Gå til innhold

Kjedet hopper av lille tannhjulet foran


Anbefalte innlegg

Det er ett gjentagende problem at kjedet faller av det minste tannhjulet foran, spesielt ved oppstart eller ved noe belastning. Tror det først og fremst skjer når jeg glemmer meg og kryssgirer, dvs lite tannhjul foran og bak. Kan også virke som at det faller oftere av hvis det er nyvokset

Tannhjulet foran ser helt strøkent ut og kjedet er ikke slitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

Det er ett gjentagende problem at kjedet faller av det minste tannhjulet foran, spesielt ved oppstart eller ved noe belastning. Tror det først og fremst skjer når jeg glemmer meg og kryssgirer, dvs lite tannhjul foran og bak. Kan også virke som at det faller oftere av hvis det er nyvokset

Tannhjulet foran ser helt strøkent ut og kjedet er ikke slitt

Hvilken girgruppe har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere faktorer som påvirker det og kryssgiring kan være en av de.

Siden du har 2 klinger foran og dermed framgir så får det ikke påvirket så mye som om du hadde hatt 1x.

Jeg setter en knapp på at det er feiljustert framgir og evt litt feil kjedelinje i forhold til girplassering som er problemet forutsatt at kjede og drev er som det skal.

Kjedefanger er en billig og enkel forsikring mot dette problemet, men du bør i tillegg få justert limit skruene på framgiret ditt, for det skal ikke skje med en framgir som er riktig justert😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 25.6.2024 den 8.34):

men du bør i tillegg få justert limit skruene på framgiret ditt, for det skal ikke skje med en framgir som er riktig justert

Korreksjon; det skal ikke skje med riktig justert Shimano-framgir

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (På 28.6.2024 den 21.41):

Akkurat det hadde jeg også lyst til å kommentere 😜

Ser den, har kun erfaring med 2x på Shimano så der er jeg på litt tynn is😉😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...