Gå til innhold

XT M8100 bremser - Luft eller defekt master sylinder?


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt kvelden på å forsøke meg på å sette opp Shigura bremser. Jeg hadde opprinnelig Magura MT5 og har byttet til XT M8100 hendel (helt ny).

Uansett hvor mye jeg lufter så kan hendelen presses helt inn til styret. Det kan selvfølgelig fortsatt være luft, men jeg synes ikke det kjennes sånn ut.

Om jeg trykker hendelen raskt inn så gir den motstand, men om jeg holder trykket så siger den sakte inn til styret. Det kan virke som om det er intern lekkasje i mastersylinderen så den ikke klarer å opprettholde trykket.

 

Er det noen som har erfaring med tilsvarende?

Se vedlagt video.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker helt klart som om det er lekkasje, ja.  Har hatt samme oppførsel noen ganger, lekkasje i nippelen som skus inn i hendelen har vært vanligst hos meg, niplene fra Uberbike holdt ikke tett, på tre forskjellige hendle,r pakningene fra Jagwire var ikke helt bra, (for Hope).  Om du ikke ser at det komme olje ut noe sted så kan det hende at den ender opp inni kabelen, mellom ytterkappe og trykkrøret.

Er det støttehylser i begge ender?  Banjoen på kalipersiden kan være litt trøblete, om man bruker Shimano sin slange, og man må evt bruke kobberskiver på begge sider av banjoen for å få det tett, siden Magura har bolt med mindre diameter enn Shimano, på kaliperen. Du burde se at det  pipler olje ut ved kaliperen, i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, ØysteinS said:

Det virker helt klart som om det er lekkasje, ja.  Har hatt samme oppførsel noen ganger, lekkasje i nippelen som skus inn i hendelen har vært vanligst hos meg, niplene fra Uberbike holdt ikke tett, på tre forskjellige hendle,r pakningene fra Jagwire var ikke helt bra, (for Hope).  Om du ikke ser at det komme olje ut noe sted så kan det hende at den ender opp inni kabelen, mellom ytterkappe og trykkrøret.

Er det støttehylser i begge ender?  Banjoen på kalipersiden kan være litt trøblete, om man bruker Shimano sin slange, og man må evt bruke kobberskiver på begge sider av banjoen for å få det tett, siden Magura har bolt med mindre diameter enn Shimano, på kaliperen. Du burde se at det  pipler olje ut ved kaliperen, i tilfelle.

Takk for svar.

Jeg klarer ikke å finne noe utvendig lekkasje, men lekasje inn mellom ytterkappe og trykkrør skal jeg sjekke! Men det ser ikke ut som om oljenivået synker når jeg trykker inn bremsen, som taler for at det ikke er ekstern lekkasje.

Jeg benytter eksisterende Magura slange og banjo på kalipersiden, så det er urørt. På hendel-siden leste jeg meg frem til at Magura "barb" og Shimano "Olive" skulle være en god kombinasjon siden jeg bruker Magura slange...

Om jeg ikke finner lekkasje inn i bremseslangen får jeg prøve meg på reklamasjon på hendelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte om på slangene, dvs skru inn slangen fra andre kaliperen på problemhendelen, sånn at du kan bli mer skråsikker på om det er slange/kaliper som lekker, eller om det er inni hendelen.  Jeg fant jo aluminiumspon inni den lekkasjebefengte Shimanokaliperen min, så det kan jo være noe snusk inni hendelen, også.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra videoen ser det mest ut som det er lekkasje rundt mastersylinder/stempel i bremsehendelen syns jeg, men jeg har ingen erfaring selv. Når håndtaket går såpass fort helt inn burde du se olje som pipler ut hvis det er en lekkasje mener jeg, og hendelen bør da ikke kunne resettes mange ganger.

Jeg hadde et litt lignende problemer på komplette SLX bremser av samme serie, på nesten ny sykkel. Når sykkelen stod/hang opp ned, så kunne jeg klemme håndtakene langt inn/helt til holken, men når jeg pumpet så tok de lengre og lengre ute og ble bra en stund. Lufting løste det problemet. Det var slitsomt med bremser som plutselig ikke virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, rokkitan said:

Fra videoen ser det mest ut som det er lekkasje rundt mastersylinder/stempel i bremsehendelen syns jeg, men jeg har ingen erfaring selv. Når håndtaket går såpass fort helt inn burde du se olje som pipler ut hvis det er en lekkasje mener jeg, og hendelen bør da ikke kunne resettes mange ganger.

Jeg hadde et litt lignende problemer på komplette SLX bremser av samme serie, på nesten ny sykkel. Når sykkelen stod/hang opp ned, så kunne jeg klemme håndtakene langt inn/helt til holken, men når jeg pumpet så tok de lengre og lengre ute og ble bra en stund. Lufting løste det problemet. Det var slitsomt med bremser som plutselig ikke virket.

Mine er nøyaktig på samme måte fortsatt hvor jeg hver tur må bremse opp bittet selv etter splitter ny Galfer skiver og klosser. Det virker også som det fortsatt er en ørliten lekkasje fra kalipere ettersom det er redusert bitt og piping uten at jeg har klart å oppdage olje selv med papir. Personlig er jeg dritt lei Shimano bremser da jeg ikke har lyst til å ha denne usikkerheten hengende over meg hver tur hvor jeg må bare håpe at bremsene kanskje fungerer neste turen også.

Neste sesong blir det komplette bremser fra annet merke, og denne gang skal det være mulighet for å handle alt av deler. Tragisk at Shimano er så udugelig på dette selv etter så mange år med samme tilbakevendende problemer. De er blitt et bruk og kast merke, og personlig nekter jeg å støtte slik tull lenger.

 

OneUp er et merke som fortsatt gjør mye rett i denne bransjen, med deletilgang, instruksjonsvideoer, enkelhet ved service av deres produkter osv. Jeg vet at disse ikke lager bremser, så det er deres økosystem jeg sikter til som Shimano burde se nærmere på da de er helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hayes Dominion gjør det veldig bra i tester, og såvidt jeg vet får du kjøpt mye reservedeler. Dessverre er det såvidt jeg vet bare JBS Sport som selger de i Norge, men de var greie å handle med. Kanskje sykkelkomponenter eller bikeshop leser dette og bestemmer seg for å ta de inn? Det hadde vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...