Gå til innhold

Dynamolader for usb ladekabel og enkel montering, til turbruk


Anbefalte innlegg

Jeg leter etter noe slikt for langturbruk, er det noen her som kjenner til alternativer? Det burde være en god forretningside om det ikke finnes ennå.. en lettvint monterbar dekkdynamo med usbkontakt, for tilkopling på bakhjulet er det jeg ser for meg.. 

På langturer blir det jo behov for ladning, og en dekkdynamo ville kunne brukes enten det er på veg eller i teknisk terreng, og gjerne v ha integrert batteribank, etc..... Noen tips om eksisterende produkter, eller er det noen som vil være med å etablere produksjon av et slikt nytt produkt med stort gevinstpotensiale?

Sommeren er her, og vi er mange som har planer om mange dager I salen! 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På touringsykkelen har jeg Shutter Precision dynamonav til å drive lykt og B&M USB-Werk:

https://www.bumm.de/en/products/stromversorgung/parent/3610/produkt/361bw.html

Funker greit til å holde liv i Garmin 530 - tar laaaang tid å lade mobil. Jeg tror ikke felgdynamo gir nok effekt til å lade via USB. Det er uansett ikke noe du ønsker å bruke på mer enn korte byturer. Jeg har prøvd moderne felgdynamo, og både støy og økt rullemotstand gjør dem uegnet til langtur. Dynamonav gir større effekt, er lydløs og har gir nesten ingen økt rullemotstand. Felgdynamo fungerer også best sammen med dekk som har friksjonsmønster beregnet på dynamo på dekksiden.

Men navdynamo gir ikke nok effekt til både å drive lykt og USB-Werk samtidig.

For å få nok effekt til å drive USB-lader må en gjerne holde fart på minimum 11-12 km/t, avhengig av hjulstørrelse. Problemet om man sykler i kupert landskap som her på Vestlandet, så bruker man relativt sett en stor del av tiden på klatringer der man gjerne ligger under dette, særlig om man sykler med pakning. I flatere landskap har man mer nytte av en slik løsning.

Jeg har også hatt en B&M lykt med integrert USB-lader og et lite bufferbatteri, men den gikk i stykker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...