Gå til innhold

Er den lette HT død?


Anbefalte innlegg

Hei,

Er på vei gjennom småbarnsfasen og ser noe lys i tunnelen.

Lyset her er noe mer sykling enn til og fra jobb. Var aktiv rittmosjonist med mange birkendeltakelser i tillegg til det meste annet som ble arrangert lokalt over 10-15år.

 

Solgte unna birkensykkelen for vel 4år siden og ser nå etter en ny.

Jeg synes å merke at den typiske birkenraceren (ht, sub9kg, kanskje stiv gaffel) så og si er fraværende på bruktmarkedet. 

Er denne kategorien utdødd? Er den erstattet av grævel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vil selge godsykkelen vet du. Kona sin HT med stiv gaffel (Scott 900 sl) 7,5 kg med stiv gaffel og en kg mer med demper. MIn S-Works epic er 2-300 g tyngre. 

Har kjørt Scott Spark 900 SL de siste årene på Cykelvasan, fungert helt topp. I år skal jeg gå tilbake til HT og se hvordan det går. Testet den i går på terrengpartiet i nordenden av Trysil-Knut rittet, og da var jeg omtrent 3 min raskere på HT enn på fulldemperen  (fra 13 min til 10 min). Mye bedre forhold i går enn da jeg syklet med fulldemper, men syns HT gir mer snert i tråkket. Fulldemperen kjennes mer ut som et lokomotiv som du bare kan peise på gjennom alt uten å stoppe. 

Men lenge leve HT.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at grunnen til at det ikke er så mange av de brukt:

-Det selges ikke mange dyre HT mer

-Mange av de som sykler Birken o.l. selger ikke den gamle da den i mange tilfeller er lettere og mer egnet enn de man får kjøpt nye nå.

-Gravelsyklene har tatt over en del av dette markedet. Blir ikke overrasket om det kommer nye HTer etterhvert som er mer beregnet til grus og ikke til terreng.

 

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tenker jeg med nostalgi tilbake på spesialbygget Scott Scale 700 RC Nino Schurter Edition 2014 på 7,5 kg med dempegaffel og det hele.

Solgte den videre til en sprek dame som siktet på edelt metall i Birken og andre ritt 🙂

For å skyte fra hoften:

Tror at det snart blir en ny vår for raske XC-sykler og -ritt. Gravel er nå så gjennomkommersialisert og mainstream at den som alle andre bølger vil nå et høydepunkt og siden falle. Gravelsyklene utvikler seg til å bli så lange, slakke og med så brede dekk at ringen snart er sluttet. Allerede for ti år siden visste vi at en lett XC-sykkel på mange underlag er like rask eller raskere enn en gravelsykkel.

Så kan vi nostalgikere fortsette med bukkestyre, men holde oss innenfor den klassiske krosstandarden på 33 mm 🙂

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne grafen gjelder omtrent alt, og jeg tror de fleste kan tenke seg hvor gravel er nå 🙂 

Ingenting imot det, men tror etterhvert at de fleste landeveissykler får klaring for 35mm ish og kan brukes til det meste. En god del av det som selges som gravel idag i massemarkedet har vel mer tatt plassen til hybrid som pendler.

Så får man kanskje en rendyrket gravel/monstercross/bikepacking klasse for skikkelig grove forhold. Jeg skal ikke ha, men når man ser de rendyrkede og superlette HTene, så frister det jo en del.

 

image.png.b2d31b9063a9996a805bfd2a6dad7c87.png

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lett halvdemper nå er ikke like lett som før. Momenter i tilfeldig rekkefølge:

29" ramme krever mer rør
29" hjul Mer dekk (evt slange)
Ingen bruker 1,9 dekk lengre. det er minst 2,25 og gjerne mer på nye sykler
Felgene er ikke 17 mm brede men 30. 
Lengre dempegaffel er tyngre. 
Gjennomgående akslinger gir høyere totalvekt
Senkepinne er tyngre enn ikke-senke
Elektroniske gir er tyngre enn mekaniske
De som kjøper dyr sykkel kjøper El eller fulldemper, så halvdemperene blir igjen på nivå to eller tre i dele og utstyrshierarki. 

Min Santa Cruz Highball karbon XL halvdemper med 120 mm gaffel, senkepinne, 2,25 dekk og noen lette deler rundt omkring veier 10,6 og det er helt OK for denne.
Prestisjemodellen med elektroniske gir  og senkepinne og den lettere ramma  ( i ukjent størrelse) er oppgitt til 10,09 kg. Så kan vi legge til 350 gram for pedaler, og kanskje 120 gram for flaskestativ og computerfeste. Og da er vi sannelig opp på 10,5 for den også. 

Men vi har altså en helt annen og voldsomt mye mer kapabel sykkel enn 10,0 kilo for 10.000 fra rundt årtusenskiftet. 
Så er det jo også  sånn at Birken-markedet har vært litt særnorsk, og ikke så mange utenlandske fabrikker gidder å holde seg med nulldempere med lette deler for å selge til de få som trenger ny hvert år. 

Vil man ha en kjempelett halv/nulldemper i dag er Finn eller ombygging nok veien å gå. 

LarsB
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_6662.jpeg.4d4000c17380b418bb66baf988c0754e.jpeg
Dangerholm får jo alt til å se Sexy ut.

Min far sykler rundt på min gamle cannondale Flash 29 på vel 9kg, nå med skjermer og plattformpedaler.

Men må det være så lett?

IMG_6665.jpeg.fb5947748aa0cde5432fc5862ab2ffc0.jpeg

Dette er en Rose PDQ 2 til 3k euro. Oppgitt til 10.8kg. Dropper. 120mm SID med 35mm innerbein. 67.5 graders styrevinkel og 480mm reach i large. Ikke mange år siden dette var laangt inn i stisykkelland geometrisk. Må være enormt allsidig, hadde gått for noe sånt heller en en superslanka om jeg skulle fyre opp dampmaskinen igjen. Birken? Flytsti? Tour divide? Rundbane? 
 

Tillegg; slått av @LarsB

Endret av Kopp
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (22 minutter siden):

IMG_6662.jpeg.4d4000c17380b418bb66baf988c0754e.jpeg
Dangerholm får jo alt til å se Sexy ut.

Min far sykler rundt på min gamle cannondale Flash 29 på vel 9kg, nå med skjermer og plattformpedaler.

Men må det være så lett?

IMG_6665.jpeg.fb5947748aa0cde5432fc5862ab2ffc0.jpeg

Dette er en Rose PDQ 2 til 3k euro. Oppgitt til 10.8kg. Dropper. 120mm SID med 35mm innerbein. 67.5 graders styrevinkel og 480mm reach i large. Ikke mange år siden dette var laangt inn i stisykkelland geometrisk. Må være enormt allsidig, hadde gått for noe sånt heller en en superslanka om jeg skulle fyre opp dampmaskinen igjen. Birken? Flytsti? Tour divide? Rundbane? 
 

Tillegg; slått av @LarsB

Problemet med en del av dagens HT er at de tar ikke all verdens utveksling. Jeg synes hvertfall å sykle grus med terrengutveksling er helt pyton

  • Like 4

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (34 minutter siden):

IMG_6662.jpeg.4d4000c17380b418bb66baf988c0754e.jpeg

Rålekker, men utenfor fin grus/sti ser den ut som en OTB-spådom. Litt hompetittenhei-sti, sliten kropp og et øyeblikks uoppmerksomhet; scorpion-move. Jeg har en helstiv mtb i garasjen, og det var tidvis en påkjenning å sykle litt hardt med den. Dog, større dekk hadde hjulpet, men den ble bygget i min verste weightweenieperiode (med det jeg forstod i ettertid var endel urasjonelle valg).

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (20 timer siden):

Problemet med en del av dagens HT er at de tar ikke all verdens utveksling. Jeg synes hvertfall å sykle grus med terrengutveksling er helt pyton

Jeg har et fleksibelt forhold til utveksling, og kan ikke si at 36/10 som største handicapper meg særlig. Ikke 34/10 heller egentlig. men nå sykler jeg jo (fortsatt/på nytt) en del uten gir og øver opp turtallsregisteret på den måten. 
Hvis man er en fintunet racingmaskin med smalt turtallsregister skjønner jeg at det kan føles annerledes. 

LarsB
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sepeda skrev (13 minutter siden):

Åpenbart inspirert av Dangerholm.

Back to the Future.

Tror folk vil elske det. Endelig kan man være kul igjen på grus med flatt styre uten å styre med slike krøllete hipsterstyrer 😄

Ha ha. Jepp. Nå står det gravel på ramma så da er det kult igjen. 😅

  • Haha 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at halve/hele forumet er på ferie og ikke får med seg dette avgjørende historiske øyeblikket når trenden snur. De kommer til å fortsette å kjøpe utdaterte gravelsykler med teite styrevesker som ingen trenger for å vinne Birken.

Jeg har forsiktig begynt å gjøre sykkelparken future proof.

perbl skrev (1 time siden):

Må man ha NSFW-kort shorts for å sykle på en sånn Dangerholm-ish sykkel?

Ja. Hjem og barbere deg.

  • Haha 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (7 timer siden):

Synd at halve/hele forumet er på ferie og ikke får med seg dette avgjørende historiske øyeblikket når trenden snur. De kommer til å fortsette å kjøpe utdaterte gravelsykler med teite styrevesker som ingen trenger for å vinne Birken.

De som fortsatt sykler med styrevesker er det uansett kjørt for. 😅

  • Haha 1
  • Sad 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (8 timer siden):

Den der skulle de bare kalt Unbound- eller Divide-edition så hadde salget eksplodert 🙂

99% av kjøpermassen har ikke hørt om  disse begrepene. Gravel har de fleste hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (4 timer siden):

Den var sjukt fet synes jeg. Men tenk så fet den hadde vært med bukkestyre! 

Ha ha. Det var tanken min også, bygget den om med bukkestyre. 🤪

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en HT til pappa på 77 her om dagen. Han har hatt en Trek 8800 med 26"-hjul, aluramme og diverse oppgraderinger (Stans/Dt-hjul, XTR 3x10, karbonstyre) i mange år. 
Han sykler grus og Grenserittet. Valget falt på en Cube Reaction C:62 med karbonramme og 12-delt XT/SLX/Deore-miks og Fox SC-gaffel. Den veide 10,6 kg.  Jeg satte på et Syncros karbonstyre fra en slaktesykkel i boden. Jeg kunne ha satt opp dekkene slangeløst, men det er ikke fattern i stand til å takle, så da blir det slanger. 😉 
Synes egentlig både vekt og utstyrsnivå var ganske så bra for prisen XXL skulle ha for den på salg. Det er noen år siden pappa kunne ha håp om å forbedre tiden sin i Grenserittet fra år til år, men jeg tipper han vil føle seg ganske mye tryggere på den nye doningen med fungerende gaffel og store hjul, enn på den omtrent tilsvarende lette/tunge sykkelen fra forrige tiår. 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte en HT til pappa på 77 her om dagen. Han har hatt en Trek 8800 med 26"-hjul, aluramme og diverse oppgraderinger (Stans/Dt-hjul, XTR 3x10, karbonstyre) i mange år. 
Han sykler grus og Grenserittet. Valget falt på en Cube Reaction C:62 med karbonramme og 12-delt XT/SLX/Deore-miks og Fox SC-gaffel. Den veide 10,6 kg.  Jeg satte på et Syncros karbonstyre fra en slaktesykkel i boden. Jeg kunne ha satt opp dekkene slangeløst, men det er ikke fattern i stand til å takle, så da blir det slanger. 😉 
Synes egentlig både vekt og utstyrsnivå var ganske så bra for prisen XXL skulle ha for den på salg. Det er noen år siden pappa kunne ha håp om å forbedre tiden sin i Grenserittet fra år til år, men jeg tipper han vil føle seg ganske mye tryggere på den nye doningen med fungerende gaffel og store hjul, enn på den omtrent tilsvarende lette/tunge sykkelen fra forrige tiår. 

Den høres jo knall ut!

Kikker etter noe tilsvarende, for så muligens sette på en stiv gaffel. Har ikke plukket opp at denne har vært på salg.

Har du link til sykkelen?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...