Gå til innhold

Di2 vs AXS - kompatibilitet og fallgruver


Anbefalte innlegg

En kamerat med trådløse Sram Blips på tempostyret har opplevd at de faller ut, og han må da sette opp alle AXS deler på nytt. Det er og eneste engative han har opplevd med Sram Etap på 2 sykler, sånn utenom å gå tom for batteri, men det er vel brukerfeil.

  • Sad 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største problem med Shimano er muligheten til å lufte bremser selv. Prosedyren er forsåvidt enklere på Shimano enn Sram, men på Shimano er lufteporten i hendelen laget av plast. Denne er svært sårbar og jeg har opplevd to ganger å måtte bytte hendel (og den koster jo nesten 3000 kr) fordi lufteporten ble ødelagt. Så heretter er det bare verksted som skal røre de bremsene. Basert på mine søk er det ikke bare jeg som har dette problemet. Har Di2 på raceren. Noe av det som er deilig er muligheten til å bruke knappene oppe på hendelen til å skifte skjermbilde på Garmin, skru av på lys (eller med Garmin 1050 å plinge med ringeklokken). 

Med Sram er lufteporten i metall og helt uproblematisk å fikse selv. Har AXS på gravelsykkelen og veldig godt fornøyd med det.

Hadde jeg hatt ubegrenset budsjett ville jeg byttet ut Ultegra Di2 på raceren med Sram for å ha noe der jeg kan lufte bremsene selv. For det er jo eneste vedlikehold utover å bytte kjede som trengs å gjøres på elektroniske grupper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært veldig forsiktig, og brukt godt verktøy. Finnes mange nok tråder på ymse forum om andre som har gjort det samme. Bikeradar hadde også en sak om dette da skruen ble forbedret, men som de sier er «It’s worth stressing that the threads in the shifter body are very delicate. If you don’t carefully angle the bolt in perfectly straight, you’ll cross-thread them.»

https://www.bikeradar.com/features/bleed-screw-y0mx98020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgerg skrev (13 timer siden):

Har vært veldig forsiktig, og brukt godt verktøy. Finnes mange nok tråder på ymse forum om andre som har gjort det samme. Bikeradar hadde også en sak om dette da skruen ble forbedret, men som de sier er «It’s worth stressing that the threads in the shifter body are very delicate. If you don’t carefully angle the bolt in perfectly straight, you’ll cross-thread them.»

https://www.bikeradar.com/features/bleed-screw-y0mx98020

Man ber om problemer hvis man bruker så store verktøy som på bildet i artikkelen. Det er jo en liten skrue som ikke skal ha noe særlig moment, så her bør man bruke en liten sekskantnøkkel. Aldri hatt problemer med den skruen der under lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfølgende torx-nøkkel til SRAM sine luftesett er ihvertfall ikke spesielt egnet til mye. Såpass myk at den knakk i kaliperen, var en liten jobb å lirke tuppen som knakk av ut.

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da skylder jeg utelukkende på alle her inne for at et sett pent brukte Red Etap hendler er kjøpt inn. Så må jeg se om det blir 1x eller 2x, er jo en del mindre å skifte ved å bare hive på et XPLR eller Eagle bakgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 30.6.2024 den 21.33):

Jeg kjører 2x12. Ville ikke brukt XPLR, men 1x12 med terrengbakgir og -kassett kan funke til det meste.  Da kan man ha stort krankdrev og likevel ha lett nok gir til bratte grusklatringer. Men det gir litt for store hopp mellom girene til komfortabel landeveisjaging. 

Hva slags krank har du på din? Ikke fryktelig stort utvalg til BB383 Evo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (2 timer siden):

Hva slags krank har du på din? Ikke fryktelig stort utvalg til BB383 Evo.

EVO386 har jeg. Er ikke noe vanskelig å finne kranklager til den standarden. SRAM-kranken har DUB-standard aksling, som også er grei skuring å få lager til.  Kombinasjonen av krankhus-standard og krankakslings-mål er så klart kritisk å få rett, men det meste er tilgjengelig fra de fleste leverandørene.  Har Ceramic Speed-lager nå. Har også et CS-kranklager som er EVO386 - til Shimano liggende. Tenker å bruke det på vintersykkelen. Råflott, men det har god holdbarhet. 

 

 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente 386.

Ser ut som SRAM Rival 1x kranken greit kan skiftes ut med en Rival 2x med DUB wide. Selv om 1x er besnærende, så ser jeg absolutt fordel med 2x hvis man skal sykle Jotunheimen rundt neste år feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 30.6.2024 den 21.33):

Jeg kjører 2x12. Ville ikke brukt XPLR, men 1x12 med terrengbakgir og -kassett kan funke til det meste.  Da kan man ha stort krankdrev og likevel ha lett nok gir til bratte grusklatringer. Men det gir litt for store hopp mellom girene til komfortabel landeveisjaging.

Virker som dette kanskje blir fasit, ender opp med å måtte bytte krank eller krankdrev, så da kan man like gjerne gå for en Rival wattkrank med 46T drev. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/4/2024 at 12:53 PM, msteiro said:

Medfølgende torx-nøkkel til SRAM sine luftesett er ihvertfall ikke spesielt egnet til mye. Såpass myk at den knakk i kaliperen, var en liten jobb å lirke tuppen som knakk av ut.

Jøss...har nettopp installert og luftet noen SRAM AXS bremser og brukte medfølgende SRAMs medfølgende Torx-nøkkel. Merket overhodet ikke noe til at den var myk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...