Gå til innhold

Sardinia med landeveis- eller gravelsykkel?


Anbefalte innlegg

Skal til Sardinia på familieferie, men tar med egen sykkel. Usikker på om det blir reisesykkelen (CAAD9 med 25 mm) eller godsykkelen (3T RaceMax med 32 mm). Jeg ser for meg at det kan være greit med de litt større dekkene da veiene ser ut til å være av ymse kvalitet der nede. I så fall må jeg skaffe meg et par TL-dekk før avreise. 3Ten står nå med 28 mm TL-dekk. 32 mm-dekkene jeg har funker kun med slanger. TPU eller latex i så fall. Et alternativ er 35 mm Terra Speed grusdekk, men jeg ønsker egentlig å gi full gass i noen asfaltklatringer. 

Uansett sykkelvalg, er det noen som har noen fine selvopplevde turer fra øyas nordlige strøk?

Skal bo litt her og der - Cala Gonone - Alghero - Olbia/Costa Smeralda. Ser for meg at jeg får muligheten til 6-7 sykkeldager. 2 av dagene kan jeg bruke på point til point turer mens familien kjører. Da mellom Cala Gonone og Alghero delt omtrent i midten med en overnatting i Buddusó. 

 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (19 timer siden):

Tror du allerede har konkludert om sykkel og dekk, og jeg er hjertens enig.

Håper du får svar om fine ruter.

God tur!

Nå er i hvert fall GP5000 TL S 32 mm kjøpt inn fra nyoppstartede Kranken på Røa.  Da blir det nok digge, slangeløse dekk på Sardinia i hvert fall. Har laget meg noen turer på Strava og forsøkt å kvalitetssikre dem ved hjelp av streetview, men fortsatt åpen for innspill. 

Men denne 1000-meteren blir i hvert fall en av turene. Fra 0-1000 m.o.h x 2 på en tur må jo bli bra, selv om t/r-turer egentlig er en uting. 

https://www.strava.com/routes/3245057204353750524

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Sardinia, men i hvert fall Røa:

Takk for tips om Kranken!

Måtte titte innom - lovende verksted og hyggelig butikk drevet av de profesjonelle entusiastene Simen, Torbjørn og Anders. Kommer til å trille sykkelen inn dit ved behov og gjerne plukke opp deler.

(Og så fikk jeg kikket på din 3T Exploro Racemax Italia i Verde i landeveisoppsett 😀 Kunne tatt en selfie med kjendisen!)

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 7.7.2024 den 18.42):

Skal til Sardinia på familieferie, men tar med egen sykkel. Usikker på om det blir reisesykkelen (CAAD9 med 25 mm) eller godsykkelen (3T RaceMax med 32 mm). Jeg ser for meg at det kan være greit med de litt større dekkene da veiene ser ut til å være av ymse kvalitet der nede. I så fall må jeg skaffe meg et par TL-dekk før avreise. 3Ten står nå med 28 mm TL-dekk. 32 mm-dekkene jeg har funker kun med slanger. TPU eller latex i så fall. Et alternativ er 35 mm Terra Speed grusdekk, men jeg ønsker egentlig å gi full gass i noen asfaltklatringer. 

Uansett sykkelvalg, er det noen som har noen fine selvopplevde turer fra øyas nordlige strøk?

Skal bo litt her og der - Cala Gonone - Alghero - Olbia/Costa Smeralda. Ser for meg at jeg får muligheten til 6-7 sykkeldager. 2 av dagene kan jeg bruke på point til point turer mens familien kjører. Da mellom Cala Gonone og Alghero delt omtrent i midten med en overnatting i Buddusó. 

 

Syklet en del rundt Alghero ifjor. Hadde 28 dekk på leiesykkel og det var helt uproblematisk. Syklet en tur mot Bosa og tok til venstre opp en hard klatring mot Villanova Monteleone. Flere veivalg å ta oppi der og veldig flott utsikt/natur. Eneste som var litt guffent var en gjeng løshunder, men vet ikke hvor vanlig dette er å støte på. En tur ut til Capo Caccia var også veldig fin. Opplevde bilister som hensynsfulle. Ikke så mye trafikk, men jeg var ute kl 6-7 pga 40 varmegrader på dagen da vi var der. Skal nedover igjen på onsdag og håper å få flere fine turer der i år også. God tur! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet Giro de Sardinia to ganger. Fant dog sted på sørsiden men husker veiene der nede som utrolig fine. Strøken asfalt og bra bygde veier som var utrolig morsomme nedover på landeveisykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flere ganger på guidet "bike&hike"-ferie på Sardina med danske Topas.

Sardinia er med rette kjent for kysten og krystallklart vann, men det er nydelig i fjellene også.

Fra Cala Gonone, følg stigningen opp til SS125 (er en tunnel øverst før du kommer inn på SS125, men tror den er overkommelig, ta med lykt for sikkerhets skyld) og så følger du SS125 sørover over Passo Ghenna Silana. Dette er en nydelig vei med moderat trafikk. Først med utsikt ned i dalen på høyre side, og etterhvert mot havet. Vi startet i Dorgali og syklet til Santa Maria Navaresse, ca 6 mil, og hadde busstransport derfra. 
Strava: https://www.strava.com/activities/1715258775

Her er en sløyfe vi gjorde i fjellene med utgangspunkt Gavoi, der vi bodde den ene gangen:
https://www.strava.com/activities/1717470292

En annen tur i samme området: https://www.strava.com/activities/1720160837

Litt foto fra turene i 2018 og i 2016 - så du kan se spekteret av veier, som du ser varierer det fra fin asfalt til røffere overflater, vi var innom litt grus også. Det står stort sett i bildeteksten hvor de er tatt.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (8 timer siden):


Men denne 1000-meteren blir i hvert fall en av turene. Fra 0-1000 m.o.h x 2 på en tur må jo bli bra, selv om t/r-turer egentlig er en uting. 

https://www.strava.com/routes/3245057204353750524

Ja, dette ser ut til å være samme tur som jeg postet i innlegget over, bare litt annen start og slutt. Fantastisk fin tur, som nevnt 🙂 Da jeg var der i 2016 bodde vi i hotellet som ligger på toppen av passet. Det er - eller var iallfall - en liten kiosk/café litt før man når toppen, og også en bar nedenfor hotellet, på venstre hånd av veien rett ved toppen.

https://www.strava.com/activities/1715258775

Cycling over Genna Silana to Santa Maria Navarrese [Day 4]

SS125

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (11 timer siden):

Ikke Sardinia, men i hvert fall Røa:

Takk for tips om Kranken!

Måtte titte innom - lovende verksted og hyggelig butikk drevet av de profesjonelle entusiastene Simen, Torbjørn og Anders. Kommer til å trille sykkelen inn dit ved behov og gjerne plukke opp deler.

(Og så fikk jeg kikket på din 3T Exploro Racemax Italia i Verde i landeveisoppsett 😀 Kunne tatt en selfie med kjendisen!)

Ikke minst veldig praktisk at de åpner kl 0800, så det er greit å levere sykkel der på vei til jobb feks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som sykkelen er utstyrt med allsidige 32 mm, ville jeg ha kombinert landeveis- og grusruter.

Med fare for LMGTFU, ser jeg at det finnes mange grusruter å hente inspirasjon og stubber fra - for eksempel Gravel riding on a small continent med Saddle Skedaddle: Cape to Cape, Komoot: Glorious gravel in Sardinia — three day routes from Olbia og Bikepackings (for grove?) alternativ: A 10-day journey on the Transardinia.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...