Erik4 Skrevet 29. juni Del Skrevet 29. juni Hei! Jeg skal starte med trening på sykkel. Det er til å begynne med snakk om 3-4 økter pr uke som supplement til annen trening. Driver mye med pulssone-trening. Pluss pendling til jobb. Hovedsakelig asfalt. Men hvem vet? Men hva skal man kjøpe? Hva er nødvendig? Jeg har et budsjett på maks 12-14 tusen (alt av utstyr inkludert). Helst halvparten av det om mulig. Jeg trenger en sykkel som føles deilig å trene på. Har ingen ambisjoner om å være med i konkurranser. Men kanskje jeg vil henge meg på noen treninger i sykkelklubben? Noen tips? Hva skal jeg fokusere på? Og kan gravel være noe? Takk for alle tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik4 Skrevet 29. juni Forfatter Del Skrevet 29. juni I dag har jeg en gammel terrengsykkel, kjøpt brukt på Finn for 200 kr for 10 år siden. Så det skal ikke så mye til å gjøre meg happy, tror jeg. Kanskje jeg burde kjøpe ny sykkel i butikk siden jeg er helt fersk? Er det noen gode tilbud / innstegsmodeller jeg bør se på? Når jeg leser litt rundt er kanskje gravel riktig type for meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saktetur Skrevet 29. juni Del Skrevet 29. juni Med tanke på utgangspunkt og budsjett. Denne: https://www.xxl.no/white-gx-ltd-24-gravelsykkel-grussykkel-unisex-gronn/p/1228506_1_Style vist det i det hele tatt er mulig å få tak i den i rett størrelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik4 Skrevet 29. juni Forfatter Del Skrevet 29. juni Ser ut som jeg må til Alta for å få tak på den i str 54...🙁 Hva med denne? https://www.xxl.no/white-gx-lite-24-gravelsykkel-grussykkel-unisex-hvit/p/1228505_1_Style#product-description-section Eller de Gekko syklene hos Anton Sport? Er de noe særlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnu Skrevet 29. juni Del Skrevet 29. juni 12 delt gir bak er det ein får på toppmodellane, det treng du ikkje, men 8 som den du linka til er jo litt trist på ein ny sykkel. Det vil nok fungere uansett då. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haaaaakon Skrevet 29. juni Del Skrevet 29. juni 10 hours ago, Erik4 said: Ser ut som jeg må til Alta for å få tak på den i str 54...🙁 Hva med denne? https://www.xxl.no/white-gx-lite-24-gravelsykkel-grussykkel-unisex-hvit/p/1228505_1_Style#product-description-section Eller de Gekko syklene hos Anton Sport? Er de noe særlig? En kamerat sykler ca 20 000 km landevei i løpet av året med Claris 2x8. Det fungerer utmerket. Har selv hatt Gekko og det var faktisk en veldig bra sykkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik4 Skrevet 30. juni Forfatter Del Skrevet 30. juni Ikke lett det her.. Er det noen butikker i Oslo, Ski, Drøbak området som kan gi god kjøpshjelp på stedet? Føler det er litt tilfeldig hvor gode råd man får på XXL og de store kjedene.. Har sett på noen andre her også, noen som har noen anbefalinger om disse Gavio typene? Gavia Terra Comp Grusracer Str. M - Bikeshop.no Gavia Terra Alu GRX400 Grusracer Str. L - Bikeshop.no Gavia Terra Alu GRX600 1x Grusracer Str. L - Bikeshop.no Gavia Treviso Landeveissykkel Shim Tiagra 2x10s, Str. L - Bikeshop.no Eller Kross Esker 1.0 Grussykkel Grå, Str. L - Bikeshop.no Basso Tera Gravel Grussykkel Silver, Str. L - Bikeshop.no Jeg må si jeg likte utseendet på den Gavio Treviso landeveissykkelen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 30. juni Del Skrevet 30. juni Jeg vil anbefale deg å sjekke bruktmarkedet, for 8' kan du få en fin og ubrukt sykkel som har hengt til tørk i mange år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik4 Skrevet 2. juli Forfatter Del Skrevet 2. juli Takk for tips, men jeg føler meg ikke særlig klokere nå, enn når jeg begynte denne tråden. Det er for meg ganske uforståelig hva som er viktig og mindre viktig på en slik sykkel. De "husmerkene" gir meg en litt dårlig følelse av en eller annen grunn. Det som har sett best ut for mine utrente øyne så langt er denne: https://www.antonsport.no/cannondale-64-caad-optimo-2-p17164/10-bpl-48-v106373#detaljer Om jeg ikke tar helt feil er det 1x10 gir her. Om det er ok eller ikke vet jeg ikke? Skivebremser er det. Geometrien? Hva ser jeg etter her? Jeg er en forholdsvis ok trent 40 åring. 180cm. Men er langt i fra myk. Er hjulene ok? Er det noe som ikke er ok? Jeg skjønner jo at det finnes bedre deler av alt. Men det er ikke poenget. Er det en grei nok sykkel for en nybegynner som henger seg på noen treninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olve Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Det er 2x10 gir, og felgbrems (ikke skive). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik4 Skrevet 2. juli Forfatter Del Skrevet 2. juli Aha! Bra spotta 😅 Men hva trenger man av gir? Trenger jeg skivebrems? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Erik4 skrev (1 time siden): Aha! Bra spotta 😅 Men hva trenger man av gir? Trenger jeg skivebrems? du trenger ikke så mange gir, egentlig.... du trenger ikke skivebrems Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Hvis du bor i Oslo-området, ikke skal sykle landeveisritt, og har lavt budsjett, ville jeg absolutt kjøpt noe som kan brukes til grus. Marka er bare FOR bra! Da får du 2 i 1. Grus-muligheter betyr at du bør ha skivebremser og dekklarering > 35 mm. Skivebremser bør være hydrauliske, og da sliter du med nypris på budsjett. Bruktmarkedet er stort på Østlandet, og du kan få prøvd sykkel før kjøp når du kjøper lokalt. Ville hatt følgende kravspec: 1. Hydrauliske skivebrems, altså ikke mekanisk. 2. Gruppe: Shimano (med eller uten krankgir): GRX400/Tiagra eller bedre (GRX600/105 osv). Sram (uten krankgir): Mekanisk Apex, Rival eller Force. 1-delt 3. En ramme i alu som passer deg, og har plass til 35 mm dekk. Dette bør være mulig brukt til 10k, og kan selges videre uten særlig tap. Det er selvfølgelig mulig å klare seg med 8-delt gir og mekaniske skivebremser, men det betyr mer vedlikehold, mindre girutveksling og større gap mellom gir. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 2. juli Del Skrevet 2. juli Angående geometri så trenger du ikke tenke på det. Noen modeller for sykkelkross (CX) kan være litt mer aggressive enn klassiske grussykler, men sånt vender man seg til. En del av treningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.