Gå til innhold

Biler som bryter kjøreforbudet i marka.


Ace

Anbefalte innlegg

I Oslomarkene er det et generelt kjøreforbud mellom 10.00 og 16.00 på lørdager, søndager og helligdager. Dette brytes dessverre av mange. I dag(søndag) var det også en "fucker" som var ute og kjørte i kjøreforbudstiden. Han kjørte med vinduet åpent og jeg var på nippet til å snakke med ham, men droppet det på grunn av at jeg var sliten som f.... Andre dager kan det være flere som er ute og kjører (i dobbel betydning). Når det er så mange folk i marka så er dette problematisk. Biler tar mye mer plass enn syklister og gående. Mange kjører ofte i "randtidene", noe også denne luringen gjorde. De mener tydeligvis at når det er nesten utenfor kjøreforbudet så kan man ta seg til rette. Gjerne rundt 1100- og rundt 1500-tiden er det tydeligvis greit å kjøre. Samtidig driter noen fullstendig i hele kjøreforbudet, og jeg har truffet på disse i hele forbudstiden. 

Er det noe å gjøre med disse? Å ta bilde og sende til kommunen har kanskje liten hensikt, da de sikkert kan nekte for at de kjørte innenfor kjøreforbudstiden, men rett utenfor.

Jeg har forøvrig tidligere kontaktet kommunen angående råkjøring. Nrk hadde noe filming på Hakloa, og flere biler lå neppe under 80 km/t (i kjøreavtalen står det at man skal maks holde 30 km/t), og jeg hold på å bli feid ned, og måtte bruke grøfta som livreddende tiltak. De henviste da til Løvenskiold... men man søker jo vitterlig på kommunens hjemmesider. Tydelig at de ikke bryr seg veldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ace endret tittelen til Biler som bryter kjøreforbudet i marka.

Oslomarkene er veldig store, og det er litt vanskelig å si hva du henviser til her. Som hytte-og boligeier i Marka kjører jeg jevnlig i de tidsperiodene du beskriver med de nødvendige tillatelser, det reglementet du refererer til gjelder kanskje for det som er kommunal grunn? 

En kommer seg jo heller ikke inn i Nordmarka uten at en er grunneier eller har spesialtillatelse til å kjøre der, eksempelvis om en er håndverker på et bygg. 

At biler ligger over 80 langs Hakloa tror jeg bare ikke noe på. Jeg tør påstå jeg har noen timer i Nordmarka, og det bildet du tegner her har jeg aldri vært vitne til. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd stor fart som noe problem i Nordmarka. Det jeg derimot har opplevd flere ganger er støy av to-taktsmotoerer sene kvelder og netter. Sannsynligvis noen med cross-type sykler på vei og muligens med Pål Anders Ullevålseter-ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (8 timer siden):

Har ikke opplevd stor fart som noe problem i Nordmarka. 

Generelt kjøres det ikke spesielt fort, men flere er over. Dog ikke som galematiasene fra nrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpers skrev (9 timer siden):

Oslomarkene er veldig store, og det er litt vanskelig å si hva du henviser til her. Som hytte-og boligeier i Marka kjører jeg jevnlig i de tidsperiodene du beskriver med de nødvendige tillatelser, det reglementet du refererer til gjelder kanskje for det som er kommunal grunn? 

En kommer seg jo heller ikke inn i Nordmarka uten at en er grunneier eller har spesialtillatelse til å kjøre der, eksempelvis om en er håndverker på et bygg. 

At biler ligger over 80 langs Hakloa tror jeg bare ikke noe på. Jeg tør påstå jeg har noen timer i Nordmarka, og det bildet du tegner her har jeg aldri vært vitne til. 

 

Hvis du kjører i kjøreforbudet så får du faen meg skjerpe deg. Det skal stå i kjøretillatelsen.

Der jeg traff på de to galimatiasene var mellom toppen av mördarbakken og Bjørnholt (I svingen før kneika etter de to påfølgende nedoverbakkene). Den første bilen var hertz leiebil, den andre var nrk, som var i følge. Hertz-bilen skrenset i svingen, med hjulkorrigering. Der kom jeg i mot og kjørte rett i grøfta. Da jeg kom til Kikut ble jeg fortalt at det var filming på Hakklo. Du får bare ikke tro på det. Jeg kan selvfølgelig ikke sin hvor fort de kjørte, bare at de kom jævlig fort.

Jeg har flere ganger kjørt bil til KSI-hytta, da jeg var medlem i OSI. (Ikke vært der siden den nye hytta kom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog oppfører ikke alle seg bra. I vinter syklet jeg ned mørdarbakken. Det var blank is så og si hele veien, og jeg brukte fatbike pigg. Jeg møtte ingen den dagen. Jeg må innrømme at jeg ikke kunne forestille meg at noen kjørte bil ned den bakken, men rett etter bakken, før brua, var det en som stod på hornet bak meg. Det var en Taxi (?!?!?) som hadde tatt seg ned bakken, og mente han skulle forbi meg. Jeg var rimelig "Bambi" ned hele bakken, og også bortover. Selv om piggene er veldig bra på hardpakket snø, så er det litt mer nervøst på blank is, selv om det fungerer. Det ble en ordveksling, der jeg opplyste ham om at han var en lovbryter ved feil bruk av lydhorn, og kom samtidig med noen tips om hvordan man oppfører seg i trafikken, og er sikker at han overhode ikke tok det til seg. (Han brøt ikke kjøreforbudet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bosatt i Nordmarka, er jeg enig at bilførerne bør respektere begrensningene som ligger i kjøretillatelsene.

Jeg har generelt lite tro på konfrontasjoner - samarbeid fungerer som regel bedre - men er også enig at det burde være klarhet fra kommunen og grunneier sin side om hvordan man kan melde inn åpenbare og farlige brudd, som råkjøringen du opplevde i forbindelse med filmopptak.

Utforkjringulykke.jpg.7d6145823d9798bb2d8f743ce9a84000.jpg

Hva gjelder ferdsel på holke, særlig når den er dekket av et tynt snølag, er det siste jeg ønsker å ligge foran bil. Jeg slipper konsekvent kjøretøy forbi og holder god avstand. Har vært vitne til flere ulykker og fått nytte av appen Hjelp 113 som viser koordinatene når man melder.

Så må vi syklister ta inn over oss at det er nettopp syklistene som står for den verste råkjøringen. Det er ikke fartsgrense for sykler i Marka (i betydning særlig begrensninger som ved kjøretillatelser), men det er heller ikke stedet å sette KOM, særlig om du ikke velger område og tid nøye. Her er det dyreliv med rådyr og elg, det er gårdsbruk med husdyr på beite og fritt i veiene, og i deler av marka er det fotgjengere og barnevogner, eldre og barn på sykkel. Og tømmertransport og skogsdriftsmaskiner rundt neste sving.

Tar også anledningen til å rose bilførere for å ta hensyn. Som føreren som på en tørr og varm dag stoppet bilen på toppen av nedstigningen mot Sørkedalen og slapp forbi alle sykler, så de ikke måtte sykle etter henne i en støvsky.

Når man en ytterst sjelden gang møter taxi, er det gjerne for transport av eldre og uføre. Kudos til sjåførene på vinterføre.

  • Like 5
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke opplevd spesielt med grisekjøring på min vestre flanke av Marka. Mange er veldig hensynsfulle i både passering og møter. Noen er klart mer interessert i å komme forbi men de fleste holder seg i skinnet. Kom over en møteulykke for noen år siden, og da var det to damer på gravel som hadde holdt god fart rundt en blind sving og endte opp i grøfta da det kom en bil i mot. Heldigvis få skrammer og mest såret stolthet.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (23 minutter siden):

Så må vi syklister ta inn over oss at det er nettopp syklistene som står for den verste råkjøringen. Det er ikke fartsgrense for sykler i Marka, men det er heller ikke stedet å sette KOM, særlig om du ikke velger område og tid nøye. Her er det dyreliv med rådyr og elg, det er gårdsbruk med husdyr på beite og fritt i veiene, og i deler av marka er det fotgjengere og barnevogner, eldre og barn på sykkel. Og tømmertransport og skogsdriftsmaskiner rundt neste sving.

Jeg har også opplevd råkjøring med bil, men som du skriver her er nok ikke vi syklistene noe bedre. Er ett par ganger jeg selv også har kommet alt for stor fart inn i en sving og tenkt i etterkant at det var jaggu ikke bra hvis det hadde kommet noen. Så har man enkelte nedover KOMer som ikke er mulig å ta hvis man skal kjøre hensynsfullt 🙂 Jeg er hvertfall ikke i nærheten selv når jeg nærmer meg grensa.

Så her er det nok mye å hente både for syklister og bilister 🙂 

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fartsgrenser på alle veier i Norge, også veiene i marka, selv om syklistene ikke er bundet av kjøreavtalen som motoriserte kjøretøy er. 

Nå var spørsmålet først og fremst om hva man kunne gjøre med folkene som brøt kjøreforbudet. Men jeg fikk vel egentlig svaret etter at Alpers skrev at han ikke en gang viste om kjøreforbud, og har kjørt i kjøreforbudet uten konsekvenser. Det er synd. 

Hvis man ikke har tro på konfrontasjoner, hva skal vi da med politi, lover, regler osv. Man skal da tillate at folk som tar seg til rette kan få ødelegge for andre, uten konsekvenser. Det var jo tanken til "defund the police" i USA, en ideologi som har trynet på alle tenkelige mulige måter. Det er jo også blitt ideologien i norsk skole, som jo har gått rett til helvete (lav kunnskap med høye karakterer, der vold, mobbing, skulk osv. har nådd nye høyder).  "Konfrontasjoner" må ikke bestå i et urimelig maktbruk, kun påpekning av sannhet og konsekvenstenkning. Hva med folk som ikke betaler skatt, eller folk som banker kona. Holder det her med en prat der man kommer til en "minnelig" ordning. Du skal slippe å betale formuesskatt og aksjeskatt fordi du ikke føler for det, og eller du kan banke kona litt fordi hun ikke har nok sex med deg. Sånn, nå har vi "samarbeidet" og vært i "dialog". Selv om denne taxi-sjåføren neppe tok den initielle informasjonen til seg, så er det nok noe som kiler i bakhodet ved neste konfrontasjon at kanskje det er ham som er problemet. Forandrer han seg ikke så er han neppe et lykkelig menneske, og fjols kan få leve ulykkelig for min del. Hva om det går liv i kjøreforbudet, fordi en hytteeier følte han/hun ikke "trengte" å vente med å kjøre hjem en søndag? Skal man heller ikke konfrontere denne personen? Er det dialog som gjelder her også?

Jeg er uenig. Det er lite råkjøring i marka av syklister. Noen kunne roet seg ned når de passerer folk, spesielt med barn. Men dette er en vei med fartsgrense på 80 km/t, og de største problemene kommer fra at gående ikke forholder seg til at det er en vei for kjørende. Overraskende nok er ikke barn det største problemet. De har dårlig synsradius, og kan være oppslukt av en ting om gangen, men når de opptager deg så ønsker de å passe seg. Poenget er at de har ingen eiesyke. Folk med hund, særlig de som bryter båndforbudet (som er svært mange) er en klassiker, og virker å drite i alle andre. Men de som er de som er de største utfordringene er gjerne to middelaldrende personer, spesielt par, som svinser rundt i veien. En eiesyke som er ute av proposjoner. "Her går vi, og verden skal innrette seg etter oss"-holdning (har de hund i tillegg så er dette kanskje de verste folka å treffe på). Personlig sykler jeg ikke bare i marka, men jeg går også en hel del, og opplever dette fra begge sider. Jeg skal faktisk ut å gå akkurat nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (11 minutter siden):

Man skal da tillate at folk som tar seg til rette kan få ødelegge for andre, uten konsekvenser. Det var jo tanken til "defund the police" i USA, en ideologi som har trynet på alle tenkelige mulige måter.

Dette er jo beviselig feil. Når mange/flere amerikanske byer bruker 30-40-50% av budsjettet på politiet og militært utstyr til politiet, mens skoler, biblioteker og lignende stenger/kuttes til beinet så er ikke akkurat "defund the police" et sykt konsept.

Tanken til defund var nettopp det det høres ut som. Og man kan vel diskutere om det feilet. Det feilet helt klart i å få kuttet politibudsjettene, men såvidt meg bekjent fikk man aldri noe lovløse tilstander som følge av den bevegelsen heller (utover evt greier i selve protestene).

Etter dette aberet så spiller du deg selv helt ut. Jeg skjønner at du er frustrert, men jeg er ganske sikker på at det er ingen her som mener noe som ligner på det du skriver under "hvis man ikke har tro på konfrontasjoner".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (6 minutter siden):

Det feilet helt klart i å få kuttet politibudsjettene, men såvidt meg bekjent fikk man aldri noe lovløse tilstander som følge av den bevegelsen heller (utover evt greier i selve protestene).

Wikipedia kan såklart være endret i favør en vei, men virker som flertallet av de som stemmer egentlig vil beholde politistyrkene sine.

Dog, litt langt unna temaet råkjøring og kjøreforbud i Nordmarka😅

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

The extent to which defunding police leads to a rise in crime has been challenged by scholars and policy experts.[62][63] Criminologist Richard Rosenfeld argues that the increased rate of crime which followed the George Floyd protests was more linked to the COVID-19 pandemic than calls for police defunding, noting that while violent crime rates had increased, property crime rates had decreased, which he said showed evidence that crime was more connected to COVID-19 lockdowns.[62] Patrick Sharkey, another criminologist, attributed the increase in crime to the Ferguson effect, arguing that "when you depend on the police to dominate public spaces and they suddenly step back from that role, violence can increase."[63] In Austin, Texas, after U.S. Representative Michael McCaul said defunding the police had led to an increased rate of homicides, fact checkers said it was "hard to draw the conclusion the homicide rate is up strictly because of reallocating police funding.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (5 minutter siden):

Dette er jo beviselig feil. Når mange/flere amerikanske byer bruker 30-40-50% av budsjettet på politiet og militært utstyr til politiet, mens skoler, biblioteker og lignende stenger/kuttes til beinet så er ikke akkurat "defund the police" et sykt konsept.

Tanken til defund var nettopp det det høres ut som. Og man kan vel diskutere om det feilet. Det feilet helt klart i å få kuttet politibudsjettene, men såvidt meg bekjent fikk man aldri noe lovløse tilstander som følge av den bevegelsen heller (utover evt greier i selve protestene).

Dette er ikke fakta. Baltimore bruker mest av de store byene med 840 dollar per innbygger, og det utgjør ikke 30% eller over:

https://www.cbsnews.com/pictures/defund-the-police-police-budgets-of-major-us-cities/51/

Etter at en politimann i Minneapolis fikk fengsel etter å ha 100% fulgt opplæringen og aldri vist noen rasistiske tendenser, og "offeret" hadde fem ganger dødelig dose av fentanyl, der ambulansen kjørte feil til åstedet, og det derfor tok ekstra lang tid, så ble det defunding flere steder. Etter kraftige økninger i kriminalitet har man de fleste stedene tilbakeført pengene, og stabilisert forholdene igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (41 minutter siden):



Nå var spørsmålet først og fremst om hva man kunne gjøre med folkene som brøt kjøreforbudet. Men jeg fikk vel egentlig svaret etter at Alpers skrev at han ikke en gang viste om kjøreforbud, og har kjørt i kjøreforbudet uten konsekvenser. Det er synd. 

 

Som nevnt er Marka ganske stort, og det er ulike regler for så godt som hele Marka. Hva gjelder kommune/Løvenskiold AKKURAT der du sykler kjenner jeg ikke til, men jeg kan forsikre deg om at i de delene av Marka jeg har kjøretillatelse bryter jeg ingen lover - annet enn evt. på sykkel. Dine antagelser om alle andres adferd, uten å kjenne til behov/årsak for bilbruk virker i overkant selvhevdende og arrogant. 

Store deler av Marka er også åpen for biler, og har offentlige veier. Eksempelvis Maridalen og Sørkedalen. 

I de nordlige delene av Marka er også veiene åpen for allmen ferdsel, mot betaling. Du kan kjøre helt inn til Spålen og Ringkollen, og du kan kjøre til Bislingen og Mylla om du vil. Samme med Løvlia og startpunktet til Gyrihaugen. 

Så er det også så at Marka ikke er laget for syklister. Veiene ligger der i hovedsak for tømmerdrift, samt persontransport der det er fastboende. Vedlikehold og arbeid på skiløyper krever også en del kjøring. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpers skrev (23 minutter siden):

Som nevnt er Marka ganske stort, og det er ulike regler for så godt som hele Marka. Hva gjelder kommune/Løvenskiold AKKURAT der du sykler kjenner jeg ikke til, men jeg kan forsikre deg om at i de delene av Marka jeg har kjøretillatelse bryter jeg ingen lover - annet enn evt. på sykkel. Dine antagelser om alle andres adferd, uten å kjenne til behov/årsak for bilbruk virker i overkant selvhevdende og arrogant. 

Store deler av Marka er også åpen for biler, og har offentlige veier. Eksempelvis Maridalen og Sørkedalen. 

I de nordlige delene av Marka er også veiene åpen for allmen ferdsel, mot betaling. Du kan kjøre helt inn til Spålen og Ringkollen, og du kan kjøre til Bislingen og Mylla om du vil. Samme med Løvlia og startpunktet til Gyrihaugen. 

Så er det også så at Marka ikke er laget for syklister. Veiene ligger der i hovedsak for tømmerdrift, samt persontransport der det er fastboende. Vedlikehold og arbeid på skiløyper krever også en del kjøring. 

Det er snakk om en regel, og ikke en lov. (På den annen side kan man ikke få ny kjøreavtale og komme innenfor bommen hvis man bryter dette, som jo skulle være utgangspunktet).
De delene som det er kjøreforbud er avgrenset av bommer og det er en kjøreavtale. Der det ikke er kjøreavtale er det ikke kjøreforbud.
Selv de som driver serveringssteder er omfattet av kjøreforbudet. Det er også de som driver jakt og skogdrift. Så dette er ganske strengt. Utrykning er unntatt (men de har heller ingen kjøreavtale). 
Skal jeg heller ikke anta at noen som kjører i motsatt retning på E6 gjør noe ulovlig, eller skal jeg ta høyde for at det er jeg som er selvhevdende og arrogant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (1 time siden):

Dette er ikke fakta. Baltimore bruker mest av de store byene med 840 dollar per innbygger, og det utgjør ikke 30% eller over:

https://www.cbsnews.com/pictures/defund-the-police-police-budgets-of-major-us-cities/51/
 

 

Sitat

According to the data, 65 out of the nation's 300 largest cities spend 40 percent or more of their general budgets on policing. Memphis is among them at exactly 40 percent spent on the police department - or $281 million. The budget share for the police is even higher in Milwaukee, Phoenix or Oakland, for example.

https://www.statista.com/chart/10593/how-much-do-us-cities-spend-on-policing/

Og den oppsummeringa over Floyd-saken faller på sin egen urimelighet.

 

Men nok off-topic fra meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk avdekker jo ganske lite informasjon om dette, men det ser ut som om dette "kjøreforbudet" gjelder Oslo kommunes skogsbilveier: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/marka/sok-kjoretillatelse-i-marka/ 

En konsekvens av dette er vel at dette ikke gjelder på Krokskogen feks. En annen konsekvens er vel også at dette kjøreforbudet er et avtalebrudd med Oslo kommune og sånn sett ikke et lovbrudd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (51 minutter siden):

Og den oppsummeringa over Floyd-saken faller på sin egen urimelighet.

 

Men nok off-topic fra meg her.

Alt jeg skrev om den saken er korrekt, så om du mener det korrekte er urimelig så får du stå for det. Bevis som ville frikjent denne politimannen ble nektet fremført i saken, og det har blitt sterkt kritisert. Det stod tydelig i manualen i opplæringen hvilken teknikk han skulle bruke og at han skulle holde den til ambulansen kom, noe han også gjorde, og det ble nektet fremført i saken. Floyd hadde store helseproblemer, med fortettede blodårer og hadde fentanyloverdose i blodet. Derfor døde han. Når man setter seg til motverge så utsetter man seg selv selvsagt for fare, det er hans valg. Den ekstra påkjenningen var hans valg. Å si at man ikke kan puste ble brukt som teknikk lenge før Floyd. Man kan sikkert kritisere hva politimannen hadde lært, men det er urimelig å straffe han for å følge opplæringen. Saklighet faller selvfølgelig ikke på sin egen urimelighet. 

Anbefaler å se denne:
https://www.thefallofminneapolis.com/?fbclid=IwAR1YlTfNAAOtuiOi2LHcJXLBj-N3xigBiwB1SOmjypONyJj0RlIqUhxG80w
Fra 58:50 viser det at ambulansen kjørte til feil sted, og rett etter det at politimannen fulgte prosedyrene i manualen, som ble nektet fremført. Ganske hårreisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (1 minutt siden):

Et kjapt søk avdekker jo ganske lite informasjon om dette, men det ser ut som om dette "kjøreforbudet" gjelder Oslo kommunes skogsbilveier: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/marka/sok-kjoretillatelse-i-marka/ 

En konsekvens av dette er vel at dette ikke gjelder på Krokskogen feks. En annen konsekvens er vel også at dette kjøreforbudet er et avtalebrudd med Oslo kommune og sånn sett ikke et lovbrudd... 

Igjen, det gjelder der hvor det er kjøreavtale. Du kan sikkert detaljrunke om begrepet Oslomarka, og det kunne sikkert vært på sin plass med en hundre prosent definisjon fra min side. Men det gjelder altså der det er kjøreavtale gjennom Oslo kommune, og jeg trodde kjøreforbudet var mer allment kjent. Det meste av Krokskogen ligger vel på Ringerike og i Bærum, om jeg ikke husker feil. Jeg er ikke der så mye selv, men det hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (2 timer siden):

Det er snakk om en regel, og ikke en lov. (På den annen side kan man ikke få ny kjøreavtale og komme innenfor bommen hvis man bryter dette, som jo skulle være utgangspunktet).
De delene som det er kjøreforbud er avgrenset av bommer og det er en kjøreavtale. Der det ikke er kjøreavtale er det ikke kjøreforbud.
Selv de som driver serveringssteder er omfattet av kjøreforbudet. Det er også de som driver jakt og skogdrift. Så dette er ganske strengt. Utrykning er unntatt (men de har heller ingen kjøreavtale). 
Skal jeg heller ikke anta at noen som kjører i motsatt retning på E6 gjør noe ulovlig, eller skal jeg ta høyde for at det er jeg som er selvhevdende og arrogant?

Du slår meg som veldig sint. 

  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (1 time siden):

Et kjapt søk avdekker jo ganske lite informasjon om dette, men det ser ut som om dette "kjøreforbudet" gjelder Oslo kommunes skogsbilveier: https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/marka/sok-kjoretillatelse-i-marka/ 

En konsekvens av dette er vel at dette ikke gjelder på Krokskogen feks. En annen konsekvens er vel også at dette kjøreforbudet er et avtalebrudd med Oslo kommune og sånn sett ikke et lovbrudd... 

Store deler av Krokskogen ligger jo i Oslo og på Løvenskiolds grunn, men jeg aner ikke hvordan det er med regler og tillatelser der. 

Min erfaring er at reglene ikke er til for absolutt håndheving, verken av grunneiere eller syklister på tur. Det oppleves mer som de ulike veistrekningene (også de trådstarter skriver om) og veilagene har en ganske skjønnsbasert regeltolkning. Så lenge en holder farten nede og viser de hensynene som trengs sanksjoneres ikke kjøring selv om det kan være innenfor et gitt tidsrom. Jeg vet Løvenskiold er strengere på dette enn enkelte andre grunneiere, men min opplevelse er at dette fungerer bra slik det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...