Gå til innhold

Sykkelting jeg bare må kjøpe?


afixy

Anbefalte innlegg

Panda skrev (6 timer siden):

Shit dere har mye med på tur.

girøre, quicklink, lås, verktøy…

 

Sykla i 35 år nå, aldri hatt bruk for noe av dette. 
Det holder med slange og pumpe altså. 
Ikke gjør dette så veldig avansert for en ny. 
 

Men når jeg mangler det siste lite for gratis frakt så ender det gjerne opp i et par sokker. 
 

Nå var det heller ikke etterspurt hva folk har med seg på tur og tviler de har en ryggsekk med verktøy med seg ei 🤣
Nå befinner jeg meg alltid 1t hjemmefra på mine turer, maks 1.5t. Kjøpt en liten handy multitool jeg kommer til å pakke med meg på lengre turer, men er for så vidt enig med deg at man ikke trenger masse verktøy med seg på tur, da det tar mye plass og kan veie endel. Elsker kjøre lett uten sekk 🙂
PS! Sokker for gratis frakt var genialt!

Ace skrev (19 timer siden):

Nei, det er ikke alle steder den kommer til. Jeg har blant annet noe girhendler der man ikke kommer til med denne, og jeg har nøyaktig den kabelkutleren på bildet. Dette er den jeg ønsker: 

https://www.parktool.com/en-us/product/end-cap-crimping-pliers-ep-1?category=Brakes

Foreløpig fungert godt med nebbtang, om det er svært "tight" pre-cutter jeg wire med nebbtang før montering.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (4 timer siden):

Mange gode tips her, men også noen som virker som spesifikke for landevei. Og du kjøpte deg vel en terrengsykkel, @afixy?

Jeg har et par favoritter som gjør at jeg kan sykle uten sekk:

Til å ha hjemme så starter du med

  • Sett med unbrakonøkler
  • Sett med torx-nøkler (om du har torx på sykkelen din)
  • Gulvpumpe
  • Kjedestrekksmåler

Så kjøper du verktøy etter hvert som du trenger det. Du ønsker å kunne gjøre en del ting selv, som

  • Bytte
    • Kjede
    • Kassett
    • Bremseklosser
    • Kranklager
  • Lufte bremser

 

 

Fantastisk guide, 10/10! Stemmer terrengsykkel her, ikke umulig det kommer noe XC-asfalt med tiden.

Handlet inn alt på denne lista faktisk - utenom kjedestrekkmåler og tingene under «bytte»
Da jeg er usikkert om jeg skal mekke selv, å gå til innkjøp alt utstyr for å skifte selv, kontra levere inn til service hos en flink lokalt sykkelreparatør før sesongstart. Befriende og mindre stress.

Kan mekke selv, bare vært så lenge vekke fra sykkelbransjen så vet ikke eksakt hva slags merker/deler jeg bør kjøpe inn. Kan mekke selv, synes også det er gøy når jeg har tid og det går godt - samt at Youtube har mange gode «HOW-TO-DO». 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (50 minutter siden):

 

Foreløpig fungert godt med nebbtang, om det er svært "tight" pre-cutter jeg wire med nebbtang før montering.  

Jeg har også klart å leve uten, men det ville vært en hendig sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afixy jeg ville _definitivt_ handlet en god kjedemåler av denne typen:

https://gladehjul.no/product/pedros-chain-checker-plus-ii-kjedemaler/

Bruk den regelmessig en gang hver måned eller hver andre mnd for å passe på at du ikke går over 0.5% slitasje som kan tvinge deg til å bytte kassett/framdrev alt for tidlig. Ville også kjøpt en kjedekutter og hurtiglenke-åpner slik at jeg kunne bytte kjeder selv ved behov og ikke var avhengig av en butikk. Bare ta vare på specc'en til sykkelen din eller tell antall ledd når du bytter kjede så du kutter riktig lengde. Dette er veldig veldig enkelt, og sparer mye tid uten sykkel og penger.

I alle fall for SRAM er også de dyreste kjedene billigst pr kilometer syklet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 22.6.2024 den 15.50):

Jeg synes det er bra å ha ekstra slange, bremsekloss, kjede og slike ting liggende. Når man først trenger det er det digg å ha for hånd, enn å måtte vente på å få tak i det eller plutselig ingen har matchende bremsekloss eller lignende inne. Og så kan man kjøpe nytt i det man bruker den / legge i handlekurv så det blir med på neste handel.

Og ekstra dekk kom jeg på i går. Fikk en punktering, og innså at dekket nå er tynnslitt og bare vil punktere fortløpende på nytt. I stedet for å utsette det uunngåelige og styre med av og på hjul og alt dill på nytt om noen dager var det digg å bare gjøre det med en gang når jeg uansett måtte fikse.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen erfaring:
Ha med ett lite førstehjelpssett med det aller nødvendigste - smertestillende tabletter kan være greit å ha med,  gjerne noe med rød trekant som du trenger resept for å få kjøpt.
Dogtag eller ett klistremerke på hjelmen som sier noe om hvem du er og hvem som skal kontaktes ved uhell. Eventuelt noe om at du har noen hjemme som må tas vare på, barn/demente/husdyr
Kontanter, sedler og mynt.

  • Like 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 22.6.2024 den 12.46):

Cleats med god flyt. Gule Shimano

 

 

Etter å ha konvertert til blå Shimano for noen år siden føler jeg at føttene nå "svømmer" i bevegelse om jeg blir nødt til å bruke gule.
Gule gir nok bedre fleks for knær og ankler, men siden jeg ikke har noen utfordring med det oppleves blå som tightere men med nok flyt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (1 time siden):

Etter å ha konvertert til blå Shimano for noen år siden føler jeg at føttene nå "svømmer" i bevegelse om jeg blir nødt til å bruke gule.
Gule gir nok bedre fleks for knær og ankler, men siden jeg ikke har noen utfordring med det oppleves blå som tightere men med nok flyt.

Det er en god vurdering. Jeg tenker at gule shimano og røde look er tryggest for flest, men at mange kan bruke klosser med mindre flyt uten trøbbel. Det viktigste er å være bevisst på mulighetene. Med klosser med mindre flyt blir det mer kritisk å treffe på fotvinkelen på pedalen ved plassering av klossene.  

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (9 timer siden):

@afixy jeg ville _definitivt_ handlet en god kjedemåler av denne typen:

https://gladehjul.no/product/pedros-chain-checker-plus-ii-kjedemaler/

Bruk den regelmessig en gang hver måned eller hver andre mnd for å passe på at du ikke går over 0.5% slitasje som kan tvinge deg til å bytte kassett/framdrev alt for tidlig. Ville også kjøpt en kjedekutter og hurtiglenke-åpner slik at jeg kunne bytte kjeder selv ved behov og ikke var avhengig av en butikk. Bare ta vare på specc'en til sykkelen din eller tell antall ledd når du bytter kjede så du kutter riktig lengde. Dette er veldig veldig enkelt, og sparer mye tid uten sykkel og penger.

I alle fall for SRAM er også de dyreste kjedene billigst pr kilometer syklet.

Viktig poeng du tar opp her, foreløpig avventer jeg litt med kjede, bremseklosser og tetning-sett til tubeless, da jeg må finne riktig variant av komponent. (Som sagt vært lenge vekk fra sykkelverden) Tools med kjede-verktøy er på vei! Enes også med å kjøpe kvalitet komponenter såfremt de ikke er overpriset! vs billigere med kortere levetid - skyter seg selv i foten 😉

Burde nok lagt en slik kjedemåler i handlekurven når jeg tenker meg om, mulig XXL eller sport1 har noe på lager! Godt poeng ta vare på drivverket!

 

Gubben skrev (8 timer siden):

Av egen erfaring:
Ha med ett lite førstehjelpssett med det aller nødvendigste - smertestillende tabletter kan være greit å ha med,  gjerne noe med rød trekant som du trenger resept for å få kjøpt.
Dogtag eller ett klistremerke på hjelmen som sier noe om hvem du er og hvem som skal kontaktes ved uhell. Eventuelt noe om at du har noen hjemme som må tas vare på, barn/demente/husdyr
Kontanter, sedler og mynt.

Godt råd, foreløpig er jeg ikke på så lange turer på allfarvei, så anses relativt trygt. Men å laste ned 113-appen smarttlf skal gjøres!
Fordrar ikke sykle med ryggsekk, så førstehjelpskrin utgår, men absolutt en god ide! "Dogtag" er heller ikke et dårlig forslag! - VET aldri hva som kan skje! A/B-preparater mener jeg blir for ekstremt ta med seg på tur, ibux + paracet i nød! Disse tiltakene må selvsagt vurderes på lengere turer! 🙂

Sykkelmafiaen skrev (7 timer siden):

image.jpeg.3d1206e3c1e3a9bb3baf43025eab2fd4.jpeg

Sånn??

Har faktisk kjøpt meg en frekk sykkelcaps som også er på tur i posten! 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstehjelpsutstyr får du plass til i en fanny pack. 🙂 

Jeg har fått mest bruk for strips, kompress og smertestillende. Om du kjøper et ferdig kit, gjør deg kjent med hva det inneholder, ta ut det du ikke trenger og suppler etter hvert som det blir brukt opp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (På 28.6.2024 den 9.26):

Dogtag eller ett klistremerke på hjelmen som sier noe om hvem du er og hvem som skal kontaktes ved uhell. 

Jeg bruker Road ID, armbånd.

Der har jeg:

navn / fødselsår

Tlf kona (i formatet som bildet under)

Tlf mamma

Blodtype

Land

https://www.roadid.com/products/stretch-rugged-silicone-id-bracelet

image.png.907fbeb88e1cbf31b77428c3fd192da7.png

Tror jeg har hatt min i 10 år. Har vel byttet gummibånd én gang.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt det ennå dukker opp gode forslag i denne tråden, følger med! 🙂

Neste ordre kjede, klosser, kjedemåler, olje og muligens noe sykkelsko dersom noe passende dukker opp! 🙂

Klarer bare foreløpig 3 sykkelturer i uka, mellom 2 til 3 mil i terrenget - elsker det! Været eller tiden som begrenser meg, snart ferie da blir det mer rulling! Elsker det! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (På 4.7.2024 den 23.30):

 

Klarer bare foreløpig 3 sykkelturer i uka, mellom 2 til 3 mil i terrenget - elsker det! Været eller tiden som begrenser meg, snart ferie da blir det mer rulling! Elsker det! 

Er jo kjempebra det da! Både antall og km. Får jeg 3 turer i uka er jeg superfornøyd. Mer enn det er bonus. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på pakninger på gaffel og dropper-post – begge områdene rengjøres med klut etter hver sykkeltur dersom behov. Men? Skal disse gummipakningene smøres med noe så de holdes eleastiske og beholder sin funksjon? Sprø morkne pakninger beskytter ikke godt. (sykkel parkeres/lagres i oppvarmet lokale) Smøre folk "bein" på gaffel og dropper?

 

Samme med kjeden, denne kjøres gjennom med klut etter behov etter turer. Hvor ofte oljer dere leddene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afixy skrev (På 13.7.2024 den 12.59):

(...)Samme med kjeden, denne kjøres gjennom med klut etter behov etter turer. Hvor ofte oljer dere leddene?

Her har du en hel verden å dykke ned i. Men vi er i korte trekk mot olje og for voks. 
Det er utrolig mye du kan kjøpe i den forbindelsen. Start her: Den store varmvokstråden!

Kast deg så over alt av videoer fra Silca på youtube.

Vits: Hvordan kan du vite om en syklist vokser kjedet?
Han forteller deg alt om det etterpå.



LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 15.7.2024 den 10.58):

Her har du en hel verden å dykke ned i. Men vi er i korte trekk mot olje og for voks. 
Det er utrolig mye du kan kjøpe i den forbindelsen. Start her: Den store varmvokstråden!

Kast deg så over alt av videoer fra Silca på youtube.

Vits: Hvordan kan du vite om en syklist vokser kjedet?
Han forteller deg alt om det etterpå.



LarsB

Hei igjen!

Sett på voks, synes det ser noe komplisert ut. Har kjøpt inn Prick Bort(kraftig avfetning) og kjedeolje tilpasset tørt bruk, dry-oil. Tror dette skal fungere godt da jeg har gode rutiner rengjøre kjede og gaffel dropper-post etter hver tur, er også finværs syklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (På 29.6.2024 den 11.00):

Førstehjelpsutstyr får du plass til i en fanny pack. 🙂 

Jeg har fått mest bruk for strips, kompress og smertestillende. Om du kjøper et ferdig kit, gjør deg kjent med hva det inneholder, ta ut det du ikke trenger og suppler etter hvert som det blir brukt opp.

Dersom en først har med kompress kan en godt ta med litt pyrisept og litt bomullsdotter til å rense sår med. Svir mye mindre med et renset sår enn et skittent sår. Ser Pyrisept også kommer i en liten salve-tube. Har ikke prøvd det selv.

Boots Apotek | Pyrisept salve 1 mg/g 20g

Ser det og er noe rensevæske i små ampuller, som kanskje er like lurt, siden det er mer flytende, og kanskje lettere å rense med?

Klorhexidin 0,5mg/ml liniment spyleampulle 20x30 ml - Apotek 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...