Gå til innhold

På tide med ny Utflukt-destinasjon?


Anbefalte innlegg

Hører fra mange at årets Utflukt bevitner om stadig lavere deltakelse. Etter 12-13 (?) år i samme tralten på Trysil er det kanskje på tide at arrangøren tenker nytt? Eller, hvem er egentlig arrangøren nå? Skistar eller Sweet? På Terrengsykkel.no finner jeg ikke en eneste artikkel om arrangementet.....   

Historisk (på den tiden da jeg selv var med og arrangerte) hadde jo Utflukt en misjon om å fremvise mer av landets flotte naturbaserte sykkelstier for et bredere publikum. Det ligger liksom i navnet. Skeikampen vokste vi ut av, likeledes med Kongsberg. Trysil ble neste stoppested på grunn av både overnattingskapasitet og potente naturbaserte sykkelmuligheter (husk at dette var FØR Gullia og maskinbygde stier var et tema i Trysil). Nå får jeg følelsen av at Utflukt har blitt et fast Skistar-arrangement på Trysil, og har fint lite med det som Utflukt-konseptet var tuftet på.
Usikker på om noen fra arrangementskomiteen av Utflukt leser dette, men ønsker uansett å lufte forslaget om å flytte på arrangementet til neste år. Det tror jeg vil lokke tilbake mange av de som har sett seg lei av å betale for å tråkke rundt på de samme stiene, ofte maskinbygde, på n´te året. Foreslår både Røros, Geilo og Beitostølen som gode alternativer, alle med god overnattingskapasitet og destinasjonsaktører som gjerne spiller på lag for å tilrettelegge denne type arrangement. Da stiller i hvert fall jeg som deltaker igjen. 
Kjør debatt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På https://utflukt.terrengsykkel.no/program-utflukt-2024 står det at Fri Flyt er arrangør. Men de er jo eid av Schibsted Media...

Så kan vi lure på:

  • Er Fri Flyt/Schibsted Media i det hele tatt interessert i å fortsette å være festivalarrangør?
    • Det kan jo hende, de har jo f.eks. VG-lista Topp 40 så de arrangerer jo festival innimellom
  • Og om de er interessert i å holde liv i Utflukt, er det interessert i å redusere kommersialiseringen ved å flytte festivalen?
    • Hva skal de oppnå med det?
    • Jeg tipper nei, men det er jo bare min gjetting 😉 

Om du ønsker en (veldig) mye mindre kommersiell festival så har du jo muligheten allerede i år 😄  Fjørå Singletrack Camp 2024 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (5 minutter siden):

Om du ønsker en (veldig) mye mindre kommersiell festival så har du jo muligheten allerede i år 😄  Fjørå Singletrack Camp 2024

Festivalen må gjerne være kommersiell (noe skal jo finansiere moroa), men Utflukt handler tross alt om å utforske sykling på (for mange) nye og ukjente stier. Og da er et repetitivt opplegg på Trysil med stadig synkende deltakerantall og avtagende engasjement en mismatch. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (11 minutter siden):

eid av...

Velkommen til den nye realitysatsingen Stikongen og de femten (kvinnelige) weightweeniesene. Finner han sin stiprinsesse?

Du har sett dem alle før, men du aner ikke hvorfor de er kjent.

 

(Dette er selvfølgelig tull, men om det blir en serie ønsker jeg gjerne honnør for ideen)

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jo det jo lenge siden vi hadde denne stemningen på Skei; 0EB94F92-F447-48BD-B76C-AB0CF43EB3ED_1_105_c.jpeg.17f20d54279be57bf5abefe959bc7f21.jpeg

 

@sykkeløyvind var med lenge han i Trysil, men nå er nerdequizen av programmet og deltagelsen synker. 

Var der i år og det var betydelig mindre i år kontra fjor. 

Kosa meg for all del,  men det gjør jeg jo hver gang i Trysil 🙂  dog Utflukt stemningen og den type samling det var er forsvunnet for mange år siden. 

88219A8B-A202-46A9-9AE7-7427CA4D9682_1_105_c.jpeg.6cc4d2bd27be5844dd5bfd8b6563b273.jpeg

 

Noen som tar hvilket år dette var? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Utflukt døde enda litt mer når FriFlyt kvitta seg med gamle terrengsykkelforumet. 

Var jo der det startet, hele greia, med Skeikampen. 

 

Heldigvis har vi ett teknisk oppdatert forum her nå, men det vil aldri nå samme brukermasse og FriFlyt har mistet en viktig markedskanal tenker jeg. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF / Terrengsykkel er ikke lenger navet i miljøet. Hvis stifolket vil ha en ny giv og en fornyet festival er det liten grunn til å gå den omveien.
 

Ta heller kontakt med noen som faktisk kan ha interesse av å arrangere noe slikt. Eksempelvis kan Værfast på Ringebu, Urørt i Alvdal og franskmannen på Otta i sum sette sammen en god pakke. Eller miljøet i Hallingdalen, som har mer nok å vise fram. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (8 timer siden):

FF / Terrengsykkel er ikke lenger navet i miljøet. Hvis stifolket vil ha en ny giv og en fornyet festival er det liten grunn til å gå den omveien.
 

Ta heller kontakt med noen som faktisk kan ha interesse av å arrangere noe slikt. Eksempelvis kan Værfast på Ringebu, Urørt i Alvdal og franskmannen på Otta i sum sette sammen en god pakke. Eller miljøet i Hallingdalen, som har mer nok å vise fram. 

Hva er navet? Er det et miljø? Hvem er "stifolket"? De kunne telle på et par hender i gamle dager.

Kan disse bittesmå selskapene arrangere noe med 750-1000 deltagere?

Verden er litt annerledes i dag enn i gamle dager.

Og nei, jeg har ikke vært på Utflukt på mange år, men tviler på at en ny festival vil trekke. Jeg har mine stifolk, tror ganske mange har det sånn.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 minutter siden):

Og nei, jeg har ikke vært på Utflukt på mange år, men tviler på at en ny festival vil trekke. Jeg har mine stifolk, tror ganske mange har det sånn.

Japp, enig. 

Miljøet er større enn det var i Utflukt og Ts sin "gullalder" og folk har sine kompisgjenger de sykler med. 

Men har mange fine turer på Utflukt da. Teller 12 stk nå, +1 avlegger - Skeitreffet i 2011.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (1 time siden):

Japp, enig. 

Miljøet er større enn det var i Utflukt og Ts sin "gullalder" og folk har sine kompisgjenger de sykler med. 

Men har mange fine turer på Utflukt da. Teller 12 stk nå, +1 avlegger - Skeitreffet i 2011.

 

Men det betyr for meg ikke at arrangementet er dårlig, ei heller Trysil. Men etter 3-4 år der runda vi liksom mye...Bittermarka, Eltdalsfjella, tre-fire guidaturer på "hemmelige" stier, de "vanlige" stiene på kartet, gullia... 
Personlig er jeg ikke der for demo eller standup, men for sykling og catchup med kompiser.

Samtidig skjønner jeg at et slikt arrangement skal treffe "folk", ikke oss stinisser på 45++ ... så.

Tons of rock er jo ikke dårlig selv om jeg ikke er der.

Jaja.

Folk klaga voldsomt på når FriFlyt tok over på Skeikampen også, spesielt på forumet... ikke minst når det ble flytta til Kongsberg, men det var jo den gangen alle som sykla sti var på forumet 😄 
 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (9 minutter siden):

Folk klaga voldsomt på når FriFlyt tok over på Skeikampen også, spesielt på forumet... ikke minst når det ble flytta til Kongsberg, men det var jo den gangen alle som sykla sti var på forumet 😄 

haha ja og nå er det bare en sær liten gjeng igjen 🙂

Det som har vært så bra med Trysil er at det hele tiden har vært utvikling på stiene der, og når det endelig ble mer kjøring fra heisen så ble også verdt med heiskort. 

Er i Trysil 1-2 ganger i året og prøver matche det med Utflukthelga. Men det er jo en tur opp dit med kompiser. I år "skjerpet vi oss" og ble med på fellestur og ble kjent med nye folk også. Var jammen hyggelig det!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (5 minutter siden):

haha ja og nå er det bare en sær liten gjeng igjen 🙂

Det som har vært så bra med Trysil er at det hele tiden har vært utvikling på stiene der, og når det endelig ble mer kjøring fra heisen så ble også verdt med heiskort. 

Er i Trysil 1-2 ganger i året og prøver matche det med Utflukthelga. Men det er jo en tur opp dit med kompiser. I år "skjerpet vi oss" og ble med på fellestur og ble kjent med nye folk også. Var jammen hyggelig det!

 

Brabra. Og nettopp. Trysil er fremdeles noe annet enn man sykler hele resten av året. Også festivalopplegget.

Mer sti fra heis er spennende, vet det er nye ting der siden jeg var der, sånn generelt siden sist jeg var der.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi kan jo alltids lage Sykkel.org x NOTS x FF x Destinasjon XXYY eller annet opplegg 🙂 Det er vel ca ingenting som binder folk eller fe til å fortsette å bruke Skistar/FriFlyt som hoffleverandør av årlig sykkeluke/helg.

Jeg er sånn sett enig i at det er på tide med en ny destinasjon, men nå er nok jeg først og fremst interessert i bra sykling på nye steder og det sosiale elementet er en ekstra bonus, og for mange er det nok stikk motsatt.

Av samme grunn skulle jeg gjerne sett Fjørå-gjengen forflytte seg til et nytt område. Det er knall sykling, men jeg syns liksom ikke det er SÅ stas å dytte opp det samme fjellet på 10. året når man vet hvor mange andre områder som er uutforsket.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...