Gå til innhold

Fortsatt slark i styrelager etter å ha strammet toppskruen


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt en 1 år gammel rimelig White hardtail, som knapt har vært brukt av første eier. Veldig lite slitasje. Men det var slark i styrelageret så jeg strammet toppskruen og skruene til stemmet, ingen av dem var særlig løse. Men det er fortsatt litt slark etter strammingen. Hvorfor? Det kan da umulig være slitasje som forårsaker dette da sykkelen kanskje har rullet bare 10 km. Er det noe annet jeg kan gjøre for å fikse slarket?

Det er denne sykkelen:

(https://www.xxl.no/white-xc-290-pro-deore-1x11-23-terrengsykkel-hardtail-herre-svart/p/1194850_1_Style)

white290-stem.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du holder inne forbremsen og gynger sykkelen frem og tilbake, er det da slark mellom gaffel og røret?

Om du løsner stemmet og strammer toppen skal jo den helst trykkes nedover, og så kan du stramme til stemmet igjen i riktig posisjon. (Altså må løsne stemmet før du strammer toppen). Men jeg har opplevd at det ikke alltid løser problemet, kanskje holder noen kilometer og så sklir det ut igjen. Da lurer jeg på om det enten er spacerne som burde vært litt større, eller om noe i selve styrelageret er gåent eller burde vært montert annerledes. For min del var det også XXL sykkel som jeg ikke klarte fikse selv med allverdens stramming, men usikker på hva de gjorde på verkstedet for å fikse det 🤔

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Sykkelmafiaen skrev (6 minutter siden):

Om du holder inne forbremsen og gynger sykkelen frem og tilbake, er det da slark mellom gaffel og røret?

Om du løsner stemmet og strammer toppen skal jo den helst trykkes nedover, og så kan du stramme til stemmet igjen i riktig posisjon. (Altså må løsne stemmet før du strammer toppen). Men jeg har opplevd at det ikke alltid løser problemet, kanskje holder noen kilometer og så sklir det ut igjen. Da lurer jeg på om det enten er spacerne som burde vært litt større, eller om noe i selve styrelageret er gåent eller burde vært montert annerledes. For min del var det også XXL sykkel som jeg ikke klarte fikse selv med allverdens stramming, men usikker på hva de gjorde på verkstedet for å fikse det 🤔

Jeg var nok litt uklar, men det var sånn ca det jeg gjorde 🙂 Altså løsnet alle tre skruene først (topp+2 til stem), presset hele stasen nedover, så strammet jeg toppskruen og til slutt stem-skruene. Pleier å funke, men ikke denne gangen.

Det er satt i 3 spacere under stemmet, 2 tynne og 1 litt tykkere. Kan prøve å legge på enda en spacer for å se om toppskruen da får det hele i spenn.

Jeg vet ikke hvordan styrelager monteres, men kan det feks bare plukkes ut og snus opp-ned, se om det virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en spacer til liggende så forsøk å legge på den enten over eller under stemet, da det kan hende det trengs noe mer «fyll» for å presse sammen. Legger du den over vil det ikke påvirke sittestilling.

Alternativt kan du flytte innmaten inni gaffelen der skruen fra topcapen festes litt nedover. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PiotrFijas skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan styrelager monteres, men kan det feks bare plukkes ut og snus opp-ned, se om det virker?

Nei, lagrene kan ikke snus. Lagrene har ulik størrelse og hver av dem er tapert/skrå på ene siden. Øverst og minste lager skal ytre tapering være ned, det underste og største skal ytre tapering være opp, indre tapering ned mot crown race på gaffel.
Stjernemutter skal være slått 15-17 mm ned i kronerør.

Kan du huske om toppskruen var strammet veldig til da du først fikk sykkelen? Kan hende at forrige eier da har strammet for mye til slik at ett eller begge lager er presset litt fra hverandre, dvs. at indre og ytre lagering er kommet ut av posisjon. Noen rammer har også kopper av plast hvor lagerne hvilker. De kan også bli ødelagt hvis det er strammet meget hard til. 

Foreslår, før du strammer til for mye, at du tar alt fra hverandre og sjekker. Her er styrelageret.

image.png.5b375701e41c589a13ef1807fbeb583b.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

san skrev (19 timer siden):

Nei, lagrene kan ikke snus. Lagrene har ulik størrelse og hver av dem er tapert/skrå på ene siden. Øverst og minste lager skal ytre tapering være ned, det underste og største skal ytre tapering være opp, indre tapering ned mot crown race på gaffel.
Stjernemutter skal være slått 15-17 mm ned i kronerør.

Kan du huske om toppskruen var strammet veldig til da du først fikk sykkelen? Kan hende at forrige eier da har strammet for mye til slik at ett eller begge lager er presset litt fra hverandre, dvs. at indre og ytre lagering er kommet ut av posisjon. Noen rammer har også kopper av plast hvor lagerne hvilker. De kan også bli ødelagt hvis det er strammet meget hard til. 

Foreslår, før du strammer til for mye, at du tar alt fra hverandre og sjekker. Her er styrelageret.

Takk for gode beskrivelser og illustrasjon! Og mange gode forslag fra alle.

Jeg tok det meste fra hverandre (tok ikke ut lagrene riktignok) og satte det sammen igjen, skrudde til og så var slarket tilnærmet borte. Mulig noe har ligget feil. Og mulig det løsner igjen etter kort tid, men jeg tar ikke den bekymringen på forskudd.

God sykkelhelg!

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...