Gå til innhold

Offroad Valdres 2023


Anbefalte innlegg

knuthaug skrev (3 timer siden):

Kan også laste den opp til strava og lage en rute av den, da vil man også se høydeprofil og kart. Regner jo med at det ikke blir så veldig store endringer fra utkastet. 

Funket som gull dette. Takk. Nesten 5000 hm den langvegs ser jeg. Blir langtur ja. Spennende hvordan det funker med å sykle på natten (har jo testet det på JR, kroppen blir jo gjerne litt "rar" midt på natten). Har bedre erfaring med start tidlig morgen egentlig (4-5 tiden). Må finne ut av lys også, om jeg skal bruke stilykt (har flere varienter) eller mer gravel/racer variant. Fordelen med sistenevnte er at at en slipper eksternt batteri. Vet ikke hvor lenge det er totalmørkt nå ? 2 timer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (2 timer siden):

Funket som gull dette. Takk. Nesten 5000 hm den langvegs ser jeg. Blir langtur ja. Spennende hvordan det funker med å sykle på natten (har jo testet det på JR, kroppen blir jo gjerne litt "rar" midt på natten). Har bedre erfaring med start tidlig morgen egentlig (4-5 tiden). Må finne ut av lys også, om jeg skal bruke stilykt (har flere varienter) eller mer gravel/racer variant. Fordelen med sistenevnte er at at en slipper eksternt batteri. Vet ikke hvor lenge det er totalmørkt nå ? 2 timer ?

Hvis det er overskyet og regn er det nok behov for lys mer enn 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dekkalternativer:
Sykkelen står med Specialized Renegade 2.35 bak og Fast Trak 2.35 begge T5 gummi. 
Bytter denne uka bakhjul til det med Fast Trak bak, også T5 gummi. 
Alternativt forhjul står med Ground Control med T7 gummi. Regner (hah) med at det blir dette som er aktuelt på lørdag. 


Det fine med at det bare er tirsdag er at været kommer ikke til og bli akkurat slik meldingen viser nå. Det kjipe er at det kan også bli verre. 

 

Endret av Gew88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på forholdene til helga altså, kjedelig med regn på selve rittdagen🙁. At det er bløtt i terrenget er jo egentlig bare moro, men man må da ta høyde for lengre tidsbruk enn ved tørre forhold. Hadde vært topp hvis værvarselet endres til opphold og ca 14-17 grader på lørdag🤔👍🏻. Krysser fingra for det. 
 

Har nå nye dekk liggende klare, Aspen 2.4 maxxispeed og Fast Track T7 control… Nå heller jeg nok mest mot FT🤔. Sykkelen er ellers stort klargjort. Tok low leg service på demperen i går, service på pedalene, montert 32 drev. Liten testtur i går og er strålende fornøyd med sykkel👍🏻. Eneste som gjenstår er evnt bytte av bremseklosser/skiver ( fortsatt mye klosser igjen, men hyler litt🤔), og dekkbytte.. 

Må jaggu snart begynne å pakke klart sekken også😂👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otoen skrev (2 timer siden):

Spent på forholdene til helga altså, kjedelig med regn på selve rittdagen🙁. At det er bløtt i terrenget er jo egentlig bare moro, men man må da ta høyde for lengre tidsbruk enn ved tørre forhold. Hadde vært topp hvis værvarselet endres til opphold og ca 14-17 grader på lørdag🤔👍🏻. Krysser fingra for det. 
 

Har nå nye dekk liggende klare, Aspen 2.4 maxxispeed og Fast Track T7 control… Nå heller jeg nok mest mot FT🤔. Sykkelen er ellers stort klargjort. Tok low leg service på demperen i går, service på pedalene, montert 32 drev. Liten testtur i går og er strålende fornøyd med sykkel👍🏻. Eneste som gjenstår er evnt bytte av bremseklosser/skiver ( fortsatt mye klosser igjen, men hyler litt🤔), og dekkbytte.. 

Må jaggu snart begynne å pakke klart sekken også😂👍🏻

Enig i det. 

Må huske å sette på skjerm foran, da det hindrer mye sprut i ansiktet(ikke tenk koffert). 
Hadde foretrukket Fast Trak T7 foran selv, men når man har Ground Control T7 liggende blir det for dumt å kjøpe enda et dekk. Og kanskje viktigst, jeg finner ikke FT T7 med tan sidevegger, noe jeg nå har på alle dekkene mine. Uaktuelt å kjøre med en av hver 😄 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjette gang på helvegs nå, så skuldrene er ganske lave. Men begynner likefullt å glede meg, og grue meg til oppoverbakkene...

Uansett vær resten av uka så blir det nok helt ok forhold på de åpne stiene over tregrensa men vått, sleipt og gjørmete i skogspartiene, særlig for oss som ikke er blant de første i feltet. Er bare å innstille seg på at en blir våt, det er jo ikke så ille. Godt å skifte til tørt tøy på Gomobu da. 

Ser ut til at løypa er helt lik som i fjor, bortsett fra litt endring midtveis på sløyfa mot nordvest. Mye fine stier i fjor, så det blir bra. Nedkjøringen fra Ålfjell er jo sabla moro men der blir det nok endel glattere i år enn i fjor.

 

Og blir det stravakonkurranse ned til Hovrudvegen i år også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del blir det Fast Trak control, som på alle andre ritt. Tror ikke at grepet blir utfordringen, men at noen partier er fullstendig mettet etter alt regnet. Da jeg syklet deler av løypa forrige uke, var flere av stiene i praksis bekker, og jeg måtte tråkke i nedoverbakke for å ha framdrift pga det sugende underlaget. Ellers blir det mange bekkeforseringer, men det har det alltid vært. Nå blir de bare litt dypere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Aspen 2.4 og Fast Trak T7 2.35 liggende klar i pakken, men som flere andre her har jeg vel innsett at dette ikke blir en Aspen-dag selv om jeg håpet i det lengste 😅

Vått blir det, men historikken på Yr sier i hvert fall at de siste 5 dagene har vært tørrere. Så det er da noe 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianR skrev (5 timer siden):

Godt å skifte til tørt tøy på Gomobu da. 

 

Er det sånn at man kan legge igjen pose med tøy og annet småtteri på Gomobu  til passeringene der (vi skal vel forbi to ganger, såvidt jeg kan se)? Jeg fant ikke noe om det i reglementet eller andre steder på nettsiden til rittet. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som det blir veldig kaldt, så for min del ull overkropp, klubbdrakt utenpå, evt regnjakke fra start (obs, sykler Langvegs og starter ved midnatt, virker som det skal regne mindre på morgenen når dere "andre" starter. Sprutregner det så kan det være ok med regnbukse, men for min del så tror jeg går for cargobib (evt en mer vannavisende type selv om jeg ikke tror det gjør stor forskjell hvis masse regn) og løse knær. Ullsokker, blir garantert våt på beina for her blir det dyp trasking så kan være lurt med litt tykkere ullsokker hvis plass i skoen. Skotrekk ser jeg ikke poeng i. Blir bløt lell og skotrekk er kjipe å gå med. Har vel en sekk med klær til å bytte på Gomobu, tenker å legge ekstra skift overkropp iallefall, muligens en BIB og chamoiskrem, hvis jeg gidder å gå bak en bil for skifte eller noe. Noe mat, godteri også. Ser ikke noe poeng å ha ferdig fylte flasker, fyller på stasjoner som arrangør har og evt fra bekker. Eller dropper helt å drikke he he. Langvegs skal innom Gomobu tre ganger virker det som. Siste 9 milene vi sykler (med forbehold om endringer fra ruten de la ut for en stund siden, får se i morgen) er lik Halvvegs i fjor minus en liten endring der vi klatrer opp Ålfjellet første gangen, samt en ekstra sløyfe lengst nord. Ser vi også skal innom partier som var med i 20, de tenker jeg er mer våt en de nordlige partiene av løypa. Blir en lang dag, fort ute i 15-16 timer + uten uhell. Gleder meg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsmatrosen skrev (2 timer siden):

Hva har man på seg hvis det regner hele tida? 🙂

Har en lett goretex bukse og en ikke fullt så lett jakke (Bergans Letto). Eller bare blir man bløt og lar det være så lenge man holder varmen? 😉

#Førstegangsrytter på halvvegs.

Etter et utall UB i regnvær:   Glem regnbukse i gore-tex. Du blir våt uansett. Gå for foret sykkelbukse (type Assos RS Spring/Fall) og løse knær/bein. På overkroppen er det best med noe som er vanntett og puster. Jo dyrere, jo bedre?! Som minimum trenger du en vindtett vest.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rune, bukse kan nesten bli i veien når den blir så våt som en kanskje blir. Husker jeg syklet TSR en av de årene det var som våtest/mest gjørmete, syklet da med Fjørå shorts, den ble så tung og satt nesten ikke rundt livet og måtte stoppe flere ganger for å få den opp igjen for ble sagging på nivå med hvilken som helst hip-hoper. Husker jeg stoppet og tok den av ved runding. Kom på nå at Rapha Cargo biben jeg har er vannavstøtene så blir nok den. Synes det er digg med lommer på siden full av seigmenn og den slags. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til 8-9 timer i møkkasprut, vurderer panikkjøp av skjermer. Har Rock Shox gaffel, og tenker en ass-saver på setet for å redusere sand i sykkelbuksa. Hva skal jeg ha? Vil ikke ha noe digert bælverk på gaffelen, men noe som tar unna den verste møkkaspruten i ansiktet. 

sv

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svegar skrev (31 minutter siden):

Gruer meg til 8-9 timer i møkkasprut, vurderer panikkjøp av skjermer. Har Rock Shox gaffel, og tenker en ass-saver på setet for å redusere sand i sykkelbuksa. Hva skal jeg ha? Vil ikke ha noe digert bælverk på gaffelen, men noe som tar unna den verste møkkaspruten i ansiktet. 

sv

du får ass saver varianter til å ha på gaffelen også, fungerer helt greit

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg fester en slik rock shox skjerm foran på demperen, og mulig en liten ass-saver på setet🤔. Veier jo ikke noe, og kan hjelpe noe.

regna lett ved start i fjor også mener jeg å huske, samt rundt 10 grader. Startet da med kalas sin bib med rainmem ( samme greia som Perfetto til castelli), og tilsvarende trøye i rainmem. Løse armer, castelli nettingsinglet under, Scott sokker (litt tykkere, men ikke ull), castelli neoprene hansker, kort buff på hodet( ikke hår, så kjekt med noe som varmer knollen litt). Smurte beina inn med tigerbalsam, da dette varmer👍🏻. Tror jeg går for det samme i år, alternativet er kanskje Perfetto jakke eller kalas sin rainmem jakke, men dette er litt risikabelt hvis det blir for varmt syns jeg. Lettere å regulere slik jeg brukte i fjor. 
i bagen på Gomobu tenker jeg at jeg har liggende komplett skift, både med tanke på evnt varmere og dermed ikke behov for rainmem (som da er tykkere og varmere, samt vanntett), samt ha liggende varmere klær hvis jeg er kald og bløt. Nye sokker tror jeg også er gull å ha her, samt hansker og buff. Dette pluss ny drikkeblære til sekken, samt næring som barer og gel. Sikkert kjekt å ha noe ekstra verktøy/delegere også, hvis skikkelig trøbbel. Feks bremseklosser og ett dekk🤔
tja, så står fortsatt valget mellom aspen og Fast Trak🤔. Ikke klart å bestemme meg😂🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øistein, du er en legandarisk grubler når du kommer til hvilket utstyr en skal bruke, sykkel som ski. Jeg bestemte meg for slutte med det etter dekkbyttemania sent kvelden før birken hjemme hos deg for minst 20 år siden. Helvete det var. Moro for deg da. Litt moro for meg å se deg gruble sånn i ettertid da he he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen funnet info om mat/drikkestasjoner utover Gomobu? Evt. hvordan det har vært tidligere år?

Til bekledning regner jeg med å bruke regnbukse-shorts dersom det regner og _kanskje_ gore regnjakke, men vil se an værmeldingen og hvordan det kjennes på start, kanskje løse bein. Blir nok neoprenhansker om det regner en del, litt vannavisende hansker om ikke. Blir nok en halv buff på hodet, da jeg i likhet med otoen har lite isolasjon på skallen.  Ullsokker på beina, vurderer brødposer også om det regner mye, siden jeg sliter litt med dårlig blodomløp i fingre og tær. 

Alt som ikke tas på på start, havner i baggen for justering ved passering. Minus det som reglene sier må være med i sekken eller på kroppen.

Endret av knuthaug
  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgnerider skrev (20 minutter siden):

Det var 2 mat/drikkestasjoner før Gomobu i fjor mener jeg. Masse god mat å få, hyggelige smil overalt.

Etter Gomobu husker jeg en stasjon, den var med sperrefrist kl 18, da fikk vi Cola, det smakte, før den lange grusbakken tok til.

Såvidt jeg kan se av utkastet til løype skal vi innom Gomobu etter ca 32km og en gang til etter ca 90km (helvegs). Så hva som blir før eller etter Gomobu (eller mellom paseringene?) skjønte jeg ikke helt. Men satser på at dette blir glassklart på møtet. Er bare ritt-nervene som slår inn her, og gjør at jeg gjerne skulle vite det nå :classic_ohmy:

Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (10 minutter siden):

Øistein, du er en legandarisk grubler når du kommer til hvilket utstyr en skal bruke, sykkel som ski. Jeg bestemte meg for slutte med det etter dekkbyttemania sent kvelden før birken hjemme hos deg for minst 20 år siden. Helvete det var. Moro for deg da. Litt moro for meg å se deg gruble sånn i ettertid da he he!

Det var tider det😂. Du ble aldri den samme etter to ganger kollisjon med dørkarmen😂. Før var du god og rund, usikker og nervøs før ritt… nå er du tynn, sprek som f, rolig og sikker på dine valg. Veldig kjedelig for alle andre, husk det😉
 

Jeg føler ikke jeg grubler såååå mye her da😂. Mer sikker i mine valg syns jeg, men som skrevet så styrkegrad igjen med ett valg rundt dekk. Ingen av de valgene blir feil uansett, men FT T7 er jo bedre når gjørme sies det, så slik været er spådd nå heller jeg mest mot de dekkene. Monterer dekk klart enten i morgen eller fredag. Trolig fredag før jeg drar opp. Det ene eller andre valget på dekk endrer ikke stort, gode dekk begge to👍🏻. Og husk at jeg knakk skulderbladet her i fjor, så vil jo gjøre alt for å fullføre denne gangen🙂. Men samtidig tråkke det jeg klarer når det gjelder tempo. Formen er bra, så blir spennende💪🏻👍🏻. Ps: glad jeg "bare" skal sykle halvvegs😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langveis , starter med tynn cargo bib , knær , undertrøye , tynn klubb trøye  , løse ermer , tynne hansker , buff under hjelm , klare briller , tynne ullsokker . 
Sekken gjør at overkroppen holder varmen greit , gjennombløt blir man uansett . 
satser på å bytte hansker et par ganger på Gomobu

sykkelen er satt opp med 2.35 Racing Ralph f/b 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...