Gå til innhold

Thru axle-Threaded End Cap-Lock-loctite


saktetur

Anbefalte innlegg

Til dere som har kjørt thru axle lenge, har dere noen gang tenkt at mutteren til akslingen kan falle av?

På en grusvei langt inne i de Värmlandska skogar var det nettopp dette som skjedde en (fransk?) bikepacker. Litt tidligere på dagen hadde jeg møtt 2 syklister som jeg tror snakket fransk (seg i mellom) De sa de hadde syklet fra Oslo og nevnte Zürich som destinasjon, så kanskje var de fra Sveits, ikke vet jeg.

Åkkesom, den ene av dem hadde rett og slett mistet mutteren på framgaffelen. Dette var på en grusvei og de hadde selvfølgelig gått tilbake på veien på leting, men ikke funnet den. Da jeg kom over dem var de ganske oppgitte og visste egentlig ikke hva de skulle gjøre. Jeg prøvde å ringe et verksted i nærmeste tettsted, men siden det var midtsommeraften var det ikke svar å få. 

Veien var ikke veldig trafikert, men vi fikk stoppet en bil og han hadde tilfeldigvis en "nesten" riktig mutter i hanskerommet, men ikke noe verktøy. "Franskmennene" hadde noe kombiverktøy og jeg hadde en skiftenøkkel akkurat for liten til mutteren. Med håndmakt fikk vi presset mutteren med feil stigning såpass på at han kunne trille sykkelen.

Siden ingen av oss visste hva som ventet oss på veien videre valgte de å trille tilbake mot nærmeste tettsted og vente til verkstedene åpnet igjen over helgen. Jeg tipset dem om å gå innom alle gårdsbruk på vei tilbake og spørre om hjelp, og det viste seg å være redningen for dem og noen timer senere tok dem meg igjen, mye gladere enn sist.

Så altså, har dette skjedd for noen av dere? Og skal en passende end cap være med i repsettet på tur? Eller er det en god idé å legge på en dråpe blå Loctite?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart. 
Nå har ikke jeg noen mutter i fremgaflene mine siden de med thru axle er dempegafler med gjenger i godset. 
Men om man skrur akslingen til med sånn ca. foreskrevet moment kan jeg ikke se at den skal løsne så mye at mutteren detter av og blir borte. I alle fall ikke uten umiddelbar gaffelbrekkasje som følge. 

Men er mutteren løs er det jo alltids en sjanse for at den blir borte. F.eks ved fiksing av forhjulspunktering i blåbærlyng eller kampesteiner i mørket. Så en i reserve kan være smart uansett. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har heller ikke hørt om lignende. Vil tro at de kan ha skrudd sammen syklene på Gardermoen, vist de kom med fly og i iveren med å komme avgårde kan det hende den ikke ble strammet tilstrekkelig. 

Der jeg traff på dem var på toppen av en lang grusklatring så sånn sett flaks at ikke dette skjedde i tilstøtende utforkjøring, for det hadde fått stygge konsekvenser. Bakken var såpass bratt, lang og løs grus at jeg tipper de også trillet opp og merket dette ifbm at de entret sykkelen igjen. Det må bare kalles griseflaks.

Personlig skal jeg få skaffet meg denne mutteren, men foreløpig har jeg lagt på et par dråper blå loctite. Det endrer ikke for muligheten til å surre den bort i blåbærlyng, men det sikrer at den er på plass inntil hjulet må av.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (På 29.6.2024 den 18.42):

Eller er det en god idé å legge på en dråpe blå Loctite?

 

Jeg brukte rød loctite (av et annet merke). Jeg så ingen grunn til at den skulle komme løs igjen, og brukte derfor en permanent løsning. Min hadde løsnet, men ikke mistet.
(DT Swiss du har?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke DT Swiss hos meg, men denne mutteren på framgaffel er i utgangspunktet løs også på min sykkel og holdes kun på plass så lenge akslingen er skrudd til.

Fikk ikke med meg hva slags sykler disse 2 hadde, men det er kanskje samme utfordring på de fleste sykler/gafler av denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (4 timer siden):

Nei ikke DT Swiss hos meg, men denne mutteren på framgaffel er i utgangspunktet løs også på min sykkel og holdes kun på plass så lenge akslingen er skrudd til.

Fikk ikke med meg hva slags sykler disse 2 hadde, men det er kanskje samme utfordring på de fleste sykler/gafler av denne typen.

Ok, det var snakk om skruen til akslingen. På DT Swiss er det en rød eloksert skrue, der det egentlig skal brukes et spesialverktøy til å skrus inn og ut (uvisst av hvilken grunn den må komme ut. Det er en slik thru-aksel der man ikke klemmer til men løfter enden ut, for så å skru hardere. Den røde "tappen" er en skrue, som dersom man herjer nok, skrur seg selv ut. Denne fuset jeg permanent. Har syklet slik et par år nå, og ser ikke problemet (mulig hvis fjerda ryker at man ikke får byttet den, men da kjøper jeg heller ny aksling).

Noe slikt:

hwqasm00s1460s-2.640.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er til min sykkel og det var en tilsvarende del "franskmannen" hadde mistet på sin sykkel. Både hans og min sykkel har ikke gjenget

https://www.xxl.no/white-threaded-end-cap-for-white-gx-12x100-ta-carbon-fork-dropout-std/p/1180500_1_Style

Mutteren vi fikk presset på hadde feil stigning, men var nok til at de kunne trille sykkelen. Min aksling er 12 x 1.5 så en hvilken som helst mutter med samme mål vil passe i et nødsfall, bare mutteren kommer langt nok inn i festet i gaffelen.   

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (På 29.6.2024 den 18.42):

Så altså, har dette skjedd for noen av dere?

20240625_174332.jpg.374ef2e720a5a9e7e0db9665d49c99bc.jpg

 

Skjedde meg faktisk forrige uke. Skylder på humpete grusvei ned fra Kikut til Sørkedalen som ristet løs det som fantes av skruer 😄 

Merket det faktisk ikke før jeg var hjemme og løftet sykkelen og akselen skled ut og hjulet gikk i bakken. Så gikk visstnok forholdsvis greit nok å sykle på, da trykket gjør den ikke flytter så mye på seg mens man sykler. Men ville ikke turt å sette meg på den igjen, så måtte fikse før jobb neste dag.

Stakk innom XXL, som er der sykkelen er i fra, og de hadde ikke noe på verkstedet og måtte evt bestille. Fant derimot en passende mutter på Biltema, som dere ser på bildet over 😬 gjengene passet. Den griper ikke veldig mange mm, men det gjorde jo ikke den gamle mutteren heller, den var bare tynnere. Smurte med litt blå loctite så det ikke skal riste løs igjen håper jeg.

Faktisk likte jeg ikke den gamle mutteren. Enten måtte man stramme hardt for at den skulle sitte fast, som ville legge mye press på huben på hjulet og bøye gaffelen litt innover for å skape spennet som holdt den på plass. Og om det ikke var fullt så hardt skrudd til ble den alltid løsere og løsere og måtte skrus til ofte.

 

Ace skrev (20 timer siden):

Jeg brukte rød loctite (av et annet merke). Jeg så ingen grunn til at den skulle komme løs igjen,

Bytte av slange, bytte til vinterdekk osv?

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke for mye press på navet. Det er en skulder/hylse mellom lagrene som passer på at presset ved stramming ikke går ut over lagerets evne til å rulle fritt. 

At gaffelen går litt innover har heller ikke noe å si for levertid/funksjon/egenskaper. Karbonfiber (og alle andre materialer man lager gafler av) tåler fint en mm eller så med fleks. 

Stram akslingen skikkelig til riktig moment. Da lever alt mye lengre. Ting som slarker går derimot i stykker før du aner. Eller du aner jo det siden du har den spenstige biltema mutteren på sykkelen nå 😉

 

LarsB

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (6 timer siden):

Det blir ikke for mye press på navet. Det er en skulder/hylse mellom lagrene som passer på at presset ved stramming ikke går ut over lagerets evne til å rulle fritt. 

Da er det kanskje her problemet mitt egentlig ligger, for det å stramme hardt nok til at den gamle mutteren ikke skulle lirke seg raskt løs innebar at forhjulet ikke kunne rulle fritt rundt lenger (og ikke pga den subbet i skivebrems).

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som et problem med navet ja. 
Her er et snittbilde av en ikke utypisk løsning for tru axle 

image.png.79efc0b08cf289916de38b3d176d3b3a.png

 

Hylsa i midten holder lagrene fra hverandre og endekoppene presser mot indre lagerbane fra utsiden og hylsa fra innsiden. Så i teorien skal lagrene ikke påvirkes av hvor hardt du fester akslingen. Hylsa er på noen lagre erstattet av en indre aksling med "skuldre" som har samme funksjon. 

Lagrene kan gå dårlig om de ikke er presset helt inn i kroppen, passer dårlig, hylsa er for kort etc. 
Det høres ut som om du bør få tatt en sjekk på det navet. 


Lykke til

LarsB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 4.7.2024 den 11.43):

Bytte av slange, bytte til vinterdekk osv?

Vi snakker om to ting. Min thru-axel er ikke det samme "problemet" som det denne tråden egentlig handler om. Den røde skruen handler kun om å bytte håndtaket på thru-axelen. Hvis man f.eks ønsker en løsning med å bruke umbrako i stedet så kan man sette på det i stedet, eller (som jeg forestiller meg) at fjæra inni kan ryke, eller at på en eller annen måte blir håndtaket skadet (det selges løst), som man kan bytte dette ved å ta ut denne skruen, som nå sitter bom fast hos meg. Men slike forandringer koster et par hundrelapper, som er halvparten av hva en ny thru-axel koster, og jeg ser derfor ikke verdien.

Man får skrudd ut denne thru-akxelen, og også løftet håndtaket, slik at man kan gli den tilbake, for å gripe igjen. Man får tatt av hjulet, uten problemer. Ingen funksjon er borte, bortsett fra at man ikke får byttet håndtaket.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...