Gå til innhold

Hvor bredt styre på din sti-/endurosykkel?


Styrebredde  

97 stemmer

  1. 1. Hvor bredt er ditt styre? (sti-/endurosykkel)

    • 820+
      3
    • 800
      25
    • 780
      38
    • 760
      27
    • 740
      2
    • 720
      2
    • 700
      0


Anbefalte innlegg

Har akkurat tatt premiæreturen på ny sykkel, som ble levert med 800 mm styre. Det var skikkelig uvant og vondt. Har 680 mm på singlespeeden her i Italia og så klarer jeg ikke å finne ut av hvor bredt styre det er på Traversen hjemme, som har Easton Haven. Sikkert mer enn 680, men hvor mye? Googling sier at Haven ble solgt blant annet som 750 mm. Men er styret hjemme virkelig så bredt? Hmm… Jeg har lyst å sette baufilen i det nye styret i morgen, men hvor mye skal jeg ta?

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 780 både på sti-hardtail, sti-fulldemper og emtb. Holder helt ytterst på holkene, så mulig jeg kunne trives med 800 også, men har ikke prøvd bredere enn 785. Kjøtt-fulldemperen kom levert med 760, det føltes litt snaut når jeg var vant med 780, så det ble byttet til 780 nesten med det samme.  Er 182 høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (9 timer siden):

Har akkurat tatt premiæreturen på ny sykkel, som ble levert med 800 mm styre. Det var skikkelig uvant og vondt. Har 680 mm på singlespeeden her i Italia og så klarer jeg ikke å finne ut av hvor bredt styre det er på Traversen hjemme, som har Easton Haven. Sikkert mer enn 680, men hvor mye? Googling sier at Haven ble solgt blant annet som 750 mm. Men er styret hjemme virkelig så bredt? Hmm… Jeg har lyst å sette baufilen i det nye styret i morgen, men hvor mye skal jeg ta?

Prøv å justere holker og spaker innover uten å kutte styret. Det ser ikke bra ut, men da kan du eksperimentere før du kutter. Sikkert lurt med endeplugger i styret for å unngå vevsprøver ved tryn.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (1 time siden):

Prøv å justere holker og spaker innover uten å kutte styret. Det ser ikke bra ut, men da kan du eksperimentere før du kutter. Sikkert lurt med endeplugger i styret for å unngå vevsprøver ved tryn.

Jepp, det var måten jeg hadde tenkt å prøve på. Men så oppdaget jeg en max cut-markering. Wut? Ser ut som at hendlene fint kan flyttes ti cm inn (ikke at jeg har tenkt å gå fullstendig hipster) så hva er grunnen til at man ikke skal kutte mer enn to cm på hver side? På den annen side så kan 760 mm være et godt startpunkt.

IMG_0895.jpeg

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruller med standard 780mm som sykkelen ble levert med. Selvom det kunne vært greit å prøve 760mm har jeg ingen lyst til å kappe styret for så å angre. Da ville det vært best å handle noe brukt for å eksperimentere med, men så langt så fungerer det helt greit å justere håndposisjonen litt alt ettersom. Lite til ingen trær der jeg sykler så jeg har ingen problemer med ting som treffer styret. Føttene der i mot, det er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med å kappe for mye er at du risikerer et altfor stivt styre. Stivheten i styrer er ofte designet inn for en viss bredde og ned til et minimum. Smalere, og du er inne på den stivere delen av styret og dermed ikke får den fleksen som er konstruert inn i styret. God fleks der altså. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har fått min sykkeloppdragelse på 80-tallet (dvs det var da jeg begynte å henge i sykkelbutikker og abonnere på Bicycling) så er fleks selvfølgelig et fy-ord. Jeg skjønner poenget med fleks for komfort og for å minske risikoen for brudd, men begge disse tingene ville jeg jo tro at ordner seg med demping. Men her bare gjetter jeg, uten å ha satt meg inn i sakene og hørt hvorfor jeg tar feil. Ser på den annen side at et stivt styre ville være å foretrekke når man skal hhnngghh-e opp kneiker.

Etter seks turer på nysykkelen med nå 75 cm styre så mener jeg at styret fortsatt er litt for bredt. Mine håndledd liker ikke den ekstra sideveis bøyen som det blir. Så smalere styre (eller mer sweep) ville ha vært bedre for hendene og håndleddene. Ellers begynner jeg å føle meg hjemme med styrebredden når det gjelder å treffe riktig med forhjulet. I starten følte jeg at det ble mye underkompensering som ble kompensert med overkompensering. Spent på hvordan det blir å sykle med smalt styre igjen, med en av de andre syklene. Kommer sikkert til å svinge nitti grader rett ut av stien i første sving.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (2 timer siden):

Mine håndledd liker ikke den ekstra sideveis bøyen som det blir. Så smalere styre (eller mer sweep) ville ha vært bedre for hendene og håndleddene.

Jeg har samme problem. Byttet først til 12° og deretter til 16°. Føles fortsatt som jeg skulle hatt med bøy, evt smalere styre (som jeg har begynt å teste litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne ha testet med singlespeedens smale styre, men det har klassisk dim, samtidig som Orbea har sin egen stem/styrelager-kombo tror jeg, så det er ikke bare å flytte over stemmet også. Pluss at singlespeeden ikke skal robbes for deler. Det får holde at jeg midlertidig har stjålet holkene. 🙂 Men mulig at jeg til neste tur sørover pakker med det gamle styret fra bombeflyet.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (16 minutter siden):

Albuer ut, så føles det bedre. Og denne sykkelen vil ha trives med litt "albuer ut"-sykling

Ikke oppover. Da gir albuer ut bare enda mer knekk i ryggen. 🙂

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte ikke siden alle alternativene var feil for meg. 😅

Har landa på ca 77cm, sikkert bare for å være sær. 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...