Gå til innhold

Konvertering av fulldemper til neste generasjons bruker


Anbefalte innlegg

Fruens 2014 Nomad C skal konverteres til "ny" fulldemper til arvingen som er av samme årgang.

Det er foreløpig en litt stor sykkel i størrelse medium, men neste generasjon gror godt i høyden og er nok ikke langt igjen til det blir mulig å bruke, tipper vi er i full gang neste år.

Har så langt satt på lettere oppsett med TPU slanger og lettere dekk. Stem kortet ned til 40mm. Styrebredde kappet, bremser justert, tynnere holker. Har beholdt 180mm skivene, men det blir kanskje for mye bitt for en relativt lett rytter?

Men hva mer?

Den har en Pike med Charger/RCT3 innmat foran (tror jeg). Hvordan er disse å få justert for lettere ryttervekt? Med "alle" gaffelleverandører i stallen blir det (for) mye å holde oversikt over.

GXP kranksett i 175mm. Litt mye å kaste et nytt kranksett på den, men 175 er jo voldsomt da.

RS Monarch Plus bakdemper.

 

Alle tips mottas med takk!

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaffelen er det ikke så mye å gjøre med. Gammel fjær, meh demper uten særlig tunemuligheter. 

Bakdemper kan tunes ned med shims. Er nok noen tråder om shimtuning av Monarch plus på MTBR. 

Finn stem på 31-32mm. Chromag og Race Face har det.

Med mindre arvingen har vokst i harkjør og muskler innen den tid, vil sikkert et XC-hjulsett være mer riktig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se om det dukker opp et rasende billig 31-32mm stem, inntil videre får 40mm duge.  Men et XC hjulsett kan nok være en bra ting ja. Får veie det jeg har nå og se hvor mye det er å hente.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe spesielt mye  styr å tune Charger 1.

Har da gjort dette etpartre ganger.  En gjeng med skiver inni der, åtte store var det på min Pike i sin tid, og tar man ut f.eks to eller tre av disse , så blir det en del snillere HSC.  HS-Rebound kan så vidt jeg husker også tunes, men er ikke skråsikker.

Jeg har pellet i stykker charger 2, fra Pike, nylig, og greia med den er at den er billigere bygd, og mer rælete, og bedriten å mekke på. Og f.eks utligjengelig reservedelsblære om man har uflaks. så Charger 1 er klart å foretrekke i mitt hode, framfor v2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Vi beveger oss fort over i et landskap med litt modifikasjoner. Jeg får sjekke litt nærmere hvordan status er på denne før jeg går berserk og åpner opp. Må uansett ta en service og skifte litt pakninger og sånt så får se om jeg kaster litt penger på den eller om jeg ser om det finnes noen alternativer.

Med såpass liten rytter så kunne jeg kanskje kommet unna med å droppe ned til en 140-150 gaffel og 160 krankarmer uten at det blir heeelt håpløst ?

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har minst en tråd der kranker til barn har vært tema. 
Det har vært linket til noen fra Aliexpress som så ganske ok ut til en rimelig penge. 

Jeg er visst ikke venner med søkefunksjonen akkurat nå. Men det er her et sted. 

 

 

ØarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Vi har minst en tråd der kranker til barn har vært tema. 
Det har vært linket til noen fra Aliexpress som så ganske ok ut til en rimelig penge. 

Jeg er visst ikke venner med søkefunksjonen akkurat nå. Men det er her et sted. 

Ble blant annet diskutert i denne tråden. Da jeg kjøpte kranken jeg nevner her hadde jeg en tråd ang det på gamle terrengsykkelforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnesykkelutfordringer! Hva gjør vi som a) vil ha en bra stisykkel til ungene men som b)ikke vil kjøpe en Reaper til over 20laken

Endte opp med en Whyte-sykkel fra Flytsti med litt lavt spekka gaffel som jeg hora opp med no' grommdeler som lå i boden.

Hennes neste sykkel blir trolig en lavt spekka Canyon Stoic i XS eller S som jeg (trommevirvler) øppgreider med gromdeler som ligger i garasjen.

Eneste er at jeg må konvertere en Fox Performance fra 130mm til 140mm. Internett sier at dette går greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utgangspunkt var å kjøpe en barneramme som jeg så bestilte inn fullt sett av deler til. Men det blei for dyrt. Nå er strætten å heller kjøpe en lavst spekka variant, men for så å oppgradere deler med det greie lageret vi alle nå begynner å få nede i boden. Ved salg kan du da sette på de box freshe delene du tok av ved kjøp og få en god pris på finn.

Da slipper en å bale med å finne rett stem, krank etc. 

@andersar hva med å køpe en komplett Canyon Stoic/RM Growler til ca 10k for så å flytte _alle_ delene over på Nomaden? Når barnet så har vokst ut av sykkelen kan du remontere Stoicen og selge på finn?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...