Gå til innhold

Lagerpresse og evt. avdrager - hva trenger jeg + kost/nytte vs å sette jobben bort?


Anbefalte innlegg

Hei forumet!

Jeg har vært gjennom en delvis demontering av bakrammen for å fette opp lagre (litt preventivt vedlikehold), og vurderer å skaffe litt verktøy for å kunne gjøre jobben selv når det er på tide å bytte lagre.

Det finnes leverandører av lagerpresse + kopper for å montere inn lagre: https://www.bearingprotools.com/products/bearing-press-kit-for-orbea-bike-frame?variant=41060945264745 men spørsmålet er om en ikke trenger mer for å trekke ut lagrene? Det selges kits for dette også (eks https://www.bearingprotools.com/products/bearing-puller-wind-out-type?variant=39898006487145) men de virker vel kun der du har tilgang til å presse fra baksiden (dvs. rammemonterte lagre må vel bankes løs fra baksiden).

Men presse + fire avdragerstørrelser + lagre -> begynner å nærme seg prisen for å få dette gjort profesjonelt? 

Er det noen som har erfaringer å dele mht å gjøre jobben selv? Hva bruker du av verktøy i tilfelle?

Jeg har sett på billige kits fra AliExpress men er her det vel samme mangel på avdrager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ha noe sånt som dette for å dra ut lagre der du ikke kommer til på baksiden: https://www.bearingprotools.com/collections/bearing-pullers-single/products/bearing-puller (jeg har ingen erfaring med denne eller noe annet fra denne butikken)

Jeg har Unior sine universalsett med avdragere og presser, og bytter fint alt av lagre i rammer, krank, styrerør, nav og til og med motoren på RC-helikopteret med dette. Lagerskifte er jo noe som gjøres med jevne mellomrom, så jeg vil tro det lønner seg kontra å få det gjort på verksted hver eneste gang (men jeg har ikke regnet på det). Rett nok ser jeg at Unior-verktøyene har gått opp ganske kraftig i pris siden jeg kjøpte dem i 2020.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sett med lagerpresse fra Unior, samt glidehammer-sett (avdrager) fra VidaXL, og noe fra Park Tools og en annen liten avdrager fra Enduro. Samt et annet sett med presse fra Lifeline (kjøpt for kranklager spesielt, før jeg kjøpte det komplette settet fra Unior). Se bilde.

Ja, det er flere tusen kroner i verktøy, men jeg synes mekking er gøy og en del av terrengsykkelhobbyen. 

For din del vil det helt klart lønne seg å levere inn sykkelen for å bytte lager i rammen på Orbea-en, men hva om du senere får et hjullager du må bytte? Lager i bosset? Kranklager? Plutselig så er det lønnsomt å ha eget verktøy i hus. Men man må like å fikle med sånt, og ha flere sykler i stallen slik at det går greit om en står i deler i en periode (du må gjerne bestille rett lager først etter at du har presset ut de gamle, så du kan sjekke nøyaktig spec).

IMG_8355.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok enklere med en «slide hammer» men det funker fint å banke de ut fra baksiden også selvom det føles litt sketch å legge karbon mot noen trelektere og så denge løs. Men ut kommer de, bare tenk litt over hvordan belastningen legger seg. 
 

Bearingprotools funker fint til hjemmebruk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri finne på å sammenligne gode verktøy med alternative kostnader. 
Pengene til gode verktøy er ikke budsjetterbare og vil derfor heller ikke komme til syne i noen form for regnskap. Hvilke lover og tillært kunnskap dette følger eller taler i mot er heller ikke diskuterbart.

Ferdig snakka 😉

  • Like 1
  • Thanks 3
  • Haha 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Occam selv. Kjøpte like godt Park Tool sitt sett for demperoppheng, og der følger det med deler for både å ekstrahere og installere. I tillegg kjøpte jeg glidehammer for de lagrene som sitter inne i seterøret.

Kostet enn del, men var sykt gøy og skummelt å bytte lagrene i fjor høst. Har allerede presset ut ett og fettet opp på nytt, og med det eliminert et horribelt knirk.

Kosten tenkte jeg skulle minimeres ved å leie ut utstyret, men ingen har leid enda på Hygglo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (1 time siden):

I tillegg kjøpte jeg glidehammer for de lagrene som sitter inne i seterøret

Er det noe sånt du snakker om da? Det står ikke beskrevet nøyere men det ser ut som noe du stikker gjennom lageret på den ene siden, vrir for å ekspandere, og dunker forsiktig på i andre enden for å få lageret ut. Det vil vel virke på rammelagerne både oppe og nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange typer verktøy finnes for å dra ut lager. Som YT-videoen over viser så finnes det settet her også.
Men når det ikke finnes mothold eller en ikke ønsker mothold for fare for riper, skader etc. så er glidehammer/sleidehammer med korrekt avdrager tingen. Gliderhammer brukes ofte der mothold ikke finnes og ikke bare til å trekke ut lager, som f.eks. rette ut bulker.
Enten kan en kjøpe et sett som tidligere nevnt og med dimensjoner på avdragere for sine formål. Ellers kan en kjøpe en løs glidehammer og avdrager til sitt spesifikke formål. Bare pass på at avdrager passer til indre dim. på lager og at gjenger på avdrager er den samme som på glidehammer (som en skrue og mutter må passe sammen.)
Som nevnt så finnes det mange andre varianter, som bl.a. denne og som krever mothold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veldig mange tilfeller så kommer man langt med et sett md drivdorer fra Biltema for å får ut rammelager, men ulempen er at de krever tilgang fra baksiden.

Har byttet en god dell rammelager opp igjennom med drivdorer og gjengestag/skiver og muttere

Det beste er selvfølgelig et sett med dedikert verktøy, men jeg har ennå ikke funnet et sett som er rimelig nok/bra nok til å forvare kjøp siden jeg ofte ikke har samme sykkel mer enn et par år.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et dyyyp- virkelig dyyyyp-dykk i lagerfjerning og montering anbefaler jeg som vanlig et par artikler av Dave Rome på Escapecollective. Alt om fjerning, måling og montering av lagre i sykler. 

For de som ikke er medlem i Escapecollective koster det nå en dollar for en måned. Og det er det verd.

1: https://escapecollective.com/threaded-6-obsessed-with-smoothly-removing-cartridge-bearings/

2: https://escapecollective.com/threaded-8-a-guide-to-sizing-cartridge-bearings/

3: https://escapecollective.com/threaded-9-installing-cartridge-bearings-right/

 

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper dere lagrene deres, tenker da spesielt på til div hjul. Kjøper dere rådyre "merkevare"-lagre fra vanlige sykkelbutikker, eller er det greit å kjøpe standard skf maskinlagre fra andre kilder?

 

image.png.238dbcecea6dedad2ff27cb9988daa86.png

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "vanlige" kvalitetslager fra rundtomkring. SKF og NTN (?) 

Etter å ha testa hybridkeramiske lagre for lenge siden dropper jeg den prisbomba. 
For de som har makset alt annet er det noe å bruke for å makse visaen sin., 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine nåværende og forrige fulldempere (Rocky Mountain og Yeti) så undersøkte jeg muligheten for å kjøpe separate lager. Jeg fant at lagerkit'ene som importør solgte var relativt likt priset som å skaffe lagrene enkeltvis fra andre kilder. Det var da (trolig) relativt likt mtp kvalitet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.kineticbikebearings.com/frame-pivot-bearing-removal-installation-tool-full-kit-covering-12-sizes.html

De selger også stykkvis om man kun ønsker én og én.

spacer.png

spacer.png

Selv har jeg enda ingen slike verktøy, men jeg har lenge hatt dette her i tankene nettopp med tanke på kompatibilitet med ulike rammer, plassrestriksjoner osv. Føler at dette settet blir mer universelt, og at det også er lettere å låne bort én av de den dag noen måtte stå i en knipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for alle gode råd og oppmuntringer. Endte på en kombo fra AliExpress, Bearingprotools og komplett sett av MAX lagre til 600 kr fra et tredje sted. 

Håper jeg ikke vil trenge det på en stund, men nå er jeg klar jaffal. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (På 5.7.2024 den 16.04):

Hei, takk for alle gode råd og oppmuntringer. Endte på en kombo fra AliExpress, Bearingprotools og komplett sett av MAX lagre til 600 kr fra et tredje sted. 

Håper jeg ikke vil trenge det på en stund, men nå er jeg klar jaffal. 

Morro å bytte lager selv og ha verktøy 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...