Gå til innhold

Vurderer ny landeveissykkel. Råd?


Anbefalte innlegg

Av forskjellige grunner vurderer jeg å kjøpe ny landeveissykkel. Planen er ikke å bruke den på grus, men heller ikke å sykle ritt. Pris: Mellom 25 og 40 k, med absolutt smertegrense på 50 k. Landeveissykling er sjelebot, trening og livskvalitet, og en god sykkel gjør alt enda litt bedre.

Unaas har blant annet en Wilier som ser bra ut, men samtidig skremmer en del énstjernes omtaler av firmaet litt.

Sykkelopplevelser har en ok Giant som kanskje tøyer budsjettet lovlig mye.


XXL har rett og slett en Ridley Noah (!) til anstendig pris, men den er kanskje vel ekstrem til morobruk? Eller snur jeg det helt på hodet nå?

Naturligvis har også Canyon forskjellige aktuelle modeller.

To andre muligheter er å kjøpe et ekstra hjulsett til min halvbra grusracer (noe som kompliseres litt av hjuldimensjon 650b) eller bare la være å kjøpe noe nytt, sjøl om det er upraktisk.

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de 3 ville jeg valgt Giant tror jeg hvis jeg skulle kjøpt over disk og geometrien passer, eventuelt Canyon eller Garda. Noah og TCR er vel hakket mer aggressive enn Garda.

Ridley Noah er en veldig kjekk sykkel men all den tid XXL akkurat har solgt Helium med 105 Di2 til 29000 så virker 37k for den Noah´n dyrt. Den har dekk som er livløse og forholdsvis tunge felger + forrige gen. 105. Det fremstår som meget dyrt. Les litt lang tids anmeldelse her; https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/road-bikes/ridley-noah-disc-essential-long-term-review 

Husk også at den har maks 28mm anbefalt bredde på dekk. Og nede bak så ble det uhorvelig trangt med gamle gp5000 og Syncros felger som jeg mener målte 20 eller 21mm innvendig. 

 

Med Garda så får du siste generasjon 105 men det er jo en litt annen sykkel enn de to andre du ser på. Til oppgitt pris så er det Aluhjul men er sikker på At Unaas kan gi deg en god pris på sine egne karbonhjul hvis det er ønskelig. Har  du en av Unaas avdelingene nært så hadde ikke jeg bekymret meg for å handle der. 

 

TCR har karbonhjul, di2 og greie dekk.  Av de 3 så har den også den fineste fargen i levende livet synes jeg. Eneste med den er at der bør det være prutningsmonn gitt att neste års ramme allerede er på full fart på vei inn og jeg mener Ultimate/sykkel.no nylig kjørte litt kampanje ut til forhandlerene sine med +/- 20% rabatt på lagermodeller av TCR. Største forskjellen kan summeres opp til helintegrerte kabler( pluss noen småe rammeforskjeller i layup, geometrimessig skal dem være like mellom denne og 2025 modellen som er på vei). Jeg ser Olympia har modellen med hakket "dårligere" hjul men med Ultegra di2 til 39990.

 

Ta en runde å prøv de forskjellige ville jeg gjort siden to av dem er vel mer rittracere for menig mann mens siste er litt mer avslappet geometrimessig men kan fint brukes til ritt fordet om hvis det skulle bli aktuelt i fremtiden 🙂 

 

Endret av SigmundS
28mm maks på noah
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for gode råd! Du har overbevist meg om at Noah ikke er helt i min gate, ikke minst gjennom den langtidstesten.

Wilier-en jeg lenka til, har Unaas-hjul. Med aluhjul er den 9000 kroner billigere. Så om du mener den ville vært et godt kjøp med aluhjul, er den kanskje et veldig godt kjøp til 37 k? Den er jo ferdig oppgradert. En fordel er jo også at den kan prøvesittes, kanskje også prøvesykles.

Sånn jeg har forstått det, har Wilier-en litt sporty endurance-geometri, og det kan muligens være det beste, siden planen er å bruke den fram til jeg er midt i 60-åra. Rittsyklinga har jeg nok lagt bak meg, skjønt en skal aldri si aldri.

Endret av lektoren
Hadde mer å si.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37k med Karbonhjul er sikkert ok pris det.

 

Ser Brik også har noen BMC på tilbud, blandt annet denne Roadmachine, som vel er den helt nye rammen. Kan jo være verdt en titt den også; https://birk.no/bmc-roadmachine-five-landeveissykkel

 

Det fremstår som om om du bor i gryta, jeg hadde tatt turen og prøvd dem, da vil du kjenne hva som føles rett for deg 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (1 time siden):

I den prisklassen du ser i bør man få 105 Di2 iallfall. 

Ja, men jeg vil nok foretrekke gode karbonhjul framfor Di2, og skal jeg ha begge, ser det vrient ut å komme under 45 k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i din situasjon i fjor, men hadde 40k som max. Skulle ha en godsykkel, ikke til ritt, men til gøy på landeveien.

Valgte å prioritere di2 framfor karbonhjul, og gikk for en Giant TCR 1 (dvs ikke pro). Jeg var for så vidt godt fornøyd med hjulene, men da jeg kom over en god deal på karbonhjul i vinter, valgte jeg å oppgradere.

Dvs: Godt fornøyd med sykkel og at oppgraderingsmuligheten var såpass enkel (kan også selge gamlehjula, men har valgt å ha de som backup inntil videre). 

Et tilleggsmoment i vurderingene (der alle vektlegger forskjellig) er i hvilken grad sykkelmodellen har egne proprietære løsninger: Lar setepinne, cockpit, etc seg enkelt bytte med andre standardløsninger.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (26 minutter siden):

Et tilleggsmoment i vurderingene (der alle vektlegger forskjellig) er i hvilken grad sykkelmodellen har egne proprietære løsninger: Lar setepinne, cockpit, etc seg enkelt bytte med andre standardløsninger.

Giant TCR er en super og allsidig landeveissykkel. Men den har større dimensjon på stem/kronerør-koblingen enn de fleste andre. Dette fremstår dermed bare tilsynelatende som standard. 
Når det gjelder proprietære setepinner er jeg tilbøyelig til i hvert fall å foretrekke ovale/d-formede pinner heller enn standard runde. Da slipper man i de fleste tilfeller å strule med å få setet rett. Helt til man sitter på et sete som i utgangspunktet ikke er rett da. 
Det beste hadde vært en bransjestandard for D-formede ikke-runde setepinner. 

Ville og ha vurdert BMC TeamMachine fra Birk: https://birk.no/bmc-teammachine-slr-five-landeveissykkel DI2 og fin ramme. Litt kjipe hjul, men ellers bra. På bildet har den mekanisk 105, men det står tydelig at den skal ha Di2. 
Strekker du budsjettet noe får du SRAM AXS: https://birk.no/bmc-teammachine-slr-four-landeveissykkel


Superior har også fin sykkel her: https://birk.no/superior-x-road-9-5-gf-landeveissykkel Den kan til og med ta 40 mm dekk ved behov, men er satt opp som en ren landeveissykkel fra start. Hverken akselavstand eller kjedestagslengde bærer noe særlig  preg av den ekstra dekklaringen. 

Giant TCR er som nevnt en super-sykkel i denne kategorien. Jeg vil tippe at den er den letteste av de tre nevnt her. Den er vel også den peneste? https://birk.no/giant-23-tcr-advanced-1-disc-di2-landeveissykkel 

Evt på Bull: https://bull-ski-kajakk.no/product/36502?in_stock[0]=1 der den er litt billigere. 

Passer du på Trek 54 får du både Di2 og karbonhjul hos Sørensen på utgående Emonda: https://sorensensykler.no/produkt/trek-emonda-sl-6-pro-105-di2-dnister-black-trek-black/  

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (32 minutter siden):

Giant TCR er en super og allsidig landeveissykkel. Men den har større dimensjon på stem/kronerør-koblingen enn de fleste andre. Dette fremstår dermed bare tilsynelatende som standard. 
Når det gjelder proprietære setepinner er jeg tilbøyelig til i hvert fall å foretrekke ovale/d-formede pinner heller enn standard runde. Da slipper man i de fleste tilfeller å strule med å få setet rett. Helt til man sitter på et sete som i utgangspunktet ikke er rett da. 
Det beste hadde vært en bransjestandard for D-formede ikke-runde setepinner. 

Helt enig.

Jeg hadde egentlig som utgangspunkt å gå for en sykkel med enda større grad av standardløsninger, men landet på at dette var forhold jeg kunne kompromisse på. Jeg kjenner meg selv nok til å vite at jeg ikke bytter stem/setepinne ofte, og at jeg derfor fint kan leve med begrensede muligheter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2023 Ultimate i fjor, som på høsten ble byttet til en 22/23 TCR. 


Geometrien på de to er ganske så lik (i alle fall i str L, som jeg har) og jeg likte Ultimate’n godt, men TCR liker jeg enda bedre. Den oppleves bare kvikkere, raskere og mer responsiv selv om den sikkert ikke er det. Men; if it goes - I go! 

Når det gjelder kronrøret, så er det som Øyvind påpeker, ikke tapered. Du må altså ha stem med 1 1/4’’ innfesting. Dette begrenser utvalget, men det er flere kvalitetskomponenter tilgjengelig i diverse nettbutikker. Også når det gjelder intgrert styre/stem, er det flere som leverer til 1 1/4’’: Giant selv, Canyon, Pro og EXS for å nevne noen. Så selv om det er mindre kurant dimensjon, er den langt enklere å tilpasse enn de fleste med smarte løsninger der framme. 
 

Et par sykler jeg ville sett på er Canyon Endurace og Merida Scultura (både race og endurance), sånn bare for å fylle på lista litt….
 


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (26 minutter siden):

Den oppleves bare kvikkere, raskere og mer responsiv selv om den sikkert ikke er det.

Med 10 mm kortere kjedestag på TCR enn på Ultimate, med dertil hørende kortere akselavstand, burde den være nettopp det.

Cycling Weeklys 2024's Top 5 BEST Road Bikes | Race Bike Of The Year 2024 er forresten verdt å se. Interessante kommentarer fra unge Joe Baker. Se særlig om den mest gøyale klassen, allsidige klatresykler, fra 09:40.

Savner fortsatt min fordums TCR Advanced 2013 😖

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tips og råd! Giant virker mer og mer interessant, om det da er mulig å finne den i riktig størrelse. Den litt dyrere varianten med karbonhjul som Sykkelopplevelser har, blir vel den jeg i praksis har mulighet til å se på. Det blir en liten runde når jeg er tilbake i Lillestrøm.

Jeg er 173 cm og har temmelig korte bein, så avhengig av merke bruker jeg mellom str 50 og 54, eventuelt S eller M.

Har sett litt på Canyon Endurance. Ser bra ut på mange måter! BMC kan også friste på mange måter, men det er dette med hjula, da. Men hjul kan jo byttes.

Jeg legger merke til at ingen anbefaler Wilier, og det sier kanskje noe uten at det blir sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (44 minutter siden):

 

Jeg legger merke til at ingen anbefaler Wilier, og det sier kanskje noe uten at det blir sagt.

Jeg tror mer det har med at det fleste her inne deltar på ett ritt i ny og ne og da gjerne vil ha litt sportsligere sykler . Ikke att Wilier er dårlige sykler, langt i fra men du sammenligner nesten to forskjellige typer sykler 🙂. Igjen, ta deg en runde og prøv dem så ser du hva som passer. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigmundS skrev (49 minutter siden):

Jeg tror mer det har med at det fleste her inne deltar på ett ritt i ny og ne og da gjerne vil ha litt sportsligere sykler . Ikke att Wilier er dårlige sykler, langt i fra men du sammenligner nesten to forskjellige typer sykler 🙂. Igjen, ta deg en runde og prøv dem så ser du hva som passer. 

 

 

Jeg skal absolutt ta meg en runde. Det med ritt- versus tursykkel bør jeg nok tenke grundigere på. Jeg kommer fra en Ridley Excalibur, så en tursykkel vil kanskje oppleves kjedelig.

Jeg har fått los på en TCR med Giant SLR 1 36 Carbon Disc hjul, men får dessverre ikke sett på den før om ei drøy uke. Er den fremdeles i butikken da, er jeg spent på å prøve den. Trur kanskje den kan være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemod Zachariassen skrev (28 minutter siden):

Med bruksmønsteret du beskriv, ville eg ha vurdert brukt sykkel med felgbrems. Plenty high-end til ein billig penge der ute.

Det ville absolutt vært det mest fornuftige, men fornuft er dessverre ikke min styrke. Følelser derimot, der er jeg god.

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg gikk nesten akkurat samme runden som deg med omtrent samme budsjett. 

Jeg endte nå med å gå for en Canyon Endurace til ca 30k og er superfornøyd. Den sykkelen ga akkurat den responsive følelsen men med litt snillere geometri kontra rittsykler jeg var ute etter også var ikke prisen så gal heller. 

Den kommer med nye 105 12-delt mekanisk og jeg har aldri hatt DI2, så for meg var ikke 10 000kr for batterigir verdt det, det vil jeg heller legge i et hjulsett. Jeg har heller ikke noe problemer med å justere mekaniske gir fra tid til annen. 

Hvis jeg skulle lagt litt mer penger hadde jeg nok gått for en Fara uten noen bedre begrunnelse enn at de er fine og støtte lokalt.. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg skal kikke nærmere på Canon Endurance igjen. Jeg er lite villig til å sykle på kjipe hjul, men det går naturligvis an å tenke litt lavere prisklasse på sykkelen og så legge til hjul etterpå.

Fara kan visst besøkes i Oslo, så det er mulig jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (12 timer siden):

Med 10 mm kortere kjedestag på TCR enn på Ultimate, med dertil hørende kortere akselavstand, burde den være nettopp det.

Cycling Weeklys 2024's Top 5 BEST Road Bikes | Race Bike Of The Year 2024 er forresten verdt å se. Interessante kommentarer fra unge Joe Baker. Se særlig om den mest gøyale klassen, allsidige klatresykler, fra 09:40.

Savner fortsatt min fordums TCR Advanced 2013 😖

Jeg sykler på den ennå. Nydelig Landeveissykkel😀

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (12 timer siden):

Jeg sykler på den ennå. Nydelig Landeveissykkel😀

Jo mer jeg leser om TCR, desto mer fristende virker den. Har vært i kontakt med forhandler og stikker innom der straks jeg kommer hjem fra ferie. Hvis jeg sitter skikkelig godt på den, er det meget mulig jeg kutter en del ned på antallet butikker jeg skal besøke, for den TCR-en jeg har kikka på, virker rimelig komplett. Prisen er også grei. Og jeg har av én eller annen grunn mer lyst på Giant enn på en del andre merker. Er nok noe med hvor solid og profesjonell produsenten framstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...