Gå til innhold

Di2 vs AXS - kompatibilitet og fallgruver


Anbefalte innlegg

Vurderer elektronisk giring på "ny" allrounder etterhvert, det står 1x med Force bakgir nå, så noe begrensning på kassett. 

Tanken er landevei og grus, med hovedvekt på landevei kanskje, så vurderer derfor 2x med mindre man får høy nok range(?) med XPLR/GRX feks. Blir potensielt litt langturer, og planen er Jotumheimen rundt neste år, så vil slippe å lete etter riktig gir i lange bakker.

Men jeg finner lite konkrete guider til hva som passer på tvers av hverandre og ikke, feks noen steder står det at man kan bruke 11s og 12s skiftere om hverandre, noen må oppgradere firmware osv osv.

For ikke å snakke om generasjoner av Di2 og type batterier ol.

 

Står da litt mellom Di2 og AXS; Di2 fordi det virker mer tilgjengelig og det funker bare, men AXS pga enkelheten og mulighet for å bytte ting på tvers. 

Ser det også er litt å tenke på med boss på hjulsett, hvor noe DA og RED krever egne boss? 

Noen fallgruver å tenke på hvis man skal handle brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sram har ikke et spesielt godt system på plass for å ordne ting som går på garanti, det som er ødelagt eller ikke fungerer må leveres inn i butikk som sender det til Sram for vurdering. I mellomtiden blir du stående uten del. Ville ha vært veldig påpasselig på å få med kvittering. Forrige gen fremgir er heller ikke noe bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjonsbehandling er generelt et sårt punkt i sykkelbransjen. Beste rådet er å ha et tillitsforhold til en LBS som er på tilbudssiden når en har trøbbel. 
 

Jeg gikk ombord AXS for terreng da jeg kom, og har ikke angret ett sekund. Null feil, kan ikke si det samme om di2/ep8 systemet (de deler en del) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (5 timer siden):

Reklamasjonsbehandling er generelt et sårt punkt i sykkelbransjen. Beste rådet er å ha et tillitsforhold til en LBS som er på tilbudssiden når en har trøbbel. 
 

Jeg gikk ombord AXS for terreng da jeg kom, og har ikke angret ett sekund. Null feil, kan ikke si det samme om di2/ep8 systemet (de deler en del) 

Dette har vi vært gjennom før, landeveisgir og en elmotor deler ingenting annet enn Shimano sin app. Den har fungert utmerket for meg på 3 forskjellige Di2-oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (25 minutter siden):

Dette har vi vært gjennom før, landeveisgir og en elmotor deler ingenting annet enn Shimano sin app. Den har fungert utmerket for meg på 3 forskjellige Di2-oppsett.

Og shimano sin app er noe av det dårligste som finnes, særlig når man skal oppdatere firmware og man «bricker» enheten og må til et servicesenter for å reprogrammere. Som SW-mann selv er jeg overrasket hvor dårlig det er mulig å være, det er nesten ikke så jeg tror det  

De deler app, og med det grunnarkitektur, kabling osv, det er egentlig ganske mye…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (12 minutter siden):

Og shimano sin app er noe av det dårligste som finnes, særlig når man skal oppdatere firmware og man «bricker» enheten og må til et servicesenter for å reprogrammere. Som SW-mann selv er jeg overrasket hvor dårlig det er mulig å være, det er nesten ikke så jeg tror det  

De deler app, og med det grunnarkitektur, kabling osv, det er egentlig ganske mye…

Gir og en motor deler grunnarkitektur? Hva mener du med det? En motor som det var kjente problemer med i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopicalert 🥸

Garanti er ikke det jeg tenker mest på, verre er det med deler som ikke passer om hverandre. Med et par generasjoner Di2 feks, hvordan passer ting sammen? Kan de fleste delene brukes om hverandre, eller er man helt låst til 105 feks?

AXS virker som bare alt funker sammen og parres trådløst, ikke noe spesialkabler, ladeporter og koblingsbokser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

Og shimano sin app er noe av det dårligste som finnes, særlig når man skal oppdatere firmware og man «bricker» enheten og må til et servicesenter for å reprogrammere. Som SW-mann selv er jeg overrasket hvor dårlig det er mulig å være, det er nesten ikke så jeg tror det  

De deler app, og med det grunnarkitektur, kabling osv, det er egentlig ganske mye…

Kan godt hende dette var et problem i gamle dager, men har hørt få negative ting om fw-oppdatering på dagens di2 altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (13 minutter siden):

Offtopicalert 🥸

Garanti er ikke det jeg tenker mest på, verre er det med deler som ikke passer om hverandre. Med et par generasjoner Di2 feks, hvordan passer ting sammen? Kan de fleste delene brukes om hverandre, eller er man helt låst til 105 feks?

AXS virker som bare alt funker sammen og parres trådløst, ikke noe spesialkabler, ladeporter og koblingsbokser. 

Vet folk har mikset DA og Ultegra hendler/gir på både 11 og 12-girsgenerasjonene av Di2. Koblingsbokser er borte på siste gen, ladeporten sitter på bakgiret. Egne kabler til Di2 er det fortsatt, men det er vel 2 stykk så ikke veldig kritisk.
 

Minus med Di2 er at siste gen har dårligere batteritid enn forrige samt at fw-oppdatering av hendler må skje via kabel. Ellers har alle mine tre sykler med Di2 vært særdeles enkle å leve med. Ingen erfaring med AXS, men de jeg kjenner som har det er fornøyde de også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (12 timer siden):

Gir og en motor deler grunnarkitektur? Hva mener du med det? En motor som det var kjente problemer med i tillegg?

Hardware- og softwareplattformen til Shimano er E-Tube. På toppen av denne ligger både di2 og EPxxx seriene. De deler HW der det er mulig, og begge har E-Tube Project og E-Tube Ride som plattform til å gjøre endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (14 timer siden):

Og shimano sin app er noe av det dårligste som finnes, særlig når man skal oppdatere firmware og man «bricker» enheten og må til et servicesenter for å reprogrammere. Som SW-mann selv er jeg overrasket hvor dårlig det er mulig å være, det er nesten ikke så jeg tror det 

Software fra Japan har vel aldri vært på høyden? Ikke så underlig, de har en betydelig ulempe i skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perolavmk skrev (22 timer siden):

Forrige gen fremgir er heller ikke noe bra 

Min erfaring etter noen år med tre sykler med både 1x og 2x sram axs på er at framgiret faktisk kan funke ganske bra. Men det er litt kresent. å Må være posisjonert perfekt og justert perfekt. Og bør helst la den gire framgiret på auto eller i det minste være forsiktig med å gire foran når kjede er for rett linje for da kan det overkaste kjedet. Har også mulighet til montert kjedefanger fra forrige gen yaw framgir - just in case... Ikke hatt problemer denne sesongen what so ever. (men det har jeg en kompis som har med di2!) 

Elsker at du kan mixe, matche og omkonfigurere så enkelt med axs og at det er trådløst er lettvint mtp bygging. Alle som har knota med å trekke opp di2 ledninger i ramme og styre vet nok å sette pris på det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (4 timer siden):

Hardware- og softwareplattformen til Shimano er E-Tube. På toppen av denne ligger både di2 og EPxxx seriene. De deler HW der det er mulig, og begge har E-Tube Project og E-Tube Ride som plattform til å gjøre endringer. 

E-tube er ikke en hardwareplattform, men gjerne vis meg at jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 4 år på SRAM Force nå. Siden mars på nyeste versjon. Har ikke hatt særlige problemer, men framgiret på forrige generasjon er krevende å få 100%. Det funker til gjengjeld helt knirkefritt på nyeste generasjon. Såpass bra er det nå at jeg har programmert systemet til å syncro-shifte. Altså gire på kranken uten at jeg eksplisitt ber om det, men når giringen i kassetten tilsier det. Systemet girer ned på kranken når jeg girer opp fra nest største tannhjul på kassetten og opp på kranken når jeg girer fra 7. til 8. tannhjul i kassetten. Tidligere ville jeg gjerne vite når krankgiring skjedde så jeg kunne tilpasse tråkket deretter. Nå bare girer jeg i vei ukritisk ved behov. 

De nye hendlene har bedre fasong enn forrige gen - men noe usmooth overgang fra styre til gummi. 
Allsidigheten til AXS er veldig mye bedre enn Shimano. Mangelen på ledninger er også soleklart bedre. At du enkelt kan ha med reservebatteri, samt bytte batteriene fra krankgir til bakgir ved behov på tur, gjør at man ikke er strandet hvis man ikke helt følger med på batteristatusen. Akkurat det er enkelt da sykkelcomputeren sier fra i god tid. 

Kassett og krank-utvalget til SRAM passer ganske mye bedre til en sykkel som både brukes til landevei og grus. 46/33-krank og 10/36 kassett fungerer supert på grus, mens et bytte til 10/33 kassett på landeveishjulene gir noe tettere gir for jevnere tråkkfrekvens i god fart. 
Både Ultegra og DuraAce fungerer supert, men til en alt-i-ett bukkestyresykkel ville jeg valgt SRAM 10 av 10 ganger. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (39 minutter siden):

Både Ultegra og DuraAce fungerer supert, men til en alt-i-ett bukkestyresykkel ville jeg valgt SRAM 10 av 10 ganger

Hva med 1x12 Xplr vs 2x11 (hvis det er det du kjører)? 1x er enkelt, men ALLE slitedeler er jo 2-3x så dyre virker det som. Får vel litt større sprang i girene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (8 minutter siden):

Hva med 1x12 Xplr vs 2x11 (hvis det er det du kjører)? 1x er enkelt, men ALLE slitedeler er jo 2-3x så dyre virker det som. Får vel litt større sprang i girene og.

Jeg kjører 2x12. Ville ikke brukt XPLR, men 1x12 med terrengbakgir og -kassett kan funke til det meste.  Da kan man ha stort krankdrev og likevel ha lett nok gir til bratte grusklatringer. Men det gir litt for store hopp mellom girene til komfortabel landeveisjaging. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (12 timer siden):

Hva med 1x12 Xplr vs 2x11 (hvis det er det du kjører)? 1x er enkelt, men ALLE slitedeler er jo 2-3x så dyre virker det som. Får vel litt større sprang i girene og.

Jeg kjører 2x12 med Force XPLR bakgir og 35/48 krank. Satt opp så den automagisk håndterer framgiret som @SykkelØyvind beskriver. XPLR er i følge Sram kun kompatibelt med 1x12 men fungerer helt fint med mitt oppsett likevel. Om det fører til ekstra slitasje på pulleys eller lignende over tid vet jeg ikke. Oppsettet gir meg mulighet til å ha godt tilpassede kassetter både på landeiveishjul og grushjul.

Trådløse blips er også et pluss med Sram som ikke er nevnt.

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (14 timer siden):

Ville ikke brukt XPLR, men 1x12 med terrengbakgir og -kassett kan funke til det meste. 

Sånn at XPLR trenger egne boss? Litt av appellen med AXS er jo enkelhet å bytte ting, hvis man kun kan bruke hjulsett med XDR boss etc er det kjedelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XPLR trenger ikke eget boss, nei, men kassett og bakgir går bare til 44. 

Terrengkassetten passer på samme boss og kan enten spenne fra 10-50 eller fra 10-52. Krever så klart eget terrengbakgir. 

Så lenge du har XDR-boss vil du kunne bruke terrengkassetter med en 1,8 mm spacer på innsiden. Du kan ikke bruke landevei/gravel-kassetter på standard XD-terrengboss.  R-en i XDr står for Road. 

 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange tusen km på Shimano kassett, Shimano kjede og AXS gir - det funker fint. Tror ikke det funker like bra med flat top med mindre man også har kassett fra SRAM.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 30.6.2024 den 20.41):

Har 4 år på SRAM Force nå. Siden mars på nyeste versjon. Har ikke hatt særlige problemer, men framgiret på forrige generasjon er krevende å få 100%. Det funker til gjengjeld helt knirkefritt på nyeste generasjon. Såpass bra er det nå at jeg har programmert systemet til å syncro-shifte.

Er det ny utforming på cage på det nye framgiret som er forbedring eller er det noe mer enn det?  

Som nevnt , med forrige generasjon så har jeg faktisk best erfaring med å faktisk bruke syncro-shift. Alle gangene jeg har opplevd at kjedet har hoppet av, på utsiden av stordrevet, så er det når jeg har giret foran selv mens kjedet har vært ganske høyt oppe i kassetten bak... Logisk nok vil jo kjedet da vri mer på seg og ha dårligere forutsetninger for å sette seg på plass på kjederingen... 

 

msteiro skrev (På 30.6.2024 den 21.22):

Hva med 1x12 Xplr vs 2x11 (hvis det er det du kjører)? 1x er enkelt, men ALLE slitedeler er jo 2-3x så dyre virker det som.

Jeg sliter egentlig veldig lite drivverk, kjører vokset kjede og er flink å holde ting rent... Men det jeg sliter er framdrev på 1x sram oppsettene mine. Og de koster jo en tusenlapp stykke. Syns de varer altfor kort. Det virker som drevene slites tynne "sideveis" når man kjører med skrå kjedelinje. Og med 1x så syns jeg det blir veldig mye tid enten på tyngste eller på letteste gir, med skrå kjedelinje. 

Nå var det vel ikke 1x vs 2x diskusjon dette skulle være men, kommer en liten en likevel... Jeg digger enkelheten med 1x , og det å slippe å tenke på giring foran - men er over på at 2x er en bedre løsning for meg med flere fordeler enn ulemeper (mindre slitasje, større range, tettere giring). Dessuten syns jeg like ofte jeg sliter med kjededrop foran på 1x. Og de fleste gangene på 2x kan man bare gire foran og forsiktig trø kjedet på plass i fart... 

 

imag skrev (3 minutter siden):

Jeg har mange tusen km på Shimano kassett, Shimano kjede og AXS gir - det funker fint. Tror ikke det funker like bra med flat top med mindre man også har kassett fra SRAM.

Eagle? Det skal jo funke fint. 

Road 12 speed axs med 12speed shimano kassett er ørlitt forskjellig spacing, men endel sier at det skal gå helt fint så lenge giret er justert perfekt midt i kassetten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Force AXS. Girer helt prikkfritt over hele kassetten - hos meg. Framgiret til SRAM er designet for nøyaktig 13 tenners hopp, men har fungert bra med 52-36 hos meg. Nå skal jeg riktig nok ifm. nytt hjulsett over på flattop + SRAM kassett bak og bytter i den sammenheng største klinge foran til 50 for å få litt rettere "gjennomsnittlig" kjedelinje.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...