Gå til innhold

El-sykkel til mer enn asfalt


Anbefalte innlegg

Hei! 
Kort historie: Jeg har egentlig vært en tur i terreng-jente, helt til jeg fikk en skade i rygg og medfølgende svikt i ene beinet. Kjøpte el-sykkel type by for å komme meg rundt siden jeg ikke kan gå noe særlig. Har begynt å trene kondisjon med den, men savner terrenget. Jeg kan ikke hoppe eller herje så veldig grunnet ryggen, men ønsker noe som tåler grusen bedre. Føles ut som jeg ødelegger den jeg har på litt røffere grusveier. 
 

Noen tips? 
Max 35000, el og tåler røffe grusveier/traktorveier. Må også kunne sitte relativt godt da korsryggen ikke tåler veldig stor belastning. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sykkel har du nå?

Hva legger du i røff grusvei? Ujevn vei med litt potholes(husker ikke norske navnet) eller traktorvei der hvor de har lagt stor grov maskinkult?

Kulthaug-2-scaled.jpg

En utfordring er gjerne å vite hva en ønsker seg og hva en får.

Har selv en Cannondale Tesoro Neo X 2 som jeg er veldig fornøyd med til grusveiene i Oslomarka. Den har 29 tommer hjul, som hjelper endel, men enda mer om jeg hadde kjørt med større/bredere dekk enn 2.2". Den er tung, 28ish kg, men det gjør den veldig stabil selv på hoppetitten hei grov grus. Utfordringen er at gaffelen som fulgte med, ikke er den beste, noe som er en gjenganger på elsykler. Den er ok, men ikke bra, og ikke i nærheten av Rock Shok Pike jeg har på stisyklen, naturlig nok.

Det er en commuter sykkel, med fastmonterte skjermer, som jeg er veldig glad i å ha. En oppgradering, siden jeg synes stiv setepinne var vel ubehagelig når det ble humpete og turene lange, var en Suntour dempepinne. Det var faktisk en særs god oppgradering. På ingen måte samme komfort som fulldemper, men det demper på smellene. Fikk råd fra forumet i tråden Dempepinne, sånn om det er av interesse. Oppgradere også setet til Bontrager Commuter Fluid sete som jeg føler ga en komfortoppgradering.

Siden jeg ikke vet hvilken sykkel du har så tenker jeg kanskje at du har 3ish muligheter:

Billig: Oppgradere den du har, slik at den blir mer komfortabel.

Dyrere: Kjøpe ny elsykkel, mer terrengbasert. Canyon har litt salg, og i kjent forumstil så øker jeg budsjettet bittelitt, men egentlig bare for å vise hva som er tilgjengelig; f.eks. Grand Canyon:ON 8. Da kommer du hakket over de som leveres med "billig" gafler.  Dog, må innrømme at jeg er litt avdanket utstyrsnerd, så jeg vet ikke hvordan Fox 34 AWL. Den leveres med dropperpost, men en kan endre til dempepinne som passer 30,9 mm. NB: kommer med frakt og slikt fra Canyon.  (Sykkelen har vært bittelitt diskutert i tråden Grand Canyon:ON 8. Noen bedre?). XXL og Braasport har lignende sykler fra Cube og Trek, men med litt svakere gaffel, og høyere pris. 

Best: Fulldempet. Vil gi mer komfort på ryggen om sittestillingen er god, men vil anta budsjettet ikke holder, om du ikke velger brukt. Brukt har fordeler og ulemper. Braasport er vel enda med i DNB sine Supertilbud av og til, så det er mulighet for 20% på syklene som er på lager en eller annen gang. Såvidt jeg ser kommer ingen av fulldemperne de har inne, til under 40k med rabatt.

PS: Canyon har en outlet, hvor det stadig dukker opp refurbished sykler, til en grei pris, ala denne Grand Canyon:ON 8 (outlet). Jeg antar endel av dem er sykler som enten har fått en ripe, lakkskade, feil eller blitt sent tilbake. En kamerat av meg kjøpte en outletsykkel og feilen var vel et litt feil montert klistremerke. Boschmotorene er kjent for å være gode.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (44 minutter siden):

Hvilken sykkel har du nå?

Hva legger du i røff grusvei? Ujevn vei med litt potholes(husker ikke norske navnet) eller traktorvei der hvor de har lagt stor grov maskinkult?

Kulthaug-2-scaled.jpg

En utfordring er gjerne å vite hva en ønsker seg og hva en får.

Har selv en Cannondale Tesoro Neo X 2 som jeg er veldig fornøyd med til grusveiene i Oslomarka. Den har 29 tommer hjul, som hjelper endel, men enda mer om jeg hadde kjørt med større/bredere dekk enn 2.2". Den er tung, 28ish kg, men det gjør den veldig stabil selv på hoppetitten hei grov grus. Utfordringen er at gaffelen som fulgte med, ikke er den beste, noe som er en gjenganger på elsykler. Den er ok, men ikke bra, og ikke i nærheten av Rock Shok Pike jeg har på stisyklen, naturlig nok.

Det er en commuter sykkel, med fastmonterte skjermer, som jeg er veldig glad i å ha. En oppgradering, siden jeg synes stiv setepinne var vel ubehagelig når det ble humpete og turene lange, var en Suntour dempepinne. Det var faktisk en særs god oppgradering. På ingen måte samme komfort som fulldemper, men det demper på smellene. Fikk råd fra forumet i tråden Dempepinne, sånn om det er av interesse. Oppgradere også setet til Bontrager Commuter Fluid sete som jeg føler ga en komfortoppgradering.

Siden jeg ikke vet hvilken sykkel du har så tenker jeg kanskje at du har 3ish muligheter:

Billig: Oppgradere den du har, slik at den blir mer komfortabel.

Dyrere: Kjøpe ny elsykkel, mer terrengbasert. Canyon har litt salg, og i kjent forumstil så øker jeg budsjettet bittelitt, men egentlig bare for å vise hva som er tilgjengelig; f.eks. Grand Canyon:ON 8. Da kommer du hakket over de som leveres med "billig" gafler.  Dog, må innrømme at jeg er litt avdanket utstyrsnerd, så jeg vet ikke hvordan Fox 34 AWL. Den leveres med dropperpost, men en kan endre til dempepinne som passer 30,9 mm. NB: kommer med frakt og slikt fra Canyon.  (Sykkelen har vært bittelitt diskutert i tråden Grand Canyon:ON 8. Noen bedre?). XXL og Braasport har lignende sykler fra Cube og Trek, men med litt svakere gaffel, og høyere pris. 

Best: Fulldempet. Vil gi mer komfort på ryggen om sittestillingen er god, men vil anta budsjettet ikke holder, om du ikke velger brukt. Brukt har fordeler og ulemper. Braasport er vel enda med i DNB sine Supertilbud av og til, så det er mulighet for 20% på syklene som er på lager en eller annen gang. Såvidt jeg ser kommer ingen av fulldemperne de har inne, til under 40k med rabatt.

PS: Canyon har en outlet, hvor det stadig dukker opp refurbished sykler, til en grei pris, ala denne Grand Canyon:ON 8 (outlet). Jeg antar endel av dem er sykler som enten har fått en ripe, lakkskade, feil eller blitt sent tilbake. En kamerat av meg kjøpte en outletsykkel og feilen var vel et litt feil montert klistremerke. Boschmotorene er kjent for å være gode.

Ang grusvei. Litt begge deler. Traktorstier, lysløyper med utrent grusvei eller turstier i skogen. 
Sykler i dag på en skikkelig bysykkel: MoMAs Balance+. Motoren er egentlig nok for meg, jeg trenger egentlig bare støtte til det ødelagte beinet og sykkelens egenvekt.  
Den er også komfortabel nok, problemet er nok heller at jeg syntes den skrangler og rister så når det ikke er asfalt eller god grusvei under dekkene.  
 

Så litt på en Hardray 5.0 på Spinn, men vet ikke noe om sykkel så vet ikke om det er noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå det med at den skrangler, og ser ikke ut som en sykkel som kanskje er bygd for så mye annet enn asfalt og pendlesykling.

Det står at motoren på den sykkelen har Motorstyrke/Dreiemoment: 70Nm, Batteri:36V 14Ah (504wh), Motor:Momas Ultra 70 36V / 250W, Dekk:27,5 X 2.35.

Enkelt forklart kan du få andre motorer med mer dreiemoment; 75 eller 85Nm. Jeg kjenner ikke til Yamaha som kommer på sykkelen du har sett på, men mye brukte motorer er f.eks. Shimano og Bosch, hvor mange kanskje foretrekker Bosch. Batterier kommer ofte i 500Wh-625Wh-750Wh, hvor større batteri, jo lengre kan du sykle, men det koster gjerne mer. Motoreffekt på 250W er det som kreves for at sykkelen skal være lovlig elsykkel. Dekk/hjulstørrelsen er 27,5" og her kan du oppleve litt mer komfort med større dekk, altså 29". Enkelt sagt kan en vel si at større hjuldiameter ruller litt lettere over ujevnhetene. Større volum/bredde, altså 2.35", gjør at en kan tilpasse dekktrykket litt slik at dekket demper litt. Klart, her er det en balanse mtp. at man ikke vil punktere.

Mtp. at du har litt utfordringer med rygg/ben så er det litt dumt å anbefale netthandel osv. siden en god fagforhandler vil kunne anbefale deg en god sykkel og kunne gi deg god oppfølging om det er noe. Har du forsøkt Hardray sykkelen og vet om du sitter godt på den type sykkel?

Det er kanskje første prioritet før du bør se på flere sykler. Sitter du godt på den kan du begynne å se litt rundt på like sykler. Personhøyde påvirker ofte om en kan ha en 29er med "herreramme" eller velge lik sykkel med dameramme. Evnt. velge mindre hjul, 27.5er.

Til formålet du nevner, så virker det som den typen sykkel vil gi deg mer sykkelglede enn den du har nå. Ganske mye mer også. Utfordringen er vel om du vil ha en skikkelig mtb/terrengsykkel eller mer en hybrid-terrengsykkel-kombo. Hvor skillet går? Hvem vet egentlig.

Norges største rene sykkelbutikk - Bikeshop - har et ok utvalg el-terrengsykler.

Der kan kanskje en Scott Aspect eRIDE 930 29" Elsykkel som er på tilbud(dessverre over budsjett) være relevant (trykk på bildene for støre bilde):

ny290580.640.jpeg

Eller Cube Reaction Hybrid PFM 500 Elsykkel

nycube2353-10.640.jpeg

Rent visuelt ser kanskje sykkelen på Spinn ørlite grovere ut, uten at jeg vet så mye om den. For alt jeg vet kan det kun være litt grovere dekk på den. Grovere dekk gir mer rullemotstand, og dermed litt kortere rekkevidde, men det vil også gi deg et bedre grep og dermed litt bedre selvtillit når det går fort. Dekk kan jo også byttes. Den minner meg litt om Trek Powerfly syklene som Spinn også selger. Braasport har f.eks. en Trek Powerfly 5 gen. 4 elsykkel på tilbud, men dessverre endel over budsjett.

shopping.jpg?w=1920

XXL har ofte ganske gode priser på elsykler fra Scott og Cube. Om du vurderer en terrengsykkel med "dameramme", kan Cube Reaction Hybrid Pro Easy Entry 500Wh 75Nm 23 være noe, til budsjett. Om den passer i størrelse. Den leveres med Bosch Drive Unit Performance CX Generation 4. Kun 500Wh batteri, men om du ikke sykler veldig lange turer er det neppe et problem. Jeg har samme motor, og du kan variere hvor mye større du får. Gjerne er vel valgene Off-Eco(må jobbe endel)-Tour(endel støtte)-Auto(du må egentlig bare tråkke rundt og gi litt innsats)-Turbo(så mye støtte som mulig).

3a20790421ab4c738126c0c4b78a7155

Den og Scotten over leveres med ganske breie dekk, 2.6. Ser en på dekkene på Cuben er de ganske grove.

d94ccc3f16b449f989d072a1eb55aa64?quality=75&resize=1080,1080

Uansett er det anbefalt å forsøke litt, for å se hva hvordan type sykkel du sitter godt på. Riktig størrelse og type har mye og si for sykkelgleden.

Bosch kommer med 5års garanti, noe som er en fordel om en vil bruke sykkelen mye.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter å ha prøvd mye forskjellig endte jeg faktisk opp med en Raymon Hardray. Testet ut i dag og det er ikke sant at man ikke kan kjøpe livsglede. Endelig kan jeg sykle opp toppene jeg ikke klarer å gå til lengre. 

IMG_4640.jpeg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...