Gå til innhold

Reparere større hull i dekk med lapp og lim?


Anbefalte innlegg

Jeg har en irriterende stor samling av flotte dekk med hull som er for store til en plugg og jeg er for forfengelig til å bruke dem med slange. Jeg vet at reparasjon med lim og lapp er blitt diskutert før, men tenkte å høre om hva som er siste nytt. I forbindelse med reparasjon av et padlebrett vurderer jeg å kjøpe tokomponent PVC lim og tenkte at sammen med en lapp for f.eks packraft, så burde man kunne få liv i dekken igjen. Hva tror dere? 

Kan legg til at jeg tenker "godt nok" for bruk på lokale turer. Neste gang jeg skal på heis/alpetur blir det full DH casing.

 

 

 

 

PolyMarine 3026 PVC Adhesive-Packraft Norge

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vims skrev (11 timer siden):

Funker det ikke med vanlig lappesaker fra innsida lenger? 

Jeg tenkte vel at det blir sterkere å lappe med et sterkere materiale og noe som sitter enda bedre en vanlig lim. Ved max uflaks kan jo noe komme gjennom hullet i dekket og da tenker jeg at det må være lit styrke på lappen - sterkere enn de store lappene jeg har sett for slanger. 

På flere av dekkene er problemet knaster som delvis er rivd ut og som har dratt med seg et hull i dekket. Tenkte kanskje også at et sånt to komponent lim kunne klare å lime på plass knastene - samtidig med at jeg lapper på innsiden.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt vanlig lapp (til slange) og lynlim. Det har holdt ut levetiden på dekket alle gangen jeg har gjort det. Og ja - jeg har tenkt tanken om at størknet lynlim ikke er fleksibelt og at dette i teorien ikke burde fungere så bra. Allikevel så har det fungert helt fint.

Om hullet er så stort at ikke engang dét holder så er korden så skadet at jeg kasserer dekket uansett hvor stor lapp som kunne dekket hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje se i retning av "vulcanized rubber glue". Det løser opp ytterste laget på gummien du vil feste limet til før alt herder sammensmeltet.

Rapporter tilbake om resultatet om du tester dette. Har selv et par Dillinger 5 som trenger en sånn behandling.

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ole skrev dette på terrengsykkelforumet i 2018:

"Jeg bruker lapper for radialdekk, de er tykke og er forsterket med tekstil slik at de ikke strekker seg. Klipper man en lapp i to kan man sågar reparere dekk som har fått snake bike helt nede ved kanttråden. Jeg bruker dem på innsiden av dekket. Evt med en vanlig lapp på utsiden hvis det er stor skade.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4...ch&_sacat=0

Ole."

 

Siden jeg ofte gjør som Ole sier har jeg også disse lappene og de virker like fint som noe som virker fint. 
Anbefales.

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (5 timer siden):

(...)

Min anbefaling er at du lapper på vanlig vis eller bruker TPU slanger

Hva mener du er fordelen med å bruke TPU slanger i dekk som har "større hull"?
Det kommer sand, grus og drit gjennom hulle og da er ikke TPU bedre enn butyl. Snarere tvert i mot. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (9 minutter siden):

Hva mener du er fordelen med å bruke TPU slanger i dekk som har "større hull"?
Det kommer sand, grus og drit gjennom hulle og da er ikke TPU bedre enn butyl. Snarere tvert i mot. 

LarsB

Har du ikke skjønt at TPU er best til alt ennå?!

  • Haha 2
  • Confused 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 4.7.2024 den 13.59):

Dette er kun nødlapper, og ikke en permanent løsning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Vims skrev (På 3.7.2024 den 19.40):

Funker det ikke med vanlig lappesaker fra innsida lenger? 

Nei, gjør visst ikke det.  Vaffal ikke inni Vittoria graveldekk med mucoff guffe.  Lappana løsna... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vims

Jeg vet ikke hva du mener med vanlige lappesaker 🙂 men det fungerer utmerket om du bruker vanlige lappesaker for dekk. Som Rema Tip Top som @Ace nevnte. Eventuelt Weld Tite eller lignende permanente lapper.

I lappesaker for dekk er det egnet vulkaniserende sementlim som reagerer med vulkanisert gummi.

Mens lapper for slange til en viss grad strekker seg sammen med slangen, er lapper for dekk ikke strekkbare. Det stabiliserer dekkstammen ved å holde dekket sammen og hindre at hullet utvidet seg.

Først bør du fjerne gammel guffe rundt hullet der lappen skal limes. Guffe er forskjellig og lar seg fjerne på forskjellig vis, fra å kunne dras rett av som en slangeham til å måtte pusses av. (Kan dele tips om grovt viskelær som vist i GCN og Gizmo Garage.) 

Siden følger du bruksanvisningen - pusse flaten med medfølgende sandpapir, påføre lim, vente, påføre lapp.

Alt det ovennevnte med forbehold om at du har alminnelig vulkaniserte dekk. Det gjelder så vidt jeg vet alle Vittorias graveldekk, i likhet med de fleste sykkeldekk på markedet.

@LarsB 

Takk for tips om lapper for radialdekk! Fungerer også slangeløst? Prøvd dem på (b)landeveisdekk med høyere trykk?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (23 timer siden):

(...)

@LarsB 

Takk for tips om lapper for radialdekk! Fungerer også slangeløst? Prøvd dem på (b)landeveisdekk med høyere trykk?

Ja, de er fine slangeløst. Jeg har bare lappet slangeløse dekk med disse. Men ikke mindre størrelse enn 2,1 tommer og trykk på parogtjue psi. Det var ingen problemer med det.  Jeg innbiller meg at det trengs et visst håndlag for å lime f.eks 25 mm dekk med disse selv om de ikke er særlig stive. 

Men jeg må tilstå!
I 2018 sa jeg feil. Lappene er ikke for radialdekk, men for diagonaldekk. 
Ellers er de like fine enda. 

LarsB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...