Gå til innhold

Gode Finn-kjøp


baroudeur

Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg mest med han omtalte flipperen er at han namedropper en haug med sykkelmerker i alle annonsene, som gjør at om man feks vil sette opp et enkelt søk etter Yeti, dukker alskens sykler som ikke er en Yeti opp.

  • Like 3
  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tourbillon skrev (21 timer siden):

Ser bedriften er opprettet i 2021, og i hovedsak kun selger rabatterte sykler. Hvordan blir det med garantier osv om bedriften konker? Kan man skippe mellomleddet og ta det direkte med produsenten? 

Ja, jeg hadde hvert fall kontaktet Norsk importør først og forhørt meg og så eventuelt produsenten direkte avhengig av hva importøren hadde sagt.
 

Endret av Skoje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (3 timer siden):

Han er nok kjappere enn de fleste av oss ja når det dukker opp et godt kjøp... 

Skal man ha noe gjelder det å ha riktige autosøk og være skikkelig på hugget. 

Hvor gode er Finn når det kommer til å luke ut boter? Med en god dose AI burde det være mulig å fange opp gode objekter og automatisk kontakte selgeren med noe som er veldig konkret interesse, men bevisst ikke forpliktende i tilfelle manuell sjekk viser at det ikke er et godt kjøp. 

Da jeg flyttet ga jeg bort masse greier på Finn, og mange av de første forespørslene som kom inn var åpenbart enten automatisert eller klipp og lim.

Når det gjelder denne fyren har jeg tenkt videre, og tror han skal være VELDIG forsiktig for ikke å tiltrekke seg oppmerksomheten til Skatteetaten og Finn generelt.

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sender faktura ved kjøp av han, og ber om en salgsbekreftelse andre veien. Finn.no kan ha problemer med dette, men å anta han ikke har regnskapet på stell er å dra det litt langt.

 

Det er bare å by på de samme syklene som han, han er ikke så god at han snapper opp alt bra som ligger ute. 

Fikk eksempelvis nettopp kjøpt en sykkel hvor jeg syntes den ble "nesten solgt" litt vel fort, og spurte om den andre kjøperen het Lundemann. Selger bekreftet og ville heller selge til meg siden jeg faktisk skal bruke sykkelen. 🙂

 

Endret av chimp
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende kjøpsliste på den nå namedroppede Finn-profilen. 101 kjøp 2023-01-01 - 2023-08-19.

Som chimp sier, en bør ikke anta at regnskapet ikke er på stell. Det får være opp til Skatteetaten å kontrollere om ting er på stell, og om hobby er blitt næring.

Endret av Andreas
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chimp skrev (17 timer siden):

Han sender faktura ved kjøp av han

Inkluderer den fakturaen MVA? 

Er det næring?

Dette tror jeg er udiskutabelt. 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Kriteriene er:

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Jeg mener han oppfyller alle disse kriteriene med glans. 

MVA

Er det moms på bruktsalg i næring? Ja.

https://www.nrk.no/nordland/framtiden-i-vare-hender-og-mdg-krever-momsfritak-pa-brukte-klaer-1.16119705

Prismessig er det ikke så ille som det høres ut, fordi man ved bruktsalg kan legge mva på toppen av innkjøpsprisen. Likevel, i ekstremeksempelet der en Foil lå ut til 15' hos en annen, og så kom for 36' hos flipperen, ville fakturaen da sett slik ut:

Sykkel (fritatt): 15'

Sykkel (mva-pliktig): 15.2'

MVA: 5.8'

Som da betyr at hvis hen IKKE bryr seg om MVA er det snakk om en god del tusenlapper i skatteundragelse.

--

Med alle mulige forbehold om at skattejurister vil mene noe annet.

Endret av Gråstein
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (2 timer siden):

Inkluderer den fakturaen MVA? 

Er det næring?

Dette tror jeg er udiskutabelt. 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Kriteriene er:

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Jeg mener han oppfyller alle disse kriteriene med glans. 

MVA

Er det moms på bruktsalg i næring? Ja.

https://www.nrk.no/nordland/framtiden-i-vare-hender-og-mdg-krever-momsfritak-pa-brukte-klaer-1.16119705

Prismessig er det ikke så ille som det høres ut, fordi man ved bruktsalg kan legge mva på toppen av innkjøpsprisen. Likevel, i ekstremeksempelet der en Foil lå ut til 15' hos en annen, og så kom for 36' hos flipperen, ville fakturaen da sett slik ut:

Sykkel (fritatt): 15'

Sykkel (mva-pliktig): 15.2'

MVA: 5.8'

Som da betyr at hvis hen IKKE bryr seg om MVA er det snakk om en god del tusenlapper i skatteundragelse.

--

Med alle mulige forbehold om at skattejurister vil mene noe annet.

Er det ikke bare å gi et tips til de som måtte ha noe med det å gjøre? Tipper skatteetaten og finn.no har samarbeidet før. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Finn bryr seg minimalt. 

Spurte dem om flipperen vår kan ha to kontoer og følger Finns brukervillkår punkt 8 og 15, og om det er fritt fram å ha flere kontoer på samme person. 

Fikk bare til svar at "vedkommende betaler for forhandlerannonsering på FINN og bryter derfor ikke reglene i forbindelse med dette." 

 

Gjorde dem tidligere obs på en som la ut falske annonser, men da gidda de ikke stoppe annonsene engang. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (7 minutter siden):

Min erfaring er at Finn bryr seg minimalt. 

Spurte dem om flipperen vår kan ha to kontoer og følger Finns brukervillkår punkt 8 og 15, og om det er fritt fram å ha flere kontoer på samme person. 

Fikk bare til svar at "vedkommende betaler for forhandlerannonsering på FINN og bryter derfor ikke reglene i forbindelse med dette." 

 

Gjorde dem tidligere obs på en som la ut falske annonser, men da gidda de ikke stoppe annonsene engang. 

Finn bryr seg katta om noe i det hele tatt. Selv helt åpenbart heleri av tyvgods går glatt gjennom uten store sermonier hos kundeservice. Det er bare å gå rett til politiet og håpe noen er på jobb der.

Jeg skjønner ikke hvem som sitter ved spakene i Schibsted, men de gir åpenbart beng i den desidert største og beste salgsplattformen i landet. Det må jo være uendelig muligheter for å utvide plattformen og bygge økosystemet rundt. Men de tjener kanskje nok på boligannonser og meglere?

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (6 minutter siden):

Det er bare å gå rett til politiet og håpe noen er på jobb der.

Samme person som jeg rapporterte til finn med falske annonser ble også anmeldt til Politiet.  Fikk bekreftelse på mottatt anmeldelse, men har siden da ikke engang fått beskjed om henleggelse. Er nok et par år siden nå... 

Man bør være våken og lukte når noe skurrer, så går det stort sett bra i Norge. Heldigvis stort sett greie folk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger en del på Finn, en del nytt og en del som dukker opp etter diverse ryddinger. Skulle selge et par Oakley Jawbone som jeg hadde hatt i snaue 10 år. La dem ut for 500 kr eller noe, men annonsen ble avvist med begrunnelse at om jeg måtte ha kvittering som kunne bekrefte at de var ekte for at den var godkjent.

Etter tre flyttinger siden 2010 er det ikke lett å finne kvitteringer her i huset, med unntak av de elektroniske. 

Er disse ekte så er det gibortpris: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=313208449

 

Brillene var ekte, la de ut på sykkelbørsen og solgt på en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten tar skatteunndragelse seriøst, de tar imot tips her. Etaten har hovedsakelig taushetsplikt når det kommer til tips.

Det kan fort være at personen det gjelder gjør alt lovlig, og kun lyver i annonsene. Faktura peker litt i den retningen, men da bør kjøper få kvittering hvor det står spesifikt .mva-beløp. Mye indikerer at det bør gjennomføres ettersyn. Et tips bør inneholde Finn-profil, eksempler på kjøp/salg og en forklaring. Så vidt jeg har forstått har flere fått ettersyn pga. flipping da de ikke setter seg inn i regler, bevisst eller ubevisst.

For de som ikke ser noe galt med flippere som dette. Det er skatteplikt ved gevinst fra f.eks. aksjesalg, og "flipping" kan bli skattepliktig pga. grunner Gråstein nevner. Det er en grunn til at det eksisterer regulerte marked, og at regulering kan være vel streng. Flipping på en slik skala ødelegger for bedrifter, som må følge gjeldene regler. Bedrifter kunne gitt en garanti, og ikke bare en lovnad. Butikker kunne  gitt tilstandsrapport og garanti slik Bjerke Vintage & Pre-owned gjør, hvor de etter hva jeg forstår, selger hovedsakelig klokker for kunder. Dette for å unngå ekstrakostnad. Mange selger nå f.eks. brukte elsykler med tilstandsrapport. Det gjør handelen mindre risikabel for kunden.

For ordens skyld: Jeg sender ikke tips, men synes metoden ser suspekt ut.

Endret av Andreas
  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 time siden):

Ser ikke sånn ut.

 

Penjonert lærer er dårlig til å lese ser jeg. Fint at han er ærlig om at det er kopi, men det strider vel imot Finn sine regler? Når det i tillegg står at det er en kopi av original vare...el

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...