Knutspeed Skrevet 1. august Del Skrevet 1. august On 7/30/2024 at 9:44 AM, Supermann said: Uansett så er poenget mitt at reservoarene er for små og at luften samler seg på feil sted i takt med at bremsebelegg blir slitt. Bare for å spare noen få gram. Word. Bestilte akkurat HS2-skiver til en av syklene for å kompensere for hanglete funk, så der kom grammene allikevel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knutspeed Skrevet 1. august Del Skrevet 1. august 8 hours ago, York said: Ulemper kan kanskje være treg eller ulineær respons. Men det høres ut som et softwareproblem som kan løses. Et batteri eller superkondensator vil sikkert gjøre det enklere å balansere ut Tenker dette ikke er langt unna for transportsykler, pendling etc. Luditten husker allikevel en VW Golf vi hadde for noen år siden, med (antar) tidlig fly-by-wire gasspedal. Der kunne man tråkke gassen brutalt ned, ingenting skjedde. Hjernen i bilen måtte tenke seg om, kontrollere at dette var noe brukeren *virkelig* ville - dermed tok det en "evighet" før turtallet økte. Ikke veldig sportslig, men ga jo fantastisk myk kjørestil da bilen tok hånd om alle brå bevegelser og evt anfall bak rattet 🙂 Litt urettferdig mot Golfen, har jo kjørt mange biler siden dette som oppfører seg identisk. But I digress... Tema er jo "sykkelen". Tror kanskje det blir for generelt - utviklingstempoet er vel ganske forskjellig avhengig av type? Minor gains på landeveisracere, grus- og MTB, mens det skjer mye mer på f.eks elsykler, ihvertfall de i høyere prisklassene. Nye materialer og produksjonsmuligheter kommer fortsatt til å pushe utviklingen, kanskje mer enn software. Vi har vel bare såvidt sett starten på bruk av Graphene - og det begynner å bli mange år siden det kom på markedet. Min nyeste sykkel er i alu, men måten ramma er laget på er jo milevis foran tidligere alusykler jeg har hatt. osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 4. august Del Skrevet 4. august For pendler og transportsykler føler jeg det er en del å gå på. Man får en helt ny bil til 210k, da føler jeg 40-100k for elsykler blir i dyreste laget. Er det for lite volum per sykkelmodell som gjør at de blir dyre? Fins flere sykkelfabrikanter enn bilfabrikanter, og modellutvalget er enda større. Komponentleverandørene er også mer konsentrert enn for biler? Drivlinjen burde jo også kunne forenkles, på biler har man service per 20k km? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august On 7/2/2024 at 3:52 PM, York said: Heldekkende skjermer som standard ville vært det største fremskrittet 😁 Kom til å tenke på skjermer når jeg leste denne. En uke i seng med tapt trening er neppe prestasjonsfremmende. Skjermer burde vært standardutstyr 😛 50 syke etter sykkelritt – fikk i seg sauebæsj https://www.nrk.no/trondelag/50-syke-etter-sykkelritt-_-fikk-i-seg-sauebaesj-1.13589356 1 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september Lærte nettopp hva direktemontert drev er 😄 Aldri hørt om det før 😛 Er det bra? Sykkelens fremtid? 🙂 Ser for meg mindre vekt, men at mindre diameter på festepunktet gir gir dårligere stivhet sidelengs. Kanskje ikke så viktig, ihvertfall ikke på små drev. Virker som alle produsenter allerede (dessverre) har egne standarder på direktemontert drev (f.eks. Race Face Chinch, Cannondale, SRAM and Shimano XTR M9100. Kilde) Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september Hvilken stein har du levd under siste ti årene? 😉 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 8. september Del Skrevet 8. september Til mitt forsvar så ser det ut som det bare såvidt har begynt å komme på landevei, og terreng pleier vel å ligge 10 år foran? 😛 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.