Gå til innhold

Intensitetsstyring


Intensitetsstyring  

74 stemmer

  1. 1. Hvilket verktøy bruker du mest når du styrer intensiteten på treningsøktene dine?

    • Watt
      32
    • Puls
      11
    • RPE
      0
    • Fart
      3
    • Feel
      4
    • En kombinasjon av flere
      20
    • Annet (utdyp i tråd)
      1
    • Jeg bryr meg ikke om intensitetsstyring
      3


Anbefalte innlegg

NjuK skrev (42 minutter siden):

Motivasjon og gjennomføring er vel kanskje også viktigere enn toppform? Har du det gøy med syklinga?

Jupp, kan ikke huske sist jeg var umotivert for sykling. Samtidig jeg sjelden trener så hardt at jeg blir overtrent eller syk. Den skaden jeg fikk i fjor var først og fremst en topptur/skiskade akutt skade som jeg undervurderte og da ble en sykkelbelastningskade. Lærte mye av den (tror jeg). Men samtidig en realitetsorientering at det var viktigere for meg å fungere godt nok til å sykle, og jeg ikke måtte tilbake på samme nivå som før skaden (hadde strengt tatt begynt sakte nivåsenking før dette). Egentlig en ganske god følelse. Sykle fordi det er gøy der og da, men også hive seg med på ritt og tåle å få litt juling fordi en ikke har godformen eller er sliten pga litt for lang tur helga før. Min største motivasjon, er egentlig å se på kart, finne en rute, som er lenger en jeg først hadde trodd, følge en sti som ikke er en sti slik en enten må gå og trille sykkelen eller snu. Blir en del ekstra mil og timer av slikt. Så lenge jeg gleder meg til en tur så gleder jeg meg til en treningsøkt også. Skal også sies at selv om jeg ikke varierer intensiteten så mye som jeg burde så varierer jeg hva jeg sykler mye (terreng, landevei og gravel). Etter birken har jeg vært skikkelig gira på å komme meg ut på sti, mest kanskje fordi jeg nettopp har kjøpt ny sykkel, men også for endelig en godværsperiode. Merker også jeg er i klart bedre form nå en jeg var for to uker siden (birken) på grunn av dette. Ikke vært noen plan. Bare sykle, kort men ganske harde økter (sannsynlig terskel, ikke 02). Hva en skal bruke den formen til ? ha det gøy. Kan være lenge til neste gang he he. Skal snart sykle i Spania med noen som er klart sterkere en meg så det motiverer også å holde god form utover høsten. En fordel med å sykle slik jeg gjør at formen er jevnt god hele året. Rulle, fatbike og ski (både heisbasert, toppturer og langrenn) sørger for at formen holder seg. Selv om jeg ikke følger treningsplan ala trainerroad, zwift etc på rullen så det lett å motivere seg for rulløkter også. GCN+, cyclocross ritt. Hadde i fjor som mål at alle CX ritt skulle jeg se på fra rullen. 1 time maks rulleunderholdning det, tar en med både dame og herreritt så blir det økter nesten daglig. Annenhver gang hardt og rolig. Blir kontinuitet av det. Og kontinuitet er vel eneste treningsprinsipp jeg virkelig kan si jeg følger. Hvis gøy er ett treningsprinsipp så følger jeg det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første trinn er kanskje å endre holdning til Birken. I mange år hadde jeg UB som ett av hovedmålene uten at jeg hadde spesielt gode resultater (ei dårlige, stort sett middelmådige). Da begynte jeg å sykle lørdagsbirken dagen etterpå, bare fordi jeg likte stemningen i løypa, og digget å komme i mål i Håkons Hall med alle medsykelister inkl kjentfolk. Resultatet ble selvsagt aldri bra, men likte følelsen. Siste 3 årene har jeg syklet vanlig birken (dvs 2 av de gravel). I fjor med kneproblemene jeg nevnte så hadde jeg ikke sjans til å henge med p1, var vel i en gruppe til gåpartiet. Fra der syklet jeg tur. Fineste opplevelsen jeg har hatt i vanligbirken. Var jo knallvær og hardrock både her og der. Så tørr å sykle birken uten at du må være toppform er råd 1. Og for all del ikke stress med at andre sjekker tidene dine etterpå. De fleste andre i denne verden er lite interessert i hvordan vi gjør det på ritt. Har en kompis, skal ikke nevne navn men han er på dette forumet he he. Han var skikkelig deppa etter en dårlig Birk og bekymret hva kollegaene vil si når resultatene sto i avisen på mandag. Måtte realitetsorientere vedkommende at sannsynlig ga kollegane resultatlisten lite oppmerksomhet. 

Trinn 2. Gjør det du liker mest nå i høst. Skjønner at intervaller er ikke det du er gira på. Lage deg noen runder, kanskje stitrunder. Sykle runden(e) fort par ganger i uken. Ikke lange økter. Samme med rullesykling senere i høst. Liker du Zwift så kjør på, men lager du deg litt snillere økter uten å måtte sitte med tenna i styretaipen, har noe på tv'n du vil se, så fort får du 3 kvalitetesøkter i uka der også. Ikke perfekt balansert i forhold til FTP kanskje men god nok til en sitter med god følelse i sofaen etter økten. 

Trinn 3. Må du bli mye bedre ? all ære til de mosjonister som har stor fremgang, men de sykler sjelden morsomme turer av det jeg kan se på strava. Mine turer er morsommere. 

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg kuppet tråden helt, det var ikke meningen. Er bare nysgjerrig ovenfor intensitetsstyring og mosjonister. Tror vi fort kan vanskeliggjøre litt for oss selv, med tanke på totalbelastning. 

God kupping det, du er jo helt on topic. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (17 minutter siden):

Nå har jeg kuppet tråden helt, det var ikke meningen. Er bare nysgjerrig ovenfor intensitetsstyring og mosjonister. Tror vi fort kan vanskeliggjøre litt for oss selv, med tanke på totalbelastning. 

 

Er et veldig interessant tema så det har nok ingen noe i mot. Er heldig og kan diskutere med kona som også trener, men jeg setter iallefall stor pris på å kunne lese andres betraktninger 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt motto etter å hatt en sesong der det stort sett har vært sykdom siden aril. Det er bedre å ha vært i form en gang på trening enn aldri vært i form. 

Lever på turen opp Sa Calobra 20 april i år der jeg hadde 4.2 w/kg. Dagen da jeg kunne ligge på drøye 300 w hele veien opp med full kontroll (72 kg). 

Var ikke i nærheten av dette etter at jeg kom hjem. 

For de som ikke så intervjuet med Rasmus Tiller og treningen i JUmbo Visma så anbefales den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (25 minutter siden):

Tobias Foss? 

Hehe...dårlig på multitasking. Var på vei ut døra for å trene, pakket utstyr, kommenterte her og pratet med kona. Så videoen av Rasmus Tiller som vant etappen i Tour of Britain. Et sted måtte det gå feil.

Selvsagt Tobias Foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye fornuftig som kommer her. 
Jeg tenker i bunn og grunn, at om man via sykling, opprettholder en viss grunnform, som gir god helse, og har det gøy på sykkelen, så er det viktigst. 
Så kan ritt, resultater og annet komme deretter. Kanskje man prøver seg ett år eller to med litt ekstra, kanskje ikke. Det er lett å falle i fella å se på andre som sykler raskere og tenke at man også vil dit, uten å vite om de syns sykling er så mye artigere enn deg selv.  

PS: Njuk: Vi syklet flere ritt i samme i pulje for noen år siden, og jeg var fornøyd med den formen jeg hadde da, og du var en positiv fyr i de rittene, så om du finner igjen en formel som funker for deg, så ser vi deg tilbake på start om litt 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 9.9.2023 den 17.09):

Har en kompis, skal ikke nevne navn men han er på dette forumet he he. Han var skikkelig deppa etter en dårlig Birk og bekymret hva kollegaene vil si når resultatene sto i avisen på mandag. Måtte realitetsorientere vedkommende at sannsynlig ga kollegane resultatlisten lite oppmerksomhet. 

Hva er forholdet hans til kuer, og evt en Black sheeps film (som jeg ikke har sett og neppe kommer til å se). ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (56 minutter siden):

Hva er forholdet hans til kuer, og evt en Black sheeps film (som jeg ikke har sett og neppe kommer til å se). ?

Han er ikke glad i kuer. Har dårlig humor (les "black Sheeps" ,omtrent som meg), god musikksmak (omtrent som meg), u got him. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (På 9.9.2023 den 18.29):

1: Ja, du har helt rett.

2: Ja, du har helt rett.

3:Nei, må absolutt ikke bli bedre. Men, tror det kommer litt av seg selv om man har det litt artig med det man driver med.

Du må finne ut hvorfor du sykler.

Personlig sykler jeg for å få noen små avbrekk fra hverdagen etter at ungene er lagt om kvelden (til tross for at det ikke virker slik på strava innimellom😅). Syklinga gir meg det overskuddet jeg trenger for å prestere bedre som ansatt, ektemann og far. 

Derfor blir mesteparten av treningen min på zwift, rett og slett fordi det er enklest. 

Jeg klarte å få presset inn ett ritt i år, som ble Terningenrittet. Men fleste parten av øktene mine på zwift er ritt, også fordi det er enklest. For å få bedre progresjon kunne jeg sikkert lagt en annen plan med annen intensitetsstyring, men da forsvinner moroa og enkelheten, og det er jeg ikke villig til å ofre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

Gudskjelov så klarer jeg å styre abstinensene, har blitt så jævlig feig på mine eldre år. Hadde jeg prøvd, så hadde det blitt rullestol. Var på toppen av Lønnbergbakken her om dagen, og kan egentelig ikke fatte at jeg turde å sette utfor. 

Hehe, i mitt hode har jeg egentlig ikke lagt opp, har bare ikke gjort det på 10år.. Gjør litt vondt hver gang jeg jogger forbi Linderudkollen, og leker med tanken om comeback i noen sekunder 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få høre hva som er deres perser (hopp) da ? Satte for 17-18 år siden bakkerekord by accident i nederste storhoppet i parken på Trysilfjellet. Pen brudd i rygg føltes som flaks der jeg landet flatt fra nesten 10 meters høyde langt ut på flata. Har heldigvis blitt mye feigere både på ski og sykkel på mine eldre år, men ikke uten en del skader i senere år også. Har aldri hoppet med hoppski, men pers i hoppbakke er nok ca 25 meter med telemarkski. 

Endret av Oddefa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (2 timer siden):

Få høre hva som er deres perser (hopp) da ? Satte for 17-18 år siden bakkerekord by accident i nederste storhoppet i parken på Trysilfjellet. Pen brudd i rygg føltes som flaks der jeg landet flatt fra nesten 10 meters høyde langt ut på flata. Har heldigvis blitt mye feigere både på ski og sykkel på mine eldre år, men ikke uten en del skader i senere år også. Har aldri hoppet med hoppski, men pers i hoppbakke er nok ca 25 meter med telemarkski. 

 

NjuK skrev (47 minutter siden):

Jada jada. Har vel egentelig ikke lagt opp i hodet, bare sier det for å pynte på at jeg har blitt feit og feig.

Persen min er fra Lysgårdsbakken i år 2000. Hoppet 130 meter, med bakvind fra helvete. Var bare å vente på at skia kom. Det er ett rush jeg aldri har klart å gjenskape noen steder. Største bakken jeg har gått rundt i er den lille bakken i Lysgårdsbakken. På plast, lugga på hoppet, og satt for langt fremme på foten. Kast i kast nedover med masse japanesiske turister som filma, så fallet finnes ett eller annet sted i Japan. 

Min er noen og 70, på trening i Linderudkollen. Gav meg som aktiv før jeg kom opp i større bakker, men hoppa sporadisk for moro skyld i mange år etterpå. Kom meg da etterhvert opp i Lysgårdsbakkene også, og hoppa omtrent like langt i begge de, men følelsen av å hoppe 70m er helt klart best i en 70m-bakke 😜 

Har heldigvis ikke gått rundt i større bakker, men landa på huet/skuldra på 45m++ i K40 i Linderudkollen to ganger på rappen (måtte jo opp på hesten igjen..!) tidlig i tenårene. Treneren lurte på om jeg hadde prøvd meg i K120 nylig, for jeg hadde utgang som om jeg var i en mye større bakke, men rotasjon og fart/luftmotstand matcha liksom ikke helt, så da tippa jeg rundt langt nedi bakken😅

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (2 timer siden):

Intensitetsstyring i skihopp er spennende. Jo mer nervøs, jo bedre hopp. Skjerper sansene. Mine beste hopp gjorde jeg når spora var helt utslitt. Var ofte også sporsetter, sikkert for dum til å skjønne mitt eget beste. Husker vi løp opp på toppen for å sette spor før en av veteranhopperbe i klubben, han kjørte så jævlig trange spor. 

Hehe, jeg hadde mine beste hopp når jeg var mest avslappet og egentlig hadde tankene helt andre steder inntil jeg slapp bommen - derfra gikk alt på automatikk og ble gjerne stående på sletta etterpå og lure på hva som skjedde - det måtte jo ha kommet enormt med oppdrift, men neida. Mine beste prestasjoner på sykkelen har også vært litt sånn; skjønner ikke helt hva som skjer, det bare funker..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motbakkeintervall bruker eg strava live segments på en garmin til styre intensitet. Sett eit "goal" som eg tenker er passe for gjeldande form og det antall runder eg har planlagt.

Så lenge bakken har jevn stigning og det ikkje er mykje vind så funkar det ganske bra. Har satt et felt til "Time ahead/behind" og prøver å holde den innanfor på dei første rundene. Så gir eg heller på meir på slutten hvis eg boblar over av energi. På rulla har eg watt-måling.

Hvis eg klarer å trene jevnt gjennom haust og vinter så har eg lyst å belønne meg sjølv med eit par watt-pedalar til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...