Gå til innhold

Er sykkelen ferdig utvikla?


torhovland

Anbefalte innlegg

13 gir vil være det man på innovasjonsspråket kaller for inkrementell innovasjon. En liten "utvikling" av noe vi allerede har. Dette er ikke noe vi nødvendigvis trenger (men kan være det). For all del, det er til 99% prosent den typen innovasjon som foregår på universiteter og høyskoler, og selv om ofte skrittene er små, så brukes det også overraskende svært mye penger på slike små fremskritt. 
Innovasjon der man velger en helt annen tilnærming for å løse samme problematikken kalles for Disruptiv innovasjon, og den knuser så og si alltid inkrementell innovasjon. Dette får sjelden store etablerte firmaer til, og med mindre det finnes sterke lover og regler som knuser de små (slik det er i Norge) så vil de store falle (les Clayton Christensens "The innovators dilemma", en bok som står fjellstøtt den dag i dag). Interessant nok brukte Statoil ekstreme resurser til å inkrementellt utvikle Disruptiv teknologi. De drev altså med oppkjøp, og ryktet om "de dyktige" ingeniørene som jobber der, er rett og slett en myte. Dog gode med inkrementell utvikling, men som vi nå har lært, blir enkelt utkonkurrert, med mindre de selv kjøper det opp. (Jeg har master i innovasjon og entreprenørskap fra UiO og Cornell university).  

Når det gjelder Disruptiv teknologi, så kan man ikke kritisere dette, da man ikke vet hva som kommer. At det er disruptivt, forutsetter at også at det blir en "suksess". Fungerer det ikke så er det jo bare tull. Det er nok at det er en "suksess" for en stor nok gruppe, og ikke alle. Suksessen trenger heller ikke å være umiddelbar ("forut for sin tid"). Folk flest er svært dårlige på å tenke disruptivt, pga gruppepress, f.eks. janteloven. 

Når mange kvittet seg med fremre girsjalter så ble det jo et spørsmål om hvor mange tannhjul man skal ha bak. Hvor grensen er kan være etter hva som er materiellmessig mulig, forskjellig i forskjellige forhold, og hva som er lønnsomt for industrien. Det finnes allerede teknologi med interngir. Argumentene mot disse er delvis komiske, og i det minste tåpelige, og har ofte landet på "jeg bare liker ikke", "føler ikke for"- argumenter, som bygger opp om egen konservatisme. De få grammene man eventuelt sparer har lite å si, med mindre man sykler i konkurranse, men man får masse funksjon tilbake. Selv elektrisk sykkel er nok det beste valget for de fleste, og kombinasjonen vil være vanskelig å slå. Pinions E1.12 burde vært gullstandarden, men mange kjøper Birken-sykkel for å knote rundt på sti. Selv på grusveikrusing så er ikke den typiske birkensykkelen den beste løsningen, hvis man da ikke skal faktisk sykle Birken. 

Selv hadde jeg sett at den danske løsningen der man tråkket på en generator og hadde en ren elektrisk motor i navet var en løsning som kom. Det var overraskende lite tap av energi, selv om det selvsagt var mere enn med kjede. Muligheten på sti var at man kunne fått AWD-sykkel, noe som ville fått uante muligheter. Men lover og regler knuste dette initiativet. Patentene ligger (mer eller mindre) ute til salg.

For å si det litt løst så blir det for mye Tim Cook og for lite Steve Jobs. Tim Cook fungerer kun godt når det finnes en Steve Jobs. Nå har Apple 0 disrputiv innovasjon. Heldigvis er for dem er det også 0 Disruptiv innovasjon hos konkurrentene, så de kan fortsatt holde seg på topp. Men det er svært kjedelig for forbrukerne, som må kjøpe nye overprisede varer til liten ekstra verdi. Det er bra med ingeniører, men noen må fortelle dem hva de skal gjøre. Med janteloven og "konspirasjonsteorihetsing" så er det dårlige forhold for Steve Job'sene i samfunnet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 2.7.2024 den 15.52):

Heldekkende skjermer som standard ville vært det største fremskrittet 😁

Spesielt på eMtb sånn at syklister slutter utvide stier rundt våte partier og lage mere slitasje på stier en hva fotfolket gjør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulservice skrev (1 time siden):

Spesielt på eMtb sånn at syklister slutter utvide stier rundt våte partier og lage mere slitasje på stier en hva fotfolket gjør!!

Høy!

Vi har en egen tråd for den slags 😉

Les og bidra på egen risiko 😅

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (17 minutter siden):

Vanskelig ikke å ønske seg å kunne regulere lufttrykk ved å trykke på en knapp. 

En våt drøm om å få dette på fatbiken...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sikker på at de store endingene blir i produksjonsleddet av deler, spesielt når det gjeder karbondeler. ser for meg at produksjonen automatiseres og forenkles vesentlig på sikt og at karbon deler blir billigere enn tilsvarende i stål og alu.
Utvalg av antall gir ser jeg ikke på som utvikling, men heller en endret tilbudspakke.
Kjede er kommet for å bli ettersom det er en billig og driftsikker løsning
Bremseskiver er jo noe som har vært standard på bil og mc i årtier
ABS blir fordyrende, tungt og er ikke like nødvendig på en sykkel som på en bil/MC etterso hastigheten stort sett er lav.

Til elektriske sykler ser jeg for meg at det kommer holker med varme, mulighet for varmevester, bedre bremser for varesykler, mer aerodynamiske løsninger for varesykler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (På 8.7.2024 den 0.24):

Vanskelig ikke å ønske seg å kunne regulere lufttrykk ved å trykke på en knapp. 

Laveste lufttrykk på 29 psi... er vel ikke eget for alle typer sykler....

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Arve skrev (På 6.7.2024 den 23.37):

Høy!

Vi har en egen tråd for den slags 😉

Les og bidra på egen risiko 😅

Hvilken tråd er det? 🙂 Kunne nok klart finne den selv. Men jeg mener budskapet mitt et så viktig, så jeg spør om hjelp med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulservice skrev (1 time siden):

Hvilken tråd er det? 🙂 Kunne nok klart finne den selv. Men jeg mener budskapet mitt et så viktig, så jeg spør om hjelp med det..

Sett av et par kvelder til denne. Du er herved advart 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakeste?
Siden 1992 har jeg hatt kjedebrudd tre ganger. To helt uventet og ett pga. manglende vedlikehold.

Jeg knekker rammer (mye) oftere enn kjeder.
OG nå som vi har fått de skikkelig slitesterke 12 delte og bruker varmvoksing i tillegg er vi nesten kvitt slitasje også.

 

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (19 minutter siden):

Svakeste?
Siden 1992 har jeg hatt kjedebrudd tre ganger. To helt uventet og ett pga. manglende vedlikehold.

Jeg knekker rammer (mye) oftere enn kjeder.
OG nå som vi har fått de skikkelig slitesterke 12 delte og bruker varmvoksing i tillegg er vi nesten kvitt slitasje også.

 

LarsB

Enig med deg. Er det noe jeg har lite trøbbel med så er det kjede. 🙂 

 

Og selvsagt er ikke sykkelen ferdig utviklet. Det vil skje forandringer hele tiden. Plutselig endrer UCI regelverket litt så åpner det seg opp nye muligheter. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er definitivt ikke i mål med ergonomi og passform på sykler enda, selv om vi ser en viss stabilisering. For ti år siden var jo syklene helt ville, sett fra dagens perspektiv. Jeg tror fremdeles at kjedestag kommer til å bli lenger og krankhøyden kommer til å øke noe for de fleste terrengsykler. 

Pris på endel komponenter kommer til å gå ned. Jeg er overbevist om eksempelvis at hydrauliske hendler til landeveissykler for skiver er for dyre. Tilsvarende tror jeg kassetter og kranker kan bli rimeligere. Kinesere og eksempelvis Garbaruk har hjulpet oss her, og trenden kommer til å fortsette.

Om alt kommer til å bli elektrisk og trådløst med separate batterier overalt er jeg fremdeles tvilende til. Det er fremdeles en dårlig brukeropplevelse for veldig mange. 

Elsyklene kommer til å bli mye bedre. Forbrukerrettigheter som sikrer mulighet til å reparere kommer til å treffe sykkelbransjen også. Her er det en lang vei å gå. Integrasjon uten tilgang på deler tror jeg EU og lokale domstoler vil slå ned på etterhvert. 

Videre så har sykkelbransjen fremdeles betydelige utfordringer med inkonsistent kvalitet og produkter som ikke er tilpasset skikkelig bruken de utsettes for. Eksempelvis sykler som krever uforholdsmessig mye vedlikehold i norsk saltlake, nav som gir opp etter 2000km med normal bruk, kranklager som holder like kort eller billige dempegafler som slarker i foringene etter 50timer. Dette er tøys som egentlig er helt uakseptabelt, og som må og vil adresseres. 

 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser på landeveissykkel og skivebrems så er det ufattelig at de ikke har klart å lage dette bedre. 
Jeg må ta service på bremsene hver annen måned for at de ikke skal subbe, tenk på MC og biler. Der fungerer bremsene år etter år etter år.

 

Er for få oppfinnere (produktutviklere) i sykkelbransjen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være lett og billig vettu. På mtb har man jo muligheten for noe kvalitet (hope og trickstuff), men på racer er man jo låst til drivverksleverandør. Kan evt. kjøpe Hope kalipper til racerbremsene. Evt. bruke felgbremser. (Haha. skulle tatt seg ut).

Men ja, sykkelbransjen bruker nok større andel av budsjettet på marketing enn R&D.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Panda said:

Når man ser på landeveissykkel og skivebrems så er det ufattelig at de ikke har klart å lage dette bedre. 
Jeg må ta service på bremsene hver annen måned for at de ikke skal subbe, tenk på MC og biler. Der fungerer bremsene år etter år etter år.

 

Er for få oppfinnere (produktutviklere) i sykkelbransjen.

Godt poeng. Hendlene vi bruker både på terrengsykler og landevei har tøysete små reservoarer som gjør at vi får luft i bremseslangene litt for fort. At bremsekloss og skivebytte skal automatisk bety lufting er noe som burde være unødvendig. Litt mer plass til væske og et sted den uunngåelige luften kan gå hadde vært flott! Sram Maven viser oss at retningen er at vi skalerer opp bremsekomponentene i takt med at elsyklene tar stadig større markedsandeler. Jeg tror ikke vi er ferdige her heller. Skivetykkelser under 2mm kommer vi nok også til å se stadig mindre av, selv på gravel og landevei. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (35 minutter siden):

At bremsekloss og skivebytte skal automatisk bety lufting er noe som burde være unødvendig.

Har hatt skivebrems siden 2005 og har luftet flere ganger. Men aldri måttet som en konsekvens av at jeg har byttet skiver eller klosser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jevnt over det er ganske bra i sykkelverden, men det er nok for mange produktutviklere som ikke bruker utstyret selv (gjelder i resten av sportsbransjen også). Er overrasket over hvor ofte man bare ut i fra bilder kan se at det er dårlig designet på nye sykler. Og hvor mye små feil det er på nye modeller. Virker som ting blir alt for dårlig testet av brukere tilsvarende de som faktisk skal bruke det.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Arve said:

Har hatt skivebrems siden 2005 og har luftet flere ganger. Men aldri måttet som en konsekvens av at jeg har byttet skiver eller klosser.

Kanskje ikke som en direkte konsekvens, fordi problemet oppstår over tid:

Du føler bremsene er konsistente og fine etter å ha slitt deg gjennom et sett klosser? Bremsene dine har garantert suget inn endel luft og den luften kan bli et problem om du setter bremsene dine på prøve.

At bremsene fungerer fint etter å ha slitt seg gjennom et sett klosser er ikke det samme som at de er gode etter at stemplene har jobbet seg utover for å kompensere for mindre bremsebelegg. 

Hvorvidt det er nødvendig kommer an på hvor pirkete du er, men det er sjeldent dumt å lufte ihvertfall hendelen etter klossebytte. Uansett så er poenget mitt at reservoarene er for små og at luften samler seg på feil sted i takt med at bremsebelegg blir slitt. Bare for å spare noen få gram. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (31 minutter siden):

Bare for å spare noen få gram. 

Ser dette poenget - det er mye lettere å konkurrere på vekt på noe som fungerer greit en stund, enn å ha en vekt som er 50 % høyere enn konkurrentene og selge det inn med "du kan sykle tre ganger så langt før du må lufte bremsene". 

Samtidig, den kumulative effekten av å bygge inn "slitestyrke og robusthet" i demperoppheng, dempere, bremser, drivverk ville fort gitt mange kilo ekstra på en sykkel. De fleste av oss velger nok da noe lettere og velger hyppigere vedlikehold (eller suboptimale bremser).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Arve said:

Samtidig, den kumulative effekten av å bygge inn "slitestyrke og robusthet" i demperoppheng, dempere, bremser, drivverk ville fort gitt mange kilo ekstra på en sykkel. De fleste av oss velger nok da noe lettere og velger hyppigere vedlikehold (eller suboptimale bremser).

Det er jet viktig poeng... Vekt er et veldig viktig hensyn, men også her så viser utviklingen på landeveissykler at vi kanskje ikke har funnet den riktige balansen enda for optimal ytelse og holdbarhet. Syklene på veien har, akkurat som terrengsyklene, blitt raskere, tyngre og mer robuste - samtidig. Og hvor mange velger ikke aktivt bort Guide for Code selv på relativt lette sykler, bare fordi Guide har et rykte for å være upålitelige? 

Særlig når man tar hensyn til utviklingen av elsykler så framstår mange av de komponentene vi bruker i dag som tildels lite egnet for formålet. Jeg tror vi kommer til å se flere bremser med dimensjonene til Sram Maven i årene framover, samtidig så kommer de aller letteste og minste bremsene til å bli nisjeprodukter for spesielt interesserte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Digital drive"

Sykkel -  kjøretøy  som er "drevet med veivbevegelse".

Dårlig effektivitet 58%, men med batteri og regenerering blir den nesten like effektiv som dagens el-syler med kjede. Mulig vidre utvikling kan gi robuste by og pendlersykler.

I vidioen påpekes at sykkel konseptet har møtt problemer juridisk fordi reglene ikke er teknologi nøytrale.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende med «pedalgenerator», det gir mange muligheter. For eksempel lett å lage tohjulstrekk, kanskje ikke behov for separate bremser på grunn av innebygd rekuperasjon i motoren(e). Færre slitedeler, og færre utsatte deler?

Ulemper kan kanskje være treg eller ulineær respons. Men det høres ut som et softwareproblem som kan løses. Et batteri eller superkondensator vil sikkert gjøre det enklere å balansere ut

Elektriske generatorer og motorer har dårligere effisiens enn helmekanisk drivlinje (f.eks. optimitisk 90% på begge gir 81% totalt). Men lurer på om pedalgenerator gjør det mulig å ha «perfekt gir» hele tiden, så kanskje det i praksis faktisk blir like bra eller bedre?


Har tenkt at regenerering også burde komme på vanlige elsykler snart 😀

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...