Gå til innhold

Gjerde ved Gjerdingen; hva gjør du?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Veien er stengt - rasfare

Flere av rutene jeg pleier å sykle går i retning Gjerdingen dam. Jeg pleier alltid å snike meg gjennom sikringsgjerdene og "fin-spasere/trille" forbi det verste strekket. Trekker alltid et lettelsens sukk når jeg er gjennom. (Selv om det oppleves lite dramatisk). 

Da jeg syklet Gjøvik - Oslo forleden dag la jeg merke til at store betongblokker nå var satt opp i tillegg ved sperringene. Kan ikke huske å ha sett dem på vei til Gjøvik noen dager tidligere. Jeg gjorde som jeg pleier; gikk rundt sperringene og så videre. Måtte lengre ut i grøfta for å komme forbi denne gangen og følte meg litt som en "ras-misbruker". Innbiller meg også at en annen del av grusveien også hadde rast ut...

Hva gjør dere andre? Sniker dere gjennom eller velger andre ruter? Har det vært et nytt ras der nå nylig? Bør man respektere sperringene? 

(spør for en venn) 😎

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Store Daltjuven, ved Karidalskrysset, kan en sykle opp Karidalsvegen til Snøploghøgda, og så ned Katnosveien til Gjerdingen. Endel høydemeter opp til Snøploghøgda. Alternativt inn fra Store/Vesle Sandungen.

Veien vises her på GaiaGPS.

Nå har jeg vært lovlydig og ikke brutt sperringene, men er det nok vei/jord til at de kan lage en ny vei? Det er vel enda en demning der, som sikkert krever litt kontroll, i tillegg til brukes vel Gjerdingen skole til etelleranent? Mulig sistnevnte står tom, men er jo et fint bygg, som sikkert krever vedlikehold. Kan kanskje være så lett at de ikke gidder lage ny vei, siden de foretrekker Katnosveien.

  • Thanks 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (40 minutter siden):

det er der Skillingsvegen møter Almedalsvegen. Rett etter Almedalsputten.

Derfor ble jeg noe forvirret og spurte, fordi både Norgeskart/Kartverket og Google Maps sier at krysset er melllom Skillingsvegen og Nordmarksvegen, ikke Almedalsvegen som i GaiaGPS. Men GaiaGPS er ikke alene om å kalle den for Almedalsvegen. Muligens er deres grunnlag OSM.
Her fra Norgeskart/Kartverket.

image.png.398d3fb30975e40d939d4d573dfb0317.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Det har vært litt forvirring angående hva som er Nordmarksvegen, f.eks. i tråden Hva heter Nordmarksveien. Må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hvordan den er delt inn. Kanskje det en gang i tiden var flere veier(veinavn), og så bare ble alt forenklet til en vei i kartet siden det uansett var hovedsakelig skogsvei?

Jeg har tidvis funnet GaiaGPS OSM til å være litt mer nøyaktig enn Norgeskart, men det kan være så lett at det passer bedre til det jeg ser etter. Jeg har Premium abb. hos Gaia og kan velge mellom deres kart og Norgeskart. Ofte viser deres OSM litt fler ruter/stier, mens Norgeskart kanskje fjerner litt "utgåtte" stier.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Nå har jeg vært lovlydig og ikke brutt sperringene, men er det nok vei/jord til at de kan lage en ny vei? Det er vel enda en demning der, som sikkert krever litt kontroll, i tillegg til brukes vel Gjerdingen skole til etelleranent? Mulig sistnevnte står tom, men er jo et fint bygg, som sikkert krever vedlikehold. Kan kanskje være så lett at de ikke gidder lage ny vei, siden de foretrekker Katnosveien.

Hvis du lurte på om det er lett å lage ny vei kan jeg avkrefte det. 

Betydelig arbeid som må til for å få dette sikkert.

Bildet er fra oktober i fjor, antagelig enda smalere der nå.

fare.jpg.6a0df24dba6223f1fc9814e11d47dd2a.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (10 timer siden):

Etter Store Daltjuven, ved Karidalskrysset, kan en sykle opp Karidalsvegen til Snøploghøgda, og så ned Katnosveien til Gjerdingen. (...) Alternativt inn fra Store/Vesle Sandungen.

Dette. Og takk for at du har videreført Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker! Skal få bidratt der igjen 🙂

Av kjedelige grunner er det en stund siden jeg har vært ved Gjerdingen, men har du tid og lyst, antar jeg at du fortsatt også kan ta denne omveien:

Fra det omtalte krysset ved Almedalsputten, følg Skillingsvegen opp til en avstikker med sti langs Fjellsjøen. Følg stien til Fjellsjøvegen.

Fjellsjen.jpg.691cdb42a4f0e4c4eb9cca0abb5b0668.jpg

Stien langs Fjellsjøen er ikke mulig å forsere på bukkestyresykkel og knapt på stisykkel, så du må ta sykkelen på skulderen og ha litt tålmodighet. Til gjengjeld finner du en perle av en rasteplass.

Komoot: Omvei Gjerdingen

  • Like 2
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på de bildene så ser det ut som det krever ganske mye jobb for å lage en ny vei der, og tviler på skogseier gidder det så lenge det eksisterer en annen vei. Det er vel ingen enkel mulighet å grave seg inn i bakken, for den ser bratt ut og jeg husker det var fin helning der. De kan kanskje gjøre som de gjorde litt over bommen med hammeren, grave ned og fylle på med store mengder stor kult, men tviler på at de gidder det før de eventuelt må inn med større maskiner relatert til skogdrift.

Ser jo ikke ut til å ha rast så mye mellom de to bildene, men hvis steinen en ser representerer fjell, er det kanskje ikke stedet en vil henge nestene gang det er kraftig regn eller en av søsknene til Hans er på besøk.

Notis: Linket denne tråden til innlegget mitt Turforslag-tråden. Antar det vil være til hjelp for mange.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt om veisperring: Kommer jeg forbi/over/gjennom/rundt uten å åle så gjør jeg nok det. Klatra muren mellom taurito og mogan feks.

Dog ringte jeg skytebas for klarsignal før jeg skulle jogge veien opp forbi skytefelt

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (1 time siden):

Kommer jeg forbi/over/gjennom/rundt uten å åle så gjør jeg nok det. 

🙂

Selv om jeg forsøker hardt å fremstå så snusfornuftig og pedantisk som mulig, er jeg også der. Med fare for selvskryt:

Forserte sperringer i fjellene nord for Tokyo og havnet på langt strekk med balansering på jordhylle over utrast vei. Var ikke særlig høy i hatten da jeg på samme strekk kom over advarsel om bjørn.

Klatret over låst grind nord for Madrid og innså for sent at jeg hadde havnet i beiteområde for spanske okser. Aldri har en så signalgul sykkel trillet så forsiktig forbi Ferdinand og brødrene hans.

Ignorerte advarsler om veiarbeid i Sverige og havnet på kilometervis med grov stein blant brølende anleggsmaskiner på hjul større enn sykkel og rytter. 

Balanserte med sykkel på skulderen over stålbjelker på bro under utbedring over vill elv vest på Island. Det ser jaggu mye høyere ut ovenfra enn nedenfra.

Trosset råd fra lokale og var i ferd med å legge ut på en elvekryssing på samme øy som visstnok skulle la seg gjøre på sykkel senere på året. Heldigvis stoppet en stemme i hodet meg og jeg unngikk å bli skylt ut i Atlanterhavet.

Og verst av alt: Syklet gjennom Burkittsville og innom Black Hills Woods i Maryland der alle vet at Blair Witch holder til. Bare flaks at jeg overlevde.

Så hvis noen spør, sier jeg ikke gjør det.

😀

  • Haha 8

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (2 timer siden):

Og verst av alt: Syklet gjennom Burkittsville og innom Black Hills Woods i Maryland der alle vet at Blair Witch holder til. Bare flaks at jeg overlevde.

Håper du var ditt ansvar bevist og hadde 360 kamera montert på hjelmen? Verden venter vel på en verdig oppfølger 🙂

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snek meg over for en tre uker siden. Det er ikke særlig skummelt om man ikke tenker på at det kan rase ut mer mens man går forbi det smaleste. Jeg er klar til slippe sykkel og klamre meg til steinmuren på innsiden. 

Håper "noen" får reparert den veien snart siden det er så klønete å kjøre rundt. Og forsiktig trippeing ødelegger forsøk på ny pers mellom Stryken og Gjerdingen. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (6 timer siden):

Jeg er klar til slippe sykkel og klamre meg til steinmuren på innsiden. 
 

Dette er en klassisk test på vanskelige og usyklbare traverser i Alpene; Plasserer du deg selv ytterst for å berge sykkelen, eller motsatt? (Her er det viktig å gjøre oppmerksom på The Rules #11)

 

  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...