Gå til innhold

Titanramme - gravel


Anbefalte innlegg

Hei,

Har virkelig fått sansen for titanrammer, de er veldig lekre. Har sett det er flere titansykler her på forumet. Leker litt med tanken om å prøve å få tak i en ramme på salg og sette sammen en sykkel etter ønskede spesifikasjoner.

En ting som jeg tiltrekkes av med titan er at rammen varer "evig". liker også lite vedlikehold😃 i den forbindelse tenkte jeg å høre med folket om der har, eller vurdert, å bygge gravelsykkel med Rohloff eller Pinion, med beltedrift? Eller blir sykkelen fort tung og tung-syklet med disse drivlinjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på Rohloff og Pinion, både med kjede og beltedrift 😀 Vekt på Rohloff mener jeg å huske ikke var så veldig annerledes enn derailleur når du ser på hele pakken. Største ankerpunkt er at det koster, og at man trenger spesielle girhendler

Begge har litt dårligere effisiens enn derailleur (har sett noen tester som viser at Rohloff har bedre effisiens i ett av girene, må nok være det som er direktedrift). Pinion mener jeg å huske hadde ganske dårlig effisiens. 

Til terreng har tyngdepunktet litt å si, så pluss til Pinion der. På heldemper gir Rohloff mer ufjæret masse (ulempe), men det er vel ikke relevant på grussykkel?

Tror kjededrift vil gi litt bedre ytelse, men belte frister pga trenger ikke smøre og lettere å rengjøre 🙂

  • Thanks 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt teoretisk, men her er en graf fra en test

IMG_6844.jpeg.0f7d8b923d237f72dcfdacecc20b3352.jpeg

derailleur ca. 96%
ettgir 97%

Rohloff, mørkeblå (92-97%?)

Pinion, turkis (89-93%?)

Hvor merkbart det er i praksis er noe jeg har lurt på 🤔 Selv om singlespeed er mest effisient mekanisk, så er det jo sykt tungt å sykle på bare giringen er litt off 😁 

Når kjedet er dårlig smørt (når, ikke hvis? 🤭) går sikkert disse tallene ned. Hadde vært interessant å se hvordan kjede vs belte yter over tid i realistisk bruksscenario 🙂

Fant bildet her: https://www.cyclingabout.com/speed-difference-testing-gearbox-systems/

  • Like 1
  • Thanks 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å smøre og rengjøre hører jo oljealderen til? Med voks er det elementet fjernet, og en kan gå for tradisjonell trådløs giring 😎  men en stor tommel opp til titan sykkel, jeg bygde min i vinter, og jeg sitter stort sett  noen minutter etter hver tur når jeg kommer hjem  å smiler av min egen sykkel❤️

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert det greieste det ja, blitt bare så opptatt av lite vedlikehold😆 Men jeg har ikke tenkt meg så langt som halve jorden rundt en gang, og tilbake😉

Så tradisjonelt kjede og gir er sikkert det beste og billigste ja:-)

 

Hva tenker dere erfarne rever er fordelene med titanramme?

Eventuelle bakdeler vs alu eller carbon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er å kjøre belte på rohloff må du vel ha en ramme som kan deles et sted for å få beltet over chainstay? Det har i alle fall vært min forståelse av begrensningene om man skulle bygge om sykkel til det. Med kjede skal det være uproblematisk med Lynskey etc.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noe erfaren rev på titan, men jeg valgte det nå når jeg skulle bygge en bikepacking sykkel. Jeg har vesker stående permanent på, og da er en nesten garantert skrubbsår på karbon.  Det er også noe med følelsen av robusthet som gir trygghet når sykkelen er fullastet.  Og at den vil tåle steinsprut på grove stier godt. Pluss det estetiske er for meg svært tiltalende med slanke rør og pene sveiser og litt mere særegenhet enn masseproduserte hyllevarer. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gates beltene kan ikke deles, og er det mest kjente beltet. Veer er et belte som kan deles og dermed brukes på «tradisjonelle» rammer, men de skulle nå komme med et udelelig belte. Blir skjøten et svakt punkt?

Godt poeng at Rohloff kan brukes med tradisjonelle rammer, mens Pinion trenger spesielt krankhus.

Noen spesielle rammer kan brukes med belte uten splitt i setestag eller kjedestag (beltestag?), men det er kanskje litt spesielle tilfeller. DBS Monostay for eksempel 😛

  • Thanks 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 timer siden):

Jeg er på ingen måte noe erfaren rev på titan, men jeg valgte det nå når jeg skulle bygge en bikepacking sykkel. Jeg har vesker stående permanent på, og da er en nesten garantert skrubbsår på karbon.  Det er også noe med følelsen av robusthet som gir trygghet når sykkelen er fullastet.  Og at den vil tåle steinsprut på grove stier godt. Pluss det estetiske er for meg svært tiltalende med slanke rør og pene sveiser og litt mere særegenhet enn masseproduserte hyllevarer. 

Spennende!

Hva slags ramme og deler valgte du?

Har planer om at denne sykkelen skal være en allrounder for meg, inkludert pendling. Og det er mye av grunnen til at jeg tenker titan, at den skal tåle alt som hives på den, inkl saltet veier….

Hvor mye ble din doning veid til når du ble ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke noe spesielt med Titan. Men som det er nå syns jeg faktisk at det er akkurat den sykkelen som gir mest flyt. På en virkelig lang dag tror jeg det er den som er raskest. Det er nå to år siden jeg tok i bruk min Stribe Juno og jeg har syklet 32000km og i 20 forskjellige land med den. Men karbon er jo bra det og.. Når det gjelder å tåle salt mener jeg egentlig at karbon er like bra. Men nå har Stribe tilbud på rammesettene 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (8 minutter siden):

Det er egentlig ikke noe spesielt med Titan. Men som det er nå syns jeg faktisk at det er akkurat den sykkelen som gir mest flyt. På en virkelig lang dag tror jeg det er den som er raskest. Det er nå to år siden jeg tok i bruk min Stribe Juno og jeg har syklet 32000km og i 20 forskjellige land med den. Men karbon er jo bra det og.. Når det gjelder å tåle salt mener jeg egentlig at karbon er like bra. Men nå har Stribe tilbud på rammesettene 😉

Ser at Stribe ikke kommer i strl. xxl. Jeg er en lang mann og kunne tenkt meg titan selv, men størrelsen gjør meg litt skeptisk. Hvordan opplever du geometrien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (29 minutter siden):

Det er egentlig ikke noe spesielt med Titan. Men som det er nå syns jeg faktisk at det er akkurat den sykkelen som gir mest flyt. På en virkelig lang dag tror jeg det er den som er raskest. Det er nå to år siden jeg tok i bruk min Stribe Juno og jeg har syklet 32000km og i 20 forskjellige land med den. Men karbon er jo bra det og.. Når det gjelder å tåle salt mener jeg egentlig at karbon er like bra. Men nå har Stribe tilbud på rammesettene 😉

Her er det jo litt motsetning i første setning mot de to neste setningene😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (1 time siden):

Det er egentlig ikke noe spesielt med Titan. Men som det er nå syns jeg faktisk at det er akkurat den sykkelen som gir mest flyt. På en virkelig lang dag tror jeg det er den som er raskest. Det er nå to år siden jeg tok i bruk min Stribe Juno og jeg har syklet 32000km og i 20 forskjellige land med den. Men karbon er jo bra det og.. Når det gjelder å tåle salt mener jeg egentlig at karbon er like bra. Men nå har Stribe tilbud på rammesettene 😉

 De rammene så jækla bra ut, men tror ikke jeg fikk opp noe tilbudspriser…..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1482 skrev (2 timer siden):

Ser at Stribe ikke kommer i strl. xxl. Jeg er en lang mann og kunne tenkt meg titan selv, men størrelsen gjør meg litt skeptisk. Hvordan opplever du geometrien?

Den er litt mer landeveisaktig enn de mest slakke grussyklene. Tror det er en sånn tabell der du kan sammenligne med det du har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trof folk om å bestille titanramme etter egne specs fra Kina da? Da kan man vel også få splitframe om ønskelig, og kjøre beltedrift om det er ønskelig.

Mener vel at man ikke behøver å gå med planer om jordomsykling for å velge beltedrift, om man vinterpendler her i Oslo saltes det jo som ville helvete i alle fall,og belte vil sannsynligvis redusere vedlikeholdsbehovet betydelig. Voks er fint, men forhindrer vel ikke akkurat at kjedet ruster?

Men ser jo at belte sikkert ikke er nødvendig på Vestlandet der eventuelt salt regner vekk på 0,svisj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har voks gått supert i vinter, men jeg lagrer sykkelen varmt, skyller av på jobb når det har vært ille og tørker fort over med litt tørkepapir før jeg går opp i garderoben. Ja og EPT kjede.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre vedlikehold med belte men ALT av deler er ukurrant da.

Kjede er 150 kr på enhver sportsbutikk omtrent, enten vokse eller kjøre jevnlig på med olje for vått vær. Varmtvann i bærbar høytrykksvasker hvis man ikke har det tilgjengelig etc. Har nettopp solgt min titansykkel, selve rammen er det null ting å tenke på, genialt å tørke av med wipes for rustfritt stål. Ellers ganske normalt vedlikehold.

Har brukt min til daglig pendling en god del år, hele året og gjennom Oslo sentrum.  Hatt den ti år totalt, og ikke byttet noe sentrale deler utenom litt kabler, klosser, kjede og kranklager, deler som ikke koster allverdens og enten tas på et par timer på verksted eller over 2-3 øl i garasjen. Greit å ikke blande apokalypsenivå driftsikkerhet, og normal driftsikkerhet.

Heltrukne kabler, litt deler laget for mye støv og drit, og jevnlig vasking så tåler nok sykkelen det meste uten at man skal ha noe Petter Smart-løsninger som du bruker år og dag å finne deler til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (13 minutter siden):

Mindre vedlikehold med belte men ALT av deler er ukurrant da.

Kjede er 150 kr på enhver sportsbutikk omtrent, enten vokse eller kjøre jevnlig på med olje for vått vær. Varmtvann i bærbar høytrykksvasker hvis man ikke har det tilgjengelig etc. Har nettopp solgt min titansykkel, selve rammen er det null ting å tenke på, genialt å tørke av med wipes for rustfritt stål. Ellers ganske normalt vedlikehold.

Har brukt min til daglig pendling en god del år, hele året og gjennom Oslo sentrum.  Hatt den ti år totalt, og ikke byttet noe sentrale deler utenom litt kabler, klosser, kjede og kranklager, deler som ikke koster allverdens og enten tas på et par timer på verksted eller over 2-3 øl i garasjen. Greit å ikke blande apokalypsenivå driftsikkerhet, og normal driftsikkerhet.

Heltrukne kabler, litt deler laget for mye støv og drit, og jevnlig vasking så tåler nok sykkelen det meste uten at man skal ha noe Petter Smart-løsninger som du bruker år og dag å finne deler til.

Kjøpte du deg igjen en ny titansykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ennå, men den gikk ut døren i går, og jeg har allerede tittet litt 😄 

Men da kunne jeg kanskje tenkt meg noe monstercrossakritg til lengre turer.

Var en One-One Pickenflick jeg hadde, de var veldig tidlig ute med grussykkel, men QR bla som er litt irriterende.

Har gått over til karbon nå. Lite pendling pga små barn og mer finværssykler om dagen, ikke at jeg er redd for at en karbonsykkel tåler det heller. PlanetX hadde akkurat salg på titanrammer, noe igjen fortsatt, men ikke i min størrelse (XL). Jeg la vel ut link her også, men var dum nok til å ikke kjøpe en ny versjon når de var på lager. 

De har bare small igjen, er vel Waltly som lager de visstnok, men 500GBP er ikke dårlig pris i det hele tatt. 

https://www.planetx.co.uk/products/planet-x-tempest-titanium-gravel-road-frame-1

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, morro😀

Spennende å høre hva du går for etter hvert og hva slags komponenter du ønsker.

Jeg har aldri bygd sykkel selv, men virker spennende og veldig lærerikt, også med tanke på generelt vedlikehold.

Virker som det er flere som synes titan-bygg er fint. Så kjør på med tanker og meninger !

 

Den PlanetX ramma får en vel til under 10K ferdig momset inn ser det ut til, så om det er en bra ramme er det jo fin pris!

 Regner med det er salg på rammene i blant? Så får vi bruke tiden godt til å speide etter bygg og deler.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...