Gå til innhold

Er det en ekspert på SID i salen?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Som jeg tidligere har røpet byttet jeg gaffel til en Rock Shox SID på halvdemperen min. 

Det er en SID Select+ med Charger 2 RL demper. Altså bryter med av og på for lockout/demping, ingen remote i sikte her. 
I går stod sykkelen opp-ned i en times tid. Etter det har lockouten sluttet å fungere som den skal. Jeg har nå mellom 20 og 25% av vandringen tilgjengelig før låsing skjer. Mot at den var helt fast i forgårs. Jeg har foreløpig ikke skaffet meg inngående kjennskap til gaffel/demper så jeg er ikke helt sikker på om funksjonen er som den bør i åpen tilstand. 

Betyr dette "rett på service" eller er det noen triks som ikke står i trailheadappen til RockShox?

IMG_7177.jpeg.5f2914fa0de2273685c59ea35502d29a.jpeg

Forresten gaffelen ble kjøpt brukt, men ubrukt. 

 

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det gamle forumet hadde en de-facto autosvarfunksjon til alle ferskinger som skrev innlegg om at lockoutfunksjonen på deres nyanskaffede HT ikke låste helt. Konsensus fra menigheten var vel at nye kvalitetsgafler ikke låste helt, men at det var tilstrekkelig og at man måtte leve med det og akseptere at man ikke tapte så mye. 
så, fersking, det skal sikkert være sånn 😉

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det har vært luft øverst i Chargeren. Det er neppe merkbart normalt, men om luften flytter seg til motsatt side av ventilen, vil den ta opp bevegelsen fra skaftet, slik at låsing ikke har særlig effekt.  Tipper det gir seg etter en stund, evt kan det kanskje hjelpe å redusere trykket i luftfjæra og komprimere gaffelen mange nok ganger inntil det blir bra igjen.

Evt. gi en runde omsorg til demperinnsatsen, etterhvert, om det blir plagsomt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
LarsB skrev (2 timer siden):

Det ser jo faktisk ikke ille vanskelig ut å lufte Charger selv.
Fin bruksanvisning fra Epic Bleed Solutions

Mulig jeg tar sprøyta i egne hender og gjør et forsøk. 
(dere vil i så fall få høre det her)

Bruksanvisningen i linken er for Charger 1, Charger 2 er annerledes mhp. lufting.

Her:

https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/2017-2019-sid-service-manual.pdf

https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/service-manuals/rockshox/front-suspension/2021-2023-sid-and-sid-sl-service-manual.pdf

Fra side 40  45 og utover.  Trolig er det tilstrekklig å gjøre slik som står vist på side 46 50, koble sprøyte til, og jobbe ut evt luft. I så tilfelle trenger du noen milliliter Maxima Plush 3wt.  Samme sprøyteadapter som brukes for Reverb og andre ting fra SRAM.

 

Endret av ØysteinS
Fant nyere manual
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte nyst også ein brukt sid select+ som var nysørva av VPG. Lockouten svikta først litt, så heilt etter nokre få turar. VPG bad meg sende han inn, så no håper eg dei fiksar det på "sørvisgaranti" om det finst noko slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...