Gå til innhold

Hvorfor er ikke du med på ritt lengre?


Hvorfor er ikke du med på ritt lengre?  

102 stemmer

  1. 1. Hvorfor er ikke du med på ritt? Eller hvorfor sykler du ikke like mange ritt som før? (flere valg mulig)

    • Får konkurransen jeg trenger gjennom Strava.
      15
    • Er ikke interessert i å sykle ritt lengre.
      24
    • Økonomi. Synes det er for dyrt. (ikke bare kontigent, men hele pakka)
      27
    • For konkurransen jeg trenger gjennom Zwift.
      7
    • Har byttet til andre idretter.
      5
    • Sykkelen jeg har passer ikke nødvendigvis til rittene jeg syklet før.
      12
    • Byttet til elsykkel.
      1
    • Sykler like mange ritt som før.
      19
    • Synes det er for mye mas om tid/prestasjon.
      21
    • Jobb/familiesituasjonen er endret.
      34


Anbefalte innlegg

eopseth'n nevner mange kjente problemstillinger.

mitt inntrykk er at svært mange faller fra organisert idrett i det øyeblikket resultatene måles på en eller annen måte. I barne- og breddeidretten kan mange hjemme seg bak de beste i lagidretter, men det går bare en stund og så må de ta ansvar selv eller slutte.

Når det gjelder individuelle idretter som sykling, løping og langrenn så kan mye av treningen arrangeres slik at det ikke blir for åpenlyst hvem det er som dårlig(st). så får de dårlige bare styre klar av konkuranser.

På alle nivåer og for alle aldre  og forsåvidt i arbeidslivet også, så er gode ledere undervurdert. Hvilket gjør at noen treningsgrupper forblir store og andre marginaliseres.
Rekorden jeg kjenner til er ett damelag i Buskerud som avsluttet en sesong med en gruppe på drøyt 30 spillere. To kukhuer av noen trenere kom inn og laget var halvert til sesongstart og lagt ned etter sesongen.

Hvis man klarer å beholde store treningrupper så vil det alltids være noen som vil konkurere på en eller annen måte

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, circo said:

 

Grunnen til at det ikke var et alternativ er vel at denne tråden er opprettet som et ekkokammer for gamle gubber som ikke egentlig er så interessert i å sykle ritt selv lenger. De foretrekker nå å sitte i kjellerleilighetene sine å gnåle i kor om at alt var bedre før.

Hehe. Sjekk påmelding Grenserittet, og gjett hvilke aldersklasser som utgjør "bærmen".

Hint: uten gubber 50-69 hadde det vært stusselig startfelt. Tror heller at dette ekkokammeret er på jakt etter å finne ut hvordan vi kan rive de under førr vekk fra skjermen/opp av sofaen?

Det triste faktum er at dette sannsynligvis er restene av den generasjonen som gjorde slike ritt store før.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som jeg nærmet meg, og bikket 70, har konkurranseiveren med tanke på maratonritt dalt. Det tiltross for at jeg trener /sykler mer nå en da jeg var som mest aktiv fra midten av -90 tallet og frem mot Covid. 
Et annet moment er at etter jeg begynte med Zwift i høst/vinter/ tidlig vår, så får jeg min dose med ritt der. 
Og for det tredje : konkurranse kan forsåvidt være litt moro, men i kombinasjonen med en svært aktiv Zwift-sesong hver vinter, så er det befriende å kunne bruke sommermånedene til ferier etc, og mer variert vedlikeholdssykling, slippe å bruke sommeren til å ni-foreberede seg til august. 
Så ritt deltar jeg på (Zwift/vinter) , men ikke XCmaraton og landeveisritt ute. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt morsomt at det er del folk på ritt også da, så det er jo en ond spiral. Mindre deltagere, enda mindre ekstra påmeldinger. Og det er dyrt! Nå er det jo litt fokus på Trans Østerdalen så jeg vurderer dette. Dog koster det 1600kr (+ lisens?) og det er kun rittet. Legg til 2 evt 3 overnattinger og transport så gjør det innhogg i en gjennomsnittlig lønnsmottakers lommebok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med Dalsland Gravelrace. Vurderer dette, men frister jo ikke veldig når det enn så lenge er 34stk påmeldt totalt. Må jo være litt liv. Og her kommer jeg jo sannsynligvis til å sykle alene hele turen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (På 29.7.2024 den 12.00):

Er jo litt morsomt at det er del folk på ritt også da, så det er jo en ond spiral. Mindre deltagere, enda mindre ekstra påmeldinger. Og det er dyrt! Nå er det jo litt fokus på Trans Østerdalen så jeg vurderer dette. Dog koster det 1600kr (+ lisens?) og det er kun rittet. Legg til 2 evt 3 overnattinger og transport så gjør det innhogg i en gjennomsnittlig lønnsmottakers lommebok.

Det er grunnen til at det utgår for meg også. Blir såpass mange 1000 totalt at det blir i overkant for hva jeg vil putte i ett ritt som ikke er hovedrittet mitt i år. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det økonomiske rundt Trans Østerdalen. Egentlig blir totalen for dyr for meg også, men i år endte jeg med at dette skulle jeg jaggu unne meg… derfor ivrig. Kunne selvsagt ligget i telt eller noe på campingen, fremfor hotell. Men, blir det middels vær så funker jo ikke det syns jeg. 
 

En annen ting som kanskje er negativt for mange er rittet på fredag. De fleste jobber jo da, og sliter med å komme seg opp til Tynset. Selvfølgelig kan man kun gå for to etapper, men er det en tredagers så er jo det noe av greia🤪. Kanskje fredagsetappen kunne startet kl 18. lørdagsetappen kl 15 feks… da hadde flere hatt mulighet til å få til fredagen, samt nok tid til hvile mellom etappene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otoen skrev (15 minutter siden):

Enig i det økonomiske rundt Trans Østerdalen. Egentlig blir totalen for dyr for meg også, men i år endte jeg med at dette skulle jeg jaggu unne meg… derfor ivrig. Kunne selvsagt ligget i telt eller noe på campingen, fremfor hotell. Men, blir det middels vær så funker jo ikke det syns jeg. 
 

En annen ting som kanskje er negativt for mange er rittet på fredag. De fleste jobber jo da, og sliter med å komme seg opp til Tynset. Selvfølgelig kan man kun gå for to etapper, men er det en tredagers så er jo det noe av greia🤪. Kanskje fredagsetappen kunne startet kl 18. lørdagsetappen kl 15 feks… da hadde flere hatt mulighet til å få til fredagen, samt nok tid til hvile mellom etappene. 

Er det tredagers så gidder hvertfall ikke jeg å sykle 2 dager bare nei. Samtidig så ryker hele helgen uansett så da er det digg å komme opp fredagen. Men å hatt ett kort ritt som starter litt sent hadde nok ikke vært dumt. 
 

Når der kommer til ritt som Trans Østerdalen så er det nok en ganske stor andel av de som kan tenke seg det som også sykler type : Ultrabirken/Birken, Offroad Valdres, offroad Finnmark o.l. Alle disse rittene er jo såpass tett at noen må velges bort. Er det 30 stk som velger bort Trans Østerdal pga dette så er det en ganske stor andel av deltagerne. 
Nå blir jo hvertfall Trans Østerdalen arrangert så det er jo knall.

 

 

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del «nybegynner» kvinne tidlig  30-åra virker det som det er lite å melde seg på. Mange av de mindre rittene virker å være for de bedre seriøse utøverne. 

Var med på grenserittet i fjor. Har kun gravel sykkel. Kommer fra løping å har ganske ok stamina i bakkene men synes det er forferdelig å bli «sykla» ned i de mer tekniske partiene av eldre sure menn. Så følte jeg brukte halve tida på å stå å slippe forbi. 

Ps. De aller fleste er veldig hyggelige 

Vurderer fremdeles birken i år men føler terskelen er høy. Også siden det markedsføres med at alle med gravelsykkel er erfarne super mosjonister. Kjenner fler som føler det sånn. Neste år håper jeg på union rittet, eller statskog o.l Virker utrolig kult.

For meg nå er det mer interessant å sykle med venner og sykle lengre turer som opplevelser og pushe grenser alene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at du vil ha en bedre opplevelse på Birken med Gravel. Der er det bedre veier for grus og siden vi starter litt bak vil det være folk å sykle med

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i midten av 40 årene og sykler i hovedsak på landevei og på grus, bosatt i Sandvika, tidligere i Oslo. Har etterhvert fått en del deltagelser i mer eller mindre lokale ritt, og har i mindre grad interesse av å sykle de samme rittene flere ganger. Unntaket er kanskje Tyrifjorden rundt som er det mest lokale rittet, og som dermed blir mer lavterskel å delta på. Enebakk rundt har jeg 8-9 deltakelser i, noen ganger som en del av et (rulle)lag, solodeltakelse, sammen med kollegaer og sammen med sykkelvenner. Det har også blitt noen deltakelser i Nordmarka rundt, så jeg har nok på mange måter blitt ferdig med de lokale rittene, og jeg gjetter på at det gjelder for ganske mange andre her inne på min alder og over. For meg vil det derfor ikke hjelpe stort om prisene går ned, eller det blir mer opplegg i målområdet osv. Så for å få opp deltakelsen i ritt er det nok, som mange andre har vært inne på, både her og i tråder på det gamle forumet, økt rekruttering nødvendig for å få opp deltakelsen. Men det er et langsiktig prosjekt, og hvordan man skal få til økt rekruttering har jeg ikke noen gode svar på. For min egen del er flere lokale (1-2 timer kjøring) ritt på grus av interesse - eksempel på et slikt ritt er Stasjonsrittet med start og mål på Spikkestad, her deltok jeg de to første gangene, i fjor ble det dessverre avlyst. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på OF150 i sommar, og eg fekk meg ei overrasking då arrangøren sa at dei var Noregs største terrengritt!

Og det var verkeleg spinnvilt å sjå så mange stille opp på 150 km ritt. Som Tor-Espen Jolma så treffande sa, i sør-Noreg stiller Birken med UltraBirken, som er 120 km for dei aller tøffaste. Men Offroad Finnmark har altså klart å få ei 150 km "kortløype" til å bli folkesport. Det er rett og slett ubeskriveleg imponerande!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/29/2024 at 12:00 PM, JoeT said:

Er jo litt morsomt at det er del folk på ritt også da, så det er jo en ond spiral. Mindre deltagere, enda mindre ekstra påmeldinger. 

Flere ritt har jo faktisk hatt en liten økning i påmeldinger i år! Og Grenseritttet ser ut til å bli ett av dem. De ligger bedre an med påmeldinger enn på samme tid i fjor, og ligger an til å bli over 1000 deltagere i år også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en grunn til at folk trekker seg fra konkuranser som sykling, langrenn og lengre løp er nødvendig talent og treningsgrunnlag. Spesielt treningsmengden er jo helt hinsides sammenlignet med andre idretter som fx ballidretter.
Hvor mange oldboysspillere er det som trener 15-20 timer i uka, har personlig trener, reiser på treningsleir til Spania flere ganger i året, har personlig utstyr til langt over 100.000,- kroner, har hyttelokasjon som er tilpasset treningsmuligheter, kjøper bobil for å dra på treningsleir osv.
Jeg vet at ikke dette gjelder så altfor mange, men dedikasjonen til de beste og nest beste er i en helt annen dimensjon enn hva som gjelder mosjonister i andre idretter.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt innlegget ditt. Hvis det er så mange som satser, hvorfor er ikke folk på ritt?

Ellers er jo fotball og andre ballidretter er en sport, mens sykling er mye mer. Jeg er ikke interessert i trening, men kan fortsatt tikke av noen av punktene dine. Jeg liker turene og er avhengig av den typen sjelefred og hodebalsam en sykkeltur gir meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja- ut fra innlegget over høres det ut som jeg er en av dem som skremmer jevnaldrende fra å være med på ritt.

Treningsmengde: bra- legger ikke ut alt på Strava- men med all aktivitet er jeg ute og rører meg ca 850-900 timer i året. Kunne selvsagt ligget mer på sofaen og sett TV, vært på Bingo, drevet med laksefiske, restaurert gamle biler eller dratt på byen et par ganger i uka. Liker å være ute, kjenne at kroppen arbeider, å være frisk og ha god helse samt å leve livet slik at det gir meg gleder og overskudd. Når jeg i tillegg har ei kone jeg kan gjøre og  dele alt dette med så må jeg si meg veldig privilegert og heldig. 

Reiser til Spania: Å ja å ja. Så ofte jeg/ vi får til. Var vel 100 døgn i fjor og ca 70 så langt i år. Har bestilt to turer til i år- så langt, samt bestilt et par uker i april neste år. Man kan jo kalle det treningsleir, men i tillegg til å sykle en tur om dagen er det så veldig mye mer. Sol, varme gjør godt  for en kropp som har gikt- enkelte dager hjemme er det så vidt jeg får på meg sokkene pga stive ledd. Så det kan være grunner for reiser til varmere strøk som andre ikke noe om.


Personlig trener: er utdannet faglærer i kroppsøving med trenerutdannelse i flere forskjellige idretter- så kan vel si at jeg har tilgang på kompetanse, i tillegg til at jeg trener litt med syklister på høyt nivå som har fulltid trenerjobb sykkel.

Personlig utstyr: syns ikke 100 000 var så mye når det gjelder utstyr. Som jeg bruker å si: Blir det innbrudd hjemme håpet jeg de går inn i huset og ikke i sykkelboden(e). Tror jeg er i godt selskap når jeg sier jeg har utstyr langt over det. Bare skiparken min bikker vel 100k.

Hyttelokasjon: 800 moh, 100 meter fra skiløypa og traseen på TransØsterdalen. Flotte treningsforhold året rundt. Spahotell 500 m unna som kan gi oppholdet et ekstra løft.

Bobil: Hadde jo det, og dro til Italia og Frankrike, med mere. Men uansett hva man sier så er det en lastebil å kjøre- solgte den.

Deltar på mye ritt nå- mest fordi jeg syns det er gøy. Resultatet er egentlig uvesentlig, men har konkurranseinnstinkt så det holder og liker å bli sliten.

Lever etter Oddbjørn Hjelmeseth sine ord: En dag uten trening, er en dag uten mening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (På 29.7.2024 den 12.07):

Samme med Dalsland Gravelrace. Vurderer dette, men frister jo ikke veldig når det enn så lenge er 34stk påmeldt totalt. Må jo være litt liv. Og her kommer jeg jo sannsynligvis til å sykle alene hele turen.

Dalsland får nok mange flere deltagere etter hvert. Er Svenske Mesterskap i gravel i år også. Men svenskene har ikke noe tradisjon for å melde seg på lenge i forveien, da det ikke har vært særlig behov for sånt. Bortsett fra i Vättern og evt Vasan. Det er heller ikke samme greia med veldig dyr kontingent ved etteranmelding. 


Dalsland er veldig fint. Lavterskel og lave skuldre. God stemning og passe små felt. Jeg har det avmerket i kalenderen, men har ikke meldt meg på ennå. 
Har syklet det de siste to årene. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I et svakt øyeblikk tenkte jeg å melde meg på et lokalt ritt her (Hanekampen), men koster jo over 1000kr! Er det bare jeg som er gnien, eller er det den aller største grunnen til at det skorter på rittdeltakere rundt om?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalen man må ut med for et ritt, pluss tiden det tar i reising, gjør nok at flere heller tar seg en runde lokalt med noen venner. 

For min egen del er vel både pris og konkurransen grunnlag for at jeg ikke stiller. I aldersgruppen min vil man kunne møte alle varianter av treningsgrunnlag og man blir fort sittende alene evt sammen med 1-2 andre. Hadde man konkurrert med likesinnede mtp form, ville nok motivasjonen for å delta, samt bruke noen kroner på ritt økt. 

📷 sindresandersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SindreSA skrev (2 minutter siden):

Totalen man må ut med for et ritt, pluss tiden det tar i reising, gjør nok at flere heller tar seg en runde lokalt med noen venner. 

For min egen del er vel både pris og konkurransen grunnlag for at jeg ikke stiller. I aldersgruppen min vil man kunne møte alle varianter av treningsgrunnlag og man blir fort sittende alene evt sammen med 1-2 andre. Hadde man konkurrert med likesinnede mtp form, ville nok motivasjonen for å delta, samt bruke noen kroner på ritt økt. 

Før i tida var landeveisryttere inndelt i klasser etter nivå, a, b, c - omtrent som på Zwift. Egentlig ingen dum tanke- vet ikke om det kunne hjulpet på terskelen for å bli med på ritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å spå før man har prøvd det ut, men om man skal spekulere, kan man jo tenke seg til at det er artigere å konkurrere mot noen som er like god som en selv, enn noen som er mye bedre/dårligere. 

📷 sindresandersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...