Gå til innhold

Offroad Valdres 2023


Anbefalte innlegg

Kudos til alle som skal ut å sykle om en drøy time. Må si det er fryktelig mørkt nede i Fagernes, men det blir nok bedre oppe på fjellet. Nattsykling er ikke noe for meg, så jeg venter noen timer før jeg tråkker i gang, men regner med å se Oddefa med flere oppe på fjellet i morgen. God natt så lenge!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel blåst til alle som deltok. 

Må si etter å ha syklet halvegs at dere som melder dere på Langvegs er jaggu en gjeng 🙂. Nå blei det ekstra ille i år med myyye klinete stier, og dette var vel desidert verst for langvegs folket. 
Helvegs og er bra imponerende, kudos. 

For min del blei det en fin dag på sykkelen. Bytta fordekk fra Fast Trak T5 til Ground Control T7 25 min før start, og det angret jeg ikke på i det hele tatt. Tipper Fast Trak T7 funket bra og. Kjørte med Renegade T5 som bakdekk, da jeg ikke fant kjedepisken min og ikke fikk bytta kassett på hjulene. Funka ganske bra, men var noe glatt i noen motbakker. 


Åpnet litt hardt første 8-10km før jeg roet ned noe, og fant en fin marsjfart. Litt uti løypa tok jeg igjen en noe overopphetet som Otoen som måtte få av seg noen lag med klær 😉 . Vi sykla litt sammen og kom i prat. Ble og enige om at det var greit å slippe unna kuer. Etter at rittet satt seg var det Otoen, jeg og Bjørn, en hyggelig kar fra Land CK som syklet mye av rittet sammen. De var begge litt sprekere enn meg oppover, og Otoen navigerte litt bedre 😄, men jeg prøvde å ta igjen i det tapte nedover og bortover på sti. 
Traff på alltid hyggelig Oddefa i løypa, som var ute på langvegs. Jaggu imponert! 
Det var fryktelig bløtt og sugende terreng i dag, og det tok på kreftene, men samtidig tror jeg dette var en av de bedre dagene mine mtp å holde koken også etter 4. time. 
Snakket vi om kuer? Fikk en noe artig opplevelse da både Øistein (otoen), jeg og Bjørn med noen hundre meter i mellom oss kom bak og midt inni en kuflokk alle i en eller to km. Taktikken med å prate til de fungerte ikke spesielt godt. De skulle løpe på kjerreveien vi syklet på. Vurderte, og burde kanskje vente på Otoen i solidaritet (ref tidligere i tråden). 

Like etter på kom dagens eneste otb. Traff en stein jeg ikke så og gikk skikkelig på huet. Hjelmet traff godt i bakken, men slo meg overraskende lite. Dog kom selvsagt krampene i både fremside og bakside lår. 

Ble en seig siste bit, men fikk kjørt på litt nedover, og valgte dog B-sporet da jeg var god og mør i armene, og spesielt venstrehånda som fortsatt lider litt av en gammel nakkeskade og nerveklem. Blir litt svak i bremsefingeren i lange nedoverbakker. 

Det var veldig godt å komme i mål, og godt fornøyd med dagens innsats. Veldig hyggelig å holde følge med Øistein og Bjørn gjennom omtrent hele dagen. Takk for turen. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba alle som deltok, og særlig imponert over dere som tok de lengre distansene.

Vi fikk kjørt oss i vår debut på sykkelritt, og som litt vel optimistiske hadde endret fra Kortvegs til Halvvegs. Utrente lår ble ikke en vinneroppskrift i gjørma. 😅

Vi ga oss på 55km på Gomobu, men uansett veldig moro og fornøyd med innsatsen. Neste gang får det være litt (mye) mer sykling i forkant.

Veldig bra opplegg av arrangørene og de frivillige! Lapper med rømme og syltetøy underveis gjorde susen, og goodiebaggen. 👍

Tror jeg så at du ordna med dekk, @Gew88 da vi parkerte et par biler bortenfor.

Veldig bra med sykkelspyling på Gomobu, for vi har ikke slange på hytta. 😄

 

IMG_20230806_082627.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmatrosen skrev (10 minutter siden):

Bra jobba alle som deltok, og særlig imponert over dere som tok de lengre distansene.

Vi fikk kjørt oss i vår debut på sykkelritt, og som litt vel optimistiske hadde endret fra Kortvegs til Halvvegs. Utrente lår ble ikke en vinneroppskrift i gjørma. 😅

Vi ga oss på 55km på Gomobu, men uansett veldig moro og fornøyd med innsatsen. Neste gang får det være litt (mye) mer sykling i forkant.

Veldig bra opplegg av arrangørene og de frivillige! Lapper med rømme og syltetøy underveis gjorde susen, og goodiebaggen. 👍

Tror jeg så at du ordna med dekk, @Gew88 da vi parkerte et par biler bortenfor.

Veldig bra med sykkelspyling på Gomobu, for vi har ikke slange på hytta. 😄

 

IMG_20230806_082627.jpg

Ja det ble litt mer knot da medbrakt unbrakosett ikke ville passe i den gjennomgående akslingen. Det gikk dog glatt med unbrako fra arrangøren. 
Sprekt å oppgradere distansen i dette været. Vasket selv sykkelen på Gombu ved passering, og jeg tror det tok 10 minutter så var den like møkkete igjen. 

Endret av Gew88
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvvegs på meg, med hovedmål om å fullføre uten skade i år😂👍🏻.
Mudrace så det holdt🤪. Syns normalt gjørme er morsomt å sykle i, men dette ble rett og slett i overkant. Justerte ned ambisjoner om resultat og tid til diverse delmål underveis, da forholdene var meget spesielle. Aldri sykla i slike forhold noen gang. Helt sinnsykt! Følte tidlig at kroppen virka tung og lite trøkk, men det var kun forholdene som var tunge. Søkkvåte stier hvor dekkene er dekket av gjørme føles ikke lett😂. Første delmål ble å komme seg hel til det stedet jeg tryna i fjor og knakk skulderbladet. Kom meg dit og var egentlig kjempefornøyd. Etter dette ble alt bonus🙂👍🏻. Problemet etterpå var jo selvsagt at det var vanvittig slitsomt. Og ofte syns jeg det ikke var så fryktelig gøy å tråkke i gjørme heller, var rett og slett litt lei. Men, neste delmål ble da Gomobu hvor man har obligatorisk 10 min stopp. Martin og jeg hadde snakket om før start at her kan man jo evnt bryte og ta bilen ned, så dette hadde jeg i bakhodet. Kostet virkelig krefter opp den lange stigningen på bløt grus før Gomobu, kom meg knapt opp🤦🏼‍♂️. Inne på pitstopp ble jeg møtt av Martin, Knut Erik og Heidi som sammen med sola jobbet hardt med å motivere meg til å fullføre. Knut Erik og Martin hadde måttet bryte pga trynings og vondt kne samt tekniske trøbbel med gps, Heidi snakket og om at Odd Erik  Farstad hadde trøbbel og fort kunne slite. De sa rett og slett at jeg ikke fikk lov å bryte, og når Heidi vasket sykkelen samt smurte opp drivverk og Martin tok farsrollen og fikk meg bort til bilen for klesskift og mat, så ble det sammen med solskinn nok til at motivasjonen om å klare hele rittet stor nok👍🏻. Men, tror jeg må øve på kjappere pitstop, for jeg brukte minst 20 min her🤷🏼‍♂️🤦🏼‍♂️😂. Uansett, etter etter par never med haribo, en energibar og en flaske vann så bar det videre med mål om å fullføre. Til min overraskelse så funka kroppen vesentlig bedre i siste halvdel. Fortsatt mye bløte partier, men og noe annerledes stier som kanskje gav mer flyt. Ellers så var det humøret som påvirket det hele, for jeg så at dette kan jeg faktisk klare såfremt jeg ikke tryner… den lengste stigninga på site delen som er på grusvei tråkker jeg knallbra, hvor jeg presser sweetspot/terskelfart hele stigninga. Gav meg selv kudos for det😂💪🏻. ned siste delen hadde vi på ryttermøtet blitt advart mot et valg vi må ta, A eller B spor. Er man smått lei stier og knot tar man b sporet. Dette skulle og nå under disse forholdene trolig være raskere. A sporet er teknisk heftig, noe og de andre i CK Elv hadde snakket om. Når jeg nærmet meg hadde jeg fokus på det jeg tidligere hadde bestemt meg for, at tid og resultat ikke er viktig. Jeg måtte ta A sporet når jeg først hadde kommet meg hit hel. Selvfølgelig må jeg en gang klare å sykle løypa slik den er tenkt😂👍🏻. Og ja, det var heftig. Under tørre forhold hadde jeg hoppet av og trillet flere steder. Nå trillet jeg MYE. Før dette valget hadde jeg passert en rytter (Bjørn) og han lå nok fint 5 min pluss bak meg. Han valgte B sporet og var 10 min før meg i mål😂. Så tapte fort 15 min iallfall på valget, men jeg tok A sporet👍🏻. Veldig veldig fornøyd når jeg krysset tidtakerslutt, for da var målet om helskinnet fullføring på en god måte gjennomført. Jeg kommer nok ikke til å sykle et slikt ritt i under slike forhold igjen, syns det blir for tøft for min del, samt at man risikerer for mye i forhold til potensialet ulykker. Sykkelen og utstyr får også kjørt seg hardt😬. Nå har jeg sykla Offroad Valdres, og har ikke noe uoppgjort der. Godt er det🙂👍🏻.

veldig moro og trivelig å sykle nesten hele rittet med Gew88 her på forumet. Sprøtt at det går an😂. Supert at du også ropte til meg da du skulle ut fra Gomobu, for da slang jeg meg med. Hjalp på motivasjonen det også👍🏻. Som jeg sa til deg skal du også få litt tyn for å ikke vente på meg rundt de jævla kuene. Jeg lå vel ca 100 meter bak, og du skapte jo totalt kaos og irritasjon blant Dagros og co, så når jeg kom var de opptatt av hevn. Jeg sleit i det som oppleves som flere km meg onde kuer. Sorte i øya var dem alle sammen. Ingen ville prate, for ja, jeg testet tipset ditt i ren desperasjon. Jeg fikk trua ca halvvegs i denne episoden, for kuene valgte hver sine sider (på sti) av et gjørmehullene. Da tenkte jeg at nå skak jeg faen meg vise dem med å banke på gjennom gjørma. Dumme dumme kuer! Gjørmhølet var en meter dypt det gitt😬. Ble bråstopp hvor sykkelen endte med å sitte fast. Fikk knapt rikket den. Kuene så nå sitt snitt i et enkelt bytte, så de sirklet seg rundt meg. Helvetes beist av noen demoner. Jeg rykket og sleit i sykkelen, sikkert endt med å få den rammeskakk.. heldigvis så smatt den plutselig opp og jeg vasset flau i land på andre siden. Kuene ble da litt usikre så jeg klarte å tråkke litt, med de skulle selvfølgelig fortsatt løpe foran. Heldigvis stakk de til venstre like før noen hytter.. da klarte jeg å ta deg deg igjen, og du fikk litt kritikk for å ikke hjelpe en forumvenn i nød. Det var på sin plass tenker jeg😂
Nedover var du tøffere og bedre enn meg i dag, uten tvil! Som du skriver var nok jeg sterkere opp. Uansett, vi klarte begge å komme i mål uten skader. Det er jaggu bra det💪🏻. Men, du tok B sporet-feigt azz😉😂

  • Like 3
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deltagende for første gang syklet jeg kortvegs - med ett par innlagte snarveier. Jeg skal ta ett par alvorsord med navigatøren senere i dag...Grov stisykkel med finmønstrede dekk var nok ikke optimalt når det kombineres med en gammel og utrent kropp på sleipt underlag. Ser nok an sykkel og rittervalg neste år.

Konseptet med null support ute i løypa fungerer sikkert bra sålenge det ikke skjer noen ulykker, jeg finner det litt vågalt. Løypa var grei nok, men ikke episk. Teknisk sett var den enklere enn det jeg trodde og grovstisykkel er overkill her. Straffen for å ligge bak i feltet er at hundre stykker har kjørt gjennom myra før deg og at stiene bare blir glattere etterhvert. Knall utsikt mesteparten av veien. Konseptet med to lange og sugende bakker på kortvegs tror jeg ikke er en vinnerløsning hvis man ønsker at bredden skal komme tilbake flere ganger
På Gomobu framsto arrangøren mer som vertskap enn arrangør og bidro til en lun stemning

Totalt sett så virker dette som ett konsept som tiltaler ultrafolket og anbefales varmt til alle som ellers ville deltatt på UltraBirken.
 

Endret av Gubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv terrenget er veldig fint å sykle i. Sjusjøen/Ringsakerfjellet/Øyerfjell er fantastisk, men jeg liker at det er litt mer sammenhengende partier med mer flyt, som i Vaset/Valdres. Gleder meg til å prøve rittet under noe tørrere forhold. (Er meldt 45 mm nedbør der i morra og 65mm på tirsdag), så det kunne faktisk bli verre selv om det ikke virket sånn i går. 

Kanskje det var karma som gjorde at jeg traff den steinen på kjerreveien og tryna, Øistein, siden jeg ikke hjalp deg ved kuene. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vannvittig slit! Jeg har vært med på noen drøye ritt før, men dette satte en ny standard. Helvegs er ei krevende løype selv i perfekte forhold. Med årets nedbørsmengder ble det bare latterlig tungt. Selv Aksel Selmer ville nikket anerkjennende til de prøvelsene vi ble utsatt for.

På den positive siden ble det noen fine nedkjøringer ned fra de aller høyeste toppene hvor vannet har gjort minst skade. Også topp service fra OV-crewet, imponerende dugnadsinnsats.

Kanskje største nedturen var stien ned til Leira. Det er mulig den er fin under knusktørre forhold, men i går var den bare en vits. Anbefaler at Offroad Valdres tar kontakt med Trailhead Nesbyen og får laget noe ordentlig ned der. Rytterne fortjener en deilig flytsti etter mange timer med slit.

Utrolig nok holdt utstyret hele veien, selv om det knitret i tusenlapper i bakhjulet. Gps-basert løype funka også bra, men det var i grunn sjelden vanskelig å se hvor sporet gikk i den dype gjørma 😂

Stiller gjerne igjen, men da skal det være knusktørt 🤞

Endret av runermm
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var en lang dag på jobben.

Første gang for meg og broderen og vi gikk like greit for Helvegs. Do or die, liksom. Mer om det senere. Jeg syklet Terrengsykkelrittet det året det var vått og det var jo like jævlig, men da var jeg ute i en håndfull timer og i går ble det 11+ og det sendte oss godt ned i kjelleren begge to. Vi trodde vi åpnet forsiktig og lot folk som ville stikke stikke og kjørte vårt eget tempo og første halvdel/5 timer føltes helt greit og under kontroll. Fullt fokus på å drikke og spise nok og etter _mye_ usikkehet på bekledning i bilen på veien opp til start traff vi helt perfekt med ulltrøye, sykkeltrøye og løse ermer samt regnshorts (veldig glad for at den kom på rett før start - tørr og fin på pungen hele veien :classic_laugh:)

Lurer på om vi lå og vaket rett foran/bak deg et stykke @runermm i timene før Gomobu 2. To skjeggete fyrer i baggyshorts,  undertegnede i grønn og svart lørenskog-trøye og hardtail. 

Bakken etter andre besøk på lappestasjonen knakk også begge to og tempoet falt betraktelig mot slutten. Var 5 min bak noen klubbkompiser på Gomobu 2, men var en halvtime bak i mål. Skulle også tatt b-sporet på slutten for tror det var mye raskere. Og humøret var labert når vi traff alt knotet etter siste drikkestasjonen. Da var vi lei og sliten begge to, men det var bra å være på lag og dele misæren og holde praten gående.  

Men vi fullførte og var veldig fornøyde med det!

Kjørte som sagt hardtail med 150 gaffel og den kostet nok litt ekstra krefter selv om det funket bra. Men den gamle fulldemperen hadde hatt for dårlig utveksling, så det hadde blitt helt krise i alle de små kneikene og ikke minst de bratte lange bakkene. Forekaster foran og fast track T7 bak og det satt bra, så bra man kan forvente på føret. Fast track T7 er et veldig bra dekk. Også utrolig fornøyd med at hverken jeg eller brutter fikk noen uhell eller tekniske utfordringer. Broderen fikk et veldig godt tilbud med en tjukk kvist i giret, men fikk reddet den inn før alt gikk åt skogen. Nyvokset kjede holdt fint hele veien uten bomgiring og minimalt med knasing. Like fullt greit med å spylt greiene på Gomobu. 

Kommer jeg tilbake? Ikke på (så) vått, kanskje på tørt. Får se. Veldig bra arrangement, topp service på matstasjoner og arrangøren har alt på stell. Og stiene _er_ nydelige mye av tiden, men deler av løypa i lavere strøk tåler ikke de mengdene med vann som har kommet nå. 

Endret av knuthaug
typos
  • Like 3

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rapport fra nattens riddere også (Langvegs).

Var meldt masse regn ved start tidligere på dagen men når vi oppstilt nedenfor hotellet litt før midnatt var det antydning til måneskinn. Var en veldig spesiell stemning ved starten. Lykter på, neddempet snakking, tempo ut fra start var også moderat. Jeg hadde valgt å være på sikre siden når det kommer til klær. Perfetto jakke med tynn lang ull under. Når vi startet opp den lange bakken var det varmt, men glidnås justerte det. Det var den eneste gangen jeg lurte på om jeg hadde valgt feil klær mht vær/temp, selv om jeg nok hadde "dresset" ned på siste Gombustopp....hvis jeg hadde kommet dit.

Sprekker som naturlig opp i bakken, er litt underkant av 800 hm i en smell og det er vel ny rekord for norske terrengritt ? Litt sånn Trans-alp startbakke det. Mest på grus men ca siste 200 hm var på sti. Her jeg er sammen med norges seigeste ektepar, Sandaker fra Moss. Ingen av oss stresser og tempo er kontrollert. Men pga jeg må stoppe noen sekund for å få ordnet noe med lykten lå jeg ca hundre meter bak de når jeg så de kjørte feil i det ene krysset, Ropte til de men var nok vanskelig å høre (de hadde ikke hørt det, snakket med de senere på kvelden). Når var jeg på vidda, så ikke lys bak meg, viste ikke om det var andre en Team Sandaker bak meg og så så vidt noen lys ganske lang foran meg. Og så kom måneskinnet. Dette er noe av det nydligste jeg har opplevd på sykkelritt og verdt en søvnløs natt. Har god flyt i terrenget, gjørme var jeg forberedt på, siden vi skulle sykle 5000 + hm så var jeg forberedt på bakkene også. Det gikk ikke fort men hadde bestemt meg bare for å tråkke så lett det var mulig. Jeg kunne gjerne bli sistemann i mål, bare jeg kom i mål skulle jeg være fornøyd var vurderingen før start, og som var like aktuelt der jeg syklet på natten. Jeg møtte ikke andre mennesker fra Sandaker som kjørte feil til jeg fikk Helvegfolket ganske tidlig i deres ritt rett i mot meg (samme sti) ca 7.30-08. Dvs utenom det hyggelige paret som hadde matstasjon på Breiset. Jeg hadde selvsagt samme plasseringen begge gangene. Nr 15 og hadde god margin begge veier mht plassering uten at jeg hang meg mye opp i det. Mye krevende og delvis kjent terreng mellom de matstasjonbesøkene.

Første nedturen kom ca i 4 tiden på natten. Delvis klart/måneskinn, en sykkel som fungerte og lykt som fungerte og ikke minst GPS som ga meg god retning gjorde at jeg tenkte dette blir bra. Men så slo været om kjapt, fra Gribbe og ned til Tisledalen kom det røffeste regnværet jeg har opplevd på sykkel i år. Var nok ikke så lenge, men plutselige ble det vanskelig å se skjermen for det bare sprutet. Og når det gikk nedover også så ble det til at en ikke fikk sett godt nok i ett kryss og jeg mister sporet, holder vel på att og frem, opp og ned for å prøve å finne sporet igjen. Ender til slutt at jeg bare må gamble litt og følge retningen jeg hadde sett for meg på kartet og kom ned til Tisledalen. Tror jeg traff sånn ok og sporet dukket opp igjen. Men tok tid og gjorde meg litt mer usikker på sporet. Når natten går over i dag så bytter regn og opphold på, gjelder resten av dagen og kan ikke si at regnet plaget meg underveis foruten nevnte oppleves i mørket. 

LItt før Gomobu etter ett veldig langt og krevende terrengparti som aldri tok slutt, en del bading, men også nydelige partier møtte jeg første sykelister på ca 6 timer. På en sti kommer Helvegsgjengen i typisk starttempo, kjenner igjen noen og hilser/heier, bla  runermm som hadde godt tempo, men pga de kom på samme sti og motsatt vei, var mange og jeg var alene så ble det mye stopping og av sti. Men her begynte gps/sporet igjen å tulle og plutselig var jeg ikke på sporet og samme hvilket vei jeg gikk/trillet var jeg ikke på sporet, enda jeg egentlig var sikker på at jeg skulle fortsette på stien langvegsfolket kom fra. Men brukte mye tid og irritasjon på dette og gjorde meg usikker på sporet/GPS. Så valgte å følge instinktet som da dette var riktig sti og møter da noen langevegsfolk som kom fra Gomobu og de kunne fortelle meg at det var riktig sti. Så lettelsen når jeg så Gombu kort tid etterpå var stor. Som andre sier, god service der. Bytter kun ulltrøye der, spiser, lader gps og snakker med Team Eiker gutta. Drar ut noen minutter etter de og det var litt dumt for var der godt over 10 minutter og kunne bitt med de inn på neste sløyfe. For her kjører jeg nemlig feil.

Sporet kommer heldigvis frem etter å forsvunnet før Gomobu. Men det er ikke sporet for runde to men runde tre (dvs den som de på Helvegs/Kortvegs starter). Blir også usikker igjen, går litt att og fram mellom stier for synes retning blir feil. Men det er sykkelspor foran meg og jeg velger å stole på GPS'n. Sånn i ettertid siden ingen andre sykelister pr nå skulle være på det sporet tror jeg at det var andre på Langvegs som kjørte foran meg (så ikke noen før teten i Helvegs kom). Team Eiker sa de også fikk det sporet men mente det var feil og sjekket det opp med kart på tlf. Det jeg også vurderte men ikke gjorde. Etter en lang nedoverbakke og inn på skiløype kjenner jeg igjen den fra fjorårets Halvvegs. Nå er jeg sikker på jeg har kjørt feil men bestemmer meg for bare fortsette og sykle denne lange sløyfa (ca 60 km) og ta den kortere 35 km sløyfa etter jeg kommer tilbake til Gombu. Tvilsomt om jeg hadde fått resultatet godkjent men i allefall kjørt hele rittet og det var viktigs for meg. Disk var bedre DNF i hodet mitt. Siden jeg nå (muligens er først i løypa) tar jeg meg både tid til å sjekke kart på tlf, ringe samboer som skulle opp til Gombu og sikkert lurte på hvorfor jeg var der jeg  var og ikke følgte sporet til løypa. Tar det forsiktig og sykler ikke fort, sørger for at de som kommer bak skal lett komme forbi. Når Lømo (som blir nr 2) kommer forbi blir han overrasket og kommenter "hva gjør du her ?. Godt spørsmål. Etter en stund kommer de lokale kjentfolkene forbi, både forumfolk (Gew88 og Otoen) og andre. Veksler erfaring og motiverer hverande. Jeg er fortsatt der at jeg skal fortsette rittet. Men når jeg sykler sammen med Otoen og venter på at sporet mitt skal vende nordover for en siste sløyfe som kun Langvegs skulle sykle så dukker den ikke opp. Stopper opp, sjekker kart og ser det er for par km siden jeg skulle tatt til høyre, den kom aldri på GPS'n. Da resignerer jeg og aksepterer DNF. Følger trasen, tar det rolig og motiverer de som kommer forbi. Jeg trenger ikke mer motivasjon. Finner en sti som tar meg ned mot veien rundt Syndi, en grusvei som absolutt tok lenger tid og gikk mer att og frem en det jeg trudde når jeg studerte kartet. Men følger en blanding av grusveier, Valdresritttrasen (er merket) og Panoramaveien tibake til Fagernes. 17 mil, 4000 hm og DNF. De fleste dager er 17 mil og 4000 hm en strålende sykkeldag og ikke DNF. 

Hadde veldig lyst å fullføre denne, men merker at DNF ikke plager meg i dag. For kun 5 stk av ca 30 startene kom til mål. Tidene de brukte var såpass mange timer og min tid hvis jeg ikke hadde kjørt feil ville vært godt bak, og antagelig ikke klart sperrefristen. Hadde jo fullført sporet men knapt nok rukket banketten. 

Min GPS er Wahoo Bolt V2. Liker den veldig godt. Og det var nok ikke selv gps som var feil men måten jeg la inn sporet som var feil. De med Garmin slet også. De som derimot hadde lagt inn sporet delt i 5 deler som arrangør gjorde var veldig fornøyd. Jeg hørte de nevnte de men tenkte det går sikkert bra. Likegyldighet har sin pris. Men neste gang (hvis det blir ritt/jeg deltar) så følger jeg det rådet. 

Jaggu var det masse gjørme, dype bekker etc. Men sykkel, dekk etc fungerte fantastisk. Ser at sålen på skoen er nesten knekt rundt kleat. Den hadde nok røket senere på turen hvis mye gåing. Hadde dog ett ekstra skopar på Gomobu. Var riktig kledd som jeg tidligere har nevnt. Spise og drakk ok nok. 

Ruten Langvegs var 23 mil + og 5000 hm +. Hørtes ut som det blir Langvegs neste år også. Gjerne start midnatt for det var kult. Men maks 20 mil og 4000 hm, selv om det selvsagt i år var veldig tunge forhold. Bare den første sløyfa før Gomobu på 10 mil var godt over 2500 hm. Mitt forslag til arrangør. Kjøre helt lik løype som Helvegs + 7 mil. Starten tror jeg var helt riktig mht lang bakke, komme seg opp i fjellet og ikke for teknisk i mørket. Enig med de som ikke finner sjarm med med "A-Sporet" ned til Leira. Har sykla det 2 ganger. Må ikke sykle det igjen. Men sykler gjerne OV igjen og kanskje Langvegs også. 

IMG_4599.jpeg

IMG_4584.jpeg

Endret av Oddefa
Bilder
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nok en gang på fjellet til både førstereis og dere som holder det gående år etter år. For min del ble dette gjennomføring nr 4 på Helvegs og definitivt det året hvor de hadde helt mest lim på all sjokoladepuddingen i sporet 😅

Likevel, en flott tur i norsk fjellheim. Er ritt jeg er utrolig takknemlig for at holder koken.

Valgte å kjøre Fast Trak T7 foran og bak, det funka som fjell! Makker hadde Ground Control T7 foran og mente det pakka seg mer i gjørma. Om det stemmer eller var psyken vet jeg ikke, men FT synes jeg satt veldig godt på forholdene.

Nå skal Små Vesen nytes 🍻

IMG_5061.jpeg

IMG_5064.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant igjen kjedepisken 😄 

Etter å ha fordøyd opplevelsen noen dager(og for så vidt glad "Hans" kom først nå) må jeg si at det frister til gjentagelse. Det gjorde det egentlig underveis også. 

Mye av det som gjorde rittet bra og det jeg sitter igjen med er en fantastisk arrangør, så mye hyggelige folk, den gode stemningen før start, og spesielt at man syklet så mye sammen som jeg gjorde med Øistein og Bjørn, samt at jeg fikk hilse på og ta en liten prat med Odd-Erik. Det er de tingene som betyr noe. Jeg kom på mange måter for utfordringen og løypa. Og selv om jeg digger terrenget der er det ikke det man sitter igjen med. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Erik, det sosiale aspektet foran, underveis og etterpå skal ikke undervurderes. Og det er vel det eneste rittet hvor syklister som kjenner hverandre stopper og tar en prat underveis i rittet. Har liksom god tid til det her. Må jo ha noen pauser lell. 

Var noen som sa at det ene jordraset som gikk I Valdres i går var i det siste terrengpartiet før Leira, dvs "A-sporet" ? noen som vet noe mer. Men vi hadde vel flaks mer været tross alt da, for hadde Hans kommet på fredag hadde det vært virkelig interessant he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp stemning på OV, men det ble litt kaos i år ettersom mange hadde målgang tett på busstransport til Gomobu. Da ble det ikke mye tid til småprat 😅

A-linja var til tider både ordentlig våt og bratt, ikke overraskende at det kan ha gått skred der. I så fall enda en grunn til å sette f. eks Trailhead Nesbyen til å fikse noe ordentlig bra ned der!

Hadde Hans vært meldt i helga hadde nok OV blitt avlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (11 timer siden):

Fant igjen kjedepisken 😄 

Etter å ha fordøyd opplevelsen noen dager(og for så vidt glad "Hans" kom først nå) må jeg si at det frister til gjentagelse. Det gjorde det egentlig underveis også. 

Mye av det som gjorde rittet bra og det jeg sitter igjen med er en fantastisk arrangør, så mye hyggelige folk, den gode stemningen før start, og spesielt at man syklet så mye sammen som jeg gjorde med Øistein og Bjørn, samt at jeg fikk hilse på og ta en liten prat med Odd-Erik. Det er de tingene som betyr noe. Jeg kom på mange måter for utfordringen og løypa. Og selv om jeg digger terrenget der er det ikke det man sitter igjen med. 

Er så absolutt enig Erik, rett og slett trivelig👍🏻. Hadde garantert brukt lenger tid og hatt det vesentlig tyngre hadde jeg ikke kunne henge i nærheten av Bjørn og ikke minst deg ( da vi to sykla mest sammen). 
ut over dette så er jo de gode stipartiene, altså de faste "gruslagte" stiene man husker som positivt. Disse gav en følelse av at det gikk lett og fort. Gjørmestiene gav bare en følelse av en tung dag. Syns også at formen og det aller meste gikk bedre etter Gomobu. Aner ikke hvorfor, men fikk på meg mindre klær. Var uten tvil alt for godt kledd i første del, selv om jeg stoppet og tok av noe ( Da Erik tok meg igjen). Godt mulig at to gode never med Haribo, en flaske vann og en kraftig energibar hjalp også, men syns jeg var brukbar på næringen underveis. Dog tok jeg kun ett par high five barer og noen gel. Mulig det er for lite, mulig gel ikke er tingen i slike ritt. Samtidig har jeg testet mye high five gel og barer på treninger gjennom hele vinteren og sommeren. Bruker gel på intervaller bla, for kroppen skal være full av næring💪🏻👍🏻. Sola påvirket selvsagt også positivt ved Gomobu, og kanskje noe annerledes stigningsprosent og underlag🤔.
 

Nedover på sti så må jeg ærlig innrømme at fjorårets uhell preget meg mye i år, da spes under de forholdene som var. Aldri kjørt så feigt utover noen gang tror jeg. Var veldig opptatt av å ikke tryne, og da går det smått altså🤦🏼‍♂️. Ellers så er vonde minner de jævla kuene, og delvis vonde minner de jævla sauene. Husker du at jeg ropte til deg Erik, at sauer kan også være farlige.. tok og frem min gode husk av dårlige grøssere, Black Sheep😂. Ikke rart jeg er redd kuer og sauer.. 

har og tanke om A sporet. Valget var for meg enkelt da jeg tenkte at jeg må jo gjennom det når jeg nå først fullfører. Men, når det et sagt så tenker jeg som andre også har nevnt at man må da jaggu kunne gi alle en fantastisk flytsti ned fremfor det der. Folk et slitne, la rytterne få en morsom lett flytsti ned i stedet. Mindre sjans for uhell også👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 Ja du nevnte de sauene.. det hadde jeg glemt. Den blacksheeps har jeg ikke sett, er nok litt for nisje for min smak 😂
Tror det var litt komi-kveld å se oss tre passere disse kyrne der oppe. Var ikke spesielt nervøs for de, men de er store og de blei litt stressa av oss syklistene. Man skal ikke tulle med store dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer bitter for å ikke være med dere her en av å DNFe. For det bildet jeg får i hodet mitt er priceless. Husker den ene gangen du nektet å bli med opp til Nordhue pga kyr Øistein, og det blikket du hadde da. Og så ser jeg for meg det blikket, stående i bekk omringet av kyr med onde hensikter. 

Og ikke glem at " in New Zeeland there are 400 000 black sheeps, and they are all pissed of" . 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...