Gå til innhold

Sykkelting jeg bare må kjøpe?


afixy

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å bestiller smått og diverse fra bikeshop. Mangler et par lapper for å nå den magiske grensen på 1.000 som gir gratis frakt.

Er det noe dere anbefaler en NY sykkelentusiast bare MÅ ha i sortimaget sitt? Evt noe veldig lurt å ha som jeg ikke vet finnes ennå? Smarte ting etc?

Gjerne tips til andre norske butikker som har gode tilbud eller sortiment?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedemåler, og ekstra kjede til å sette på når kjedemåleren bekrefter at det er slitt.

Ekstra girøre og kjedelås, begge deler bør være med på tur. Jeg taper/stripser dette fast på sykkelen.

  • Like 2

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (På 21.6.2024 den 8.09):

Kjedemåler, og ekstra kjede til å sette på når kjedemåleren bekrefter at det er slitt.

Ekstra girøre og kjedelås, begge deler bør være med på tur. Jeg taper/stripser dette fast på sykkelen.

Veldig gode forslag hva som kan være lurt for en nybegynner ha med på lengre turer! Kjede og lås lagt til, girøre heller ikke dumt!

 

Slit1 skrev (På 21.6.2024 den 8.28):

Noe av det du kommer til å ha brattest læringskurve på som ny syklist er å komme over grensa på fri frakt….

Vel, handlekurven var allerede på stigende 1.500 kr når denne posten ble laget, fri frakt allerede innfridd. Men var heller ment som "humor" fra min side - som kanskje ikke alle skjønte! Vel heller en annen måte å si, "åj dette verktøyet eller tingen, duppeditt hadde vært kjekt å ha" legge inn ny ordrer og avvente pakke ..... som gode tips lagt inn i handlekurven fra de to personen som postet her før deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løse ermer, knevarmere, vindvest i liten nok størrelse. 
God minipumpe

DeFeet skotrekk for å holde skoene fine

Cleats med god flyt. Gule Shimano eller Røde Look. 
Pålitelige flaskeholdere

Camelbak podium flasker

 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra å ha ekstra slange, bremsekloss, kjede og slike ting liggende. Når man først trenger det er det digg å ha for hånd, enn å måtte vente på å få tak i det eller plutselig ingen har matchende bremsekloss eller lignende inne. Og så kan man kjøpe nytt i det man bruker den / legge i handlekurv så det blir med på neste handel.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv endt opp med utallige bestillinger så langt i år, det er alltid noe mer man trenger:

- skikkelig unbrakonøkkelsett (multiverktøy er ikke optimalt for alle sykkelens kriker og kroker)

- momentnøkkel 

- lagringsflaske til å ha på sykkelen (f.eks til verktøy/slanger, mye mer estetisk enn en schtøgg seteveske)

- spacere for å slamme stemmet (viktig!) før du har fått kappet kronrøret

- gels

- innleggssåler (Specialized BG anbefales)

- en liten og lett sykkellås er kjekt å ha når du skal gå bort fra sykkelen din i 2 sekunder

- kassettavdrager/kjedepisk

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (4 timer siden):

Jeg har selv endt opp med utallige bestillinger så langt i år, det er alltid noe mer man trenger:

- skikkelig unbrakonøkkelsett (multiverktøy er ikke optimalt for alle sykkelens kriker og kroker)

- momentnøkkel 

- lagringsflaske til å ha på sykkelen (f.eks til verktøy/slanger, mye mer estetisk enn en schtøgg seteveske)

- spacere for å slamme stemmet (viktig!) før du har fått kappet kronrøret

- gels

- innleggssåler (Specialized BG anbefales)

- en liten og lett sykkellås er kjekt å ha når du skal gå bort fra sykkelen din i 2 sekunder

- kassettavdrager/kjedepisk

 

Mye gode tips!

Hadde det mest nødvendige verktøyet fra før, men momentnøkkel var absolutt ikke et dårlig forslag! 

Gels, altså sånn kunstig næringsdrikke? Nei takk hehe.

Innleggssåler S BG, svært interessant - hva er disse godt for?

Kjører i dag flate DCskatesko, de sitter godt til pedalene, men sålen er noe myk så mister nok kraft her.

Er på utkik etter terrengsko i skivelukking (BOA) eller borrelås, men liker ikke kjøpe sko på nettet da jeg ønsker sykkelskoa skal sitte perfekt 100 %.

Liten lett sykkellås til korte visitter, genialt!

Kjedeutstyr legges i handlekurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Ottolock er helt topp som lås til stisykling når en stopper på en markastue. Til den bruken er sikkerheten også mer enn god nok.  
 

Den veier ingenting - dvs mindre enn en mobil, kan kjøpes i flere lengder. Min er lang nok til å låse både for og bakhjul, eller to sykler sammen. 

IMG_9387.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (6 timer siden):

Denne kan anbefales:

https://www.vpg.no/Hiplok-Z-Lok-Combo-Cable-Lock/324509/

Litt kort, men får låst overrøret fast i noe smalt på grussykkelen iaf.

 

Lars-Erik skrev (5 timer siden):

Jeg synes Ottolock er helt topp som lås til stisykling når en stopper på en markastue. Til den bruken er sikkerheten også mer enn god nok.  
 

Den veier ingenting - dvs mindre enn en mobil, kan kjøpes i flere lengder. Min er lang nok til å låse både for og bakhjul, eller to sykler sammen. 

 

Disse alternative var jo helt geniale, feks til et kjapt butikk besøk etter som nevnt over, slikt må skaffes! Foreløpig parkeres den innelåst både jobb og privat, kvier meg parkere offentlig sørgelig nok.

RoyE skrev (2 timer siden):

16-17 år etter jeg startet å sykle er det fortsatt nesten ukentlig det er sykkelting jeg bare må kjøpe. Velkommen til galskapen. 

Slikt jeg frykter, nå har jeg til og med ryddet boden så har rikelig med plass - Men prøver ikke gå helt banans.......

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (På 23.6.2024 den 16.00):

Hvis du rydder i boden er det også en ting du må kjøpe: Hyller. Typ overalt. Og smartstore bokser.

Nettopp! Hyller og bokser ble allerede planlagt under ryddeprosessen, eller vi kan kalle det organisering 😄 
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppbevaring/oppbevaringshyller-skuffer/oppbevaringshyller/oppbevaringshylle-017294/
Rimelige stabile og praktiske hyller.

 

Ace skrev (På 23.6.2024 den 20.01):

kabelendekniper.

Prøver ikke gå banans, brukte ei nebbtang til kabelkuttinga/wire. Kjøper "universal" verktøy på Biltema og lignende som kan brukes til flere oppgaver :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (På 23.6.2024 den 20.01):

kabelendekniper.

En hver tang vil fungere - selv vaierklipper funker da de som oftest har en krimper på innsiden av klippe-bladene. 

klipper.jpg

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (3 timer siden):

En hver tang vil fungere - selv vaierklipper funker da de som oftest har en krimper på innsiden av klippe-bladene. 

klipper.jpg

Nei, det er ikke alle steder den kommer til. Jeg har blant annet noe girhendler der man ikke kommer til med denne, og jeg har nøyaktig den kabelkutleren på bildet. Dette er den jeg ønsker: 

https://www.parktool.com/en-us/product/end-cap-crimping-pliers-ep-1?category=Brakes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter man endehylser ved girhendlene? Aldri sett før..

Forøvrig har det funket fint for meg å knipe endehylsene med rørleggertang, så har heller ikke dedikert verktøy for denne funksjonen. Har også prøvd nebbtang, men det holdt ikke like bra siden man ikke får like mye klemkraft med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnoos skrev (47 minutter siden):

Setter man endehylser ved girhendlene? Aldri sett før..

Neivel. Siden du ikke har sett det, da må jeg vel referere til det, da. Så dette heter Cinq stifter:r, og jeg har da road rohloff. De har nå dessverre gått ut av produksjon, men kom i flere varianter. 

Et annet sted det er trangt er i shifteren på gravitydropperen. Den første jeg har er faktisk 20 år nå. 

Et slikt verktøy forenkler uansett prosessen, og det virker veldig enkelt å bruke tuppen på denne tangen.

 

Cinq-shift-r-header.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit dere har mye med på tur.

girøre, quicklink, lås, verktøy…

 

Sykla i 35 år nå, aldri hatt bruk for noe av dette. 
Det holder med slange og pumpe altså. 
Ikke gjør dette så veldig avansert for en ny. 
 

Men når jeg mangler det siste lite for gratis frakt så ender det gjerne opp i et par sokker. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (23 minutter siden):

Shit dere har mye med på tur.

girøre, quicklink, lås, verktøy…

Tror ikke han spurte om hva som skulle være med på tur. Kjedemåler som eksempel, er det vel ingen som har med seg?
Girøre, quicklink og et lite multiverktøy derimot, spesielt langt utenfor alfarvei. Og en ferdikonfigurert 113-app, for seg selv og andre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, men også noen som virker som spesifikke for landevei. Og du kjøpte deg vel en terrengsykkel, @afixy?

Jeg har et par favoritter som gjør at jeg kan sykle uten sekk:

Til å ha hjemme så starter du med

  • Sett med unbrakonøkler
  • Sett med torx-nøkler (om du har torx på sykkelen din)
  • Gulvpumpe
  • Kjedestrekksmåler

Så kjøper du verktøy etter hvert som du trenger det. Du ønsker å kunne gjøre en del ting selv, som

  • Bytte
    • Kjede
    • Kassett
    • Bremseklosser
    • Kranklager
  • Lufte bremser

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...