Gå til innhold

Hjelp! Jeg bygger min første sykkel.


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter 10 år har jeg endelig bestemt meg for å bytte ut sykkelen jeg egentlig aldri har blitt helt komfortabel med, med noe helt annet.

Jeg har knapt rørt en sykkel med moderne geometri, min 10 år gamle Cube Stereo 160 27,5" føles for høy, for kort, for tung, for myk, for grønn osv osv.

Jeg vil nå ha noe yngre og lettere med mer moderne former og litt mindre fett bak. Sykkel altså.

 

Jeg har nå helt uten begrep om hva jeg gir meg ut på kjøpt meg en hardtail-ramme som til slutt skal bli en "budsjett" allrounder med 27,5 hjul. 

Etter mange timer med tenking og måling uten å egentlig bli særlig mye klokere hoppet jeg i det og bestilte en Banshee Enigma i medium. For et smykke!

Jeg har aldri bygd en sykkel men jeg er handy, har ok pågangsmot og har min egen furtebu

Hvor ille kan det gå liksom?

Planen er å bruke cuben som donor så langt det lar seg gjøre, men her stopper det for min del..  hva kan egentlig brukes videre? 

Hvilket kranklager bør jeg velge, kan bakhjulet bygges om til Boost osv?

Spesialverktøy?

Styre, stem, bremser og gaffel er greit nok(enda..) 

Er en byggetråd av interesse?

Kom gjerne med tips og innspill! 

Rammen kommer forhåpentligvis om 2 uker.

https://www.bansheebikes.com/enigma#enigmageo

 

 

 

 

 

 

17194368050867952949640732118754.jpg

Enigma+Side.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enigmus skrev (6 timer siden):

vil det si at RS Pike'n vil passe rett inn?

Det må vel dunkes løs en lagerbane fra Pike’n først, og så må nedre lagerbane eller «crown race» på fagspråket, dunkes på plass. Dette er spesialverktøy, men alle sykkelverksted har og gjør jobben på ett minutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (45 minutter siden):

Det må vel dunkes løs en lagerbane fra Pike’n først, og så må nedre lagerbane eller «crown race» på fagspråket, dunkes på plass. Dette er spesialverktøy, men alle sykkelverksted har og gjør jobben på ett minutt. 

Takk for svar! 

Alt jeg vet om BB er "73mm threaded"

Vil det si at dette er en match?

https://bikeshop.no/sram/006418015000/sram-dub-bsa-68-73mm-kranklager-dub-bsa-gjenger-68-73mm 

Og da er dette såvidt jeg forstår full klaff med både bakhjul og lager?

dette https://bikeshop.no/sram/007918076000/sram-nx-eagle-dub-komplett-gruppe-sort-170-mm-dub-32t-11-50t

 

Noen som har tips til hjulsett forresten? 27,5" 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arve said:

Det må vel dunkes løs en lagerbane fra Pike’n først, og så må nedre lagerbane eller «crown race» på fagspråket, dunkes på plass. Dette er spesialverktøy, men alle sykkelverksted har og gjør jobben på ett minutt. 

Akkurat dette gjør jeg helt uten spesialverktøy. Hvis ikke flat skrutrekker og en plankebit faller innenfor den kategorien da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (7 timer siden):

Akkurat dette gjør jeg helt uten spesialverktøy. Hvis ikke flat skrutrekker og en plankebit faller innenfor den kategorien da.

Jeg har prøvd på den måten, og splittet biten jeg dunket på plass (sikkert dårlig kvalitet) og ellers opplevd mye frustrasjon (sikkert dårlig teknikk). Riktig verktøy er halve jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer komplett gruppe fra Shimano, men blir det litt kjipt å putte SLX på denne?

Føler den trenger XT, men er den ekstra kostnaden verdt det?

 

Er det vanlig å sende en liste med deler på epost til diverse forhandlere for å be om et tilbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra Deore og opp hos Shimano har vel blitt relativt bra etter hvert? Hadde ikke nølt med SLX!

Tvilsomt noen slår bikeshop/sykkelkomponenter særlig mye på pris i Norge, men det er jo noe med å støtte sin lokale sjappe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte hjulsett DT-Swiss nå, med Shimano Microspline, så da blir det i alle fall 12-delt. 

Får se om det blir noe herk med posten når de kommer før jeg bestiller mer derfra.

Syns SLX ser bra ut, det skal jeg sove på.

Det er viktig å handle lokalt, men ikke for enhver pris.

Da blir det vel 73mm Hollowtech kranklager også(?)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, dette blir jo ikke budsjettsykkel.

Har bestilt:

SLX drivverk 1x12 med XT shifter pga triggeren.

Marzocchi Bomber Z2 150mm

Magura MT7 HC bremser og skiver

Kranklager Hollowtech 2 

Ergon sete.

Så da blir det vel egentlig bare styret som blir med fra gamlesykkelen.  

Spørs om navnet på tråden må endres til "Hjelp, jeg bygger sykkel av et sykkelstyre"

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bytter ut styret med et bedre må du ta det gamle og enten kaste på sjøen, eller bygge om til latmannsarm. 
Du vet nå at deler du har liggende er skikkelig dyrt. 

LarsB

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå ble jo selvfølgelig denne tråden helt avglemt, sykkelen er ferdig og har fått kjørt seg litt.

Selve monteringen tok vel knappe 5 timer og alt er strammet med korrekt moment og loctite eller grease alt ettersom.

Den ble alt jeg ønsket meg (allikevel får den av en eller annen merkelig grunn ikke stå inne i stua..) 

Leken og lett samtidig som den sluker unna alt jeg har pekt styret mot. 

Merker faktisk at fleksen i ramma tar mye støt, mye mer effektivt enn hva jeg hadde trodd.

Speclist;

Shimano SLX gruppesett med XT trigger(quickshift) og XTR girwire/strømpe 1x12

Ergon S/M Enduro sete

KS Lev Si jukkepinne m southpaw hendel (brainfart gav feil str på klemma, så har foreløpig brukt 2cm av noen fatpaws for å få den til å sitte)

Magura MT7 PRO HC bremser, 200 foran og 180 bak

Renthal Apex 30mm stem

Newmen Evolution 800 styre kappet til 780mm 40mm rise

Ergon grips

Spank Spoon reboot flats 

Grown bashguard

DT Swiss E1900 Spline hjul

Wicked Will 27,5x2.6 foran og bak, tubeless med Chris King ventiler og Holeshot guffe

Schlamm Maori mudguard

Hollowtech 2 kranklager

Marzocchi Bomber Z2 160 gaffel.

Totalvekt 13,1kg  totalkost ca 5000.- 

Joyfactor 10/10

 

Lakkering av smådeler som bremseadapter, setepinneklemme, bashguard og kalipperdetaljer tas i vinter, hadde ikke tid/lyst til å vente på lakkering og tørketid nå. Blir en slags lillafarge på disse også. Vil ha litt farge på den uten at det blir for mye av det gode.

Skal få tatt skikkelige bilder ila dagen, kom på tråden mens jeg sitter på badeland å venter på kidsa.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...