Gå til innhold

Bike yoke revive, hvordan forbedre?


Anbefalte innlegg

Har en Bike yoke revive dropper med Triggy hendel på stisykkelen. Syns denne funker mye dårligere enn Rockshox Reverb som jeg har hatt før. Hendelen er tung å trykke inn og man må trykke ganske langt for å frigjøre dropperen. Har forsøkt å justere kabelen for kortest mulig aksjon i hendelen, men får det ikke optimalt. Når det er kort og fin aksjon så er ventilen litt åpen så dropperen synker sakte ned når jeg sitter på setet. På Reverbene jeg har hatt har hendelen alltid vært lett og fin med kort virkningsområde. 

Vil en annen hendel kunne fikse slik at den funker mer som Reverben? Evt hvilken er da best? Eller er det bare forskjellen med hydraulisk og vaier styring som er slik og jeg bør skaffe meg en Reverb igjen? (Vet mange klager på Reverbene, men jeg har ikke hatt noen problemer med de jeg har hatt i flere år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgraderte til WTs sin hendel og den er klart bedre.

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/cx-gravel/setepinner/tilbehor/wolf-tooth-remote-light-action-hendel?

Når det er sagt har jeg nylig oppgradert videre til Reverb AXS og for en åpenbaring.

Den koster en arm, men installasjonen er naturligvis en lek, funksjonen superb og det finnes ikke slark. Selv setejusteringen er genial og den er dønn driftssikker, selv uvørne gamle stinisser med mer mot enn vett skal slite med å føkke opp denne.

Det er nesten så jeg har fått tilbake troen på menneskeheten. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Baronen. Når det er sagt så er Bikeyoke følsom på hylsa du bruker på strømpa på pinnen, for eksempel passer ikke shimano sine og det blir for mye motstand og annen kluss. Jeg håper dette er noe av det de har gjort bedre i v3. Bikeyoke har et tilbud om "gratis" oppdatering til v3 for de som registrerer seg før 30/6. Sjekk Bikeyoke sin nettside. 

Bytte fra Bikeyoke til Reverrb ville jeg aldri gjort. Det blir å bytte fra et av sykkelindustriens mest applauderte produkt til et av historiens absolutt dårligste produkt. Jeg gleder meg til den dagen noen fra innsiden hos RS forteller historien om hvordan det var mulig å ha et så elendig produkt så lenge uten å bare fikse det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste iterasjonene av Reverb som er aktuert med hydraulikk er vel så vidt jeg har fått med meg helt ok, selv om produktet i seg selv historisk (og nå) virker litt over-engineered. Det sagt så hadde jeg ingen problemer med mine siste Reverb som var av denne typen, og etter det gikk jeg for Reverb AXS som jeg synes er helt topp rent funksjonelt, selv om jeg synes den blir litt kort sammenlignet med de som har over 200 mm drop. 

Et annet produkt som virker over-engineered er Fox Transfer, det har jeg klart å pådra meg to stk. av, nitrogen i en dropper hører ikke hjemme i en pinne, og den service-instruksjonen er så lang (ex. nitrogen) at en ikke orker tanken å starte engang. Trolig pga. for lite nitrogen ut fra fabrikk har jeg på en splitter ny pinne problemer med at den ikke alltid går helt opp. Ikke et stort problem, men også irriterende. 

BikeYoke har jeg hatt i perioder, synes den er bra, men heller ikke den er perfekt. Selv om det er beskrevet i manualen, så var det litt overraskende at pinnen ble "stuck" når en gikk fra høstkaldt til romtemperatur. Problemet løses ved en revive som jo går fort, eller unngås med å parkere sykkelen med pinnen helt eller delvis nede. Synes også det er fint at pinnen er rask i retur, og der er f.eks Reverb AXS i en helt annen liga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har testet Reverb AXS, erikson. Reverb i de første versjonene var gyselige greier. De pinnene hadde jeg mer på service enn på sykkelen, men siste versjon er et ingeniørmessig mesterverk. 

BikeYoke brukte jeg for øvrig uten problemer i tre år, men etter tre servicebesøk i fjor og ny kaputt pinne i år ga jeg opp. Antagelig brukerfeil, men det får så være. 

Jeg var også skeptisk til Reverb (med to gamle pinner i boden), men mine bange anelser er gjort til skamme. Suverene saker, som har tatt syklinga til et bittelitt høyere nivå av glede.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (10 minutter siden):

Et annet produkt som virker over-engineered er Fox Transfer, det har jeg klart å pådra meg to stk. av, nitrogen i en dropper hører ikke hjemme i en pinne, og den service-instruksjonen er så lang (ex. nitrogen) at en ikke orker tanken å starte engang. Trolig pga. for lite nitrogen ut fra fabrikk har jeg på en splitter ny pinne problemer med at den ikke alltid går helt opp. Ikke et stort problem, men også irriterende. 

Har også lignende trøbbel med min Transfer. Har hatt den i snart 3 år da, men har oppført seg likt fra starten (var 1 år da jeg fikk den). Er litt treg opp, og må ofte dytte den litt ned for å få den til å gå opp igjen. 

Kona har en BikeYoke Divine, og vurderer å bytte til samme. Den beste senkepinnen jeg har vært borti er faktisk "Brand-X Ascend Kids 70mm. Kjøpte denne til sønnen min for litt over to år siden, og den har veldig smooth bevegelse både opp og ned, lett hendel  å trykke inn (Shimano SL-MT500), og veldig lite vekt som skal til for å gå ned. Mulig holdbarheten ikke er på topp, men hvertfall ingen problemer etter to års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke servicevennlighet noe av det som skal være mye bedre på nye versjonen av Transfer? Har ikke helt satt meg inn i om dette betyr at man trivielt kan serve den med typisk hjemmemekkeutstyr. 

Personlig er jeg den ene syklisten i universet som verken er på Strava eller har hatt problem med min Reverb, og en eldre Transfer har jeg også stående på fatbiken, og begge to har så langt funka ok uten å ha fått service.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 timer siden):

Har du krøll på kabelen?

BikeYoke er jo den beste som jeg har testet, så dette er rart. Hvordan er det med fett på vippearmen på pinnen? 

Jeg får demontere og sjekke at alt glir lett og at kabelen fortsatt er ok før jeg tar andre grep.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

baronKanon skrev (13 timer siden):

Men du kan også i praksis erstatte 2-3 bikeyoke-pinner. 😉

Det trodde jeg også om min Magura. Men forskjell i setevinkel førte til mye fikling de gangene jeg prøvde den på andre sykler. Til slutt gidder man nok ikke det og kjøper enda en Rerverb AXS. "Fordi min tid er kostbar".

 

Da kunne man hatt minst åtte trans-x pinner. Hva man skulle gjort med alle dem?

LarsB

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker det låter märkligt. Jag har haft 3 stk Bikeyoke pinnar och har triggern har varit silky smooth på varje. Möjligt att det har något med vajerns/höljets skick och ev hur den är dragen. Men jag kan inte för mitt liv förstå att någon annan trigger kan fungera bättre än Triggy. 
Har haft min 213mm i 3 år snart och den fungerar som en dröm och är väldigt enkel att ta service på. 

  • Like 2

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en førstegenerasjons Divine hardt & langt med veldig mange forskjellige triggere på 4 forskjellige sykler. Tror jeg kjøpte den i..2018?19? Første service tok jeg (lett) selv i fjor høst. Alt har funket helt strøkent. Ville ha tatt ut pinnen og sjekket hvordan triggeren og wire kjennes uten at de er huket på dropper.

Hvis selve dropperen er treig *kan* det være at den har ligget så lenge på butikkhyllen at fettet har tørket ut på glidedelen, og da går det smått/blir sticky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 26.6.2024 den 10.57):

Har du krøll på kabelen?

BikeYoke er jo den beste som jeg har testet, så dette er rart. Hvordan er det med fett på vippearmen på pinnen? 

Demonterte pinnen og sjekka kabelen, den glir fint - ok. Renset og smurte opp mekanikken til ventilen i bunnen med SRAM butter, kunne ikke se at det ble noe stor forskjell. Renset og smurte selve setepinnen med SRAM butter, gled en god del bedre da. Fant at lufttrykket bare var 150-160psi. Pumpa opp til ca 240psi. Enkel test viste st alt gled bedre. Justerte litt til på vaieren og fikk ganske kort vandring på bryteren nå. Testa med tur i skogen i går og alt fungerte mye bedre enn før. Ser ikke ut til å være behov for mer fiks på pinnen nå. Takk for tips.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...