Gå til innhold

Er sykkelen ferdig utvikla?


torhovland

Anbefalte innlegg

I den tiden jeg har fulgt med har følgende skjedd med racersykler:

Stålramme med friksjonsgir
Stålramme med klikkegir
Alurammer lettere enn stål
Kamp om letteste og stiveste aluramme
Karbonrammer lettest og stivest
Aerorammer 
Elektroniske gir
Skivebremser
Areorammer som er OK å sykle på i tillegg til aereo
Lette rammer som ikke bare er stive
Integrert alt mulig 
Bredere dekklaring
Allround aereo/ritt sykkelen

Og det er kun for racersykler. Ser man litt utenfor på andre bukkestyresykler har Grævvel oppstått, CX er borte, bikepackingspesifikke sykler, endurance-syklene har kommet og gått og kanskje kommet tilbake.

Det har vært tilsvarende "revolusjoner" på terrengsiden med stål-alu-alu med Vbremser- Dempegaffel - karbon- lett-29 - 27,5 vekst og fall -one by - 7-12 delt #enduro - lang og slak- tenkende dempere - elektroniske gir- interne bagasjerom. 

For ikke å nevne elsykler. 



Sett på bakgrunn av alt som har skjedd siden 1990 er det naivt å tenke at utviklingen er "ferdig" selv om jeg ikke akkurat tror at 13 gir vil være nirvana. Så nei, syklene er ikke ferdig utviklet. Men hva som er den neste bølgen som skyller over oss, si det. Fulldempede bikepacking/gravelsykler med smart dempeteknologi kanskje. Og mer integrerte bagasjeløsninger høres smart ut, så ikke alle som vil ha med seg ting trenger like mye mikking. Bedre integrerte lys-løsninger høres ikke dumt ut. Noen former for tyverisikring kanskje. 


LarsB

 

ps. får ikke se video på jobben. 
 

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, LarsB said:

Og mer integrerte bagasjeløsninger høres smart ut, så ikke alle som vil ha med seg ting trenger like mye mikking. Bedre integrerte lys-løsninger høres ikke dumt ut. Noen former for tyverisikring kanskje. 

Dette er gode ting som man ofte ikke tenker over når man kjøper sykkel i dag, men kan ha sykt mye å si for bruken  🙌

Biltyveri gikk drastisk ned da det kom krav om elektroniske startsperrer som gjorde tjuvkobling vanskelig. Lurer på om innebygd sykkelsporing, eller bare økende bruk av AirTag, Tile og lignende, kan ha litt samme effekt 😀

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kjede og kassett som varer levetiden til sykkelen før det må byttes, eller smøres/vokses? 🙂 

Tenker da å øke levetiden på drivverket, helst uten å senke levetiden på resten av sykkelen 😜

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (4 minutter siden):

Man må fort over i en eller annen lukket løsning for å sikre varighet på drivverk, og da er du farlig nær girboks (på godt og vondt)

Dynamo i kranken som lader opp et batteri som så slipper ut strømmen til motor i bakhjulet. All kraft overføres som strøm, og syklisten kan tråkke jevnt med watt både oppover og nedover og la elektronikken styre hvor mye krefter som brukes ut.

(Nei, jeg tror ikke det vil være en reell løsning 😄 )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltedrift og navgir er tilnærmet vedlikeholdsfritt for vanlig pendlerbruk. Hos meg røk beltet etter 7 år, omtrent 25' km. Navgiret har jeg ikke rørt siden jeg åpnet det for å se engang for lenge siden. Det hadde jeg ikke trengt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-bremser hadde vært nice. Like om hjørne? Det har jo vært vanlig på biler i 30-40-50 ish år nå, og blitt vanlig på motorsykler de siste 10-20 ish årene 😀

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, York said:

ABS-bremser hadde vært nice. Like om hjørne? Det har jo vært vanlig på biler i 30-40-50 ish år nå, og blitt vanlig på motorsykler de siste 10-20 ish årene 😀

ABS hadde ikke vært nice. Generell konsensus blant motorsyklistene er at det ikke fungerer for en noenlunde erfaren fører på grusvei og ihvertfall ikke på sti. De som kjører fort på asfaltbane vil heller ikke ha det/skrur det av.

Stisykkel-nybegynnere som kunne hatt bruk for det bør heller lære seg bremsekontroll først som sist, i stedet for å bruke ABS som en krykke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det ikke er helt modent enda? De (par stk) motorsyklistene jeg har snakket med skrøt av at ABS funket bra, til og med på grus. Mener det er stor fordel i GT-bilracing ihvertfall 🤔

Har låst bakhjulet i trafikken en del ganger (senest sist uke), og ser på meg selv som en erfaren «bremser». Hadde ihvertfal vært interessert i å prøve om det kom 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS-bremser har vel som hensikt å hindre at hjulene låser seg, eller? Det er klart at man får mest effektiv reduksjon i hastighet ved ikke å låse hjulene, men bremse maksimalt uten at det skjer, men på terrengsykkel er det ganske ofte også hensiktsmessig å kunne låse bakhjulet - selv om det ikke er helt ok sti-oppførsel på sårbart underlag. Selv forhjulslås, eller i hvert fall tilnærmet lås har sin funksjon når man skal slenge sykkelen/bakhjulet rundt krappe svinger nedover. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen @Ndreas linket til virker det som man skal kunne låse i visse situasjoner

Quote

The new eBike ABS is intended to improve the riding position on your eMTB, make rides safer in technically demanding terrain and even allow active manoeuvres such as nose manualing to swing your rear wheel around a tight bend

Men hvordan det brukes skjønte jeg ikke

Selv om man er erfaren så tror jeg det før eller siden vil komme overraskende situasjoner der ABS er en «life saver»

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Antispinn til sykling på sti eller pendling om vinteren 😁 

Det har vært tilgjengelig i mange år fra Christini, hvor tråkkekraften blir styrt over til bakhjulet hvis forhjulet (2WD) begynner å spinne.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (1 time siden):

Stisykkel-nybegynnere som kunne hatt bruk for det bør heller lære seg bremsekontroll først som sist, i stedet for å bruke ABS som en krykke.

Legger vi det det resonnementet til grunn hadde vi sykla rundt på klunkers fremdeles.

Ikke godt å si hva SRAM og andre har i ermet, men jeg vil tippe at neste steg vil handle om ytterligere digitalisering, f.eks kan man tenke seg automagisk giring, setepinnejustering og demperjustering basert på sensordata og historiske løypedata.      

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er helt sikkert er at det kommer forbedringer som ikke er kompatible med din sykkel og derfor MÅ du ha ny sykkel om du skal følge med.

Se bare på 26->29, boost, kasetter som krever eget boss, direktemontert bakgir (uten girøre) ++

  • Like 1
  • Sad 2

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 gir virker helt latterlig. Derimot kunne det være greit med stisykler som var noen kilo lettere, men det ville jo kreve virkelig innovasjon, i motsetning til den varianten av planned obsolecence som brukes i designet av girgruppene. Hvis noen prøver å fortelle meg at det var nødvendig å produsere og selge 11-delte girgrupper, fordi man ikke klarte å lage 12-delte, ler jeg hardt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo fortsatt ikke klart å lage 12-delt som ikke hopper på girene og etterhvert derailer av trinsehjulet dersom man tråkker bakover/triller sykkel bakover...

Cav derailet sin på kranken da han passerte mål i går...

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat Cav-sitchen ved mål var visst en vanlig hendelse hvis man stopper helt å tråkke etter en hard sprint (momentet i kjedet "kaster" det av).

Men jeg kom også over noen som filma Cav's reserve-sykkel, og der ble det hevdet at Cav var eneste i touren som insisterte på 11-delt. Og at dette var fordi han tidligere hadde brent seg på tolvdelt som har hoppa av på kritiske punkter tidligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (3 timer siden):

De har jo fortsatt ikke klart å lage 12-delt som ikke hopper på girene og etterhvert derailer av trinsehjulet dersom man tråkker bakover/triller sykkel bakover...

Cav derailet sin på kranken da han passerte mål i går...

Så med andre ord burde man holdt seg til 11-delt. Det ville nok gått helt fint, det også. (Jeg har ikke erfaring med mer enn 10-delt på landevei. Merkelig nok har jeg aldri savna flere gir. Ikke kan jeg si at hoppet fra 11 til 12 i terrenget har gjort meg lykkeligere, heller.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tråkker en kvart omdreining bakover når han krysser mål, akkurat det samme har skjedd tidligere også. Min mening/erfaring er at 12-delt gir mer motstand kassett og/eller trinsehjul ved tråkking bakover, som gjør at spennet i kjedet blir svakere og det hopper av - godt hjulpet av et boss med 50+ paler som spinner i 70 km/t.

Han mistet vel for øvrig også en etappeseier i fjor på hoppende bakgir i sprinten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...