Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Okei, i rekken av nerdete temaer som dukker opp her inne, er vel dette høyt på skalaen...

Jeg er glad i min Casio CFX-9850G. Den har tatt meg gjennom videregående, en haug år på universitet og videre i livet, selv uten beskyttelsesdeksel og batterilokkskruen. Men. Enten begynner skjermen å bli svak, eller så er vanlige fysiologiske alderdomseffekter som svekker mitt dalende mørkesyn. Iallfall, jeg synes skjermen er tung å se på, og det sinker meg endel når jeg hamrer løs på den. Så, det er på tide med noe nytt.

620px-Casio_cfx-9850gb_plus1.PNG

Har tittet litt rundt og Casio FX-CG50 med fargeskjerm frister nerden. Skjermen virker sterk, og har sikkert mye funksjoner jeg aldri vil bruke. Formen er også fin, siden den er lik den jeg har, slik at finmotoriken sitter. Ulempen er prisen, kr 1 395.

839800_15107.tif?ref=A027AFF597&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Blir nok like imponert over den kalkulatoren, som personen Casio bruker i en reklame.

CG50-student_1920x1080-10.jpg

Har egentlig kun bruk for "vanlige funksjoner", sammen med  ( ). Liker også ha flere synlige linjer, slik at jeg kan se tidligere resultat. Grafer tegner jeg svært sjeldent, og kan alltid børste frem den gamle Casioen da, eller ta det i MatLab/R osv. Eneste er at jeg finner få rimelige kalkulterer med fargeskjerm eller det som fremstår som skarpe skjermer.

Casio FX-991CW ClassWiz virker ganske fin, med en helt OK skjerm. Blir også litt imponert når jeg ser at 89 000 stykker har sett en Youtube-review av en kalkulator. Ser en kan få en QR kode på kalkulatoren, så en får fremvist grafen på mobilen. Fancy saker.

 

Noen som har tips til en god kalkulator, til OK pris, med god skjerm?

 

For de som lurer: Nei, jeg har ikke kalkulatoren i skjortelomma. Såklart ikke. Belteclips.

1_b9c409fb-56e0-41fe-883a-df80d96f5d92_600x600.jpg?v=1691773996

  • Like 2
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg hadde brukt anledningen til å kjøpe det hotteste av det hotte, ser det har skjedd litt utvikling siden jeg kjøpte min trofaste TI-89 🙂 

Har faktisk både en TI-82, 83 og 89 liggende, da vi var veldig opphengte i kalkulatorer en periode inntil alt ble i innskrenka og vi måtte nøye oss med en enkel HP på eksamenene.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt en fungerende TI-83 Plus liggende her, og den brukes til alt mulig. Den ble kjøpt i 2005 tror jeg, så det begynner å dra seg til. Skjermen er har fått en permanent feil i midten, slik at tall som ulykkeligvis havner bak den blir litt vanskelig å tyde. Tror jeg skal følge denne tråden, selv om jeg er enig i at 1400kr for en ny svir litt i overkant mye.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... hva bruker man en fysisk kalkulator til når man ikke er student? 

Enkle regnestykker gjør jeg med kalkulatoren på mobilen. Mer avanserte ting enn det blir typisk Excelmaterie.

Hvilket behov er det jeg ikke ser?

Tror jeg har tilsvarende kalkulator og finanskalkulator fra studiene fortsatt i en skuff. Ikke brukt på 16 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til føles det mye mer effektivt å regne ut på kalkulatoren som ligger der, som i mye større grad støtter historikk, avanserte regnestykker etc enn mobilkalkisen i science mode. Og jeg har nå både excel, en terminal og alskens andre verktøy foran meg.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så var jeg student inntil juni i år, så det har blitt noen timeverk med kalkulator de senere årene.

Og så stoler jeg mer eller mindre aldri på det jeg får ut av Excel. Miksen av engelsk/norske funksjoner, formateringer og bruk av semikolon, komma, parenteser og annet gjør at jeg syns jeg bruker mer tid på å finne ut av hva jeg må skrive hvor enn å finne ut av de enkleste ting. Og så har jeg jo litt mengdetrening fra kalkulatoren, så når den ligger ved siden av så drar jeg heller opp den.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det mest fordi jeg har drillet hurtige utregninger, gjerne mellomregninger, inn i hånda. Til mer avanserte kalkulasjoner bruker jeg R/MatLab/Stata. Utfordringen med slike programmer er at man må inn i programmet, scripte litt og det tar litt mer tid enn enkel tasting. Excel er en mellomting, og kanskje mest visst jeg trenger en visualisering med tabeller osv.

Er gjerne ikke spesielt vanskelige utregninger, men det blir gjerne endel paranteres, som jeg vil se. Litt av vane, og litt fordi jeg som regel klarer se feilen, om det kommer en error. Liker veldig godt de mindre casioene, men 10+2 digit skjerm er litt lite.

Har også tatt noen engelske numeriske ferdighetstester, og de er umulige å gjennomføre om man ikke nesten har et kjærlig forholdt til kalkulatoren. Var vel egentlig da jeg la merke til at det var litt tungt å se på skjermen.

Thomassen82 skrev (33 minutter siden):

Gikk ut av skole i juni, der brukte jeg en Casio FX-9860GII. Nå i jobbsammenheng så bruker jeg en enkel Casio FX-82C. Holder i massevis til mitt bruk som planlegger innen elektro 

Kanskje et dumt spørsmål, men ikke klart å finne et svar på internet; Hvor lange uttrykk(antall tall) kan du skrive inn på den?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

Kanskje et dumt spørsmål, men ikke klart å finne et svar på internet; Hvor lange uttrykk(antall tall) kan du skrive inn på den?

Godt spørsmål. Det har jeg ikke testet, men Google sier meg 12 siffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, da virker det ikke som om det er noen annen mulighet enn 16MB minne og høyoppløste fargeskjerm med  216x384 piksler. Nei, snakker ikke om den siste Doro-telefonen på markedet, men FX-CG50. Får se om den er mulig å oppdrive på vei hjem imorgen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kalkulator på jobben, men da bare en enkel HP30S. Brukes til typiske overslagsberegninger. Ellers går det mye i MathCad, som er mitt foretrukne verktøy for å "regne ut ting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hewlet Pakard Prime G2 er gold standard. Jeg har brukt prime i flere år nå, og er svært fornøyd. Det finnes egentlig ikke noe som kan konkurrere. En datamaskin kan gjøre alt en kalkulator kan, med rette programmet, men det er noe behagelig og enkelt med å ha en spesifikk maskin. (Jeg er realist med matematikk og informatikk i bachelor-graden).

https://www.hp.com/us-en/shop/pdp/hp-prime-g2-calculator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (På 6.7.2024 den 21.06):

Hva skjedde med å bruke Excel?!! Dersom man sitter på jobb, og ved PC da. 

Selv er jeg en sucker for slike: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170227375

 

Er jo slik at det ikke er nett-historikken jeg er flau over, men kalkulatorhistorikken 😄

Jeg har The calculator that wouldn't die HP12C emulator på Iphonen. En virkelig HP hjemme og en på jobben. 
Jeg må innrømme at jeg sjelden bruker dem siden 90% av arbeidsdagen foregår i Excel. Og i tillegg har jeg fars gamle HP41C som heller ikke brukes, men hjelpes som han kunne bruke den i sin tid. 

Når vi er inne på kalkulatorer. Er det noen som kan et triks for å bytte ut iphonekalkulatoren med HP emulatoren fra låst skjerm?


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 2.7.2024 den 14.09):

Okei, i rekken av nerdete temaer som dukker opp her inne, er vel dette høyt på skalaen...

Jeg er glad i min Casio CFX-9850G. Den har tatt meg gjennom videregående, en haug år på universitet og videre i livet, selv uten beskyttelsesdeksel og batterilokkskruen. Men. Enten begynner skjermen å bli svak, eller så er vanlige fysiologiske alderdomseffekter som svekker mitt dalende mørkesyn. Iallfall, jeg synes skjermen er tung å se på, og det sinker meg endel når jeg hamrer løs på den. Så, det er på tide med noe nytt.

620px-Casio_cfx-9850gb_plus1.PNG

Har tittet litt rundt og Casio FX-CG50 med fargeskjerm frister nerden. Skjermen virker sterk, og har sikkert mye funksjoner jeg aldri vil bruke. Formen er også fin, siden den er lik den jeg har, slik at finmotoriken sitter. Ulempen er prisen, kr 1 395.

839800_15107.tif?ref=A027AFF597&format=jpg&w=960&h=960&mode=pad

Blir nok like imponert over den kalkulatoren, som personen Casio bruker i en reklame.

CG50-student_1920x1080-10.jpg

Har egentlig kun bruk for "vanlige funksjoner", sammen med  ( ). Liker også ha flere synlige linjer, slik at jeg kan se tidligere resultat. Grafer tegner jeg svært sjeldent, og kan alltid børste frem den gamle Casioen da, eller ta det i MatLab/R osv. Eneste er at jeg finner få rimelige kalkulterer med fargeskjerm eller det som fremstår som skarpe skjermer.

Casio FX-991CW ClassWiz virker ganske fin, med en helt OK skjerm. Blir også litt imponert når jeg ser at 89 000 stykker har sett en Youtube-review av en kalkulator. Ser en kan få en QR kode på kalkulatoren, så en får fremvist grafen på mobilen. Fancy saker.

 

Noen som har tips til en god kalkulator, til OK pris, med god skjerm?

 

For de som lurer: Nei, jeg har ikke kalkulatoren i skjortelomma. Såklart ikke. Belteclips.

1_b9c409fb-56e0-41fe-883a-df80d96f5d92_600x600.jpg?v=1691773996

Kjøp den til 1400. Du har brukt den gamle i 20 år. Om du får bare 25% så mye glede av en ny er det verd det. 
Eller finn en erstatter på ebay. 

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå forøvrig 20 år var lovlig kort levetid 🙂

Denne ble vel kjøpt rundt 99 tror jeg, og det er imponerende hvor lite brukt den ser ut mtp slitasje på tastene, den har jo vært daglig brukt i mange av årene. Jeg har jo slitt mye mer på ett år gamle tastatur etc.

 

IMG_3583.jpeg

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Stefan77 said:

@perbl kaffeflekk på . tasten 🙂 

Jeg har for øvrig også en Ti89 fra 1999 liggende. Den har ikke blitt mye brukt etter skolegangen. Bruker stort sett excel eller Windows innebygde kalkis. 

Ja, den flekken har vært der i lange tider 😄

Det er bare noe med måten jeg behersker denne på etter mange års bruk som gjør at jeg heller tyr til den, selv når jeg skal regne ganske komplekse ting. Sitter jo med både 3-4 ulike regnearkapplikasjoner, Python, R, Jupyter og haugevis av ulike løsninger på Macen, men det å ha en fysisk dings med taster og bra med funksjonalitet jeg etterhvert behersker ganske ok er ganske effektivt.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe eget det å kunne dingsen sin ut og inn, som gir litt sånn skjult stolthetsfølelse som man ikke nødvendigvis snakker høyt om. Det kan være kalkulator, kamera eller høvel. Man trenger ikke tenke på hvordan, bare hva man vil gjøre. Jeg har det sånn med Excel og har etter hvert mistet det på kalkulatoren. 

 

LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (På 2.7.2024 den 14.44):

Lommekalkulator vekker gamle minner, artig.

Jeg hadde lommekalkulator som valgfag på ungdomsskolen 😉 
 

Jeg var et år i USA i videregåendealder (1987-88). Der hadde de kalkulatorkonkurranser! Jeg ble med for moro skyld, og gjorde det bra nok til å gå videre til delstatsfinalen :classic_laugh:. HP RPN FTW. Lenge siden jeg brukte en fysisk HP, men jeg bruker fortsatt en kalkulator med RPN på PC'en.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (5 timer siden):

Jeg var et år i USA i videregåendealder (1987-88). Der hadde de kalkulatorkonkurranser! Jeg ble med for moro skyld, og gjorde det bra nok til å gå videre til delstatsfinalen :classic_laugh:. HP RPN FTW. Lenge siden jeg brukte en fysisk HP, men jeg bruker fortsatt en kalkulator med RPN på PC'en.

Jeg er så enig som det går an å bli. Fikk min første HP kalkulator med omvendt polsk notasjon ( RPN) i 1975. Siden har jeg vært frelst på slike. Har en HP 32S II liggende, som jeg brukte da jeg var i jobb. Det er i grunnen rart at ikke flere lærte seg RPN da kalkulatorer var mer i bruk. Husker at flere spurte små låne kalkulatoren min i møtesammenheng, men de leverte den raskt tilbake da de ikke fant = tasten.Nå som Pensjonist klarer jeg meg Touch 11i eller Touch RPN på iPhone. Men jeg har ikke bruk kalkulator så ofte. Mest i sosiale sammenhenger nå noen påstår at de har sykla opp en bakke på 25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...