Gå til innhold

Ringvirkninger av kjedebytte


Soeder

Anbefalte innlegg

Byttet akkurat kjede og ser at bakgir ikke treffer 100% lenger og forgir sliter med å komme opp på storeskiva. Blir det litt annerledes spenning når man går fra >0,75 til <0,5?

Var rimelig sikkert på at jeg både målte og telte ledd riktig, men blir fort usikker når ting ikke er 100% etterpå 😅

Er Tiagra 10s med 50-34 og 11-36. 114 ledd (fjerna 2 fra 116):

20240627_1258222.jpg.a1419333d1dc70e8e15f74dd4e15d53b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var mer slitt enn 0,75% er det en fare for at du også bør bytte kassett. I værste fall også kjederingene foran.
De slites sammen med kjedet og det kan by på problemer med nytt kjede.

På ti-giret system har jeg praktisert å bytte i det slitasjen passerer 0,5%. Da har kassettene holdt veldig lenge for meg.

Kjederinger foran har jeg aldri byttet på grunn av slitasje. Det er blitt ny sykkel før det har vært aktuelt.

  • Like 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte med skrift ut ja. Er litt redd for at skifte er tynt litt lenge og at andre deler er slitt som du er inne på @Furu, men prøver meg med å legge på litt spenning først.

Alltid hatt angst for å gjøre vondt verre med girjustering, men tvi tvi 🤞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Mener ikke å stjele tråden din, moderator slett dette innlegget dersom det ikke høre hjemme her!)

Skjønner det er flere svar, hvor lang er et tau, mange veier til rom .. etc.

Men sånn omtrentlig hvor ofte skal kjede byttes? Hvordan merker man når dette begynner bli klart til bytte?
Om hvordan fungerer dette kjedemåler-verktøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du nødvendigvis merker så mye. Min sykling tilsier skifte en gang i året. Skal nok måle litt ofte etter >0,5 nå eller bare bytta da. Bytte kjede er grei skuring og kjekt å kunne.

Verktøyet fungere sånn at når 0,5 avstand (predefinert) ikke passer så er det <0,5 og ikke noe å foreta seg. Hvis det passer mellom leddene sjekker man med 0,75 og bytter ihvertfall hvis den sklir mellom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (På 29.6.2024 den 17.31):

Tror ikke du nødvendigvis merker så mye. Min sykling tilsier skifte en gang i året. Skal nok måle litt ofte etter >0,5 nå eller bare bytta da. Bytte kjede er grei skuring og kjekt å kunne.

Verktøyet fungere sånn at når 0,5 avstand (predefinert) ikke passer så er det <0,5 og ikke noe å foreta seg. Hvis det passer mellom leddene sjekker man med 0,75 og bytter ihvertfall hvis den sklir mellom.

Sjekket ut video av dette verktøyet, utrolig lett og praktisk i bruk, slikt må skaffes før neste sykkelsesong ASAP! https://bikeshop.no/park-tool/pt100242/park-tool-cc-32-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet

 

(Det morsomme av dette var at jeg hadde engang i tiden en Diamant XC der jeg kjørte FLERE år med samme kjede - tilslutt var tannhjula på bakgiret oppspist. Denne sykkelen var godt brukt med maaange km på, hadde decore-gir-system.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, afixy said:

Sjekket ut video av dette verktøyet, utrolig lett og praktisk i bruk, slikt må skaffes før neste sykkelsesong ASAP! https://bikeshop.no/park-tool/pt100242/park-tool-cc-32-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet

 

Gå heller for denne

https://bikeshop.no/park-tool/ptcc4/park-tool-cc-4-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet

Det er mer nøyaktig og gir riktigere indikasjon på slitasje.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 30.6.2024 den 21.32):

Gå heller for denne

https://bikeshop.no/park-tool/ptcc4/park-tool-cc-4-kjedemåler-kontrollerer-slitasje-på-kjedet

Det er mer nøyaktig og gir riktigere indikasjon på slitasje.

Arg, pakken min fra bikeshop er mottatt, angrer skikkelig jeg ikke bestilte kjedemåler! For vel legge inn en snarlig ordre med kjede, klosser og div snart.... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble brått mye bedre etter at jeg fikk kutta kjede og tredd det riktig 😆 Flaut at jeg har prøvd å finjustere dette uten å se det åpenbare:

Screenshot_20240725_061930_Snapchat.jpg.321b4006c1236e19105ccbedf284ef6d.jpg

Veit ikke om det påvirket frontskifter. Problem der gjenspeilet seg ikke ved reel bruk. Tror det bare var fra de største drevene bak at den slet, og det er ikke så aktuelt å skifte slik.

Fant forøvrig en side med kjedelengdekalkulator

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...