Gå til innhold

Beste kjøp, driftssikker elsykkel til heilårs pendling


Anbefalte innlegg

Eg har lova elsykkel til min son som til hausten skal starte på VGS. Eg ser etter ein som er driftssikker og praktisk nok til å gå året rundt i all slags ver. Eg vil ha dekklaring til breie piggdekk. Batterikapasitet er strengt tatt mindre viktig.

Tips til gode røvarkjøp tas i mot med takk.

Også interessert i forslag til skulesekk som kan henge på bagasjebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag: Cube Nuride / Reaction med skjermforlenger spesielt foran som beskytter motor, drivverk og føtter mot saltsprut. Plass til store dekk under skjermene. 

Saltet sliter mye på utstyret, men gode skjermer hjelper veldig mye. r

Mitt inntrykk er at bosch er slitesterkt og solid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit fornøyd med White sin, ok lett for å være elsykkel og litt mer normal sittestilling. Stabil og fin selv i god fart i nedoverbakke.

"Normale" deler på den, så ikke noe som er vanskelig å vedlikeholde eller bytte ut.

Vurderer selv å finne noe billige gravelhjul og lettere ballongdekk for enda mer vanlig sykkelfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører el- fatbike hele året. Slipper å være avhengig av brøyting, salting, buss og bil. 

Har for det meste fungert. 

Motor er byttet en gang da tenner i aksel ble ødelagt av feilmontert kjedehjul, hadde også fått slitasje i lager.  Paler i boss har også gått engang samt akselbrudd. Dobbelt hjulsett har sørget for kontinuerlig drift. Nå røyk lager i motor for alvor, så jeg kan ikke kjøre mer før det er fikset.

Har nettopp bestilt service kit til en Bosch 2 gen. Lagret i kranken går etterhvert hvis man bruker og det hvis det er regn. Man får ny motor  hvis det skjer før 5 år. Bosch vil ikke montere kit mer enn en gang (-4000kr)  Levetid på motor blir da ca 7-8 år. Neste gang blir motorbytte (-10000kr). Når den er fikset selger jeg den.

Selv har jeg kjørt hele året. Ikke brukt høytrykk rengjøring.

Har ikke kjørt på saltet vei, bare kryssinger av kontaminerte veier.

Det har ført til jeg tenkte en RM el-sykkel med motor drivhjul montert høyere opp måtte være en bedre løsning. I kranken sitter vanlig kranklager som kan byttes enklere og billigere.

For de som tar sykkel ut i saltlaken må jo dette være en bra løsning.

Noen som har erfaring fra Rocky Mountain el-motor på holdbarhet.

Ønsker fatbike, men VPG har fått det for seg at de ikke vil selge fatbike. 🤡.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er snakk om en sykkel som skal gå ett par km hver dag hadde jeg vurdert en sykkel fra laveste hylle, dvs så billig som mulig uten at det er tjuvgods....fx noe ræl fra Biltema. Ikke blir sykkelen stjålet og den har akkurat samme garantier som dyr merkevare. Hvis sykkelen er ferdig utslitt ved endt studie har du sluppet billig unna allikevel.

Jeg vil ikke anbefale at skolesekken henges på bagasjebrettet fordi den da vil bli mer utsatt for sølesprut, spesielt vinterstid

Noe slikt til drøyt åtte
Elsykkel 27,5" 7 gir - Biltema.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleire fine forslag her, ja.

Eg har ikkje noko spesielt budsjett. Eg er berre ute etter eit godt kjøp. Men sidan det ser ut til at det finst gode kjøp til 20.000 og under så er vel budsjett deromkring.

Eg er ikkje ute etter vedlikehaldsfritt, berre noko som er bygd for å tåle å bli brukt dag ut og dag inn heile året. Inkludert i saltslaps. Det vil seie, denne kjem til å gå mest på gang- og sykkelveg, og der er det vel lite salting.

Cube Reaction ser fin ut, men til 30.000 er den kanskje ikkje heilt konkurransedyktig på pris.

Eg fann ikkje så mange gode kjøp på sportienda.com.

White, ja. Her er det jo faktisk reelle røvarkjøp også!

Canyon sin ser også fin ut. Men er den verdt 67% høgare pris enn White sin?

Tar gjerne fatbike om det finst gode kjøp der ute.

Og så den der til Biltema. Du veit, eg er eigentleg ein ekstremt lite merkebevisst person. Men å kjøpe Yosemite-sykkel sit likevel langt inne. Når det er sagt, den sykkelen såg ikkje halvgæren ut og må jo definitivt vere det beste kjøpet så langt. Men kanskje eg skal gå for det nest beste kjøpet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White E-Trekking 1.0 Diamond JET BLACK 24

  • Pris: 12.990
  • Vekt: 23,5 kg
  • Ananda krankmotor. Kva er dette?
  • 8-delt Shimano drivverk.
  • Tektro hydrauliske bremser. Bra!
  • 45 mm dekk.
  • Stiv gaffel. Ikkje nødvendigvis ein ulempe.
  • Lykter, skjermar og bagasjebrett
  • Intern vaierføring. Skrik!
  • Quick-release. Litt dumt.
  • 418 Wh batteri

Canyon Precede:ON 5

  • Pris: 21.790
  • Vekt: 23,7 kg
  • Bosch Gen 3 krankmotor. Bra!
  • 11-delt Shimano drivverk. Bra!
  • Promax hydrauliske bremser. Sikkert OK.
  • 57 mm dekk. Bra!
  • Stiv gaffel. Ikkje nødvendigvis ein ulempe.
  • Lykter, skjermar og bagasjebrett
  • Intern vaierføring. Oh no!
  • Thru-axle. Bra!
  • 500-625 Wh batteri

Cube Reaction Hybrid PFM 500

  • Pris: 29.490
  • Vekt: 23,2 kg
  • Bosch Gen 3 krankmotor. Bra!
  • 9-delt Shimano drivverk.
  • Shimano hydrauliske bremser. Bra!
  • 60 mm dekk. Bra!
  • SR Suntour 100 mm gaffel.
  • Ingen lykter, skjermar eller bagasjebrett. Dette er meir ein terrengsykkel. Men har feste for det.
  • Intern vaierføring. Damn!
  • Quick-release. Hoisann!
  • 500 Wh batteri

Det er vanskeleg å kome unna at den White-sykkelen har ein god pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Poden blir vel fornøyd? Kan ikke forstå noe annet en at det er et kjempekjøp til prisen..?

Tror  også preceede har vanlig hurtigkobling bak forresten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...