Gå til innhold

Hjelp! Skal kjøpe meg 'grom-sykkel'


Anbefalte innlegg

Hei,

Er godt på veg hodestups nedi sykkel-rabbithole. Har tidligare cruisa rundt på ein CX med grove dekk, men no vil eg over til noko meir race-spesifik. Viktigast for meg er brukeropplevelsen - føler eg meg rask og kul? Er sykkelen responsiv når eg tråkker til? Skal ikkje konkurrere, så nitty gritty details er ikkje viktig mtp. fart, og komfort er samstundes viktig for meg, men hovedvekta ligg på fart. 

Har vurdert litt forskjellig: Giant Propel Advanced 1, Orbea Orca Aero M30iLTD, BMC Teammachine/Roadmachine. Har ein forkjærlighet for mekaniske ting, så eit girsett som ikkje går på batteri er heilt topp, men er åpen for beggedeler. Felgar treng ikkje vere i carbon i første omgang, kan alltids oppgradere dette 'down the road'.

Har ringrevane inne på forumet tips og råd? Er interessert i både Finn-kupp og gode deals hos forhandler. Er forsåvidt 193 cm med ca 89-90cm innersaum fwiw. Ønsker ikkje å strekke budsjettet særlig over 40 000, men dersom det er gull å hente så kan strikken tøyest litt, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 40' så er du garantert å få en bra sykkel - såfremt du ikke blir rundlurt av selger, ihvertfall hvis du ikke skal sykle ritt eller teller tidelssekunder og gram.
Med ditt utgangspunkt, kjøp en sykkel som du synes ser fet ut og som du gleder deg til å ta med ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di2 er så digg og overlegent at når man har prøvd det går man ikke tilbake. Det står øverst på min liste. Presist og hurtig. 12delt er dagens standard. Definisjon av god brukeropplevelse når man er ute og tråkker 🙂

Burde kunne få med karbonhjul og til den prisen men som du sier kan man jo oppgradere det senere. Små oppgraderinger og endringer er også litt av moroa. Slik som å putte på de beste slicksa i ønsket bredde for god komfort og lav rullemotstand. 

Skal du være raskest på flatene ser du nok etter en aerosykkel med høyprofil karbonhjul. 

Kanskje verdt å se på Canyon også. Finn.no er en jungel men gode deals finnes om man er tålmodig og har de rette autosøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt ny sykkel i 2024 ville jeg prioritert elektrisk gruppe og har mer sans for SRAM enn Shimano.

Denne er litt utenfor budsjettet, men er en god deal i min bok:

https://faracycling.com/fara-product-view.php?pid=4401

Test av sykkelen (8 av 10), riktignok med annen gruppe (og høyere pris):

https://www.landevei.no/sykler/landeveissykler#fara-r-road-ultegra-di2-test-2024

Skal du kjøpe brukt kan denne være noe (hvis den er stor nok):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=359785018&ci=3

Det er kjøpers marked for tiden, så med litt tålmodighet vil det dukke opp gode tilbud både på nytt og brukt.

Men kjøp elektrisk gruppe er mitt tips, det vil også gi mening hvis du eventuelt skal selge sykkelen videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler! Elektrisk gruppe bør prioriteres! Holder et lite knepp på Rival og Force gruppene i denne prisklassen jeg også. 

Det er greit å være klar over at Gianten (som ellers virker som en grei deal) har en stem/styre kombinasjon som kun gjør den kompatibel med et spesielt stem og styre fra Giant. De er dyre og vanskelig å få tak i. Du bør derfor være relativt sikker på at du vil trives med den komboen. En kompis brukte ca. 40-uker på å få tak i et smalere styre. Ca. halvparten på et kortere stem. Forøvrig en løsning Giant innså var dum og kun holdt på med i 2022.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (19 minutter siden):

Lite OBS på den Gianten er at den har et stem/styre kombinasjon som kun gjør den kompatibel med stem og styrer fra Giant. De er dyre og vanskelig å få tak i. Du bør derfor være veldig sikker på at du vil trives med den komboen. Forøvrig en løsning Giant innså var dum og kun holdt på med i et eller to år (2022 og 2023). 

Ja, det er greit å være oppmerksom på hvis en må bytte. 2018/2019-2022 modellene hadde denne løsning der kablene gikk over stemmet og ned i bakkant. Istedenfor igjennom stem og ned i midten av styrelager/ eller foran. Styrene var også aerodynamiske tvers igjennom så en var/er låst til dem også. 
 

Villedende  for stem med cover er rundt 1800kr 
 
Stem fra Defy i samme generasjon har også denne løsningen. Da kan du også bruke runde normale styrer. Dukker opp på bukta dann og vann og er halvpris og vel så det ofte.

Hadde ikke første generasjon Dare Vsru samme løsning også med kablene ned bak stemmet? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...