Gå til innhold

Er maraton «dødt» som konkurransegren?


Anbefalte innlegg

For en del år tilbake var maraton sykling virkelig på oppsving. Offisiell world cup, bra med folk som satset på det o.l. På UCI sidene er det eneste jeg finner nå VM som er uthevet. Her hjemme er det knapt med folk mer. Er maraton som konkurransegren i Norges cup o.l. dødt? Har mange av de i utlandet som satset maraton gått over til gravel?

Ett annet spørsmål er om man kanskje burde på litt sikt ha byttet ut norgescup maraton med gravel, evnt det kuleste laget en serie ala lifetime i usa med litt kombinasjon av grener.

Noen her som følger med på maraton i Europa som vet hvordan det står til der?

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan ståa er på kontinentet, men her hjemme var det vel litt for mye fokus på ritt og opplevelsen var ikke tilstede. Min kjepphest i mange år har vært at man må lage litt opplegg for massene. Da blir det flere deltagere og dermed også mer stas for de beste å være med. Ikke så kult med ritt på søndag der man får en banan i hånda på en halvtom parkeringsplass. Birken er vel det eneste rittet i Norge som har knekt koden. Du Ole Christian har vel vært litt rundt omkring og sett hvordan det gjøres. Jeg har vært på 2 Marathonritt i alpene (ikke som deltager) og der var det masse liv og folk. Litt mer stas å være med som deltager da også. I Norge (Birken unntatt) så er det jo ikke noe opplegg for hvermansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 23.6.2024 den 12.48):

Jeg vet ikke om det er et tegn på hvor dødt det er, men jeg har aldri hørt om maraton-sykling og måtte google hva det var nå...

Tror ikke det er er et tegn på hvor dødt det nei, mer heller dine preferanser og interesser. Birken er jo et terreng maratonritt.

Til ts: Jeg veit ikke ikke mer enn at jeg følger litt med på Ole Hem i sosiale medier og han virker jo å livnære seg som maratonsyklist, men uten OL-status så vil det alltid ha litt b-stempel sammenlignet med andre grener innen sykling. Samtidig er jo maraton veldig gøy, og gravel og maraton ligger jo veldig nært hverandre. 
Tror det er flere ting som traff samtidig som har slått uheldig ut for maratonsykling, men det har mer med hvordan det står til her i Norge sammenlignet med utlandet som jeg ikke vet status på. 
1: Tror sykkelbølgen som kom og så forsvant er en naturlig greie man bare må ta for det det er. Tror vi mennesker er lagd slik at noe fenger en periode før man ønsker noe nytt. Noen vil ha det mer ekstremt(ultra, triatlon etc.), andre vil ha det enklere (løping feks). Noen slutter helt.
2: Ang opplegg rundt rittene er jeg helt enig i at det er mye å gå på, men man må samtidig være heldig  med været. Feks en løype for barn, kanskje et hoppeslott på arenaen etc, samt mulighet for å kjøpe mat og drikke. Da kan man sette av hele dagen og det kan være noe for familien, ikke bare for han far. Har inntrykk av at orientering er meget gode på opplegg som er for hele familien. 
3: Mange ritt skulle bli noe mer, litt råere, litt tøffere, mer sti etc. Man hørte kanskje for mye på de ivrigste, og glemte massene. Satt på spissen, de 100 beste er de samme som før men nr 150-500 de løper istedet for å sykle. Ta vare på alle, skryt av flere enn de beste osv.. 
4: Sammen med at bølgen gradvis var på vei ned, og noen ritt tråkket feil fordi man skulle spisse ting enda mer ved en enda råere løype, så ble det vanskeligere og dyrere å arrangere da nye regler rundt vakthold kom. Dette har og rammet mange maratonritt da dugnaden går fra å få en enkel innføring og så stille opp på dagen det er ritt til å måtte ta et langt kurs for å være godkjent vakt på vei. (Her lokalt fikk jeg høre at på en kjerrevei inne i skogen måtte vaktene ha veikurset for å stoppe trafikk fordi det ble regnet som kjørbar vei, og det var med stoppe rittet og ha nok folk til dugnaden). 
5. Covid.. det største droppet kom under covid og selv om det var gradvis nedgang i deltagere i årene før var nedgangen dramatisk større i 20/21.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det er er et tegn på hvor dødt det nei, mer heller dine preferanser og interesser. Birken er jo et terreng maratonritt.


3: Mange ritt skulle bli noe mer, litt råere, litt tøffere, mer sti etc. Man hørte kanskje for mye på de ivrigste, og glemte massene. Satt på spissen, de 100 beste er de samme som før men nr 150-500 de løper istedet for å sykle. Ta vare på alle, skryt av flere enn de beste osv.. 
 

Tror du har ett godt poeng her. Og jeg var vel en av de som "ropte" etter mer tekniske ritt 😛 Jo mer tekniske/gøyale rittene ble jo færre vanlige folk ble med=status sank=få elite syklister blir også med.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (57 minutter siden):

Tror du har ett godt poeng her. Og jeg var vel en av de som "ropte" etter mer tekniske ritt 😛 Jo mer tekniske/gøyale rittene ble jo færre vanlige folk ble med=status sank=få elite syklister blir også med.

Hverken du eller noen andre trenger å få "skylda" for noe, jeg og heller mot ritt med en god andel sti, men syns grusritt som Trysil KNut er artig. Feks: Jeg har og tenkt hvorfor ikke Sjusjørittet har mer sti eller enn egen stivariant, men de arrangerer årlig, og får det til med den løypa de har valgt, og det er kult. Det funker.
Har jo vært noen fine ritt med ok deltagelse i år, men ritt som er litt av og på, hvor stiene er overkommelige for mengden, samt artige nok for de ivrige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...