Gå til innhold

Får ikke låst opp hengerfeste


Anbefalte innlegg

Har søkt på tekst og video uten å finne noen lure triks for å låse opp et gjenstridig hengefeste av merket Westfalia (Tesla). Til tross for et par uker godt innsauset i WD40 får jeg ikke inn nøkkelen. Og ja, jeg bruker ritkig nøkkel, og de er begge uskadde.
Iofs ikke noe stress med å få det av, men vet at før eller siden har det rustet fast og blir vanskelig å få løs selv med fungerende lås.

Noen tips?

Bildet er illustrasjon - riktig nok med motsatt problem (nøkkel som ikke vil ut).

Westfalia_hf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stifter i lås er ofte laget av messing og messing kan irre/irr. Google "løse opp irr" så finner du ymse forslag. Ellers så finnes det mer effektive rustløsere enn WD40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig at noen har hatt det morsomt på din bekostning og puttet noe inn låsen slik at du ikke får nøkkelen inn eller rundt.

Prøv eventuelt med bremserens føre du bruker WD40, CRC 5-56, BT penetrerende olje mm. Låsesmeder bruker ofte grafitt olje på gjenstridige låser.
Hvis du er riktig heldig har delene korrodert så mye at du ikke får fjernet korrosjonen med oljer, da må du borre ut låsen og sette inn ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende på Tesla-hengerfeste mitt. Men det var vel egentlig at jeg ikke fikk det i lås, og fikk ikke nøkkel ut når jeg satte det inn i bilen. 

Jeg måtte trykke inn den fjerde kula (som er for seg selv) nederst på festet/armen, da spratt noe på plass, og det ordnet seg.. Sprayet den med litt wd40, brukte et skrujern og trykket inn kula.. 

Det er fire slike "kuler", en av dem er litt for seg selv (tilfeldig bilde fra internett, så her viser bare en kule):

image.png.5b326ad50ede6426eae4ff5825b3f5e3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt det meste. Inkluder slagdrill uten bor for å riste løs det som måtte være der. Kan virke som Gubben er inne på noe, og at det er et fremmedlegeme i låsen. Noe, som ikke lar seg rikke, sitter i senter av nøkkelsporet og blokkerer nøkkelen. Jeg kan stikke tynne skrutrekkere inn på begge sider av hindringen.

Hvis det ikke finnes et triks for dette skal hengerfestet få sitter der. God beskyttelse mot parkeringsskader bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Captain Obvious to the resque: Er å betale et alternativ, tipper jeg kanskje de fleste større Tesla-avdelingene har vært borti litt av hvert med disse middels ok hengerfestene?

Strevde litt med mitt og en gang, men husker ikke helt hva problemet var eller hvordan jeg fikk det av, men var noe med at jeg heller ikke fikk rundt eller inn nøkkelen.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Sør-Norge registret VW-bil gått på saltet veier og "rust-/irrfri". Det som hjalp på muttere og bolter var CRC 5-56- eller Wurth industriens i rause mengder og omganger. I verste fall måtte bolter varmes opp og bankes så de løsnet. Mareritt den rusten altså...

Prøv å stikk en liten wire eller tannpirker etter rikelig med smøring, mulig det har samlet seg noe dritt der som blokkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (18 timer siden):

Har en erindring om at avtagbart hengerfeste som ikke kan tas av blir en anmerkning på EU kontroll.

Jeg har aldri tatt av det avtagbare hengerfestet på de tre-fire siste bilene mine som har hatt slikt. Aldri blitt kommentert på EU-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type avtagbare hengerfeste som bla. Tesla benytter seg av er ganske sårbare for å ruste fast dersom man ikke tar de av når de ikke er i bruk, og særlig vinterstid Har en TM3 selv og operasjonen med både å ta av deksel samt sette på hengerfeste nærmest innbyr til at dette settes på en gang og så står det på til evig tid med tilhørende problemer dersom noen skulle ønske å ta det av. 

Jeg hadde resignert, latt det stå på og bedt Tesla om å ta det av når bilen en gang skal inn dit for reparasjon eller service. Som andre har skrevet over er de sikkert øvet i å få det av. 

Jeg skjønner ikke helt at man etter årtusen-skiftet opererer med denne type hengerfeste i det hele tatt. Min nå sikkert kondemnerte Passat som jeg kjøpte i 1996 hadde svingbart hengerfeste hvor man bare trykket på en knapp så kom det ut - riktignok måtte man den gangen vippe det i lås, men det var en bagatell. 

Den andre bilen vi har er helautomatisk, bare trykker på knappen så svinger det ut og går i lås, og tilsvarende når det skal inn igjen. Kan trekke 2.500 kg med den løsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (21 minutter siden):

Denne type avtagbare hengerfeste som bla. Tesla benytter seg av er ganske sårbare for å ruste fast dersom man ikke tar de av når de ikke er i bruk, og særlig vinterstid Har en TM3 selv og operasjonen med både å ta av deksel samt sette på hengerfeste nærmest innbyr til at dette settes på en gang og så står det på til evig tid med tilhørende problemer dersom noen skulle ønske å ta det av. 

Jeg hadde resignert, latt det stå på og bedt Tesla om å ta det av når bilen en gang skal inn dit for reparasjon eller service. Som andre har skrevet over er de sikkert øvet i å få det av. 

Jeg skjønner ikke helt at man etter årtusen-skiftet opererer med denne type hengerfeste i det hele tatt. Min nå sikkert kondemnerte Passat som jeg kjøpte i 1996 hadde svingbart hengerfeste hvor man bare trykket på en knapp så kom det ut - riktignok måtte man den gangen vippe det i lås, men det var en bagatell. 

Den andre bilen vi har er helautomatisk, bare trykker på knappen så svinger det ut og går i lås, og tilsvarende når det skal inn igjen. Kan trekke 2.500 kg med den løsningen. 

Amerikanere bruker ikke den typen hengerfeste, ganske enkelt, i hvertfall ikke når det ikke er en truck.
Tror mye av forklaringa er der. Må du trekke noe har du allerede for liten bil, i deres hode 🙂

Er en ræva løsning etter jeg hadde helelektrisk fra BMW allerede i 2010 ja.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (31 minutter siden):

Amerikanere bruker ikke den typen hengerfeste, ganske enkelt, i hvertfall ikke når det ikke er en truck.
Tror mye av forklaringa er der. Må du trekke noe har du allerede for liten bil, i deres hode 🙂

Er en ræva løsning etter jeg hadde helelektrisk fra BMW allerede i 2010 ja.

Det gjelder ikke bare amerikanere det, mange av særlig de elektriske bilene som har kommet de siste årene har sånn ca. akkurat like dårlig patent enten det er Audi, Ford, Jaguar eller andre. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 26.6.2024 den 14.18):

Har en erindring om at avtagbart hengerfeste som ikke kan tas av blir en anmerkning på EU kontroll.

Dette er en myte som oppsto etter en aprilspøk fra Broom redaksjonen i TV2 i 2014.

https://www.tv2.no/broom/nei-det-er-ikke-forbudt-a-kjore-rundt-med-dette/6787970/

https://www.tv2.no/broom/neida-ingen-henger-seg-opp-i-hengerfestet-ditt/13866044/

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt syn på hengerfeste? Det skal stå på bilen, dvs være fastmontert. Hvorfor skulle man ville ta av dette, om man først har fått det montert? Ned på kne og rote rundt i saltslurpa under fangern om man uventet skal dra henger? I tillegg har man sikkert glemt det hjemme…

 

  • Like 2

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (På 7.7.2024 den 0.52):

Mitt syn på hengerfeste? Det skal stå på bilen, dvs være fastmontert. Hvorfor skulle man ville ta av dette, om man først har fått det montert? Ned på kne og rote rundt i saltslurpa under fangern om man uventet skal dra henger? I tillegg har man sikkert glemt det hjemme…

 

Samme syn på takstativ..? Jeg ser forskjellen, og jeg har hatt hengerfeste på evig lenge.

Har klart å få inn nøkkelen. Tror det var en kombinasjon av 5-56, tid og en tynn nebbtang. Nøkkelen går nå inn, men ikke rundt. Og da mener jeg ikke at den er treg, men full stopp. Som om det er feil nøkkel, eller jeg ødela sylinderen i min iver etter å åpne den. Får gi det litt tid også.

Når jeg får den opp skal jeg olje godt og tre en balong over slik at ikke all verdens rusk og rask kommer inn i sylinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (1 time siden):

Samme syn på takstativ..? Jeg ser forskjellen, og jeg har hatt hengerfeste på evig lenge.

Har klart å få inn nøkkelen. Tror det var en kombinasjon av 5-56, tid og en tynn nebbtang. Nøkkelen går nå inn, men ikke rundt. Og da mener jeg ikke at den er treg, men full stopp. Som om det er feil nøkkel, eller jeg ødela sylinderen i min iver etter å åpne den. Får gi det litt tid også.

Når jeg får den opp skal jeg olje godt og tre en balong over slik at ikke all verdens rusk og rask kommer inn i sylinderen.

Jepp, setter på takstativ. Ferdig med det! Hender tilbehøret flyttes/byttes litt på, men selve stativet står på! 
vurderte å sveise fast på et tidspunkt for en del år siden, hakke sveiseapparat (som kanskje er like greit…)

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Thomas- said:

Når jeg får den opp skal jeg olje godt og tre en balong over slik at ikke all verdens rusk og rask kommer inn i sylinderen.

Er ikke det oppgaven til den plasthetta som følger med festet (tok et par turer før jeg skjønte det)?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Er ikke det oppgaven til den plasthetta som følger med festet (tok et par turer før jeg skjønte det)?

Den hjelper bare sånn delvis. Slike låser er ikke akkurat vanntette fra alle kanter, dessverre.
Ganske shabby IP-verdier på hengerfester 😞

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har mitt hovedsaklig demontert med mindre det er jevnlig kjøring med sykkelstativ. Føler liksom jeg utsetter bilen for mindre sølesprut når jeg har det plastdekselet over hengerfeste-festet på og.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...