Gå til innhold

Danmarksferie Nord Sjælland


pils1xxx

Anbefalte innlegg

Jeg skal med familien til Gilleleje på nordkysten av Sjælland. I den grad jeg får squeeza inn noen kveldsturer på egenhånd, så kommer det store spørsmålet: skal jeg ta med landeveissykkel, gravelsykkel eller hardtail????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landevei! Helt nydelig å sykle med Gilleleje som utgangspunkt. Nordre Strandvej er en klassiker og det er flere rundturer man kan ta der - anbefaler å ta en titt på Strava og topplistene på segmentene, der er det et godt utvalg av fine rundturer. Mange sykler gjennom Gilleleje som en del av andre turer i området så det er mange ruter å finne.

Med landeveissykkel og -dekk kan det være greit å holde seg litt borte fra noen av grusveiene som stikker ut fra bl.a. Nordre Strandvej ettersom noen av de består av ganske store flintstein som kan smelle opp i ramme og hjul.

Det er mulig å sykle veldig mye på kryss og tvers, men kan være greit å holde seg unna hovedveiene sørover på dagtid.

Jeg syns Præstevej langs Arresø er fin på kveldstid. Nord-vestover og solen omtrent i mot. Det er herlig.

Veldig mange plasser å stoppe for å drikke kaffe og spise dansk bakverk. Kan anbefale Verdens bedste skovtur på Skibsredergrunden som åpner om en ukes tid.

Det skal godt gjøres å få en dårlig tur. Med mindre du får motvind begge veiene.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supre tips, mange takk. Ser i hvert fall ut som mtb utelukkes, så får det funderes litt over om det prioriteres raske egenturer i kveldssola eller litt mer alsidighet med grussykkel. Blir antagelig masse sykling med tvillinggutta på seks også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fin landeveissykling i området, som allerede nevnt - men jeg slår også et slag for stisykling i Tisvilde Hegn.
Er også mye fin grussykling nedover i Gribskov og det området, men blir mye skog-skog-skog.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus skrev (På 4.7.2024 den 8.54):

Mye fin landeveissykling i området, som allerede nevnt - men jeg slår også et slag for stisykling i Tisvilde Hegn.
Er også mye fin grussykling nedover i Gribskov og det området, men blir mye skog-skog-skog.

Er det så fin stisykling at jeg bør vurdere å ta med min hardtail? Dersom det er bra stisykling så vil jeg alltid foretrekke det framfor å sykle med krøllstyre. Er bare redd for at det blir en halvtimes morro, så er det unnagjort?? Landeveissyklinga vil man ofte ha ubegrensa av…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i området et par ganger, kun landevei. Ene gangen var i påska og skulle trene mye- det var det første året på lang tid at det snødde i området....Ellers var det forbausende kupert mener jeg å huske, trode første gangen at alt var flatt.

Flott land, trivelige mennesker og med små barn er det bahagelig å være der for Danskene blir ikke mye stresset av et par gangstere i verste rampealder.

Fikk nesten valutasjokk når jeg var nedover nå i starten av juni- legge på drøye 50% på prisen man ser. En kaffekopp på Cirkle K var 54 Dkr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pils1xxx skrev (10 timer siden):

Er det så fin stisykling at jeg bør vurdere å ta med min hardtail? Dersom det er bra stisykling så vil jeg alltid foretrekke det framfor å sykle med krøllstyre. Er bare redd for at det blir en halvtimes morro, så er det unnagjort?? Landeveissyklinga vil man ofte ha ubegrensa av…

Den offisielle delen er ca. 3 mil, der mye er gruset eller div. trekonstruksjoner. Mye fin flyt-sti og moro. Mye sandig jord, dvs. den drenerer bra, og tåler nedbør bedre enn de fleste andre stedene i Danmark.
Raskeste mann på Strava har brukt 1:16, men tipper de fleste bruker mer enn det:
https://www.strava.com/segments/24856365
Så absolutt mer enn en halvtimes moro, men ikke til en ukes treningsleir heller 🙂
Denne videoen kan gi en ide om området:

Ut over det, så er det masse fine, naturlige stier i området, med mye moro.

Men definitivt masse nydelig landeveissykling i området også!

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant?! God miks av både underlag og omgivelser. Grusen var null problem med slitte 25mm-dekk.

Syklet også denne: https://strava.app.link/IN7EOLDEnLb Her stolte jeg 100% på Stravas rute-automatikk og kastet ikke et øye på kartet før jeg startet. Det gikk meget bra; fine veier, lite trafikk og stort sett pittoreske omgivelser. Mye vakkert kulturlandskap på den nordlige delen av øya, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...