusdekk på 10 år gammel hookless XC felg. Er det trygt?


Anbefalte innlegg

Jeg sysler med tanker om å mekke en grus-sykkel av restedeler. Sant å si er det kun et hjulsett jeg har å starte med, men kan man koke suppe på en spiker kan man vel bygge sykkel av to hjul. 

Felgen er en ca 10 år gammel hookless karbonfelg (light bicycle) med 24 mm indre bredde. Opprinnelig brukt til sti/xc men har nå erstattet det med noe bredere. Det har fungert supert til alt jeg har brukt det til hittil men jeg har fått med meg at hookless er "skummelt" med høyere dekktrykk. Disse har vel aldri sett noe mer enn 25 PSI, så Er det trygt å bruke dette med 40-45 mm grus-dekk? HElst slangeløst

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (2 timer siden):

Det har fungert supert til alt jeg har brukt det til hittil men jeg har fått med meg at hookless er "skummelt" med høyere dekktrykk. Disse har vel aldri sett noe mer enn 25 PSI, så Er det trygt å bruke dette med 40-45 mm grus-dekk? HElst slangeløst

Det går helt fint. Du skal uansett ikke ha noe særlig høyere trykk enn 35 psi i 40 mm grusdekk. Jeg vil si kjør på. Det var nok mange som brukte ca 35 psi i terrengdekkene sine også da disse felgene var nye. Verre med 35 psi i 55-60 mm/2,2-dekk enn med 35 psi i smale 40 mm dekk. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...