Gå til innhold

Må derailleur byttes ved endret utveksling?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk , 

Overskriften sier sitt. Dette er sikkert et opplagt spørsmål, men dog 🤭

Situasjonen er som følger: Jeg eier en Gekko Netto gravel som jeg kjøpte nytt fra Anton høsten 2022. Specs er shimano tiagra 2x10, grx bremser, 50/34 krank og 11-34 original kasett. Jeg aner ikke om det er «long cage» eller «short cage» derailleur på sykkelen. Det er gamle QR-akslinger på sykkelen, men det er foreløpig løst ved å bruke hjul fra DT med adaptor.

Sykkelen blir brukt 95% pendling på asfalt, men også på vinterføre i saltslaps. 
 

Det jeg håper jeg kan gjøre nokså enkelt er å bytte kasett fra 11-34 til 12-28, slik at jeg får litt tettere giring på flatene. Jeg har lest på diverse nettforum at jeg kanskje må endre derailleur, men er det tilfellet?😣

 

Mitt (om noe) utopiske slutt-tilstand er at jeg har to parate hjulsett, et til grus med 11-34 og et til landevei med 12-28. Tanken er at en kan endre hjulsett etter ønske og føre. Er dette gjennomførbart?
 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det går helt fint. 12-28 ligger jo innafor der du girer nå allerede med det oppsettet du har. Klart du kan optimalisere giringen med et kortere kjede samt finjustere litt på b-skruen, men så lenge du skal bruke to hjulsett kan man jo ikke det.

Som tips: Om bremseskiva ikke står 100% helt likt mellom de to hjulsettene kan du skimse ut det ene slik at skifte av hjulsett går uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint ja. Siden du har 11-34 kassett skal det være "Long cage" bakgir.

Gjorde noe av det samme en periode (11-36 på grus og 11-32 på vei) med samme gruppe. Fikk bruk for disc shims som nevnt. 11-36 er forøvrig utenfor oppgitt kapasitet (maks 34), men fungerer utmerket fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Dette er kassetter som man fint kan bytte mellom jevnlig på landeveissykler med 10-delt uten problemer. Vær obs på at 50/12 er et ganske lite toppgir, men sikkert stort nok til flat pendling. Selv kjedelengden er ingenting å tenke på her. 11-34 kassetten vil diktere kjedelengden i begge ender av skalaen. 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...