Gå til innhold

Gode Finn-kjøp


baroudeur

Anbefalte innlegg

espenpåhjul skrev (20 timer siden):

Ganske sikker på at garanti på ramme kun gjelder for den originale eieren, altså første mann som kjøpte den.

En garanti kan være hva som helst produsenten lover bort. Men en garanti MÅ gå lengre enn forbrukerkjøploven gjør. Livstidsgaranti på ramme kan være alt fra at produsentene mener at ramma bør holde fem år for første eier og omfatter material og konstruksjonsfeil så fremt den ikke er brukt til konkurranser, trening, extreme stunts eller i områder med trikkeskinner og fortauskanter, til at den skal holde så lenge noen gidder å eie den. 

I første eksempel er garantien dårligere enn forbrukerkjøpslovens fem års reklamasjonsrett, siden denne ikke er begrenset til første eier og sier at tingen skal være egent til bruket den selges til. I det andre eksempelet er garantien uendelig bra 🙂

Jeg har ikke giddet å lese hvor lenge Trek mener en Emonda bør holde så denne konkrete garantien her jeg ingen mening om . 

Pass alltid på å skille mellom garanti og lovbestemte rettigheter. Det er ikke alltid motparten gjør det. 


LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, LarsB said:

En garanti kan være hva som helst produsenten lover bort. Men en garanti MÅ gå lengre enn forbrukerkjøploven gjør. Livstidsgaranti på ramme kan være alt fra at produsentene mener at ramma bør holde fem år for første eier og omfatter material og konstruksjonsfeil så fremt den ikke er brukt til konkurranser, trening, extreme stunts eller i områder med trikkeskinner og fortauskanter, til at den skal holde så lenge noen gidder å eie den. 

I første eksempel er garantien dårligere enn forbrukerkjøpslovens fem års reklamasjonsrett, siden denne ikke er begrenset til første eier og sier at tingen skal være egent til bruket den selges til. I det andre eksempelet er garantien uendelig bra 🙂

Jeg har ikke giddet å lese hvor lenge Trek mener en Emonda bør holde så denne konkrete garantien her jeg ingen mening om . 

Pass alltid på å skille mellom garanti og lovbestemte rettigheter. Det er ikke alltid motparten gjør det. 

Det er nå vel ingen krav om garanti og lengde i så måte? Det er nå vel mer det at om man skal operere i det norske markedet, må man ta inn over seg at forbrukere har en inntil fem års reklamasjonsrett som ganske ofte går utover produsentenes garantiordninger, som gjerne er globale.

Kan aldri huske å ha lest noe om at Apple har fem års garanti på ting i Norge, men det forhindra meg ikke fra å få fiksa mine tre år gamle Airpods Pro på reklamasjon.

Men kortere garantier kan dog ofte ha formuleringer som går utover reklamasjonskonseptet, feks ved at du kan få fikset eller byttet ting selv om du kanskje har mishandlet ting utover det reklamasjonskonseptet legger opp til. Når du reklamerer har jo i utgangspunktet produsent/forhandler også mulighet til å bestride kravet hvis det kan se ut til at du har brukt ting feil.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av karbon/garanti-diskusjonen, men Josh Poertner fra Silca kom med en interessant "inside info" i en video han hadde med GCN. Uten å nevne merker sa (fra min egen hukommelse) han at det kunne være så enkelt at forskjellen Überbike og Überbike SL, var at de bare veide syklene som hadde blitt produsert og delte dem inn i vektgrupper. Fin måte å markedsføre noe som banebrytende teknologi, når en egentlig bare kanskje var heldig/uheldig i produksjonen.

Han nevner det et eller annet sted i denne videoen.

 

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (23 timer siden):

Det er nå vel ingen krav om garanti og lengde i så måte? Det er nå vel mer det at om man skal operere i det norske markedet, må man ta inn over seg at forbrukere har en inntil fem års reklamasjonsrett som ganske ofte går utover produsentenes garantiordninger, som gjerne er globale.

Kan aldri huske å ha lest noe om at Apple har fem års garanti på ting i Norge, men det forhindra meg ikke fra å få fiksa mine tre år gamle Airpods Pro på reklamasjon.

Men kortere garantier kan dog ofte ha formuleringer som går utover reklamasjonskonseptet, feks ved at du kan få fikset eller byttet ting selv om du kanskje har mishandlet ting utover det reklamasjonskonseptet legger opp til. Når du reklamerer har jo i utgangspunktet produsent/forhandler også mulighet til å bestride kravet hvis det kan se ut til at du har brukt ting feil.

Her er vi helt enige.
Det er jo det jeg sier. Men for å si at det er en garanti må den være bedre enn enn forbrukerkjøpsloven. 
Mulig min formulering "gå lengre enn" var utydelig. Man kan ikke ha en garanti på to år mot fabrikasjonsfeil på sykler f.eks. (selv om noen stadig prøver seg) Airposdene er et utmerket eksempel. (bare litt rart at apple ikke sier at de har blitt utsatt for fukt 😉 )


LarsB



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Vi er nok i all hovedsak enig, så dette blir ordkløveri fra min side:

Jeg synes nå heller det er ryddigere å snakke om det som to ulike ting som eksisterer i parallell selv om garantien ikke gir deg noe mer. Reklamasjon er en lovfestet rett der du forholder deg til selger, garantier er noe som i utgangspunktet har ingenting med reklamasjonskonseptet å gjøre.

De aller fleste ting jeg har med en viss varighet har nå typisk garantier, men få av dem går utover det lovverket gir meg som forbruker. 

Dette er aktuelt om du feks kjøper en laptop med en to års garanti som bedrift. Garantien er nå da den samme uansett om du har gjennomført et forbrukerkjøp eller et kjøp i bedriftsmarkedet, men plutselig mer relevant når du kjøpte den til bedriften din.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (22 timer siden):

Jesse Melamed prata jo i pinkbike-podden en del om at toleransene i sykkelindustrien var helt whack. Og at han hadde to identiske sykler der den ene føltes kjempebra og den andre ikke pga variasjoner i prod.

 

Kan gi mening.

Når det kommer til ski er det jo ekstremt hvor store forskjeller det kan være. Og hvis noen først finner en ski som er ekstremt god, blir det et race om å få tak i de andre fra samme produksjonsserie som mest sannsynlig også er bedre enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Gråstein said:

Er det ikke også noe med at man ikke har lov å markedsføre noe som en garanti hvis den ikke går utover lovbestemte rettigheter? Dvs at de strengt tatt ikke kan eksistere i parallell.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe sånt forbud, men er ingen jurist.

Men utfra formuleringene i forbrukerkjøpsloven synes jeg nå det virker som garantier og (ufravikelig) forbrukerkjøpslov fint eksisterer sammen selv der produsent/selgers garantier evt er dårligere enn loven, de er bare ganske irrelevante her til lands. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 (paragraf 18)

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

«Pusset ned til rent karbon», skjønner at det tar tid og dermed er kostbart, men hva er poenget? Tar det ikke bort all beskyttelsen til kompositten? 🤔

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (7 timer siden):

«Pusset ned til rent karbon», skjønner at det tar tid og dermed er kostbart, men hva er poenget? Tar det ikke bort all beskyttelsen til kompositten? 🤔

Det er vel standard prosedyre å pusse vekk den gamle lakken før man legger på ny. Det kan jo se ut som vekt har vært viktig i dette prosjektet, og lakken veier jo fort ~100+ gram.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...