Gå til innhold

Hvorfor er ikke du med på ritt lengre?


Hvorfor er ikke du med på ritt lengre?  

103 stemmer

  1. 1. Hvorfor er ikke du med på ritt? Eller hvorfor sykler du ikke like mange ritt som før? (flere valg mulig)

    • Får konkurransen jeg trenger gjennom Strava.
      15
    • Er ikke interessert i å sykle ritt lengre.
      25
    • Økonomi. Synes det er for dyrt. (ikke bare kontigent, men hele pakka)
      27
    • For konkurransen jeg trenger gjennom Zwift.
      7
    • Har byttet til andre idretter.
      5
    • Sykkelen jeg har passer ikke nødvendigvis til rittene jeg syklet før.
      12
    • Byttet til elsykkel.
      1
    • Sykler like mange ritt som før.
      19
    • Synes det er for mye mas om tid/prestasjon.
      21
    • Jobb/familiesituasjonen er endret.
      35


Anbefalte innlegg

Det er vel større deltagerantall som fikser den biffen? Jeg tittet på deltagerlista i min klasse i Hanekampen, og skulle den vært delt opp i A, B og C hadde det vært 2-3 i hver gruppe ☺️

Hadde det vært 100 påmeldte så hadde man jo garantert fått noen på sitt nivå å sykle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puljer pleier jo å ordne dette, men etter de siste års frafall av deltagere er det ofte de litt sprekere og ivrige som er igjen, og om man kommer som fersk inn i enkelte ritt får man i større grad sjokk over nivået enn feks jeg fikk da jeg syklet Montebellorittet i 2013 med over 1000 andre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På selvseeding til puljer har jo ikke folk magemål , for utrolig mange som seeder seg i fremste pulje. Jeg mente at alle unntatt elite skulle deles inn i nivå uansett alder. Da kan de som ikke stiller på ritt fordi jevnaldrende er for gode ( trener for mye, har dyrt utstyr, ligger på treningsleir halve året) møte noenlunde jevngode og konkurrere mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puljestart er vel egentlig ikke aktuelt i 98% av ritt i Norge? Er vel kun Birken hvor det er såpass mange til start at man må dele opp. I alle andre ritt kan jo bare alle starte sammen, så samler man seg nivåmessig ganske så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesstart med eliten først er garantist for at stort sett alle åpner over evne. 
Har bare kjørt Trysil-Knut og Sjusjørittet før TØ, halve feltet som stilte seg først hadde ikke noe å gjøre- men tanken er vel at det er bedre at de fleste kjører forbi meg enn at jeg står sammen med likesinnete. Men som du sa så tilpasses gruppene etter første bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så handler det om tid, og hva man får igjen for tiden. Jeg trur at mange har det litt som meg: Jobb, kone/samboer/partner i jobb, barn og alt det fører med seg av forpliktelser. Det være seg treninger for barn, dugnad, familieturer osv. Jeg har en veldig snill kone som lar meg sykle rett som det er, men helst etter barn er i seng. Prøver å benytte «fritiden» min i helgene til litt lengre turer hvis det lar seg gjøre med det som er tidligere nevnt. Jeg er en helt vanlig mosjonist, uten talent, men i helt grei form. Syns det er veldig gøy å sykle ritt, og «bruke formen til noe». Men når du har begrenset med «fri» ønsker du gjerne å benytte deg av fritiden maksimalt. Så hvis jeg skal sykle ritt så må det gjerne være verdt tiden som brukes, og da tenker jeg mest på kjøretid og forberedelser på rittdagen. For å kjøre til stømstad/halden fra Elverum for å sykle et par timer, føler jeg ikke er verdt tiden. Derfor velger jeg ofte å ta en langtur sammen med venner lokalt. Nå skal det sies at Elverum er et gruseldorado (sykler gravel). Jeg sier ikke at alle ritt må være i 1t kjøreavstand, men de må ha et moment som trumfer det å sykle i nærområdet. Jeg sykler med en gjeng som er i veldig god form, men de deltar ikke på ritt fordi de vil heller sykle i nærområdet, enn å sykle «grusritt» der det er en del sti og man er forventet å slippe frem mtb på stipartiene. I tillegg må ut med 500,- +++.
For min del som sykler mest gravel så er det mye mer aktuelt å kjøre 4t til dalsland gravel for å sykle et rent gravelritt enn type grusritt med lett innslag av sti, som jeg føler det er en del av i Norge. Jeg trur rittarrangørene må vite hva de skal selge og hvem som er i målgruppa. Jeg syns ritt som terningenrittet, offroad Valdres, TØ klarer det fint. Det er ritt på sti for terrengsykler. Også trur jeg lokale klubber bør være flinkere til å arrangere klubbritt/treningsritt. Lavterskel rittilbud der du kan konkurrere mot de du sykler den rolige søndagsturen med. Så kanskje det tenner en gnist i en kameratgjeng som konkurrerer i disse klubbrittene gjennom sesongen, og gjør at de setter seg et mål om å delta i et «ekte» ritt sammen på høsten. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også pris spiller inn. Flere ritt burde ha mye lavere early bird pris slik at flere tenker "det har jeg råd til, selv om jeg velger å ikke delta når det kommer til dagen". Da vil flere andre også se "dæven, han, hun, hen, de etc har meldt seg på, da skal jeg også melde meg på" Tror jeg da. Vet mange ser på hvem som er påmeldt, antallet og "skal jeg gidde å ta turen når så få er påmeldt ?".  Tror arrangører skal tørre å gamble litt mer med lavere pris. 

Skal sies at jeg hvert år er med på noen dyre ritt, men det føler jeg er greit for egen del, da det er de som motiverer meg for vintertreningen, når jeg sitter på rulla og leter etter motivasjon i meg så dukker de rittene opp og det er bare å tråkke igjen. Sånn sett betaler de seg. Men mindre ritt som koster 8-900 eller mer er no-go. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (6 timer siden):

Puljestart er vel egentlig ikke aktuelt i 98% av ritt i Norge? Er vel kun Birken hvor det er såpass mange til start at man må dele opp. I alle andre ritt kan jo bare alle starte sammen, så samler man seg nivåmessig ganske så fort.

Bedriftskarusellen i Trondheim har puljestart, hvor man selv velger pulje, og der er det (i år) cirka 35-75 deltakere på hvert ritt (fordelt på 3-5 puljer med maks 15 deltakere i hver pulje). Det ser ut til å virke ganske bra; de fleste havner i «riktig» pulje og finner noen å sykle med/mot 😉 Systemet har vært i bruk i mange år.

Dette viser at selv i ritt med bare 50 deltakere kan puljestart fungere fint – og da tror jeg ikke du kun snakker om 2% av norske ritt...

Det kan selvsagt hende at noen bevisst velger for lav pulje (en form for sandbagging), men det har ikke vært noe stort problem og vil uansett kunne skje i all form for puljeinndeling. Som mange har erfart i Zwift.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (1 time siden):

Tror også pris spiller inn. Flere ritt burde ha mye lavere early bird pris slik at flere tenker "det har jeg råd til, selv om jeg velger å ikke delta når det kommer til dagen". Da vil flere andre også se "dæven, han, hun, hen, de etc har meldt seg på, da skal jeg også melde meg på" Tror jeg da. Vet mange ser på hvem som er påmeldt, antallet og "skal jeg gidde å ta turen når så få er påmeldt ?".  Tror arrangører skal tørre å gamble litt mer med lavere pris. 

Skal sies at jeg hvert år er med på noen dyre ritt, men det føler jeg er greit for egen del, da det er de som motiverer meg for vintertreningen, når jeg sitter på rulla og leter etter motivasjon i meg så dukker de rittene opp og det er bare å tråkke igjen. Sånn sett betaler de seg. Men mindre ritt som koster 8-900 eller mer er no-go. 

Men da må early bird være skikkelig billig. Ikke bare ett par hundre forskjell. Da venter hvertfall jeg da jeg sjelden vet langt frem hva jeg skal. 
 

Hadde vært gøy å prøvd en påmelding hvor prisen blir avgjort når i rekken du melder deg på. Eksempel:

Påmelding 1-15 200 kroner

Påmelding 16-40 300 kroner

Påmelding 41-80  450 kroner

Påmelding 81-150. 550 kroner

Resten helt frem til start 700

 

Aner ikke om det hadde fungert, men da kunne man kanskje fått litt trøkk når påmeldingen åpner. Ser man at det blir litt deltagere tror jeg fort at det drar med seg flere. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig Olechr, det tidlige tilbudet bør være så bra at en i januar bestemmer å melde seg på. Hadde vært litt moro å teste ut det forslaget dit også. Har i flere år vært på klubben min (CK Elverum) for å få de til å legge ut påmelding med ekstra lav sum på Terningenrittet tidlig uten at de har gjort det (ikke at de er så dyre som en del andre ritt med 500 kr, men kan/bør være billigere syntes jeg). Skal prøve igjen når jeg får snakket med de det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de litt mindre rittene så kanskje man skulle hatt et tilbud til klubber i nærområdet. F. Eks inngå et samarbeid med naboklubber om at de stiller med litt frivillige mot at de som har løst lisens gjennom de aktuelle klubbene får rabatt på påmelding. Dette vil kunne gjøre samarbeid i området tettere, kanskje gjøre terskelen lavere for å melde seg på og gjøre slik at flere vil ta ut lisens. 
Er som Oddefa sier: At dyrere ritt er aktuelt og motiverer. Det frister mer å bruke mer penger på noe som er litt spesielt/spektakulært/utfordrende enn «de vanlige rittene». 
Jeg er også litt ute etter opplevelsen. Om det så er utfordrende løype i form av lengde, høydemeter, tekniske partier, natur, området pre og post-race etc.

Jeg trur mange som sykler en del ritt kanskje deltar i de «små» rittene for å teste/trene og så har noen større mål gjennom sesongen. Da bør prisen på de «små» være levelig for de fleste.

Noen firmaer har jo også satt av penger til helsefremmende tiltak for ansatte. Det kan være avgift på treningssenter eller påmelding på ski, løping eller sykkelritt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (16 timer siden):

Puljestart er vel egentlig ikke aktuelt i 98% av ritt i Norge? Er vel kun Birken hvor det er såpass mange til start at man må dele opp. I alle andre ritt kan jo bare alle starte sammen, så samler man seg nivåmessig ganske så fort.

Det er nå fortsatt nesten 1000 med på Nordsjørittet, så ikke bare Birken det er mange nok til start til at det bare må deles opp. Hvis man regner landet som hele landet og ikke bare østlandet vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det overordnede spørsmålet i tråden: Tid er for meg, som for mange andre i denne tråden og ellers, en svært knapp ressurs, og skal jeg prioritere å bruke en hel dag på å dra på ritt jevnlig må jeg bortprioritere noe annet. De færreste rittene jeg har dratt på har vært noe familien har hatt lyst til å dra på sammen med meg.

I tillegg har jeg syklet de fleste rittene minst et par ganger fra før, og inntrykket mitt er ikke at det dukker opp så mye nytt. Og når det først gjør det så har jeg sikkert ikke følerne ute heller, så da går det meg hus forbi 🙂

Men i år gjorde jeg noe jeg ikke har gjort på en stund - jeg prioriterte å dra på et ritt! Og erfaringen derfra var at det var ganske gøy, om enn hardt (Gravel grit n' grind i Halmstad), så nå er jeg gira på å sykle flere i år.

Synd at det ikke ble noe av det uoffisielle NM gravel. Håper på flere ritt på grusen framover, da disse så vidt jeg kan forstå må være enklere å arrangere mht. løypevakter og alt det der. Landeveisritt skjønner jeg ikke helt hvordan skal overleve ...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt faktorer for meg:

  • Er i den alderen der det er vanlig med småbarn. Vanskelig å finne tid til lange søndagsturer med kompisgjengen, for mange blir det derfor heller en kort joggetur på mølla for å vedlikeholde formen og mindre sykling som ofte tar lenger tid for en tilsvarende økt.
  • For min del et vondt kne som gjort at jeg ikke har fått pushet watt som jeg vil siste året. Fått syklet mye og langt, men lite intervall. Så jeg er i ok god sone2 form, men har ikke punchen inne, mister det fort om jeg må ta et hardt drag. Det er forhåpentligvis bare et midlertidig problem.
  • Har syklet en del av rittene før, da er motivasjonen for å delta igjen så klart litt lavere. Også litt ekstra nå som jeg vet jeg ikke vil gjøre det like bra som tidligere ref forrige punkt.
  • Det skjer mer i livet nå enn tidligere, vil ikke commite til masse greier langt frem i tid og legge ferie- og familieplaner rundt bare meg lenger.
  • Pris, som nevnt mye.

Ref de to siste punktene, synes jeg det er for dyrt å slenge seg med i siste liten. Jeg skjønner arrangører trenger å vite tidligere skal det bli et arrangement, men det er en del ritt jeg ikke synes er verdt å planlegge ferie eller annet rundt, og tar litt på sparket om det passer når det nærmer seg. Da kvier jeg meg litt for å betale 1000kr+ for noe som for meg da ikke er en så "stor" greie.

Mine faktorerer forklarer i hovedsak hvorfor jeg deltar mindre på ritt, men ikke hvorfor ritt som helhet har mindre deltakere. For det fantes folk i midten av 30-åra for ti år siden også med samme livssituasjon som jeg har nå. 🤔

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det med pris👍🏻. Det er mange ritt som er alt for dyre. I tillegg så er det mange ritt som klager på mangelen på tidlige påmeldinger, så er man da lure så lager man et skikkelig tilbud for tidlig påmelding. Og skal man melde seg på leeeenge før rittet starter så må det være en slik sum som ikke er så farlig i forhold til om det plutselig skulle oppstå noe slik at man ikke får deltatt. Helt greit å støtte ritt med 2-300 kr selv om man da ikke får deltatt, men er summen nærmere 500 kr begynner det å bli sure penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor jeg nettopp meldte meg på Nesbyen Gravelduro" 🙂

Blir første ritt på meg siden...tja! Kanskje 2019? Er overhodet ikke i rittform, men det er ikke så viktig. Har jo blitt voksen.
Kan tilogmed be om å ikke være med på resultatlister. Mao enda en lapskausøkt, men i en mye mer spennende ramme.

Skal reise med madam og et vennepar av oss. Kjører rittet med XC/DC-sykler, så vi kan trille litt på søndag også, om vi ikke er for utslitte fyllesyke.

  • Kompisen er opprinnelig fra Hallingdal, og var med på dette i fjor. Vi sykler ofte sammen her hjemme. Han som har pusha.
  • Det blir sosialt før, under og etter rittet
  • Bedre halvdeler er med og deler opplevelsen
  • Arrangementet er ufarlig: poenget er å gjennomføre og kjenne at man lever
  • Grillmat ved målgang
  • Rosin i pølsa: Hallingspranget etter 7 mil og 1700 klatremeter 🙂
  • Artigere å seigpine seg selv i mange timer enn å dø i 2-3 (vi er forskjellige...)
  • Plenty fint å sykle i Nesbyen, så søndagen blir ren bonus
  • overkommelig totalpris inkl overnatting
  • Tja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (20 timer siden):

synes jeg det er for dyrt å slenge seg med i siste liten. Jeg skjønner arrangører trenger å vite tidligere skal det bli et arrangement, men det er en del ritt jeg ikke synes er verdt å planlegge ferie eller annet rundt, og tar litt på sparket om det passer når det nærmer seg. Da kvier jeg meg litt for å betale 1000kr+ for noe som for meg da ikke er en så "stor" greie.

On point her mafia. 

Om man i større grad kan få til noe mer "liv" i målområdet, vil det også være et pluss for min del. En burger og brus/øl. Noe sosialt som holder folk igjen fra å rive av seg startnummer og hive seg i bilen/på sykkelen hjemover. 

Jeg har ikke deltatt på gravelritt i utlandet, men av det jeg leser, kan det virke som om dem er flinkere på målområdet opplevelsen. Jeg har ingen tyngde til å si at dette vil trekke folk tilbake til rittene, men jeg tror at om man fortsetter å kreve inn 1000kr ++, og det man sitter igjen med etterpå er svette og pins, tror jeg ikke så mye skjer på deltager fronten. 

📷 sindresandersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del, jeg er lite med på grunn av vesentlig dårligere form etter koronaisolasjonen, som ikke bare gjør ritt til en annen og tyngre opplevelse enn før (i både bokstavelig og overført betydning dessverre), men også gjør terskelen høyere for å trene seg opp... Det kan bli mer neste år, man lever i håpet.

Som mange har nevnt er det færre med generelt, og den gamle gjengen fra noen år siden på startstreken er borte. Det påvirker litt. (De beste slutter selvsagt ikke, så i det tynnere feltet blir det godt med vann mellom båtene bakover. Det tærer på motivasjonen når du må dra frem kalenderen for å måle avstanden opp til nest siste.)

Generelt

Enig med de over om markedsføring. Spesielt merkbart siden jeg ikke har rittkalenderen i hodet som i 2018. Mye jeg har oversett i år.

Ikke ferdig tenkt: Jeg har også negynt å fundere på rittprofiler og hvorfor ikke flere bygger og løfter frem den. Eksempler:

Birken har en klar grusprofil, relativt utbredt tidsfokus, og massemønstring, Grenserittet er også i sjangeren. Hvis du vil ha denne typen ritt, vet du hvor du skal gå. Motsatt fløy, Offroad Valdres har 150 km utholdenhet på sti i spektakulært fjellterreng. Mindre tidsjag, mer vekt på å fullføre. Igjen, vil du ha dette vet du hvor du skal gå.

Det er en del ritt som skiller seg ut fra røkla, men ikke alltid så lett å vite før du evt har syklet det. Skjeberg er to timer superflyt i høy fart, og skilelr seg ut. Genialt på forsesongen. Lavterskel å sykle, vanskeligere å sykle fort. Vil du derimot ha type Østmarkaterreng, sykler du TSR. Osv. Etapperittet Trans-Østerdalen, det kompakte flytrittet Terningen, osv.

Så, i grunn helt egoistisk, jeg kunne ønsket meg tidlig informasjon om hva som gjør akkurat dette rittet spesielt, og overkommelig tidlig pris så er det lettere å sette av i kalenderen og bruke det som motivasjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mindre ritt, og det er primært maratonritt som har måttet vike nå som jeg har små barn som krever sin tid. MEN jeg prøver å kjøre så mye som mulig av alle lokale ritt (Kalas cup). Gjør det ikke noe bra plasseringsmessig, men tenker det bare er å kjøre på så får resultatene komme tilbake etterhvert. Tar man for lang rittpause, tror jeg det skal bli hardt å komme tilbake. Skal også kjøre så mye CX som mulig i høst. Det er publikumsvennlige arrangementer med knøttekross og god stemning!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik M skrev (2 timer siden):

Jeg kjører mindre ritt, og det er primært maratonritt som har måttet vike nå som jeg har små barn som krever sin tid. MEN jeg prøver å kjøre så mye som mulig av alle lokale ritt (Kalas cup). Gjør det ikke noe bra plasseringsmessig, men tenker det bare er å kjøre på så får resultatene komme tilbake etterhvert. Tar man for lang rittpause, tror jeg det skal bli hardt å komme tilbake. Skal også kjøre så mye CX som mulig i høst. Det er publikumsvennlige arrangementer med knøttekross og god stemning!

Bra innstilling. Tror du har rett, det virker som at det er vanskelig for mange å komme inn i rittsyklingen igjen hvis de har stått over noen år, enten de var høyt opp på resultatlisten eller mer lystefyll i utgangspunktet. Spesielt hvis de ikke klarer å legge resultatfokus bort (med en gang iallefall). En må kunne si "dæven det ble hardt å henge med her gitt. men moro og bra trening var det". 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...