Gå til innhold

Kameraoppsett for pendling (film dine egne nær døden opplevelser)


Anbefalte innlegg

Noen tips til videokamera for å dokumentere daglig pendling?

OK bildekvalitet, tåle regn og enten være enkel å lade eller vare lenge før lading.

Kamera både fremme og bak hadde vært en fordel. Helst ikke så sykt dyrt, for det er jo bare til dokumentasjonsformål av eventuelle folk som ønsker å miste lappen.. ikke noe jeg skal sitte og se ofte gjennom i timesvis, med andre ord.

Har lenge tenkt på at dette er noe «kjekt å ha», men slått meg til ro med at ikke trenger noe sånt siden jeg er hensynsfull og følger trafikkreglene. Så feil kunne jeg ta. Trodde jeg skulle dø i trafikken i dag. Hadde jeg hatt kamera er jeg sikker på at vedkommende hadde mistet lappen.

Lest anbefalinger Hero 6 eller 8, siden disse har loop funksjon.

Hjelmkamera? Montert på sykkel fremme og bak? 360 kamera på stang?

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne brukt mobiltelefonen hadde det jo vært flott 😀 Mulig jeg kan lete opp en spesiell dashcam kameraapp med «spionmodus», og et slags vanntett deksel? 😁

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt en del på at et setepinne-montert kamera er kanskje det beste, iaf hvis man bare skal ha et kamera. For meg på landeveien så er det straffepasseringer som er det verste. I England har de visstnok et nettsted hos politiet man kan laste opp slike klipp på så sendes det bare bot direkte etter en kontrollsjekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filmer noen hundre gigabyte med video i uka, og bruker en Gopro MAX montert på hjelmen. Kan nevne litt om fordeler og ulemper med det oppsettet.

Gopro MAX er et 360 kamera. Altså har det to linser, en foran og bak, som hver filmer litt over 180 grader i hver retning, og man får derfor filmet i alle retninger rundt seg. Fordelen med det er jo at man ikke er avhengig av å peke kameraet riktig for å få med seg noe, absolutt alt er dekket. Og så kan man bruke programvare/app etterpå til å gjøre 360-videoen om til vanlig video, og da peker/zoomer man i den retningen man vil filme. Det er jo en liten ulempe, at før videoen er brukbar for deling må man gå gjennom det steget med prosessering. Dessuten blir videokvaliteten så-som-så sammenlignet med en vanlig gopro. Den har jo typ 5k som dekker et lite område, mens her er det like stor sensor men som dekker 360 grader, så hver "grad" får færre piksler. Kan noen ganger gjøre det vanskelig å tyde skiltnummer osv på litt avstand.

Her er en video der jeg blir fysisk konfrontert fordi kameraet mitt ruller mens en fyr kjører ulovlig gjennom en gågate. Viser litt fordelen med et 360 kamera, jeg har fanget alt selv om kameraet sitter på en hjelm som henger på styret store deler av videoen. Et vanlig kamera ville nok bare filmet rett i asfalten og ikke fått med hvordan han holder meg fast.

Batteritiden er som andre actionkameraer, litt over 1 time. Så jeg har flere batterier jeg bytter mellom. Store videofiler, et 128 GB minnekort fylles på ca. 4 t. Det er på MAX ikke noe "dashcam" eller loop-recording mode, typ at den filmer og overskriver gammelt. Må manuelt slette opptak. Men man kan trykke på en knapp på goproen mens den filmer for å lage en "highlight", så jeg bruker det hver gang det skjer noe spennende, så da er det lett å finne frem blant 4t video etterpå, så ikke kjempestress. Vedlagt bilde viser hvordan jeg fra appen kan se at video nr2 har en highlight, og så kan jeg bare slette resten.

En MAX koster jo også ofte en del mer enn en gopro, men jeg bruker min såpass mye til annet også at jeg synes den er verdt det. Men jeg anbefaler den ikke nødvendigvis til andre. Bra fordi man får filmet alt, men mer styrete å redigere.

---

Jeg har også tidligere brukt tradisjonelle actionkameraer festet på styret, pekende fremover. Typ en Gopro Hero 4, og når den tok konken noe billig (Apeman?), som også fungerte helt kurant. Bedre kvalitet i mørket, og bedre kvalitet på det utsnittet de filmer enn MAX, men med ulempen at de ofte ikke fikk med seg hele situasjonen. Dashcam modus gjorde det litt mere set-and-forget, bortsett fra lading.

Det finnes også kameraer mer dedikert til formålet. Drift Innovation feks har en Ghost serie med betydelig lengre batteritid.

---

Ang montering har jeg jo min MAX på hjelmen, for da blir det bra filmet i alle retninger. Ulempen med det er at det ser løk ut. Samtidig opplever jeg jo at mange bilister ser kameraet og derfor oppfører seg litt bedre også, kanskje? Med et tradisjonelt kamera er fordelen med å ha det på hjelmen enda større, for det da peker dit man ser, i stedet for å kanskje miste viktige hendelser. Men det er deiligere å ha det på styret eller setepinne, altså...

---

Bare litt generell info, men gitt ditt bruk York ville jeg nok sett etter et billig actionkamera. Enten en brukt gopro10/gopro11/dji om du synes prisen er god, eller til og med noe offbrand kina ræl bare for å ha noe som filmer.

Screenshot_20240629_105437_GoPro Quik.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (15 timer siden):

I England har de visstnok et nettsted hos politiet man kan laste opp slike klipp på så sendes det bare bot direkte etter en kontrollsjekk.

Jeg har drømt om det samme her, for prosessen nå er enormt dårlig hos politiet.

Det må skrives som en ekte anmeldelse, og da følger det visse formkrav og formaliteter. Så ikke bare et "tips" man lett kan sende inn. Man kan skrive anmeldelsen hos politiet, men det enkleste er jo å skrive den hjemme og ta med for å spare to runder med køsitting der. Men den må uansett leveres fysisk, så da blir det minst ett oppmøte, trekke kølapp og vente på tur. Jeg må i tillegg få printet den en plass på forhånd.

De har heller ikke noe opplegg for å levere filer digitalt. Jeg har forsøkt å levere videofil på minnepenn sammen med anmeldelsen, men ikke alltid de vil ta den i mot, de sier heller at etterforsker tar kontakt senere. Noen ganger har det da fungert å sende dem en lenke til google drive når de tar kontakt, men ikke alltid de får til det, så da blir det å sykle på ny en plass med minnepenn.

Eller, som regel så får jeg en henleggelse før de har etterspurt videoen... Så da må man først klage på henleggelsen til Statsadvokaten om at de ikke en gang har sett situasjonen de henlegger, og kanskje påpeke at de ikke kan henlegge en sak mot kjent gjerningsperson basert på kapasitet selv om de prøver seg. Og så går det noen måneder og politiet spør om filen...

  • Sad 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (25 minutter siden):

Utrolig at det kan skapes slik flott filming med 360.

Ja, det er veldig mye kult man kan lage, siden de to linsene overlapper på en slik måte at stangen kameraet henger på kan redigeres bort. Her ser man på skyggen på bakken at jeg har en stang stikkende forover på styret, men du ser den ikke ellers.

360_1.jpg.883fc521e7fa460eb872f75febd6ad2c.jpg

Det gjør jo at en video filmet slik omtrent ser ut som du har et kameracrew.

Her er et eksempel på bruk på ski, der jeg holder en selfiestick+stav i samme hånd.

Så absolutt et veldig gøy kamera å ha i arsenalet. Om det er det beste til Yorks bruk (spesielt mtp prisen) er jeg mer usikker på, men kan anbefale det for noen som er interessert i å lage litt ulike videoer.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv dokumentert og lånt bort kameraet mitt til en lokal entusiast som skulle produsere eksempler av slik adferd. Det er ikke vanskelig å få fangst, for å si det sånn... Jeg har en gammel GoPro 9, og den er helt ok til dette formålet. Men hadde jeg kjøpt for å gjøre akkurat dette spesifikt hadde jeg kjøpt 360 kamera.

Dette er fra en test av jobbsykkelruta til fruen. (Hun lå rett bak, og neste bil i rekka viket ikke for henne del heller, antagelig inspirert av den første bilen.

 

 

  • Sad 1
  • Wow 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
York skrev (4 timer siden):

Da er GoPro Max bestilt. Tips til hjelmfeste? 😄

Fett, håper du blir fornøyd. Jeg har bare brukt de vanlige gopro hjelmfestene, med sånn sticky side man trykker mot hjelmen. Men om det funker kommer litt an på ventilene i hjelmen. Selv måtte jeg klippe litt i den klistreputa for at det skulle passe.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hva gjør dere med filmene dere lager ? legger dere dem ut på FB under egen bruker, fake bruker, på youtube, sender dem til politiet/sjåfør/arbeidsgiver/lokalavis?

Jeg har med blandet erfaring lagt ut tråder på youtube samt kontaktet arbeidsgiver. Noen gir etterykkelig F mens andre tar tak i problemet. Posten, Oda og hjemmehjelpen i nærområdet brukte gangveiene som snarveier og kjørte fort, det problemet er nå løst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

Hva gjør dere med filmene dere lager ?

Antar det kommer litt an på hva man vil oppnå. Om det er voksenopplæring av massene, en nyhetssak eller én konkret sjåfør som bør få smekk på fingrene.

For min del har det stort sett vært anonymt (da jeg noen ganger gjør litt på kanten aktivistgreier) på twitter. Der går ofte ting viralt, spesielt pga alle tullingene som skal inn og kommentere noe negativt om syklister og dermed sprer videoen til sine følgere igjen 👼 En fordel med twitter har vært at det da ofte snappes opp av journalister som lager sak på det. Men må si twitter har endret seg siste året, ikke lenger en kul plass, stort sett koko folk igjen der nå. Så poster mye mindre der nå. Fortsatt der jeg får mest traction (videoen over har noen få tusen views totalt på YT/bsky/Instagram, mens rundt en halv million på twitter. Selv om jeg mistenker twitter lyver på tallene sine genererte den iaf over tusen kommentarer der i går).

 

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...