Gå til innhold

Sykkelcomputer eller Iphone?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk i gamet, har akkurat fått tak på min første landeveissykkel. Og nå melder spørsmålene seg på rekke og rad.

Men første spørsmål, sykkelcomputer eller bare bruke min Iphone?

Sånn umiddelbart (for meg) virker det helt meningsløst å ha en sykkelcomputer, og ikke bare en iphone utstyrt med de riktige appene og tilbehøret?
Jeg har jo allerede en garmin pulsklokke med gps og pulsbelte. Jeg kan vel bare komplementere med en Garmin kadens og hastighetssensor? Og en quad lock for å feste mobilen.
Hva mer kan jeg ønske meg?

Og hvilken app er best for å finne gode sykkelruter med lite trafikk og uten grus?

Ja, og enda en ting, hvor putter dere mobilen når dere sykler hvis dere ikke har en egen sykkelholder? Det er ikke mye til lommer med glidlås i den sykkelbuksa eller sykkeltrøya.. 😕
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville ikke ha plassert telefonen på styret. Vibrasjoner kan ødelegge bildestabilisatoren på iPhone, og hvis jeg kræsjer så er det ålreit å ha en telefon som ikke er knust. 
På lengre turer er det også greit å ikke tappe mobilen for batteri. 

Jeg putter mobilen i lomma på sykkeltrøya, har aldri opplevd at den er på vei ut. Det finnes også andre løsninger - Cargo-bibs med lomme på siden, og Brevet-trøyene til Rapha har et par ekstra lommer med glidelås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede har pulsbelte til din Garmin-klokke så kan man få kjøpt eller 3D-printet et feste slik at man kan feste klokka til et feste for sykkelcomputer. Det gjorde jeg frem til jeg kjøpte ordentlig sykkelcomputer. 

Har aldri følt at telefonen er i fare for å falle ut av en åpen lomme på sykkeltrøya.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik4 skrev (13 timer siden):

...Og hvilken app er best for å finne gode sykkelruter med lite trafikk og uten grus?...
 

Står litt om endel alternativer her:

Tipper Strava fort er best på det du ser etter, men du kan jo sjekke ut Garmin Connect siden du allerede har klokke eller kanskje Komoot.

Jeg brukte klokke på styre før jeg kjøpte GPS. Man får vel dedikert feste uten 3d printing?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har råd, gå for computer

Strava route builder (krever premium) og Garmin edge fungerer veldig bra. Har syklet flere bikepacking turer på landevei med ruter fra dør til dør uten issues. Google maps derimot har jeg svært dårlig erfaring med.

Mobil i midtre baklomme, no issues
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På litt lengre tur ryker batteriet pp mobil fort også hvis man bruker den til navigering. Må evt drive å rote med powerbank.

Garmin Edge fås brukt ofte hvis man nøyer seg med generasjon eller to tilbake, for normalt bruk er det mer enn nok for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp kadens og hastighetssensor. Det har du ikke bruk for. Farten får du fra en GPS-enhet. Kadens er for spesielt interesserte. Sikt deg inn på en kadens på +/- 90. Viktig å ikke bruke så tunge gir at man får lav kadens og syre i beina, men heller ikke at de løper som en hjulvisper. Finn en naturlig frekvens.

Flere gode tips for GPS over: Styreholder til klokken din eller kjøp en brukt Edge. Jeg har brukt en Garmin Edge 520 i flere år nå og det holder fortsatt i lange baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...