Gå til innhold

Stiv muskulatur etter nye sko?


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd mer stive muskler etter bytte av nye sko (S-works recon SL). Tidligere brukt Shimano RX8.

Jeg er usikker på om det er skoa eller økt sykkel-aktivitet.

Synes jeg ble vel stiv i muskulaturen (forside lår, legger og under føttene) etter en rolig 2 timers tur. Jeg har løpt mest det siste året og har derfor ikke syklet noe særlig med turer over 1 time.

Sykkelturer på 1,5 time har tidligere gått greit men jeg har i det siste vært mer stiv/sliten i beina og er som sagt usikker på om det er nye sko eller økt treningsmengde.

Specialized-skoene er bredere og skoen buer mer oppover under tærne hvis dere skjønner. Shimano-skoen er på en måte flatere og smalere. Cleat (spd) er ca 5 mm nærmere hælen enn på Shimano-skoen. Har også prøvd med ca 5 mm lavere sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Specialized-sko har en litt unik utforming ved at de er kantet i forfoten. I forhold til andre sko så løfter de innsiden av foten 1,25 mm. Slik at du blir stående i en liten supinasjon på pedalen. Det er hensiktsmessig for mange og kan rette opp knær og ankler i tråkket. Men det kan og vil nok også belaste muskler litt annerledes enn flate Shimano-sko. 
Økt treningsmengde kombinert med en endring høres ut som en plausibel forklaring. Jeg ville gitt det noen dager/turer. 
Plasser skoklossene like langt fra hælen som på Shimano-skoene hvis du vil sammenligne mer direkte. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig du besvarer spørsmålet ditt selv. Du har ikke syklet så mye og plutselig økes volumet, en uvant stimuli som kan gi trett- og stølhet i muskulatur eller lignende. Løpingen belaster på en litt annen måte enn sykling.
Nytt fottøy kan også gi uvante/nye trykkpunkter og belastninger/stillinger som kan gi nye/uvante belastninger for muskel/sener, samt de har ulike sålehøyde, støttepunkter og passform som er uvandt for føttene.

(Blir du er vandt å løpe med Asics-sko, neste dag har du Nike-sko, deretter skal du løpe med Hooka – alle løpeskoene avlaster/støtter på forskjellige måter, som kan kjennes/påvirkes på muskulatur under/etter økten)

Sykkelsko
Dårlig passform – for brede eller smale -> for lite/mye volum i skoa?
Hvordan er såla? Forskjellige trykkpunkter / ujevnt press på fotblad? Innleggssåle kan hjelpe?
Plassering på cleats kan også være annerledes på nyskoa enn hva du er vandt med?

Dette går seg nok til - når du har fått litt mer mengde i beina og "innkjørt" ny-skoa 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...